Sosionomi AMK:iksi (hoiva-ala)

Onkos täällä palstalla sosionomeja (AMK)? Osaatteko sanoa mitään siitä opiskelusta, onko kuinka työlästä, onko mahdollista työskennellä missään määrin opiskelujen ohella? Entäs pääsykökeet, montako kirjaa pitää lukea? Tarkoituksena olisi lähteä lukemaan hoiva-alaa.

Mitenkä tuollainen sosionomi (AMK) tutkinto vaikuttaisi palkkakehitykseen verrattuna nykyiseen lähihoitaja-tutkintoon?

Saisikohan tuosta lähihoitajuudesta mitään lisäpisteitä haettaessa tuonne sosionomiksi (AMK)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse hain viime keväänä opiskelemaan sosionomiksi, mutta jäin harmittavasti muutaman paikan päähän opiskelupaikasta, joten aion yrittää nyt syksyn yhteishaussa uudestaan.

Palkoista minulla ei ole mitään faktatietoa, mutta arvelisin, että sosionomeille ehkä maksettaisiin paremmin kuin lähihoitajille. Toisaalta tämä varmasti riippuu paljon työpaikastakin.

En tiedä, saako lähihoitajan tutkinnosta suoraan lisäpisteitä - tämähän saattaa riippua osittain siitäkin, mihin oppilaitokseen olet hakemassa - mutta mikäli pääsykokeeseen sisältyy haastatteluosuus, siitä kannattaa kyllä mielestäni mainita.

Ainakaan siinä pääsykokeessa, jossa itse kävin, ei ollut minkäänlaista kirjatenttiä, vaan juurikin tuo henk.koht. haastatettu sekä ns. kykytestejä ja luonnetestejä. Olen myös antanut itseni ymmärtää, että AMK:n pääsykokeissa harvoin noita kirjatenttejä olisi...?

Mun mielestä sosionomin tehtävät eivät välttämättä ole ihan hoiva-alaa, tai miksikäs ei, mutta eikö sairaanhoitaja-amk olisi sopivampi, jos juuri hoiva-ala kiinnostaa?

Meillä sossuilla noita koulutuspolkuja riittää nuorisoasteen "normaalista" koulutuksesta eri aikuiskoulutuksen muotoihin. Esim. aikuiskoulutuksessa pääsee tekemään paremmin töitä samalla, jos ei perse kestä päätoimista opiskelua. Mä luen itse tutkinnon yhteyteen vielä kirkolliset opinnot, eli saan pätevyyden mennä ev-lut kirkolle diakoniksi.

Lähihoitajan tutkinnosta saat pisteitä/ muuta etua lähinnä, jos pyrit aikuiskoulutukseen. Pääsykokeissa meillä oli haastattelu ja pällitestit, mutta haastattelujen painoarvo oli kaikista suurin. Eli jos haluat opiskelemaan, niin kannattaa osoittaa kiinnostus konkreettisilla asioilla: käy lukemassa avoimessa AMK:ssa kursseja, tee vapaaehtoishommia ja tee muutenkin selväksi, että todella haluat opiskelemaan. Haastatteluissa on muuten tosi vaikea erottua muista edukseen. Mulla yksi etu oli, että olin mies, mutta ei silläkään pitkälle pötkitä. Kilpailu on kovaa ja sossuksi on aika vaikea päästä, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin :)

Mä olen aika tuore tapaus, eli en oikein voi hirveän syvällä rintaäänellä kertoa kokemuksistani, mutta tuo hakuviidakko on aika tuoreessa muistissa, eli kerron mielelläni, jos kiinnostaa kuulla lisää.

EDIT: "olin mies" - siis olen edelleenkin :D

Ekimies sanoi:
Meillä sossuilla noita koulutuspolkuja riittää nuorisoasteen "normaalista" koulutuksesta eri aikuiskoulutuksen muotoihin. Esim. aikuiskoulutuksessa pääsee tekemään paremmin töitä samalla, jos ei perse kestä päätoimista opiskelua. Mä luen itse tutkinnon yhteyteen vielä kirkolliset opinnot, eli saan pätevyyden mennä ev-lut kirkolle diakoniksi.

Taidat opiskella DiAK:ssa? Sinne hain itsekin keväällä, nyt aion hakea OAMK:n puolelle.

Nalle2000 sanoi:
Onkos täällä palstalla sosionomeja (AMK)? Osaatteko sanoa mitään siitä opiskelusta, onko kuinka työlästä, onko mahdollista työskennellä missään määrin opiskelujen ohella? Entäs pääsykökeet, montako kirjaa pitää lukea? Tarkoituksena olisi lähteä lukemaan hoiva-alaa.

Mitenkä tuollainen sosionomi (AMK) tutkinto vaikuttaisi palkkakehitykseen verrattuna nykyiseen lähihoitaja-tutkintoon?

Saisikohan tuosta lähihoitajuudesta mitään lisäpisteitä haettaessa tuonne sosionomiksi (AMK)?

Opiskelen nyt kolmatta vuotta sosionomiksi päiväpuolella ja teen myös iltatyötä samalla. Toisaalta ainakin meidän koulussa suositaan ryhmätöitä ja esim. yksilökokeet ovat todella harvassa. Tämän takia lähiopetukseen täytyy osallistua aika paljon, vaikka varsinaisia läsnäolopakkoja ei olekaan. Perheellisille ihmisille on myös tehty omia hopseja, jossa voivat edetä sen mukaan miten pystyvät ja monista asioista voi neuvotella.

Pääsykokeet koostuvat paperille tehtävistä tehtävistä, jossa mitataan valmiuksia opiskella ja sopivuutta alalle. Kaikkialla taitaa olla myös ryhmäosio ja psykologin haastattelu. Eli erillisiä pääsykoekirjoja ei ole. Pisteitä saa myös todistuksesta sekä vuosittain on vaihdellut saako työkokemuksesta. Lähihoitajakoulutuksesta ei meidän koululla saa pisteitä tai hyväksilukuja. Toisaalta se taas osoittaa, että on jo kuva alasta johon hakee, että sinänsä plussaa.

Hoiva-alaan sosionomin tutkinto voisi sopia, jos suuntaa vanhus- tai vammaistyöhön, jossa väkisinkin tulee hoidollistakin puolta. Muuten koulutus ei sisällä hoidollisesta työstä paljoakaan. Lähtöpalkka on vähän parempi kun lähihoitajalla, mutta suhteessa aika pieni korotus 3,5 vuoden täydestä lisätyöstä. Toisaalta myös työkenttä on parempi ja mielestäni lähihoitajan koulutus on hyvä lisä sosionomin työhön (olen siis itse myös lähihoitaja).

Toisaalta sosionomi amk on niin uusi tutkinto, että pikkuhiljaa vasta selviää minkälaisiin tehtäviin päästään ja minkälaista palkkaa voidaan vaatia. Tällä hetkellä näyttäisi myös siltä, että valmistuneet sosionomit työllistyvät hyvin. Toisaalta työt ovat usein sijaisuuksia. Jokatapauksessa ainakin minä olen pitänyt koulutuksesta ja tunnen lähteneeni omalle alalleni.

Täällä myöskin yksi Diakista valmistunut sosionomi. Työskentelen tällä hetkellä lastensuojelun piirissä, missä palkka noin 1800-2000 e, eli voi olla hieman parempi kuin lähihoitajalla. Sosionomi työllistyy aika monenlaisiin tehtäviin, itsellä kiinnostuksen kohteena ovat olleet lapset ja nuoret...muut vaihtoehdot ovat mm. vanhukset, maahanmuuttajat, vammaiset, sosiaalipalvelut tai päihdetyö.

Nalle2000 sanoi:

Mä suosittelen kyllä sairaanhoitaja amk:ia, on ollu tosi antoisa koulutus, tää työharjottelujakso on ainakin tosi mielenkiintonen ja oikeeta työtä, vaikkei palkkaa saakkaan, varmaan enemmän sitä hoitoalaa ku sosionomeilla? Hieman vaikee voi olla päästä mutta kyllä se sit kun vaan ottaa pääsykokeet rauhallisesti. Tsemppiä!

Nalle2000 sanoi:

Lähihoitaja voi työskennellä monenlaisissa ympäristöissä, riippuen erikoistumisesta. Luokkakaveri repii 2800€ kuussa, ollaan erikoistuttu ensihoitoon.. eli ihan hyvä liksa sinänsä, varsinkin opisklelijalle ;) Tohon summaan tietty kuuluu kaikki lisät. Kaikki on kiinni omasta aktiivisuudesta ja siitä, onko yksityisellä vai kunnalla..

Sosionomi ei kyl mielestäni oo varsinaista hoiva-alaa... :rolleyes:

Lähihoitajan työ on mielestäni huomattavasti mielenkiintoisempaa, kun Sosionomi (AMK):in, joka ei niin kauheen hoiva-alaa olekkaan. Enemmän sitä on sitten sairaanhoitaja AMK, mutta se opiskelu vaatii todella paljon lukupäätä (vrt. lääkis) . Kuten tuossa aiemmin todettiinkin Lähihoitajien palkat ovat todella hyviä, monesti jopa parempia kuin sosionomi/sairaanhoitaja (AMK):ien.

Kaikki lähihoitaja tuttuni tienaavat järjestään yli 2000 euroa. Lisien kanssa parhaimmat repivät yli 3000 e/kk!!! Riippuu tosin paljolti paikasta, missä on hommissa ja mitä tekee.

Jos ulkomaille on innostusta lähteä työskentelemään, niin Norjassa on huutava sairaanhoitajapula. Norjassa lähihoitajat ovat paremmassa asemassa monipuolisuudellaan (heidän koulutus soveltuu moninaisempiin työtehtäviin vrt. sairaanhoitaja AMK). Ja palkat ovat luokkaa 3500 - 4500 e / kk.

Lazarus sanoi:
Lähihoitajan työ on mielestäni huomattavasti mielenkiintoisempaa, kun Sosionomi (AMK):in, joka ei niin kauheen hoiva-alaa olekkaan. Enemmän sitä on sitten sairaanhoitaja AMK, mutta se opiskelu vaatii todella paljon lukupäätä (vrt. lääkis) . Kuten tuossa aiemmin todettiinkin Lähihoitajien palkat ovat todella hyviä, monesti jopa parempia kuin sosionomi/sairaanhoitaja (AMK):ien.

Kaikki lähihoitaja tuttuni tienaavat järjestään yli 2000 euroa. Lisien kanssa parhaimmat repivät yli 3000 e/kk!!! Riippuu tosin paljolti paikasta, missä on hommissa ja mitä tekee.

Jos ulkomaille on innostusta lähteä työskentelemään, niin Norjassa on huutava sairaanhoitajapula. Norjassa lähihoitajat ovat paremmassa asemassa monipuolisuudellaan (heidän koulutus soveltuu moninaisempiin työtehtäviin vrt. sairaanhoitaja AMK). Ja palkat ovat luokkaa 3500 - 4500 e / kk.

No just joo :D Tottakai noihin palkkoihin vaikuttaa lisät, työkokemus ja paikka missä tekee. Mun tutut ei kyllä revi ilman lisiä mitään yli 2000 kuussa lähihoitajana. Miehillä sosiaali- ja terveysalalla tosin on varaa valita työpaikat ja palkat, toisin kun naisilla. Meidänkin luokalla on 40 naista eikä yhtään miestä.

Jos haluaa hoitotyöhön niin varmasti se lähihoitajan työ on parempi vaihtoehto. Sosionomille se ei nimittäin edes kuulu. Jos haluaa tehdä enemmän ohjaus ja kasvatus työtä niin sitten taitaa sosiaaliala olla parempi vaihtoehto. Ja aika mielenkiintosta toi sairaanhoitajan opintojen vertaus lääkikseen. Olisi niin mielenkiintoista tietaa Lazaruksen kokemukset kyseisitä töistä ja kerro mullekin missä muualla kun Norjassa voin lähihoitajana vedellä noita monen tonnin palkkoja! Pakkaan jo muuttokassit valmiiksi...

Lazarus sanoi:
just.. mistä lähihoitajat ovat saaneet tuollaista palkkaa ja mistä lähtien?sairaanhoitajan peruspalkka on n.1800 euroa ja lähihoitaja ei tasan tienaa noin paljon, tai ainakaan tohon on vaikea uskoa :jahas: . voisi itseänikin kiinnostaa saada tulevaisuudessa tollaista palkkaa hoitoalalta ;) .

Gillyanne sanoi:
Itse hain viime keväänä opiskelemaan sosionomiksi, mutta jäin harmittavasti muutaman paikan päähän opiskelupaikasta, joten aion yrittää nyt syksyn yhteishaussa uudestaan.

Olen syvästi hämmästynyt, että sä et ole päässyt! Ketä sinne sitten pääsee, ellei tollanen älykäs ja sosiaalinen, hyvän hermorakenteen omaava tyyppi. En jotenkin jaksa uskoa, että olisit livenä kovin erilainen kuin netissä...

Lastensuojelu työllistää tolkuttomasti sosionomeja. Itse tein tosin kasv.kand papereilla, mutta se oli tavallaan niinku väliaikaista hommaa. Vilmishän lastensuojelussa on kanssa, en kyllä tiedä millä tutkinnolla.

Rinkku sanoi:
Olen syvästi hämmästynyt, että sä et ole päässyt! Ketä sinne sitten pääsee, ellei tollanen älykäs ja sosiaalinen, hyvän hermorakenteen omaava tyyppi. En jotenkin jaksa uskoa, että olisit livenä kovin erilainen kuin netissä...

Kiitos, Rinkku :love: :haart: Pidähän sitten peukkuja mulle, kun syksyn pääsykokeiden aika tulee, jookostajookos? :)

EDIT: Mulla myös mahd. tähtäimenä joku lastensuojelupuolen juttu, lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehtoon tässä ollaan taasen pyrkimässä.

kata sanoi:
No just joo :D Tottakai noihin palkkoihin vaikuttaa lisät, työkokemus ja paikka missä tekee. Mun tutut ei kyllä revi ilman lisiä mitään yli 2000 kuussa lähihoitajana.

Totta kai tuohon vaikuttaa olennaisesti se, että onko yleisellä vai yksityisellä puolella. Yleisellä taitaa olla kädet aika sidottuina palkkaneuvotteluissa. Mutta kuten Twinlab jo aikaisemmin vihjaisi, yksityisellä puolella hyvälle tyypille ja taitavalle neuvottelijalle on luvassa hyviäkin palkkoja.

kata sanoi:
Lazaruksen kokemukset kyseisitä töistä ja kerro mullekin missä muualla kun Norjassa voin lähihoitajana vedellä noita monen tonnin palkkoja! Pakkaan jo muuttokassit valmiiksi...

Taitaapi se Norja olla paras paikka jos haluaa kunnon palkkaa. Muiden maiden tilannetta en oikein tiedä. Käsittääkseni kriisialueille (esim. tsunamin runtelema Thaimaa) palkatut erikoislähihoitajat saavat erittäin vaativasta työstään kunnon korvaukset. Tosin ne pestit ovat noin 3-6 kk.

kata sanoi:
Ja aika mielenkiintosta toi sairaanhoitajan opintojen vertaus lääkikseen.

Tuttuni, jotka ovat alaa opiskelleet sanovat, että nykyisin vallitseva lääkäripula sysää yhä enemmän vastuuta sairaanhoitajille. Ja tämä näkyy koulutuksessa, siten, että siinä on paljon yhteistä myös lääkiksen kanssa. Tosin AMK:ssa se on mielestäni jopa parempaa, koska se on huomattavasti käytännönläheisempää.

Kertokaa vaan missä lähiaikoina valmistunut lähihoitaja saa yli 2000e kuussa niin meen töihin..
voin kyllä vastata itsekkin, ei mistään!!
Asia on erikseen jos on pidempi aikainen virka.
Sosionomi ammatista sen verran, että kuulemani mukaan ei löydy sosionomeille tarpeeksi töitä, ei ainakaan täältäpäin suomea..
sosionomit osaa kuulema vähän sitä sun tätä, muttei mitään kunnolla..(tää on sitten sosionomin suusta kuultua)

TomiTheHuge sanoi:
Sosionomi ammatista sen verran, että kuulemani mukaan ei löydy sosionomeille tarpeeksi töitä, ei ainakaan täältäpäin suomea..
sosionomit osaa kuulema vähän sitä sun tätä, muttei mitään kunnolla..(tää on sitten sosionomin suusta kuultua)
kalikka kalahti... Tuo ammattitaito riippuu varmaan hyvin pitkälle koulusta ja siitä, kuin hyvin koulutus on suunniteltu ja kuinka paljon itse siihen opiskeluun on panostanut. Itse olen pyörinyt oikeastaan vain ja ainoastaan lastensuojelussa ja erityisnuorisotyössä, ja väittäisin kirkkain silmin olevani aika rautainen ammattilainen :arvi: Tosin mulla oli pohjalla sosiaalialan ohjaajan tutkinto, jonka täydensin samaan putkeen sosionomi amk:ksi. ;)

TomiTheHuge sanoi:
Kertokaa vaan missä lähiaikoina valmistunut lähihoitaja saa yli 2000e kuussa niin meen töihin..
Asia on erikseen jos on pidempi aikainen virka.

Opinoissa voi yleensä valita mihin erikoistuu, ei tarvi ottaa kursseja sieltä täältä. Ja harvasta koulusta sitä valmistuu kaikkitietävänä... Mäkin olisin sitä mieltä, että on se itsestä paljon kiinni paljon jaksaa panostaa opiskeluun. Toki kouluissakin voi olla eroja laadun suhteen.

Lazarus sanoi:
palkat ovat luokkaa 3500 - 4500 e / kk.

Jep, yksi ruotsalainen kaverini tienaa n. 3500€ kuussa viimeisen vuoden opiskelijana.. :evil:

Lazarus sanoi:
Enemmän sitä on sitten sairaanhoitaja AMK, mutta se opiskelu vaatii todella paljon lukupäätä (vrt. lääkis) .

No se nyt vähän riippuu, sisko opiskelee sairaanhoitajaksi&terkkariksi samaan aikaan.. niille ei oo vieläkään koulussa näytetty i.v. tipan laittoa.. ja se on viimeistä vuotta :D Heti toisella viikolla, kun olin erkoistunu ensihoitoon tippaa piti laittaa.. kanyloin muuten oman kätenikin, vieläpä onnistuneesti :D

Kyllä siellä kuulemma lukee saa, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön juttu oo :)

TomiTheHuge sanoi:

Höpö, höpö.. Pääkäupunki seutu, sairaankuljetus yksityisellä. Ihan salettiin pääsee yli 2000€/kk.

Sit läpäisee hoitotason tentin, niin tulee taas ~200€ lisää palkkaan/kuukausi.

Ai, niin ja mäkin TK:n osastolla kesäduunissa tienasin puolesta kuukaudesta n.1300€.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom