Sosionomi AMK:iksi (hoiva-ala)

Opiskelen Diakissa kolmatta vuotta sosionomiksi. Olen töissä lastensuojeluhommissa ja töitä olisi jo nyt nin paljon, ettei meinaa saada kouluhommia tehtyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilma-liina sanoi:
kalikka kalahti... Tuo ammattitaito riippuu varmaan hyvin pitkälle koulusta ja siitä, kuin hyvin koulutus on suunniteltu ja kuinka paljon itse siihen opiskeluun on panostanut. Itse olen pyörinyt oikeastaan vain ja ainoastaan lastensuojelussa ja erityisnuorisotyössä, ja väittäisin kirkkain silmin olevani aika rautainen ammattilainen :arvi: Tosin mulla oli pohjalla sosiaalialan ohjaajan tutkinto, jonka täydensin samaan putkeen sosionomi amk:ksi. ;)

En sinun ammattitaitoasi vähättele yhtään.. Itse harkitsin myös tuota sosionomi hommaa jossain vaiheessa, mutta minulle sanottiin ettei minun ammatti taito sitä opiskelemalla niin paljon muutu että kannattaisi. olen siis Lapsi ja Nuorisotyöhön erikoistunut Lähihoitaja.. Pää asia on, että olemme samalla alalla ja teemme tärkeää työtä vai mitä vilma-liina?? :kippis1:

Rinkku sanoi:
Olen syvästi hämmästynyt, että sä et ole päässyt! Ketä sinne sitten pääsee, ellei tollanen älykäs ja sosiaalinen, hyvän hermorakenteen omaava tyyppi. En jotenkin jaksa uskoa, että olisit livenä kovin erilainen kuin netissä...

Provoa: mä suosittelen, että kannattaa hankkia joku vakava ongelma itselleen. Esimerkiksi taipumus säännöllisiin masennusjaksoihin tuo pisteitä. Säännöllinen lääkitys vielä plussaa "mulla on viidet eri pillerit, joita syön, että pääsen aamulla sängystä ylös". Haastattelussa kannattaa olla muutenkin yliavautuvainen "mä olen avioerolapsi, siis mun vanhemmat on eronnut, mutta mä olen muuten ihan tavallinen nuori nainen". Plussaa tulee, jos hakijalla on kotona elätettävänä joku päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivä puoliso, jonka hoitaminen lamauttaa aika ajoin kaiken opiskelu/työtehon.

En tiedä pitäiskö :itku: vai :lol2:

Rinkku sanoi:
Lastensuojelu työllistää tolkuttomasti sosionomeja. Itse tein tosin kasv.kand papereilla, mutta se oli tavallaan niinku väliaikaista hommaa. Vilmishän lastensuojelussa on kanssa, en kyllä tiedä millä tutkinnolla.

Mua itseä kiinnostaa erityisesti päihde- ja mielenterveystyö sekä sen lisäksi juuri tuo lastensuojelu. Mikähän siinä, että haluaa työkseen tonkia hyvinvointiyhteiskunnan paskatunkioita ja yrittää saada niistä kasvamaan jotain hyvää.

Ekimies sanoi:
Provoa: mä suosittelen, että kannattaa hankkia joku vakava ongelma itselleen. Esimerkiksi taipumus säännöllisiin masennusjaksoihin tuo pisteitä. Säännöllinen lääkitys vielä plussaa "mulla on viidet eri pillerit, joita syön, että pääsen aamulla sängystä ylös". Haastattelussa kannattaa olla muutenkin yliavautuvainen "mä olen avioerolapsi, siis mun vanhemmat on eronnut, mutta mä olen muuten ihan tavallinen nuori nainen". Plussaa tulee, jos hakijalla on kotona elätettävänä joku päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivä puoliso, jonka hoitaminen lamauttaa aika ajoin kaiken opiskelu/työtehon.

:lol2: Mullahan on tässä sopivasti jokunen kk aikaa ennen pääsykokeita, hyvin ehtii moniongelmaiseksi ryhtyä :D

twinlab sanoi:
Höpö, höpö.. Pääkäupunki seutu, sairaankuljetus yksityisellä. Ihan salettiin pääsee yli 2000€/kk.

Sit läpäisee hoitotason tentin, niin tulee taas ~200€ lisää palkkaan/kuukausi.

Ai, niin ja mäkin TK:n osastolla kesäduunissa tienasin puolesta kuukaudesta n.1300€.
yksityinen on aina yksityinen :rolleyes: voi jee kun riittää näitä palkan hehkuttajia :jahas: . "tienaan ainakin 10 000 egeä kun läpäisen tän ja ton kurssin." just joo. lähihoitajien niin kuin sairaanhoitajienkin palkkaus on aivan perseestä, sori nyt vain! :curs: riippuu tietty jos tekee paljon sunnuntaitunteja ja öitä, tietty palkka korkeampi. mut eipä pääse kyl tässä ammattissa rikastumaan. pientä realismia palkan hehkuttamiseen, ei oikein meinaa uskoa todeksi, että tässä ammattissa vois saada suht hyvääkin palkkaa työn raskauteen nähden.

Ambulanssi-hommissa ja varsinkin yksityisellä puolella tienaa ihan kivasti. Näin kaverilta ainakin kuultuna. Itse olen tehnyt lähinnä julkisella puolella(keskussairaala ja kaupungin vanhainkodit) töitä ja voin sanoa että noihin yli 2K palkkoihin on vielä matkaa aika tavalla. Tottakai kun lanssivuorot kestää 24h kerrallaan, tuo se ihan mukavat lisät. Ja voisihan sitä valmistumisen jälkeen suunnata sinne pääkaupunkiseudulle lanssifirmoihin näytille. Tiedä vaikka savolainen charmi purisi:D Miehenä hoiva-alalla on hupia..

PikkuEero sanoi:
Ambulanssi-hommissa ja varsinkin yksityisellä puolella tienaa ihan kivasti. Näin kaverilta ainakin kuultuna. Itse olen tehnyt lähinnä julkisella puolella(keskussairaala ja kaupungin vanhainkodit) töitä ja voin sanoa että noihin yli 2K palkkoihin on vielä matkaa aika tavalla. Tottakai kun lanssivuorot kestää 24h kerrallaan, tuo se ihan mukavat lisät. Ja voisihan sitä valmistumisen jälkeen suunnata sinne pääkaupunkiseudulle lanssifirmoihin näytille. Tiedä vaikka savolainen charmi purisi:D Miehenä hoiva-alalla on hupia..

Nyt kun puhutaan palkoista unohdetaan usein mainita kuinka paljon on eri lisiä siihen kuuluu. jos joku sanoo, että pääsee 2500e/kk ansioihin fine yli-, viikonloppu- ja yötöillä siihen pääsee vaikka oikea kk palkka olisi vaan 1400e/kk, mutta jos oikeasti halutaan väitellä palkasta pitäisi mielestäni puhua vuosipalkasta eli kysäseppä ensikerralla kaveriltas tienaako se yli 30 000e/vuosi? Tai sitten puhua peruspalkasta minkä saa normaalilla 160h/kk duunilla.

Laskeskelin tuossa huvikseni paljon tulisi maksimissaan palkkaa henkilölle jolla normaalipalkka on 1415e/kk/160h=8.84e/h jos painaisi joka päivä (21 arkipäivää ja 5 vkl) 16h ja la sekä su 8h tulos: n.5500e! Jos vaikka tekisi 8x8h ylitöitä ja 3vkl niin samalla henkilöllä palkka olisi n.3300e. Kuitenkaan henkilön vertailukelpoinen palkka ei ole kuin 1415e/kk kuka tahansa voi tehdä ylitöitä mutta harva haluaa tehdä niitä jatkuvasti saavuttaakseen tietyn tulotason. Joten esnikerralla vuosipalkkoja kehiin! Verotoimistosta voi käydä tarkistamassa kenen tahansa viimeisessä verotuksessa olleen vuositulon jos kaverin puheet alkaa epäilyttämään/kiinnostamaan.
:evil:

Aylah sanoi:
yksityinen on aina yksityinen :rolleyes: voi jee kun riittää näitä palkan hehkuttajia :jahas: . "tienaan ainakin 10 000 egeä kun läpäisen tän ja ton kurssin." just joo. lähihoitajien niin kuin sairaanhoitajienkin palkkaus on aivan perseestä, sori nyt vain! :curs: riippuu tietty jos tekee paljon sunnuntaitunteja ja öitä, tietty palkka korkeampi. mut eipä pääse kyl tässä ammattissa rikastumaan. pientä realismia palkan hehkuttamiseen, ei oikein meinaa uskoa todeksi, että tässä ammattissa vois saada suht hyvääkin palkkaa työn raskauteen nähden.

Toki palkkaus ei ole sitä, mitä pitäisi... enkä mä oo väittänyt, että hoitotyötä tekevänä rikastuisi! Riivatusti hommia saa tehä että pääsee esim. kolmeen tonniin. Annoin vain esimerkin, mitä voi saada jos tekee ne sunnuntaivuorot jne..

itse työskentelen sosionomin papereilla erityisluokanopettajana. Palkka 2200€/kk (Jos kävis vuoden mittaisen pätevöitymiskurssin niin noususu 2700€) 25h opetusta viikossa (tietysti suunnittelut päälle, ehkä pari tuntia per viikko ja ne voi tehdä kotonakin) ja yhteensä 16 viikkoa palkallista lomaa vuodessa. :)

velax sanoi:
itse työskentelen sosionomin papereilla erityisluokanopettajana. (Jos kävis vuoden mittaisen pätevöitymiskurssin niin noususu 2700€)

Missäs tää pätevöitymiskurssi sijaitsee, jossa tehdään vuodessa sosionomeista muodollisesti päteviä erityisopettajia?

Jyväskylän yliopisto. Koskee vain EHA eli harjaantumiopetuksen opettajia

Pitää olla erityispedan perusopinnot (15ov) suoritettu ja muistaakseni pari vuotta työkokemusta

Nostetaas vähän kun en tiedä onko tuoreempia aiheita. Eilen tuli pitkästä aikaa mietittyä jatko koulutusta joista mm. sosionomi on yks varteen otettava vaihtoehto tradenomin lisäksi johon ois mielenkiintoa hakea. Onko aikaisemmalla koulutuksella yleensäkään mitään virkaa tai väliä kun hakee johonkin eri alan jatko koulutkseen?

Merkonomi tällä hetkellä olen ja asiakaspalvelusta hitusen kokemusta eikös sosionomin työkuviin kuulu useastikin asiakastyöosaaminen, ja ihmisten kanssa muutenkin tekemisissä ollaan paljon, hieman eritavalla tosin kun kaupoissa kun ihan kaks eri asiaa kuitenkin :D Mielenkiintoa herätti tämä kyseinen ala kuitenkin... vaikka hyvin paljon poikkeaa nykyisestä tutkinnostani.

E: Millaiset pääsykokeet nykyään on?

sen verran sosiaalialan yksityisen puolen palkoista.... sosionomi en ole vaan sosiaalikasvattaja. Nuorisokodissa töissä ja alkupalkka rapiat päälle 2600 €/kk ja tietty lisät päälle. Vuosi ansiot helposti yli 40 000 €

Nostetaanpas tätä ketjua. Mikähän mahtaa olla sosionomien tilanne nykyisin? Olin valintakokessa ja aika luottavaisin mielin lähdin psykologin haastattelusta, toivottavasti pääsisin opiskelemaan!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom