Sosiaalinen media

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Meah
  • Aloitettu Aloitettu
FB:tä olen käyttänyt jo kolmen vuoden ajan aktiivisesti. Vaikka en olekaan kyseisen sovelluksen suurin fani, tuota kautta voi pitää yhteyttä helposti lukioaikaisiin kavereihin, ja nykyisin tapahtumia (festarit ym.) koskien on melkeinpä pakko olla Facebook -tili, tai olet pihalla kuin lumiukko. Toinen mitä käytän päivittäin, on Youtube, olen tilannut parikymmentä eri kanavaa.

Twitteriä kokeilin, aika turhaa paskaa. Samoin IG. Whatsapp on vähän niin ja näin, mahtavaa kun saa viestitellä ilmaiseksi mutta jotkut tahot väärinkäyttävät tuota pommittamalla jatkuvasti turhilla viesteillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
FB:tä olen käyttänyt jo kolmen vuoden ajan aktiivisesti. Vaikka en olekaan kyseisen sovelluksen suurin fani, tuota kautta voi pitää yhteyttä helposti lukioaikaisiin kavereihin, ja nykyisin tapahtumia (festarit ym.) koskien on melkeinpä pakko olla Facebook -tili, tai olet pihalla kuin lumiukko.

Tääh? Muistan kyllä että kun vielä omistin FB:n oli näppärää, kun teki sinne ryhmän ja sai kukin kertoa mielipiteensä vaikka majoituksesta. Mutta hyvinpä on menty vuosi jo ilmankin. Kaveriryhmille vaan omat keskustelut, niin ei tarvi olla ulkona :)

Instagramiin tulin hetki sitten - Jopa näin 2014 vuonna. :D Olin jotenkin aiemmin mieltänyt sen jonkinnäkösenä treffi/flirttipalveluna, muttei se kuulemma sitä ole. Nyt kun siellä olen, niin olen vähän sitä mieltä, että ainakin joillekin se on selkeä flirttailumesta - hieman yllätyksenä se, että varatutkin miehet siellä tykkäilee bikinifitnessmirrejen peppukuvista. No kukin taplaa tyylillään. Itse käytän sitä pääasiallisesti inspiroivien kuvien katteluun sekä matka- ja maisemakuvien bongailuun.
Profiilini kuvat koostuu pääosin ruoka/maisema/koira-kuvista, ehkä varmaan sellainen ns. tylsä profiili, tai mistä minä tiedän. :D

Eka kerta kun kuulin tuollaista että sitä kukaan missään ikinä milloinkaan olisi pitänyt minään "flirttailumestana". IG on kuitenkin paikka jossa yksityisviestit tms eivät oikein olleet ennen edes mahdollisia ja nykyäänkään oikein ei. Kaikki mistä tykkää ja kommentoi näkyy kaikille, eli homma on todella avointa. Mä seuraan jotain bodarimiehiä ja tykkäilen lihaskuvista, ja ukko seuraa kieli pitkällä Nicki Minajia ja joitain isopeppusivustoja ja on näyttänyt likeä painavan aina toisinaan joillekin kuville. Mä en näe tätä kyllä minään flirttailuna, vaan sellaisena että kuva oli hyvä, syystä tai toisesta ja siksi siitä antaa liken. Varmaan noi julkkikset etenkään ja monet suositus IG-tyypit edes huomaa yksittäisiä likejä kun jengille tulee niitä kuviin jopa tuhansia.

Motivoivia ja inspiroivia kuvia siellä pääosin katselee, ja kaikkia oman kiinnostuksen kohteita, tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä keiden kuvista haluaa nauttia :)

Faceböökissä en ole. Ihan kätevä kai olisi mutta ei varsinaisesti kiinnosta mitä muille kuuluu, tai ei kiinnosta jakaa mitä itselle kuuluu.
Twitterissä olen vain seuratakseni tiettyjä tahoja. (mm. Arsenal)
Youtubessa on tili pääosin seuratakseni tiettyjä kanavia ja löytyy omiakin treenivideoita.
LinkedIn?

Eipä juuri vaikuta minun elämääni, jotakin asioita jää kuulematta kun ei facebookissa ole, mutta tärkeät asiat kuulee jotakin kautta ja nuo vähemmän tärkeät ei sitten oikeastaan kiinnostakkaan. Youtube on kiva.

Se hiukan ärsyttää kun facebookissa melkeimpä pitäisi olla koska monet tapahtumat yms ilmoittautumiset sitä edellyttää. Katsoo jos joskus joutuu liittymään.

Muihin kohtiin en jaksa oikeastaan näkökulmaani antaa.

Eka kerta kun kuulin tuollaista että sitä kukaan missään ikinä milloinkaan olisi pitänyt minään "flirttailumestana". IG on kuitenkin paikka jossa yksityisviestit tms eivät oikein olleet ennen edes mahdollisia ja nykyäänkään oikein ei. Kaikki mistä tykkää ja kommentoi näkyy kaikille, eli homma on todella avointa. Mä seuraan jotain bodarimiehiä ja tykkäilen lihaskuvista, ja ukko seuraa kieli pitkällä Nicki Minajia ja joitain isopeppusivustoja ja on näyttänyt likeä painavan aina toisinaan joillekin kuville. Mä en näe tätä kyllä minään flirttailuna, vaan sellaisena että kuva oli hyvä, syystä tai toisesta ja siksi siitä antaa liken. Varmaan noi julkkikset etenkään ja monet suositus IG-tyypit edes huomaa yksittäisiä likejä kun jengille tulee niitä kuviin jopa tuhansia.

Motivoivia ja inspiroivia kuvia siellä pääosin katselee, ja kaikkia oman kiinnostuksen kohteita, tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä keiden kuvista haluaa nauttia :)

Joo mulla oli siitä sellainen mielikuva jostain syystä.
Tykkäyksillä en meinannut julkkisten tykkäyksiä, mielestäni se onkin eri asia, vaan esimerkkinä suomalaismimmien pehva/naama/kroppa-tykkäyksiä. Musta mies joka on varattu, ei kuulu likettää jokaikisen puolitutun mimmin kuvia.. mutta ehkä mä oonkin tiukkis. :D

Itekin oon likettänyt ja seurannut muutamaa tuntematonta valokuvaajaa, sekä naista että paria kundia, koska heillä on tosi hienoja maisemakuvia.
Samaa mieltä että motivoivia ja inspiroivia kuvia sieltä kyllä löytyy.

Joo mulla oli siitä sellainen mielikuva jostain syystä.
Tykkäyksillä en meinannut julkkisten tykkäyksiä, mielestäni se onkin eri asia, vaan esimerkkinä suomalaismimmien pehva/naama/kroppa-tykkäyksiä. Musta mies joka on varattu, ei kuulu likettää jokaikisen puolitutun mimmin kuvia.. mutta ehkä mä oonkin tiukkis. :D

Itekin oon likettänyt ja seurannut muutamaa tuntematonta valokuvaajaa, sekä naista että paria kundia, koska heillä on tosi hienoja maisemakuvia.
Samaa mieltä että motivoivia ja inspiroivia kuvia sieltä kyllä löytyy.

Kyllä sä vähän taidat olla tiukkis :D ;) Tää tietty on suhteellinen asia, mutta kyllä mä ainakin tykkäilen hyviä kuvia, puolituttujen, tuttujen ja tuntemattomien, miesten ja naisten. Ja luulen että oma mieskin likettelee ainakin toisinaan. Itse en ainakaan flirttailumielessä liketä, vaan tykkään monen pakkislaisen miehenkin kuvista vaan siksi että kuva on hyvä tai jokin kuvan kohteessa on miellyttänyt. Se tietty voisi pistää hieman silmään jos likettelee vaan jotain tiettyä tai alkaa kommentoimaan aina jollekin tietylle ihmiselle jotain uusexybeibeläählääh juttuja. Mutta se on sitten asia erikseen.

Facebookkia käytän. Aika harvoin mitään itse päivitän siellä, lähinnä tykkäilen muiden julkaisemasta sisällöstä ja kommentoin sitä, sekä pidän yhteyttä kavereihin. Yleisesti ottaen ajan tasalla pysyminen ja tiedonsaanti on itselleni aika olennainen pointti olla mukana FB:ssä (tapahtumakutsut, ryhmät, viestiketjut). Twitter on myös tullut tsekattua, mutta jotenkin en siitä innostunut. Eipä sitä kukaan kaveripiirissäkään tunnu käyttävän, taitavat julkkikset vain keskenään twiittailla ja kommentoida siellä. Instagram ehkä vähän kiinnostaisi, mutta vielä en ole jaksanut ottaa sen enempää selvää, mistä siinä on kyse. LinkedInistä taas ei paljon taitaisi olla iloa tällä CV:llä :D

Välillä kieltämättä kyrsii, miten riippuvaiseksi sitä on tullut Facebookista, etenkin älypuhelimen hankinnan myötä. Tai ei niinkään riippuvaiseksi FB:n sisällöstä, mutta miten siitä jatkuvasta luurin näpräämisestä on tullut tapa. Itse olen kyllä pyrkinyt siihen, etten muiden seurassa ollessani koko ajan vain leikkisi puhelimen kanssa, kuten jotkut tuntuvat tekevän. On mielestäni raivostuttavaa (ja epäkohteliastakin), jos ollaan vaikkapa porukalla istumassa iltaa ja suurin osa ihmisten ajasta menee statuspäivittelyyn ja whatsupissa viestittelyyn.

Epäsosiaalinen mediahan se on. Ihmiset yrittää brändätä itseään ja kiillottaa kilpaa julkisuuskuvaansa.

Life-goal-and-Internet.jpg

Kyllä mä siellä olen, vähän yli 400 kaveria. Ei kiinnosta vittuakaan melkein kenenkään niistä asiat, vaikka kaikki olen tavannut tosielämässä :D
Kirjoitan vain lyhyitä lauseen parin tiedonantoja / viestinvaihtoja, jotka edesauttavat kavereiden tapaamista oikeasti. En kirjoita mielipiteitä enkä tykkäysnappia ole painanut vissiin koskaan.

Livenä on kiva jauhaa aivan mistä vain, mutta se onkin sitten aivan toinen tarina. Twitterit ja Instagrammit, täysin turhia. Yksi paskanturha ns. "sosiaalinen" media saa riittää :D Vituttaa kun media yrittää maalata kuvaa siitä, että netissä vetelehtiminen olis nykyään sosiaalisesti hyväksyttyä, eikä nörttiä. Vielä 2000-luvun alussa tällasia ihmisiä olisi pidetty säälittävinä nörtteinä - nyt ollaan muka jotenkin yhtäkkiä chuul. Ja ne jotka seurueessa kehtaa KERRANKIN räplätä nettiä älypuhelimellaan (ellei googleta keskusteluun liittyvän faktatiedon tarkistaakseen), ei tiedä pitäisikö sääliä vai lyödä. Helvetin junttia ja epäkohteliasta, vain suomalaiset voi olla noin sosiaalisesti kyvyttömiä ja tilannetajuttomia perseitä.

Ja itserakkaat/peilikuvaansa rakastuneet mätäpaiseet, jotka ottavat uuden profiilikuvan joka viikko, ampukaa itsenne. Ihminen ei niin paljoa muutu viikossa tai edes kuukaudessa, että tarviisi siitä ottaa kuva. Ostiko nahjus uuden takin ja kävitkö jumpassa? Vitun kiinnostavaa. Filmikameroissakin oli joku hyvä puoli, otettiin kuva sillon kun oli syy.

Näin yötyöläisen ajatuksia...

Helvetin junttia ja epäkohteliasta, vain suomalaiset voi olla noin sosiaalisesti kyvyttömiä ja tilannetajuttomia perseitä.

Hah, tähän kyllä pitää puuttua. Suomalaisten facebook käyttö on vielä aika siedettävää verrattuna moneen muuhun maahan. Aasialaiset ovat ehdottomasti pahimpia sosiaalisen median käyttäjiä. Helposti näkee koko ajan kahviloissa tapauksia jossa koko seurue näpyttelee sosiaalista mediaa.

Käytän Facebookia ja Instagramia. FB:n kautta helppo pitää yhteyttä ihmisiin (ulkomaita myöten) ja seurata ei-niin-läheisten kavereidenkin kuulumisia. Instagramissa lähinnä katselen kaikkia itseäni kiinnostavia kuvia silloin kun on aikaa ja sitten taas julkaisen vähän mitä sattuu. Se on mulle sellainen melko epävirallinen "kuvapäiväkirja" :)

Jos joku näissä ärsyttää, niin mahtavat mahdollisuudet stalkkaamiseen! Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa mistä muut tykkäilee ja kommentoi ja mihin aikaan ovat linjoilla jne. Mutta toisia kiinnostaa enempi ja FB antaakin hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen kyttäämiseen. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon, mutta ehkä ärsyttävintä on utelut miksi en lue viestejä vaikka olen online.. hittoako se kellekään kuuluu vaikken lue. Jos on kiireistä asiaa, voi varmaan soittaa. Jos taas ei, niin mitä väliä milloin luen ja vastaan? Nykyään tuntuu nuo älypuhelimet pitävän statuksen aktiivisena melkein aina kun nettiyhteys vaan on päällä, niin siitä nyt kannata edes mitään päätellä. Aina kun joku erehtyy kinuamaan vastauksia vedoten aktiivisuuteen, tekee entistä vähemmän mieli vastata. En ainakaan itse mitenkään "pelaa" noilla viesteillä, vaan oikeasti luen kun ehdin ja vastaan kun pystyn. Joskus tietty unohdan ja silloin toki voi huomauttaa asiasta. Mutta ei aina tarvitse olla tavoitettavissa, ei mulla ainakaan ole koko ajan mahdollisuutta viestitellä. Eikä tosin haluakaan. Toki hyvät ystävät ja ihmiset joiden kanssa on mielellään tekemisissä saavat vähän helpommin vastauksia kuin sitten muut :D

Edellisessä suhteessa kyllä harkitsin monesti fb:stä poistumista, olisi kyllä helpottanut elämää tavallaan tosi paljon. Instagramia ei mulla silloin onneksi edes ollut. En sitäkään tajua miksi siellä pitää näkyä muille mistä olen tykkäillyt?

Hetkittäin FB:t sun muut ärsyttää enemmänkin, etenkin jos kavereiden parisuhteet on selvitystilassa somen takia :hyper: Minusta parisuhteessa olevien tulisi ITSE tajuta mikä on korrektia ja mikä ei, ja toimia toista osapuolta kunnioittaen, vaikka se toinen osapuoli ei kyttäisikään. En nyt tarkoita mitään perus bodykuvien tykkäilyä, se on tottakai ok, mutta tietynlaiset huomionosoitukset esim. kumppanin kavereiden "alastonkuviin" tmv alkaa olemaan vähän siinä rajoilla, että meneekö rajan yli. Tapauskohtaista toki aina, mutta kyllä välillä saa päätään pyöritellä joidenkin kavereiden miesten "älynväläyksille".

Tuntuu kyllä nämä monet sovellukset tuovan aina vain enemmän ongelmia ihmisten parisuhteisiin. Oliko ennen fb:tä ym näin paljon ongelmia? Mä en niin jaksa esim. sitäkään että suututaan jos kumppani ei tykkääkään kaikista omista tilapäivityksestä jne :D Ja ylivoimaisesti kaikkein rasittavinta on parisuhteiden likapyykin ruotiminen FB:ssä! Monta kertaa saanut istua käsieni päällä, etten ole tullut kommentoineeksi aika pahastikin joillekin kavereille. Toiset vaan suorastaan elää elämäänsä FB:ssä ja parisuhteen jokainen käänne on sieltä luettavissa ilman hetkenkään harkintaa. Se jos joku antaa kyllä aika huonon kuvan ihmisistä. Onnellisia asioita on kyllä kiva lukea, mutta rajansa niissäkin kun ne koskettaa kahden ihmisen välistä suhdetta, mutta etenkin nuo kumppanin mollaamiset ja nokittelut ei minusta kuulu mihinkään someen!

Ennen tosiaan jatkuva netissä hyöriminen oli nörttiä. Samoin itse otettu kuva oli säälittävää. :D

Ennen kuin lähtee sosiaaliseen mediaan, pitäis osata elää ja kommunikoida oikeasti.

En käytä mitään erillistä some-sovellusta. Erinäisiä harrastuksiin liittyviä foorumeita lueskekelen ja joskus harvoin kirjoitankin.
Töissä IT-alalla, joten teknologiat ovat tuttuja, mutta Facebook,Twitter yms. on kyllä niin saatanasta omalla kohdallani, ettei minua näihin saa liittymään kirveelläkään.

Väittäisin säästäväni reilun työpäivän verran aikaa viikossa, kun en kuulu ko. palveluihin. Tämän pohjana empiirisesti havainnoitu keskiarvo keskimääräisestä 1-2 h päivittäisestä käytöstä tuttavapiirissä.
Etenkin naispuolisissa kummastuttaa, kun eivät kuulemma ehdi tekemään mitään, mutta kuitenkin somessa aktiivisuustaso on huikea.

Käytän feisbuukkia. Twitter, instagram ovat tuttuja, mutteivät aktiivikäytössä. Youtube-tili tuli automaattisesti, kun käytän Gmailia - sama tili näkyy kirjaavan tuubiin myös. En tosin tee tilillä mitään, mieluiten käytän tuubia uloskirjautuneena, jotta siellä näkyy ehdotuslistalla muutakin kuin aiemmin katsottuja tai "valistuneita arvauksia". Tuo sama valistunut arvaus-periaate näkyy olevan FB:n uutissyötteessä myös, ja se on erinomaisen ärsyttävä.

FB:stä on satunnaista hyötyä, pitää yhteyttä etäkavereihin ja miksei nytkin taas erään tapahtuman järjestelyissä se toimii tiedonsiirtokanavana. Samoin siellä on ryhmiä esim. kimppakyytihommiin yms. Muutoin lähinnä huvia.

Tuohon ajankäyttöön esim. FB:ssä.. Siihen, että sos.mediaan on aikaa paljon, mutta muuhun ei, löytyy kyllä äkkiä selityksiä. Vaikkapa koulun luennoilla voi kännykällä istua FB:ssä. Itselläni on kotona FB auki välilehdellä koneella, joka soittaa musiikkia (ei erillistä radiota). Etenkin lapsenhoitoviikoilla, kun penskat on ulkona, tulee ruuanlaiton ja lapsenvahtimisen yms. "odotus"aikoina istuttua herkästi koneella median parissa. Sinne jos kirjoittaa matalalla kynnyksellä, niin näkyyhän se ulkopuoliselle että istuu jatkuvasti FB:ssä, mutta ei muka ehdi mitään.. Vaikka tuo FB ei edellisissäkään tapauksissa ole mistään pois. Onpa sitä kalareissuillakin istuttu FB:ssä esimerkiksi siikaongella, ja ei se onkimista haittaa. Tai telttaretkellä illalla iPadilla (joo, kauheeta, mutta itseksiin siellä köllötellessä sateisena syysyönä ei jaksa joka illasta niin naattia luonnonrauhasta nuotion äärellä ja soitella kitaraa).

Mutta kyllähän tuo sosiaalinen media on perseestä. Etenkin kun se on nykyään jokapuolella pakkotunkuna esillä, vaikkapa lehtiä lukiessa. On siitä ilojakin, mutta ainakin se muuttaa kulttuuria todella voimakkaasti tällä hetkellä. Näkee sitten 10-20v päästä oliko se hyvä asia.

Facebook on käytössä ja useammankin ihmisen Twitteriä seuraan. Ne eivät varsinaisesti ärsytä, vaan termi "sosiaalinen media". Enkä oikein edes tiedä miksi. Aina kun kuulen esim. uutisenlukijan sanovan "sosiaalisessa mediassa", verenpaineeni nousee kattoon.

En käytä nokkakirjaa, twitteriä, ig:tä ja mitä näitä nyt on. Ei vaan ole tarvetta ollut moisille, kun kavereita ja sukulaisia näen suht useasti ja ainahan voipi soittaa tms.
En erityisemmin välitä siitä, että minulle melko tuntemattomat esiintyisivät kavereinani ja selittäisivät minulle jotain mikä ei minua kiinnosta lainkaan. Livenä taas saatan jutella tuntemattomillekin.

Käytätkö Facebookkia? Onko Twitter tuttu sinulle? Mitä mieltä Instagramista? Entäpä LinkedInistä?
- Olen Facebookissa käytännössä koko työajan. Omalle sivulle teen päivityksiä teen muutaman vuodessa. Hyvä väline esim. veljen ja avokin syntymäpäivien ynnä muiden vastaavien muistamiseen.
- Twitter: en ole, en koe tarpeelliseksi. Huonosti argumentoituja sutkauksia joiden pääasia vaikuttaa olevan provosointi.
- Instagram: en ole, muutamilla siellä ihan hienoja kuvia esim. matkoiltaan, joita on kiva selailla.
- Linkedin: kuten jokaikinen kollega ja todennäköisesti varsin suuri osa IT-ihmisistä, olen siellä. En siitä kuitenkaan pidä, päivitän kun tarpeelliseksi koen enkä harrasta 'suositteluvaihtokauppaa'. Moraalitonta.

Luetko tai kirjoitatko blogia? Löytyykö sinulta Youtube-tili?
- En lue mitään blogia (jollei työntekijöiden pelikehitysblogeja lasketa) enkä kirjoita blogia. Löytyy youtube-tili jossa muutama video treeneistä.

Kuinka aktiivinen olet sosiaalisessa mediassa ja mistä kaikkialta sinut löytää?
- En ole aktiivinen, sillä työksi mm. päivitän sivua jolla on 1.66 miljoonaa facebook -tykkäystä. Joten olen pääasiassa kirjautuneena sinne facebook-sivuna enkä henkilönä. Saan siis aivan riittävästi sosiaalista mediaa muutenkin.

Mitkä sosiaalisen median puolet koet hyödylliseksi? Entä haitallisesti?
- hyvät uutiset leviävät nopeasti, huonot vielä nopeammin. Myös valheelliset uutiset - eikä oikaisuja jaeta likikään samassa määrin kuin provosoivaa/kohua nostattavaa virheellistä julkaisua. Tuota on vain opittava käyttämään hyväksi, Suomessa yritykset eivät sitä kovin hyvin osaa vaan useimmiten lyövät vain löylyä lisää.

Ärsyttääkö?
- Työn puolesta mitä tahansa siellä niskaan tuleekin, 7 vuoden aikana olen oppinut varsin paksunahkaiseksi. Henkilökohtaisesti vauvakuvat ja niitä seuraava lässytys ärsyttää aina. Siksi blokkaankin uunituoreiden äitien päivitykset kunnes tulevat järkiinsä.

Millä tavoin sosiaalinen media muuttaa maailmaa?
- Tähän voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Mutta sanotaan nyt vaikka että ennen sosiaalista mediaa vanhat uutiset eivät nousseet pintaan jatkuvasti. Sosiaalinen media auttaa muistamaan poliitikkojen puheet ja firmojen lupaukset.

Hyödynnetäänkö sosiaalista mediaa työpaikallasi?
- Kyllä, intensiivisesti. Facebook -pelejä kun teemme.

EDIT: jaajuu, facebook -kavereita on semmoinen 130. Periaatteena on että jos on yöpynyt saman katon alla joskus, koska vaan, niin hyväksyn kaveripyynnön.

Itse asiassa sossumedia on kyllä paljastanut useimpien ihmisten aika järkyttävässä mittakaavassa olevan tyhmyyden. Ei saatana vaan pysty edes lukemaan kun joku elämämkoulun kasvatti alkaa avautua vaikkapa natosta... tai laurarädystä.

Itse asiassa sossumedia on kyllä paljastanut useimpien ihmisten aika järkyttävässä mittakaavassa olevan tyhmyyden. Ei saatana vaan pysty edes lukemaan kun joku elämämkoulun kasvatti alkaa avautua vaikkapa natosta... tai laurarädystä.

Ei pidä paikkaansa, tyhmyyttä on ollut jo kauan ennen sossumediaakin. Tosin nyt se on selkeämmin näkyvillä kyllä, eli olet oikeassa.

Onko elämämkoulun avautujissa jokin oleellinen ero esim. yliopiston käyneiden avautumisiin. Samaa paskaa ne avautumiset ovat, ainoastaan diskurssi on hienompaa, mikä toki voi hämätä peruslukijaa mutta silti...

1336770927.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom