Sopiva lämmittely

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei.

Mikä on teidän mielestänne tarpeellinen/sopiva lämmittely ennen treeniä ?

Esim. Jos teen kädet eli hauiksen ja ojentajat, niin mikä on teidän mielestänne sopiva lämmittely niille ?

Onko 6km juoksu lenkki + venyttelyt ja lämmittely pienemmillä painoilla aluksi parempi, kuin enne treeniä venyttely ja sitten lämmittely pienemmillä painoilla ? Eli siis kaikki muu paitsi tuota lenkkiä.

Itse pyörittelen käsiä, olkapäitä yms ja venyttelen niitä ennen käsi treeniä ja sitten hauiksessa esim. yksi lämmittely nostelut punteilla (12.5kg) ja sitten seuraavaksi normi sarja 17.5kg punteilla.
Sarjojen välissä muutaman sekunin venyttelyt käsille.

Entäs jalat ?
Teen jaloille erilaisia venytyksiä ennen treeniä ja sitten siirryn kyykkyyn.
Tangolla kymmenisen kertaa, sitten 50kg tankoon, sillä joku 8 kertaa, sitten 70kg ja sillä sama 8 kertaa, sitten 80kg ja sillä 8 kertaa, sitten 90-100kg tankoon vähän niinkuin katsotaan montako menee. kahdeksaan tähdätään toistoon tähdätään ja joku 2-3 sarjaa noilla painoilla tehdään.

En ole kyllä käynyt salilla "pitkään aikaan" ja muistelen, että jaloille on tehnyt tuollaista settiä kyykyssä.
Keskiviikkona tein noin, mutta lopetin tuohon 80kg x 8, etten tekisi jalkoja aivan piippuun, kun pitkään aikaan reenattu.

Kiitos.

Itellä ainaki esim. hauis/ojentaja -päivänä ihan vain 5-10 min soutua vasta sekä myötäotteella, sitten käden pyörityksiä/ravisteluja, jotain pientä X-hypyn tapaista että vähä lihakset heräilis niin sanotusti. Kannattaa myös tosiaan tehdä eka joku lämmittelysarja pienillä painoilla, ennen kuin alottaa varsinaiset "työsarjat". Jalkapäivänä sitten myös 5-10 min kuntopyörää/crosstraineria ja pientä hyppelyä. Itse on oo koskaan venytellyt ennen treenejä, vaan tehnyt ne treenin jälkeen.

Ainakin kyykkylämpät ihan hyvät imo. Ennen kovia sarjoja ei kuulemma kannata venytellä, jossain threadissa oli tästä puhetta. 6km lenkki kuulostaa kyllä liian pitkältä :D ite teen vaan 5min soutua ja sitten lämmittelysarjat ja sitten työsarjoihin.

Minä olen aina tykännyt enemmän kuntopiiri -tyyppisestä lämmittelystä. Silleen vielä, että vaatetta on lämmitellessä enemmän päällä kuin sitten itse treenin aikana.

Esimerkiksi
1. Kuntopyörää/soutulaitetta 10min
2. Suorat vatsat 3x15, Selät 3x15, vinot vatsat 3x15 (Voi tehdä silleen, että tekee kaikkia yhdet sarjat putkeen, lyhyt palautus ja sitten seuraavat sarjat)
2. Lämmittelyä pelkällä tangolla/pienillä painoilla

Tuon setin jälkeen on yleensä jo minulla hiki irtoaa, joten voi alkaa treenaamaan.

Joskus, jos tuo kuntopiiri ei niin huvita, niin yksinkertaisesti poljen kuntopyörää niin kauan, että hiki alkaa kunnolla virtaamaan. Sen jälkeen sitten tangolla kikkailua.

aika pitkä tuo 6km lenkki. juokse vaikka 1-2 km ja tee siinä samalla jotain ylimääräistä esim. nyrkkeilet, juokset takaperin, otat pari spurttia loppuun, hypit... mitä vaan tulee mieleen niin saat koko kropan lämpimäks ja kuona-aineet liikkeelle! sitten vielä lihaskohtaiset lämmöt pienillä painoilla ja lyhyet venyttelyt aluks! Minulla ainakin parantanut loukkaantumisriskiä paljon sekä palautuminen on parempaa!

aika pitkä tuo 6km lenkki. juokse vaikka 1-2 km ja tee siinä samalla jotain ylimääräistä esim. nyrkkeilet, juokset takaperin, otat pari spurttia loppuun, hypit... mitä vaan tulee mieleen niin saat koko kropan lämpimäks ja kuona-aineet liikkeelle! sitten vielä lihaskohtaiset lämmöt pienillä painoilla ja lyhyet venyttelyt aluks! Minulla ainakin parantanut loukkaantumisriskiä paljon sekä palautuminen on parempaa!
Niin mielestäni tuo mun lämmittely on täysin riittävä, mutta kaverin kanssa tuli vain sanaharkkaa siitä, että pitääkö/kannattaako vetää joku tollanen pieni lenkki tai vaikka soutaa 10-15min enne treeniä, että on varmasti lämmin.

Mielestäni ei ole tarpeellista..tai en näe hyötyä tehdä lenkkiä ennen salia, koska siinä vain tulee "turhaa väsymystä"..
Itsellä ainakaan ikinä vielä tässä muutaman vuoden aikana tullut minkäänlaista ruhjetta salilla, että liekkö tuo sitten vain yksilöllistä (toinen tarvitsee ennemmän lämmittelyä, kuin toinen).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom