Song of Fire and Ice. Spoilereita!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J.Jake
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Martin on sanonut, ettei tv-sarja ehdi ottaa kirjoja kiinni. Lisäksi The Winds of Winteristä on monta lukua jo kirjoitettu. Niinpä odottelisin seuraavaa kirjaa viimeistään vuoden 2014 loppupuolella.
Viimeisimmän G.R.R. Martin -haastattelun mukaan The Winds of Winter ei valmistu vuonna 2012 tai 2013, mutta Martin elättelee toiveita saada se julkaistuksi vuoden 2014 aikana.

Lähde
 
Nyt sain lopeteltua Tanssii lohikäärmeiden kanssa. Ite luin 4 ekaa suomeksi ja viimeisen tietenkin englanniksi, niin jotkut termit on sekaisin tai hakusessa.

Jonin kohtalohan tietenkin jäi mietityttämään. Nolo loppu olis sankarilta kuolla tuollaiseen "nakkijonopuukotukseen". Azor Ahaina itekin Jonia pitänyt. Tuollahan olis kyllä tulen papitar Melisandre paikalla ja kun Thoroskin elvytteli Beric Dondarrionia useaanpaankin kertaan. Mie en kyllä ite oikein tykkää mistään kuolleitten yhtäkkisistä henkiin herättämisistä.
Se Ramsay Snown kirje kyllä vähän epäilytti. Tai että Stannisin lyömisestähän se selvästi valehteli, mutta olisiko saanut Mance Rayderin tosiaan kiinni? Itelle tuli vain mieleen että olisiko Stannisin lähettämä kirje, jolla haluaa saada Muurilta lisäjoukkoja avukseen.

Saa nähä mihin suuntaan hommat idänmailla kehittyy. Victarion Grayjoyllahan on "lohikäärmetorvi", mutta mitähän tuon käyttämisestä taas sitten tulee kun Daenerys seilaa Dothraki merellä.

Paljon ois sanottavaa mielessä, mutta nyt sitä uskaltaa alkaa kunnolla lueskelemaan netistäkin kun on ajantasalla julkaisujen kanssa :)
 
Mä taisin just keksiä mistä tuo kirjasarjan nimi tulee. Jos meinaan tuo teoria Lyanna/Rhaegar=Jon Snow pitää paikkaansa. En juurikaan mitään nettipalstoja asian tiimoilta lue, joten voi olla yleistäkin spekulaatiota. :D
 
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


Katselin kolmannen kauden tv-jaksot just loppuun.

Jotenkin musta tuntuu että sarja saattaa spoilata kirjaa. Niin paljon asioita oiotaan ja keskitytään olennaiseen.
Esim. Danyeryksen ( kirj? ) touhu näyttää paljon tehokkaammalta kuin se ainainen vatvominen kirjoissa.

Onko Dornea mainittu ollenkaan? Paitsi että se Joffereyn systeri lähti sinne?

Tykkään kyllä sarjastakin. Ei siinä. Joffereytä lisätty ja vittu että se jannu vituttaa mua. Ne Littlefingerin huorat meni mulla sekaisin jo
alussa siinä kirjassa. Jos niistä joku oli Joffereyn maalitauluna niin voi olla? Margery ( Joffreyn puoliso ) on kanssa tehty kiinnostavammaksi.

Niin - G.R.R:Martin on siis tuottajille paljastanut miten kirjasarja päättyy. Mä jotenkin pelkään että TV sarjaa johdatellaan selkeämmin siihen
suuntaan. Kaikki DWDn lukeneet ( eli tätä threadia lukevat ) varmaan on samaa mieltä että sen lopussa juoni on vielä yhta auki kuin
Cercein jalat kun se haluaa miehestä jotain?
 
Nostan tätä kirjaketjua niin pysyy murot kusettomina.

TV-sarjan puolella alkaa mennä nyt vasta kiinnostavaksi; otin kirjat uusintaluennan alle tässä uutta odotellessani.
 
Huomasin muuten tänään, että mikäli käännösversiot kiinnostaa, niin nyt A Dance with Dragons on julkaistu suomeksi. Korjataas vielä: julkaistaan kahdessa osassa, joista eka osa on nyt kauppojen hyllyllä. Itse oon sen enkuksi toki lukenut, mutta suomenkielisen version ajattelin poistaa - ihan vain sponssatakseni pientä kustantamoa.
 
Yritin aluksi lukea suomeksi sitä ensimmäistä osaa, mutta käännös on kyllä niin luokattoman huono että en kyennyt. En sitten tiedä onko kääntäjällä tyyli hioutunut myöhemmissä osissa tai olisiko joku vähän toimittanut niitä käännöksiä, jos en ihan väärin muista niin ensimmäinen osa ainakin käännettiin ihan harrastelijapohjalta.

Olen muuten tykännyt noista äänikirjoinakin, mutta valitettavasti lukija(t) ei ole tehnyt kovin huolellista työtä ja esimerkiksi nimien ääntämäinen vaihtelee kirjojen välillä. Tämän lisäksi Littlefingerin ja Lysa Arrynin välinen seksikohtaus oli niin rietas kuusikymppisen mieslukijan ääninäyttelemänä että meinasi mennä tällaiselta kokeneeltakin harpulta jo pasmat sekaisin.
 
Ite ostin akateemisesta 5 kirjan paketin 23 euroon. Kysyin silloin samalla, että mitä suomennetut maksaisi niin ykköskirja olisi jo ollut 60 euroa ja kolmessa osassa joten englanniksi nuo menkööt :D
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Spekulaatiota:

Bran ottaa lohikäärmeen haltuunsa. Kaikki walkerit jotka eivät ole texasista saavat kyytiä.
Uskon että Griff on oikeasti se kuka myös Varys väittää hänen olevan, Rhaegarin ja Elian poika.

Lohikäärmeellä on kolme päätä, Danaerys, Griff ( oikea nimi unohtui ) ja Bran. Barristan Selmy voi kyllä puhua D.lle järkeä ja sanoa että
sukulaisen naiminen ei välttämättä ole paras juttu?

Olisiko Ned Stark tietoisesti kasvattanut jotain täysin ulkopuolista. Eikö se Lyanna ollut Robertin luvattu? Niin siis Nedin sisko? No, joo ehkä?

IMO
 
IMO kiinnostava yksityiskohta tuosta viimeisimmästä TV-sarjan jaksosta, kun Bran näkee puun kautta loharin varjon lentävän, luulisin, Kings Landingin yllä. Ehkä ohjelman tekijöiden laittamaa porkkanaa tulevasta :)

Itsekin uskon pikkuGriffin olevan oikea Targaryen. Kolmannesta päästä onkin netissä melko paljon spekulaatiota, joista yksi vaikuttaa mielestäni vahvimmalta
Jon Snow
Teorian mukaan Jon olisi Lyannan ja Rhaegarin tenava. Lyanna olisi kuollut synnytykseen ja vannottanut Nediä pitämään huolen lapsesta.
Ned kunniallisena miehenä mieluummin ottaa kontolleen häpeän äpärästä kuin pettää lupauksensa.
Ned kumppaneineenhan löysi Lyannan tornista jostain Dornen vuoristosta, kolmen kingsguardin vartioimana.
Tiedä sitten miten Jonin kuolema vaikuttaa asioihin :P
 
IMO kiinnostava yksityiskohta tuosta viimeisimmästä TV-sarjan jaksosta, kun Bran näkee puun kautta loharin varjon lentävän, luulisin, Kings Landingin yllä. Ehkä ohjelman tekijöiden laittamaa porkkanaa tulevasta :)

Itsekin uskon pikkuGriffin olevan oikea Targaryen. Kolmannesta päästä onkin netissä melko paljon spekulaatiota, joista yksi vaikuttaa mielestäni vahvimmalta
Jon Snow
Teorian mukaan Jon olisi Lyannan ja Rhaegarin tenava. Lyanna olisi kuollut synnytykseen ja vannottanut Nediä pitämään huolen lapsesta.
Ned kunniallisena miehenä mieluummin ottaa kontolleen häpeän äpärästä kuin pettää lupauksensa.
Ned kumppaneineenhan löysi Lyannan tornista jostain Dornen vuoristosta, kolmen kingsguardin vartioimana.
Tiedä sitten miten Jonin kuolema vaikuttaa asioihin :P


Miks sä laitoit spoilereita tähän threadiin, tänne tullaan ku on kirjat luettu, eikä Jon oo kuollut, siellähän on Melisandre herättämässä sen henkiin. Ihan saletisti.
 
Kyllä, ei Jon voi olla vielä kuollut.
 
Ittellä tosiaan luettuna sarja viimeisen kirjan muutamaa viimeistä kappaletta lukuuottamatta, jotka "säästin" pahaan paikkaan seuraavaa kirjaa odotellessa... Ajattelin lukea koko sarjan uudestaan suomeksi jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti ei hirveän laadukasta tavaraa? Ehkä uusintakierros alkuperäiskielellä järkevämpää.. Tosiaan varmaan voi avautua joitain uusiakin juttuja, ainakin nimet vielä vähän hakusessa.

Ihan jäätävän eeppinen tarina kokonaisuudessaan. Olen eläessäni lukenut pelkästään Harry Potterit sekä Sormusten Herran (Silmarillionit etc). LOTR:in luettuani ajattelin etten tule enää ikinä lukemaan yhtäkään kirjaa, koska mikään ei mahdollisesti voi koskettaa Tolkienin luoman maailman tunnelmaa, mutta onnekseni olin joiltain osin väärässä.
 
Ittellä tosiaan luettuna sarja viimeisen kirjan muutamaa viimeistä kappaletta lukuuottamatta, jotka "säästin" pahaan paikkaan seuraavaa kirjaa odotellessa... Ajattelin lukea koko sarjan uudestaan suomeksi jossain vaiheessa, mutta ilmeisesti ei hirveän laadukasta tavaraa? Ehkä uusintakierros alkuperäiskielellä järkevämpää.. Tosiaan varmaan voi avautua joitain uusiakin juttuja, ainakin nimet vielä vähän hakusessa.

Ihan jäätävän eeppinen tarina kokonaisuudessaan. Olen eläessäni lukenut pelkästään Harry Potterit sekä Sormusten Herran (Silmarillionit etc). LOTR:in luettuani ajattelin etten tule enää ikinä lukemaan yhtäkään kirjaa, koska mikään ei mahdollisesti voi koskettaa Tolkienin luoman maailman tunnelmaa, mutta onnekseni olin joiltain osin väärässä.

Kokeile seuraavaksi Salvatoren musta haltia trilogia, se jatkuu sit senkin jälkeen mut saatat tykästyä.
 
Laitoin spoilereihin varuiksi siltä varalta että joku olisi halunnut ihan itse hoksata tämän lukemalla kirjoja uudestaan tarkemmin tjsp.
Olen lueskellut ilmeisesti sen verran GoT-ketjua että olen tottunut siihen että aina joku tulee nillittämään spoilereista :D

Jonin henkiinherättämisestä, ihmettelisin että tappajat antaisivat tuosta vain Melisandren kävellä herättämään äijä takaisin henkiin kun juuri pääsivät eroon.
 
Yritin aluksi lukea suomeksi sitä ensimmäistä osaa, mutta käännös on kyllä niin luokattoman huono että en kyennyt. En sitten tiedä onko kääntäjällä tyyli hioutunut myöhemmissä osissa tai olisiko joku vähän toimittanut niitä käännöksiä, jos en ihan väärin muista niin ensimmäinen osa ainakin käännettiin ihan harrastelijapohjalta.

Olen muuten tykännyt noista äänikirjoinakin, mutta valitettavasti lukija(t) ei ole tehnyt kovin huolellista työtä ja esimerkiksi nimien ääntämäinen vaihtelee kirjojen välillä. Tämän lisäksi Littlefingerin ja Lysa Arrynin välinen seksikohtaus oli niin rietas kuusikymppisen mieslukijan ääninäyttelemänä että meinasi mennä tällaiselta kokeneeltakin harpulta jo pasmat sekaisin.


Suomi-käännös, en pysty sanomaan sitä suomennokseksi, on kyllä aivan hirveää finglishiä, sattui silmiin kun sitä koitin lukea (opiskelin kääntäjäksi joten olen vielä extranirso). Tavallaan haluaisin taputtaa käsiä tuolle kääntäjälle, joka on käsittääkseni itsekin alalle opiskellut ja Martinin kirjat aikanaan luettuaan päätti, että nämä pitää saada suomeksi. Oli sitten tarjonnut koekäännöksiä eri kustantajille, jotka olivat kieltäytyneet (miksiköhän... *huoh*), joten tämä tyyppi päätti perustaa itse oman kustantamon. Ihailtavaa oma-aloitteisuutta ja yrittäjähenkisyyttä kyllä, vaikkei lopputulos peukkuja ylös saakaan.

Äänikirjojen lukija Roy Dotrice on äijä - lentelee puurot pitkin seiniä mm. aina kun vaari rupeaa tunteella huutamaan "BROTHERFUCKER, BROTHERFUCKER!"
 
Olen joskus luonnehtinut Roy Dotricen tulkintaa Varysista sanoilla "jatkuvasti mällit suussa".

Itse kyllä pitäisin tuosta ajatuksesta, että Jon olisi se kolmas lohikäärme, tuli ja jää yhdistyvät hahmossa niin monella tavalla. Etenkin jos ja kun Melisandre todennäköisesti herättää Jonin vielä henkiin. Enimmäkseen olen kyllä viime aikoina pohtinut sitä Cersein kuuleman ennustuksen "little brother" -kuviota, siinä on vaihtoehtoja Martinille tyypilliseen tyyliin taas tuhat ja sata.
 
Kokeile seuraavaksi Salvatoren musta haltia trilogia, se jatkuu sit senkin jälkeen mut saatat tykästyä.

Mun piti oikeesti googlettaa et mikä ihmeen "Musta haltia" ja että voiko se todella tarkoittaa samaa kuin"Dark elf".
Itellä noi kaikki kirjat mitä on julkastu (about. 30) ja luin ne tossa joulun jälkeen putkeen.
Hyvä kirjasarja.
 
Back
Ylös Bottom