Soneran uusi hinnoittelu matkapuheluista!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jussi`
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mike sanoi:
Offtopiccina 3G:stä. Olen positiivisesti yllättynyt miten lujaa se rullaa. Pakkista pystyy lukemaan täysin vaikka kuuntelee samaan aikaan 128kbs nettiradiota ilman pätkimistä. Jotain hyötyä sentään näistä uusista jutuista, ei tartte enää hotelleissa vuokrailla piuhaa.

Näyttäis pitkään kaipaamani langaton netti olla noin niinkuin käytettävällä asteella, ainakin näin kaupungeissa. Nyt Lahdessa ainakin pelittää hyvin.
Hyvä että toimii.

Offtopiccina langattomasta netistä; eikö Lahdessa ole (keskustan alueella) kaupungin puolesta ilmainen WLAN?
(Oulussa on kanssa (yliopiston?) ja Lpr:ssa oli ainakin.)

Lisäksi ainakin Scandic-hotelleissa on aina huoneen hintaan kuuluva WLAN. :mainos: jotta muutkin hotelliketjut tajuaisivat.

Ed. mainitut ei silti poista 3G:n tarvetta iteltäni, mutta mun käytöllä isoimmat datapaketit menisi useimmiten hukkaan ja pienemmät ei toisinaan sitten riittäisi ja menisi sikana yli (=kallista) niin esim. meilit on kivempi ottaa "alas" wlanilla aina kun semmonen on tarjolla.

Aiheeseen; onko missään ollut juttua onko Soneran hintojen nosto aiheuttanut isommin liittymänvaihtoja?

Timba79 sanoi:
Mä ymmärrän Miken pointin täysin, enkä muuten harrasta baarissa tarjoamista käytännössä ollenkaan. ;)

Mä vaan yritän säästää esim. puhelinkuluista tai bensata jos se on vaivatonta. Mä käyn Jyväskylän seppälässä tankilla käytännössä aina ja 200 metrin säteellä on 4-5 kylmäasemaa, miksi en valitsisi niistä halvinta. Miksi en valitisisi halvinta matkapuhelinliittymää kunhan se vain toimii? Tollanen säästäminen on mielestäni järkevää, se että ajaa halvan makaronipussin takia toiselle puolella kaupunki kauppaa on jo silkkaa typeryyttä.

Tuossa on juuri niitä avain sanoja eli itselläni ainakin ratkaisee se että toimiiko niin puhelin verkko kuin muutkin asiat(laskutus jne) ja sen mukaan maksan vaikka hieman enempi puhelin liittymästä(kertaakaan en ole joutunut soittamaan tai kyselemään mitään laskuista kuin muistakaaan soneralta).
Ja varsinkin tuo puhelinmen kuuluvuus on itselleni tärkeää tuolla metsästys/mökki alueella. Vaikka kuinka väitetään että saunalahti,dna jne. käyttävät samoja verkkoja kuin sonera niin silti ne eivät kuulu tuolla alueella kuin korkeimmilla harjanteilla. Ja sonera varmasti kuuluu kun raja-asemalla on soneran linkki. Viime syksynä pistettiin kämpällä 6 puhelinta vierekkäin ja vain soneran liittymillä oli täysi verkko kun esim. elisalla ei saanut kämpän sisällä yhteyttä ollenkaan.

Soneralla on niin paljon peittoa, koska ne käyttää aika paljon langattomia linkkejä. Eli semmonen linkki pistetään johonkin korkealla ja kohdistetaan suoraan kiinteeseen torniin.

Näin saadaan peittoa. Ongelmana on tässä, että näissä langattomissa linkeissä ei toimi 3G-palvelut vaan ne toimii vain kuidun kautta. Nyt Soneralla on hommana ja isona semmosena vetää kuidut niihin, että saadan 3G-palvelut käyttöön. Ei mitään nopeeta ja halpaa hommaa.
Elisalla on vain muutamia langattomia linkkejä, mutta paljon enemmän ihan kiinteitä torneja ja tästä huomataan, että Elisalla toimii 3G-palvelut kun Sonera verkon käyttäjät saavat odottaa sitä kyllä jonkun aikaa.

Salomaa sanoi:
Elisalla toimii 3G-palvelut kun Sonera verkon käyttäjät saavat odottaa sitä kyllä jonkun aikaa.
Varsinaisista valmiista 3G-palveluista Soneralta (versus Elisa) uupuu ainoastaan videopuhelut, vai oonko mä ihan pihalla?

Timba79 sanoi:
Mä vaan yritän säästää esim. puhelinkuluista tai bensata jos se on vaivatonta. Mä käyn Jyväskylän seppälässä tankilla käytännössä aina ja 200 metrin säteellä on 4-5 kylmäasemaa, miksi en valitsisi niistä halvinta. Miksi en valitisisi halvinta matkapuhelinliittymää kunhan se vain toimii? Tollanen säästäminen on mielestäni järkevää, se että ajaa halvan makaronipussin takia toiselle puolella kaupunki kauppaa on jo silkkaa typeryyttä.

Jep...samoin itsekin ajattelen.

Pitää muistaa, että esim. 80 euron vuosisäästö on nettosäästöä!

No sitten vain kaverukset auto vaihtoon ja julkisia käyttämään. Säästätte varmaan 100 kertaa tuon 80 euroa. Ja on aika turha selittää että auto on käytännöllinen, yhtä käytännöllistä on kävellä haluamaansa kauppaan kuin juosta tarjousten perässä.

Eli musta tuntuu, että tehdään tikusta asiaa, ollaan niin säästävinään ja jo oikeasti lasketaan senttejä, vaikka tallissa on auto mikä syö pelkillä vakuutuksilla vuodessa aivan vitusti.

Mike sanoi:
No sitten vain kaverukset auto vaihtoon ja julkisia käyttämään. Säästätte varmaan 100 kertaa tuon 80 euroa. Ja on aika turha selittää että auto on käytännöllinen, yhtä käytännöllistä on kävellä haluamaansa kauppaan kuin juosta tarjousten perässä.

Eli musta tuntuu, että tehdään tikusta asiaa, ollaan niin säästävinään ja jo oikeasti lasketaan senttejä, vaikka tallissa on auto mikä syö pelkillä vakuutuksilla vuodessa aivan vitusti.

Tuo julkisilla kulkeminen voi toimia ehkä kehä-kolmosen sisäpuolella, mutta kaikkialla Suomessa niitä julkisia ei kulje yömyöhään. Itselläkin on työt olleet sellaisia, että kotiinpaluu ei olisi julkisilla onnistunut. Eli monille se auto on välttämätön paha. Ja kyllähän auton käytössäkin voi säästää. Itse ostettiin auto 3 vuotta vanhana ja nyt on ajettu sillä 5 vuotta. Jakopääremppaa lukuunottamatta muut remontit olen tehnyt itse.

Reissussa käydessä junamatka kahdelta hengeltä maksaisi n. 220 euroa kun auton polttoaineet samalla matkalla ovat 65 euroa. Ja noita reissuja tulee useampia vuoden aikana.

Ruuat ja polttoaineet ostetaan S-ryhmän liikkeistä ja noista tulee takaisin 250-300 euroa vuosittain. Jos puhelinlaskussa on mahdollisuus säästää n. 200 euroa vuodessa sillä, että käyttää 10 minuuttia lomakkeen täyttöön netissä, niin kyllä tuo on mun mielestä ihan kohtuullinen tuntikorvaus siitä vaivasta. Ja tämä on tosiaankin ensimmäinen kerta kun operaattoria vaihdan.

Jollekin tuommoinen 500 euroa sinne tai tänne vuositasolla voi olla yhdentekevää, mutta itse kyllä keksin tuolle rahalle käyttöä.

Mike sanoi:

Mä nyt en tajua millään tätä ajatusta. Eli jos ajan autolla, tiedän maksan siitä ihan VITUSTI, niin miksi helvetissä mun pitäs sitten syytää rahaa sinne tänne ihan mielinmäärin? Eli miksi mun pitäisi maksaa esim. Soneralle sen 40-50 euroa siitä minkä mä saan nyt Saunalahdella samoista puhelumääristä 20 eurolla ja hommat toimii (ainakin minulla) samalla tavalla?

Ja vielä tuo bensa, miksi mä ostasin siitä kalliimmasta jos vieressä on halvempi?

Miksi mä en säästäisi noissa vaikka ajankin autolla?

Ja todellakaan esim. Jyväskylässä ei sujuvasti julkisilla kuljeta jos ei laske taxia julkiseksi. Toki sitä saisi taksillakin ajaa ihan perkeleesti siihen rahaan mitä omaan autoon menee, mutta on sen nyt kuitenkin vähän kätevämpi ottaa se tosta pihasta ja lähteä kauppaan kun tilata aina mittaria pihaan. No tietty sitä voisi käydä kaupassa Siwassakin (on tossa 200 metrin päässä) ja maksaa taas ihan törkeesti enemmän mitä Prismassa maksaa.

Niin kun niitä takseja on joka nurkalla, niin miksei ajaa niillä halvemmin? Ihan sama ajattelu pätee tässä. Tätä juuri hainkin, eli on aivan turha kritisoida jos joku ei viitsi juosta tarjousten perässä tai vaihdella liittymää alvariinsa. Ihan sama on kun sinä et jaksa ajaa taksilla kun pääset helpommin omalla autolla. Itsekin menen mieluummin ruokaostoksille haluamaani kauppaan ja hotellin valitsen sijainnin mukaan, en sen mukaan sattuuko siellä käymään plussakortti.

Elämänlaatu laskee jos itsensä orjauttaa korteilla ja tarjouksilla liiaksi.

Ostin juuri luurin, katselin sitten netistä vähän siihen vinkkejä ja sen olisi saanut 30€ halvemmalla jostain netistä tilaamalla. Katson kuitenkin helvetisti mielekkäämmäksi hakea puhelimen heti lähimmästä kaupasta kuin metsästää tarjouksia pitkin nettiä ja odotella sitten fonea postissa.

En siis pidä tyhmänä jos ostaa bensansa Shelliltä vaikka tien toisella puolella olisi sentin halvempaa. Ei sinne kalliimmalle ehdointahdoin mennä mutta ei tässä mitään halvimpaa bensaakaan viitsi metsästää.

Mihin vedetään raja säästämisessä? Voimme vetää ihan överiksi jos todellakin senttien hintaero bensassa on niin merkittävä että se pitää vetää mukaan. Voimme vetää yhtä typerästi vaatteet mukaan. Miksi ostaa laadukkaita vaatteita kun saa halvemmalla vähemmän laadukasta. Bensoissakin on eroa, ehkä se halpa ei ole sitä parasta kuitenkaan.

Pointtini on, että kaikkea ei voi ajatella aina tuolla säästämisperiaatteella jos ei säästä kaikessa. On tekopyhää elvistellä miten vaihtoi liittymää halvempaan jos sitten muuten vetää mihin sattuu rahaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Huh Huh tota Soneraa..En ees muistanu tätä koko juttua et toi muuttuu..
Ihmettelin ku viime lasku oli niin iso..Ja nyt sit oon katoin paljo lasku oli niin ihan saatanasti enemmän mitnä normaalisti..Ja en oo edes puhunu paskaakaan.. :curs:
Pitää kyllä vaihtaa Sonera pois..

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom