Solarium!?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vaimoke
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oletteko käyneet solariumissa?
Millaisia kokemuksia kaikilla?
Miten usein voi käydä solariumissa viikossa, ettei iho kuivu tai pala?
Ite oon käyny kaks kertaa vähä aikaa sitten, tykkäsin kovasti, mutta en uskalla usein käydä.. voiko viikossa käydä esim kaksi kertaa tai kolme kertaa?

Kiitos kaikista vastauksista :)

Mä kävin pari vuotta sitten ennen kesää ottamassa vähän väriä pintaan. Eka kerralla paloin melko pahasti :curs:, mutta sen helpotuttua kävin solariumissa pari kertaa viikossa. Nätin väein siitä sai :). Kaveri käy edelleen, auttaa kuulemma naamaan ilmestyviin näppyihin kuivattamalla ne.

Mulla oli lopputuloksena se, että tuli melkoisesti uusia pieniä luomia ja vanhat kasvoi... Mulla on muutenkin paljon luomia, joten taipumusta löytyy. Tämä voi toki pitää paikkansa vain minun kohdallani :). Maltti on valttia!

Ok, no tuossa tulikin tuo linkki, mutta tässä vähän tietoa - tai ainakin itse olen ohjannut asiakkaitani seuraavin ohjein solariumiin:
- max 3 kertaa viikossa (tosin jos on herkästi palava iho niin alkuun vain 2 kertaa viikossa). Kuitenkin niin ettei peräkkäisinä päivinä suositella käytävän, vaan ihon pitää saada palautua edes jotenkin siinä välillä.
- herkästi palavat ihot ja aurinkoihottumasta kärsivät: ensimmäisellä kerralla mielellään n. 5-8 min, jonka jälkeen nostetaan minuuttimäärää vähitellen. Tosin vaihtelee tosi paljon solariumista ja tehosta.
- max 10 kertaa vuodessa taitaa nykyään olla suositus (en ole tästä aivan varma, sillä tuokin on muuttunut vuosien saatossa, joskus muutama vuosi sitten suositus oli max 2 kympin sarjaa vuodessa). Eli aika lailla huoletta uskoisin voivan käydä sen 10 kertaa vaikka ennen kesäkautta.

Itse en juurikaan nykyään solkussa käy, sillä mulle tulee kans pieniä tummia luomia todella herkästi. Olishan se kivaa kyllä olla hieman ruskettunut, eikä tällainen kalkkilaivan kapteeni..

Kokemuksia solariumista!:)Minäkin kerron omani. Yhtenä päivänä vaan kyllästyin olemaan niin värittömän näköinen, että päätin mennä solariumiin, vaikka olinkin ajatellut jaksavani odottaa kesää ja ihan oikeata aurinkoa. Ekalla kerralla mielessä oli ihan älyttömästi kysymyksiä ja pyysinkin ohjeistusta ihan "kädestä pitäen" henkilökunnalta. Mietin, että pitääkö sen kannen naksahtaa, jääkö niistä silmäsuojuksista rajoja, suojaanko hiukset ja onkohan ne nyt varmasti pois tieltä ja tottakai koko ekan solkkuajan hain sopivaa asentoa, missä varmasti sais joka puolelle edes suurinpiirtein saman verran valoa. Ekalla kerralla olin 10min ja se oli aika hyvä kokeiluaika alkuun. Mä en helposti pala auringossakaan, joten tuo aika ei aiheuttanut mulle mitään punoitusta eikä tullut edes kuuma siellä. Väriä tarttui siinäkin ajassa ihan mukavasti. Pientä kihelmöintiä iholla tuntui vielä tunninkin päästä, mutta ei mitenkään ikävästi. Sitten toisella kerralla olinkin jo puolet kauemmin ja se pisti kyllä jo hikoiluttamaan ja toi kasvoille rusketuksen lisäksi pientä punoitusta...:)
Jos jotain tiettyä ajankohtaa silmälläpitäen haluaa saada rusketuksen, niin mun käsityksen mukaan vois käydä tehostetusti vaikkapa kaks-kolme kertaa viikossa solariumissa, kunhan se ei sitten tosiaan oo jatkuvaa ja ympärivuotista. Ja mä olen myös kuullut, että suositus on tuo 10 käyntiä/vuosi.

Omalla kohdallani erona on se, että kärähdän ERITTÄIN helposti, siksi käyn solariumissa yleensä kerran vuodessa, max. N. 10 min on passeli helppokäryihmisille. Todellinen ero on kuitenkin se, että (jos tyhmyyttään) aurinkoon nukahtaessa palaminen on erittäin kivulias, solariumpalaminen on lähinnä aggressiivinen punotus. Järkeä saa käyttää ja kuten yllä sanottu, se 10 min on alkuun hyvä, oli sietokyky mikä tahansa.

Kannattaa solariumissa käyvien käyttää myös aurinkokapseleita. Aurinkokapselit estää tehokkaasti ihon punoitusta ja antaa tasaisemman rusketuksen. Estää myös niiden ikävien luomien syntymistä.
Punoitus on muuten jo merkki ihon palamisesta...

Kyllästyin näyttämään sämpylätaikinan väriseltä.
Se saa myös näyttämään läskiltä. En uskonut väitettä ennenkuin itse kokeilin....

Ekaks raskausarvet tulivat todella räikeästi esiin mutta 14 käyntikerran (kerran viikossa yleensä, joskus kerran kahdessa viikossa) jälkeen nekin tummenivat ja ikäänkuin häipyvät muuhun ihoon paremmin.

Mulle saliohjaaja neuvoi aloittamaan 10 min. ja sitten lisäämään aikaa sietokyvyn mukaan. Seinällä on virallisen näköinen iso juliste solariumin haittavaikutuksista ja siellä lukee, ettei lääkärit suosittele solariumia kuin max. 20 x vuosi.
Jätän nyt 6 käyntiä syksylle koska tulen varmasti kesän aikana kirjavaksi kun en voi nakkena olla töissä :D
Käsivarret on taatusti syksyllä ruskeammat kuin muu kroppa.

Kahtena vuotena oon käynyt ennen kesää solariumissa ottamassa pohjarusketuksen. 10 kertaa olen käynyt yhteensä per vuosi ja noin kerran viikossa. Hyvä rusketus on tullut, selkeästi näkyy ja on hyvä pohja, jos meinaa kesällä auringossa olla. Ihotyyppini on sellainen, ettei pala oikein millään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei, tyhmä kysymys.. mut ruskettaako solariumin ylä- tai alapuoli tehokkaammin? Että jos makaan vatsallani, niin tuleeko selälle silloin tehokkaampi rusketus kuin jos makaisin perinteisesti vaan selälläni?? Vai onko ihan sama? Ongelma on nimittäin, että selkäpuoleni jää ihan värittömäksi kun en pysty pikkuruisella parvekkeellani ottamaan arskaa ku etupuolelle vaan, tuolissa istuen :) Ja olen sisällä töissä kaikki aurinkoiset ajat.. :rolleyes:

Mielestäni kumpikin puoli periaatteessa ruskettaa yhtä tasaisesti, jos lamput on yhtä tuoreet. Mutta kokemuksesta olen huomannut että selkäpuoli ruskettuu voimakkaammin koska siinä ollaan kiinni ja yläpuoli on noin 20-30cm etäisyydellä. Siksi vaihdan puolta puolivälissä. Joskus kun solariumissa on ollut uudet lamput ja olen ollut selällään koko ajan, on mulle tullut rajat yläselkään,peffaan ja takareisiin kun ne on painautuneena voimakkaimmin alustaan.:D Tästä juuri sainkin idean vaihella asentoa... Monesti tulee myös vaihdeltua käsien asentoa niin että osan ajasta ne on pään alla ylhäällä ja osan normaalisti kylkien vieressä. Ei käy niin että on käsien sisäpuolet ja kainalot vaaleammat . En tiedä onko turhaa hifistelyä, mutta tasasta on tullut.

Mulla on tapana ottaa vähän väriä pintaan solariumissa ennen kesää kerran tai pari viikossa jonkun aikaa. Ja teen samoin kuin murmeeli, eli vaihdan puolta puolivälissä ja joskus vaihtelen myös käsien asentoa. Tasainen rusketus on tullut. :)

^ Joo mutta siis jos mä oon jo valmiiks vaan etupuolelta ruskee, ni kantsiiks mun siis olla koko ajan vaan selällään siinä solkussa? ( :david: )

^ Joo mutta siis jos mä oon jo valmiiks vaan etupuolelta ruskee, ni kantsiiks mun siis olla koko ajan vaan selällään siinä solkussa? ( :david: )

Kyllä mä uskon, että solarium ruskettaa suunnilleen yhtä paljon sekä ylä- että alapuolelta. Asentoa vaihtelen lähinnä siksi, ettei selällään makaamisesta jää jälkiä eniten alustaan painautuneista kohdista. Jos makaa vain selällään, niin kyllä se ainakin melkein samalla tavalla ruskettaa koko kroppaa (en ainakaan itse ole kovin suurta eroa huomannut, vaikka asentoa en vaihtaiskaan). Voi tietysti olla, että hitusen selkäpuoli ruskettuu enemmän, koska ollaahan siinä täysin kiinni alustassa. Eli makoile vaan selällään. :D

Kävin viikko sitten ekaa kertaa solariumissa sitten viime vuoden. Sain todelliset yllärioireet, joita en aluksi osannut yhdistää solariumiin: pieniä nuppineulanpään kokoisia verenpurkaumia ympäri kropaa. Aluksi katsoin että pientä punoitusta tietyissä kohdissa esim. vatsassa, mutta tarkempi syyni - ja etenkin seuraava päivä (kun muuttuivat sinertävän violeteiksi) osoitti että verenpurkaumiahan ne. Todella hämmentävää...

Nyt 5 päivää solkun jälkeen pisteet ovat muuttuneet maksanruskeiksi. Melkein näyttää kuin olisin ruskettunut... mutta taitavat kadota samaa tahtia kuin normaalitkin mustelmat.

Kävin eilen muista syistä lekurilla ja kysyin näistäkin: ovat solariumin aiheuttamia. Joillekin näitä verenpurkaumia tulee - voivat olla ohimeneviä TAI jatkuvasti tulevia. Lääkärin mukaan tilannetta pitää seurata ja jos verenpurkaumia tulee aina vaan niin en saisi käydä ollenkaan solkussa (!).

Nyt aluksi tuli viikko totaalikieltoa solkkuun, saan testailla ihon reagointia seuraavan kerran ensi viikolla.

Tuossa jo leikittelin ajatuksella, että ottaisin solkkua parin päivän välein. Täpliä tulisi koko ajan lisää ja kohta olisin tasaisen puna/ruskeatäpläinen = yhtenäinen väri jokapuolella - heh heh!

Tai vaihtoehtoisesti vitivalkoinen kuten nyt. Ehkäpä gootti-look toimii paremmin.

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa & rohkaisevia "kyllä se siitä paranee" kokemuksia?

Oon käyny solariumissa nyt yhteensä noin 10 kertaa ja selkäpuoli tosiaan on ruskettunu huomattavasti enemmän ku etupuoli. Ootteko käyttäneet mitään rasvaa iholla ku ootte olleet solariumissa? Mahallaan oloa en oo vielä koittanu, mutta muuten oon kyllä asentoa yrittäny muuttaa.

Ootteko käyttäneet mitään rasvaa iholla ku ootte olleet solariumissa?

Mua ohjeistettiin ensimmäisellä kerralla, että solariumiin olis suositeltavaa tulla ilman mitään rasvaa, meikkiä, hajustetta, deodoranttia yms. Itse solkun ja suihkun jälkeen läträänkin sitten rasvaa niin että on tarpeeks...;) Mitäköhän haittaa siitä rasvasta muuten olis vai miks sitä ei suositella??

Joskus tuli kokeiltua jotain solkkurasvaa mikä sisälsi "hieman iholla kihelmöivää" hamppu öljyä. Oliskin hieman vaan kihelmöinyt, mutta kun tuntui että olis kävellyt nokkospensaan läpi. Iho oli tulipunainen ja paiseilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom