Solarium!?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vaimoke
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on kaapissa pullollinen solariumiin tarkoitettua solkkurasvaa. Noita tuohon tarkoitukseen olevia rasvoja on ainakin omien tietojen mukaan muutamia. Toiset on emulsioita ja toiset geelimäisiä. Ne edistävät lupauksiensa mukaan ruskettumista solassa. Tehosta en osaa juuri sanoa. Olen käynyt grillaamassa ihoani sekä ilman rasvaa että sen kanssa. Ihon tuoksu on hieman eri rasvan kanssa kuin ilman tuon käristämisen jälkeen. Olen nähnyt myös sitä rasvaa, johon sitä hamppua on lisätty, mutten koskaan itse ole sitä käyttnyt. Tiedän kyllä tyypin, jolle se myös aiheutti kovaa punoitusta ym. Aika järeää se aine kai on. Se hamppurasvan käyttäjä oli kyllä jo väriltään varsin ruskea mutta silti se oli sille liikaa. Noita solkkurasvoja on sekä rusketuksen alkuvaiheeseen kuin myös jo hieman ruskettuneille. Rasvoja myydään myös kertapusseissa jos haluaa ensin vain kokeilla. Pussista riittää mielestäni noin kahteen kertaan jos säästeliäästi levittelee.
Rasvat eivät mene ihan helposti vanhaksi vrt. tavallinen aurinkorasva.

Itse olen solassa maannut vain selälläni. Tosin pepun yläosaan jää hieman vaaleampi läiskä siihen kohtaan, missä painoa on enemmän alustaa vasten. Kyllä solat on yleensä rakennettu niin, ettei niissä tarvitsisi kääntyä, koska lamppuja on ympäriinsä. Mutta kukin tyylillään ja voisihan sitä kääntyilyäkin koittaa. Mutta miten siinä sitten kasvojen laita? Nooh, itse käyn aika harvoin solassa, joten en koe selällään olemista niin ongelmalliseksi.

Olen aika vaalea ja palan auringossa suhteellisen helposti. Voisikohan solariumista olla apua tuohon ongelmaan. Jos hakisin varovasti pohjalle hieman väriä, niin sitten iho kestäisi auringonvaloa paremmin ja voisin ensikesänä leikkiä oikein kunnon rantajellonaa! :D
Kertokaa joku viisaampi..?

Mun äiti ainakin käy muutaman kerran solassa aina keväisin luomassa "pohjaa" auringolle ja rusketukselle, kun sen iho on myös helposti palavaa sorttia. Sitten kevätauringon lämmittäessä ja kesän tullessa on auringon sietokyky vähän parempi. Tietysti siellä solariumissa palaa yhtä helposti, mutta iho pitää vaan suojata hyvin ennen solaa ja kannattaa aloittaa ihan niillä minimiajoilla. Muistan kun äippä oli ekalla kerralla solassa turhan kauan ja sen kannikat palo kivasti :D Niin ja kannattaa ottaa käyttöön beetakaroteeni (saa luontaistuotekaupasta) vaikka ihan kuuriluontoisesti vähän ennen noita solakäyntejä ;)

Edit. Niin ja noi itseruskettavathan antaa sitä väriä kivasti, mutta ne ei kyllä valmista ihoa mitenkään kesää ja auringonottoa varten. Jos haluat väriä pintaan ja valmistautua kesään, niin ota vaikka muutama solakäynti tossa kevät-talvella ja käytä samalla jotain sävyttävää kosteusvoidetta ;)

Porkkanoiden syönti käsittääkseni edistää jotenkin ruskettumista, eli reilusti porkkanoita ja solkkaa!

Auttaiskohan keväinen solkku aurinkoihottumaan?

Minulla on tässä aikuis-iällä iskenyt sellainen inhottava vaiva. Eli muutamavuosi sitten intiassa tuli käsiin sellaista pientä kutiavaa syheröihottumaa, aamulla se oli aina poissa mutta auringossa taas nousi.

Siitä lähtien se on ollut jokakesäinen vaiva (pahinta juuri keväällä kun iho ei vielä ole tottunut aurinkoon)

Niin eli jos ottaisi pohjia solkussa niin voisikohan olla apua, vai onkohan ne ihan eri säteet auringossa mitkä ton ongelman aiheuttaa? (En ole palavaa sorttia, rusketun helposti ja iho on talvellakin suht tumma)

Olen aika vaalea ja palan auringossa suhteellisen helposti. Voisikohan solariumista olla apua tuohon ongelmaan. Jos hakisin varovasti pohjalle hieman väriä, niin sitten iho kestäisi auringonvaloa paremmin ja voisin ensikesänä leikkiä oikein kunnon rantajellonaa! :D

Mainostan taas kerran Imedeenin Tan Optimizer -pillereitä. Olen kahta etelän matkaa ennen käyttänyt ja kyllä toimii!. Tabujen naukkailu on aloitettava jo noin kuukausi ennen auringolle altistumista (vai onkohan joku markkinointikikka...?:rolleyes:). Suomessa en juurikaan pala, mutta etelässä kyllä. Näiden tabujen kanssa en ole palanut, en edes Dubain 40 asteen pahteessa ja rusketuin mielestäni tosi voimakkaasti. Suomen kesässä en ole testannut, se on niin arvaamaton, että sais koko kesän popsia noita pillereitä varmuuden vuoksi :D

Ja noita saa esim. Sokokselta ja luontaistuotekaupasta. Itse olen löytänyt TODELLA paljon edullisemmin netistä.

Porkkanoiden syönti käsittääkseni edistää jotenkin ruskettumista, eli reilusti porkkanoita ja solkkaa!
Joops, porkkanat ovat hyviä, mutta helpommalla värittyy napsimalla reippaasti betakaroteenia pillereinä - *pim*, olet oranssi! Joidenkin mielestä kaunista.

Ei minulla mitään erityistä solariumia vastaan ole, mutta enpä ole käynyt, vieläkään, moisessa arkussa makailemassa. Saattaisihan tuo kyllä olla aurinkoihottuman kannalta hyvä, ainakin jos solariumkäynnit aloittaisi jo syksyllä, säilyisi se kesällä saavutettu kutinattomuus: keväällähän se on ihan sama mistä se säteily on peräisin, sama riesa tuloksena - melkoista mutua tämä.

Mulla on sellainen etäinen mielikuva, että "solariumpohjat" ei millään tavalla vaikuttaisi ihon UV-säteilynsietokykyyn. Eli vaikka kuinka ottaisi pohjia niin iho palaa ihan samalla tavalla ja samassa ajassa.

Mun suhde rusketukseen on viime kesinä muuttunut liekö syynä ikä (huimat 23 :rolleyes:) ja sen mukanaan tuoma huoli rypyistä tai kesälomattomuus opiskelijan viettäessä kesäpäivät toimistossa. Ei kuitenkaan enää houkuttele rusketus missään määrin. Toisaalta, kun suvussakin on olut melanoomaa, aurinkoon suhtautuu vähän eri tavalla.

Ottakeehan varovasti solkkujen kanssa siskoset. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Selostaisko lekuri vähän tarkemmin, mihin noiden vaikutus perustuu? Hienolta kuulostavat nimittäin...!:thumbs:

Noissa kapseleissa on lykopeenia, C- ja E-vitamiinia sekä palmunhedelmäuutetta, kaikki antioksidantteja. Lykopeeni taas on karotenoidi kuten beetakaroteenikin, mutta 2 kertaa tehokkaampi. Sitä on runsaasti tomaatissa (erityisesti ketsupissa!), antaa tomaatille sen punaisen värin. Runsaasti tutkittu aine ja näyttäisi siltä, että sillä olisi syövältä, sydän- ja verisuonitaudeilta suojaavaa vaikutusta. Ja huom! kaikki aurinkoihottumasta kärsivät, kannattais teidänkin kokeilla:

"Plant constituents such as carotenoids and flavonoids are involved in the light-protecting system in plants and contribute to the prevention of UV damage in humans. As micronutrients they are ingested with the diet and are distributed into light-exposed tissues where they provide systemic photoprotection. beta-Carotene is an endogenous photoprotector, and its efficacy to prevent UV-induced erythema formation has been demonstrated in intervention studies. Lycopene is the major carotenoid of the tomato and is a very efficient singlet oxygen quencher in the group of carotenoids. Following ingestion of lycopene or tomato-derived products rich in lycopene, photoprotective effects have been demonstrated. After 10-12 weeks of intervention a decrease in the sensitivity towards UV-induced erythema was observed in volunteers. Dietary carotenoids may contribute to life-long protection against harmful UV radiation."
LÄHDE: Stahl W, Heinrich U, Aust O, Tronnier H, Sies H. Lycopene-rich products and dietary photoprotection. Photochem Photobiol Sci. 2006 Feb;5(2):238-42.

Ja löysin sitten ihan tutkimuksen, jossa oli käytännössä testattu tuota Imedeenin tuotetta:

"In the present study, we investigated the effects of tomato extract (TE) containing lycopene and palm fruit extract (PE) rich in carotenoids on the growth and pigmentation of melanocyte cultures of Caucasian origin. The extracts were tested at different concentrations and in combination with vitamins E and C. Melanocytes with basic and increased (tyrosine-induced) pigmentation were treated in short-term and long-term experiments. Prevention of UVA-induced DNA damage was studied by using the comet assay. Melanocytes with stimulated melanin production showed reduced growth. Incubation of the cells with TE/PE (20/4 microg/ml) in combination with 35 microM vitamin E and 100 microM vitamin C (COMB 20/4) reduced this growth inhibition, especially in the long-term cultures. Increased production of melanin pigment was obtained when the cells were treated with 2.5 x and 10 x higher concentrations of the TE/PE and the same concentration of vitamins E and C (COMB 50/10 and 200/40). Reduced DNA damage was found after UVA irradiation in cells preincubated with COMB 50/10. The results indicate that the presence of carotenoids from TE and PE in combination with vitamins E and C may influence growth and pigmentation in melanocyte monocultures. Depending on the concentration of the carotenoid mixtures, their presence may provide some protection against the melanogenic intermediates and/or exogenous DNA damage."
LÄHDE: Smit N, Vicanova J, Cramers P, Vrolijk H, Pavel S.The combined effects of extracts containing carotenoids and vitamins E and C on growth and pigmentation of cultured human melanocytes.Skin Pharmacol Physiol. 2004 Sep-Oct;17(5):238-45.

ELI, en mä nyt väitä, että kun noita kapseleita rouhii, että muuttuu neekeriks eikä pala :D Mutta kyllä sen voi sanoa, että ne suojaa ihoa eli ehkä siksi en ole palanut. Ja mainittakoon, että en mikään kalkkilaivankapteeni ikinä ole, joten rusketun kyllä ilman noitakin, mutta palamistodennäköisyys kapseleiden kanssa on pienempi...

Täytyykin pistää hankintalistalle moiset kapselit. Tuskin siinä mitään menettää että kokeilee.

Syvempää rusketusta en kyllä kaipaa. Mulle riittää kesässä se 1 rantsukerta ja olen ihan papu. Mutta jos nuista jotain apua olis siihen kutiavaan ihottumaan niin johan olis ihanaa!

voiko viikossa käydä esim kaksi kertaa tai kolme kertaa?
ei kannata kyllä ympäri vuoden käydä niin tiuhaan... näytät muuten parissa vuodessa ylikypsältä joulukinkulta. Ne auringon haitat pätee solariumiinkin, ja taka-pakki nappulaa ei ole, vaan iho muistaa kaikki elämäsi aikana saadut uv-säteet..
Varmaan "suositellumpaa" käydä esim. pari viikkoa tiuhempaan, se 2-3krt/vko, ja sitten pitää kunnolla taukoa. Olisko sellanen 1-2krt/kk sellanen suht optimaali, ei ainakaan niiiin nopeasti iho rupsahda.

Ja toi selältä mahalle kääntyily ei pitäis kyllä juuri vaikuttaa, toki asentoa voi muuten vaihdella, välttääkseen valkoiset kainalot... monilla ihmisillä on enemmän melaniinia tuottavia soluja esim selässä, siksi selkä ruskettuu nopeammin. samasta syystä jollain voi vatsa ruskettua eniten, tai sääret olla aina vitivalkoiset...
Ja noiden rasvojen kanssa kannattaa olla varovainen..joku mainitsi että olo oli kuin nokkospensaan läpi kävellessä; olet siis palanut kunnolla.
Ja jokainen palaminen voi lisätä melanooma riskiä. Olkaa varovaisia, ja käyttäkää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä solariuminkin kanssa.

(Sitten jos käy kurkkimassa tuolla "mature treadissa", ja etsii Helena Lingrenin kuvan,voi katsoa miltä näyttää iho, jolle ei ole otettu ikinä aurinkoa...)

Tosin joo, käyn itsekkin solariumissa, mut yritän ainakin suht maltillisesti, onnekseni rusketun tosi helposti, ja yksi kerta jo tuo hyvän värin.. :rolleyes:

Jostain on jäänyt mieleen, että suosittelevat käymään solariumissa max. vain 10x/vuodessa, jos haluaa säästää itseään melanoomalta. Tietenkin altistumme koko ajan säteilylle tahtomattamme, mutta miksi vapaaehtoisesti lisätä riskiä? Eri asia on tietenkin jos haluaa olla päivettynyt jotakin tiettyä tilaisuutta varten, mutta ympärivuotiseen rusketukseen itse käyttäisin mieluiten vaikka voidetta..
Hm..thaimaan matka olisi helmikuun alussa, ja jos muistan ja jaksan niin voisihan noita beetakaroteenitabuja yhdessä porkkanoiden kanssa napsia..:D

vaarallista

Solariumissa käynti on VAARALLISTA. Se ei estä ihoa palamasta oikeassa auringossa. Sen säteet ovat vain yhtä tyyppiä ja auringossa on monia. Ehkä se pohjaväri vain aiheuttaa sen ettei näe sitä palamista niin paljon. Olkaa varovaisia.
Sitäpaitsi olette varmaan nähneet näitä 30-45 vuotiaita aerobic-ohjaajia ja muita kuntosali-ihmisiä jotka ovat eläneet 80-90-luvun solarium buumissa. Jos tykkää niiden hyvin ryppyisestä ja nahan näköisetä ihosta niin kanattaa käydä solariumissa usein.

Lukekaa tää:

Säteilyn kannalta vaarallisimpia kotona käytettäviä laitteita ovat solariumit. Ne synnyttävät ultraviolettisäteilyä, jolla voidaan ruskettaa ja pahimmassa tapauksessa polttaa ihoa. Kestorusketus ja ihon toistuva polttaminen lisäävät merkittävästi riskiä saada ihosyöpä. Solariumin käyttöä olisikin syytä rajoittaa.

Rusketuksen hankkiminen solariumista ei ole sen turvallisempaa kuin auringonotto. UV-säteilyn haitat ovat samanlaisia riippumatta siitä, missä sille altistutaan. Viime vuosina julkaistut väestötutkimukset viittaavat siihen, että solariumien ahkera käyttö lisää melanoomariskiä. Vaurioiden syntyminen riippuu solariumlaitteen tehosta, yksilöllisestä ihon herkkyydestä ja siitä, kuinka paljon aikaa solariumissa vietetään.

Solariumin käytöllä raskauden aikana ei ole vaikutusta sikiön kehitykseen, vaan UV-säteilyn vaikutukset rajoittuvat äidin ihoon.
Solariuminkäyttäjän muistilista

* Solariumissa ei pidä koskaan olla niin pitkään, että iho punoittaa käynnin jälkeen. Ole ensimmäisillä käyntikerroilla erityisen varovainen, etenkin ellei ihosi ole ennestään ruskettunut. Viisi minuuttia on useimmille sopiva aloitusaika. Säädä käyntiaika aina ihosi sietokyvyn mukaan.
* Noudata laitteen käyttöohjeita ja ole solariumissa enintään niin pitkään kuin käyttöohjeessa suositellaan. Solariuminpitäjän on annettava käyttöohjeet asiakkaalle pyytämättä.
* Monet UV-säteilyn haittavaikutuksista riippuvat koko elämän aikana saadusta säteilyannoksesta. Rajoita solariumkäyntiesi määrä vuodessa 10 kertaan, ja tarkkaile myös auringonottosi määrää.
* Käytä aina silmiensuojaimia. Silmien kiinnipitäminen ei anna riittävää suojaa solariumin voimakkaalta UV-säteilyltä.
* Älä käy solariumissa lääkehoidon aikana neuvottelematta lääkärisi kanssa. Tietyt lääkeaineet lisäävät ihon valoherkkyyttä ( Lääkelaitoksen lista valoallergiaa aiheuttavista lääkeaineista).
* Poista kaikki kosmetiikka ennen solariumiin menoa. Valmisteita, joiden luvataan tummentavan rusketusta, ei kannata käyttää. Eräät kosmeettiset aineet lisäävät ihon herkkyyttä UV-säteilylle, ja tällöin kasvaa riski saada palovammoja.
* Ihosairauksia ei kannata yrittää hoitaa itse solariumissa. Kysy neuvoa ihotautilääkäriltä. Lääketieteellistä käyttöä varten on erityisiä UV-hoitolaitteita.
* Tarkkaile ihoasi ja käy lääkärissä, jos ihollasi oleva luomi alkaa kutista, vuotaa verta, kasvaa tai muuttuu ulkonäöltään. Mahdollisuus parantua ihosyövästä on sitä parempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa tauti todetaan.

Solariumia ei pidä käyttää, jos

* olet alle 18-vuotias
* ihosi on herkkä auringolle ja rusketut huonosti
* olet ollut auringossa samana päivänä
* käytät UV-säteilylle herkistäviä lääkeaineita tai olet sairas
* sinulla tai jollakin sukulaisellasi on tai on ollut ihosyöpä.

Lähde:http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilevat_laitteet/fi_FI/solarium/

Loppui tässä juuri antibioottikuuri (Amoksilliini). Osaako ketään sanoa missä vaiheessa saisi/kannattaisi mennä taas solkkuun? Ei löytynyt haullakaan tietoa.

E: En tajunnutkaan, että topikki oli punttimimmi-osiossa.

mä käyn solariumissa säännöllisen epäsäännöllisesti:D
eli n.2-4 krt /kk, pysyy semmonen ihan kevyt päivetys, ettei oo ihan kalkkilaivankapteeni, mutten sanois sitä rusketukseks.

Useemminkin kävisin jos kiinnostais, mut mulle riittää tää väri mikä nyt on. Mun mielestä solkku on hyvä juttu, kunhan käy siinä kohtuudella. Paljon helpompi tapa saada väriä pintaan,kuin esim jatkuva itseruskettavien kanssa läträäminen, vaikka nekin on nykyään tosi helppokäyttösiä. Mut kuka tykkää mistäkin ;)

Solkkurusketus on vaarallista turhamaisuutta. Vaikka ei puhuttaisi edes melanoomariskistä, niin eikö jo ihon nopeampi vanheneminen ole riittävän kuumottava ajatus?? Ei varmaan parikymppisenä vielä huoleta, mutta kannattaa todella miettiä mitä UV-säteet saa ihossa aikaan.

:offtopic:
Itseruskettavat on nykyään helppoja käyttää, itse saan tosi nätin värin aikaan tällä: http://www.mydove.com.au/SummerGlow.asp

Hmph... oon huomannu että ruskettuneet jätkät vie useimmat naiset perjantai-iltoisin... ja huhuillaan että jotkut niistä on käyny solariumissa, mutta sitä ei kukaan uskalla myöntää kun heti haukuttaisiin hintiksi..:hyper:

Ajattelin itse ryhtyä käymään solariumissa... oon nyt lukenut netistä tietoo ja oon päätynyt siihen että ostan 10kerran solariumkortin ja käyn sillä kerran viikossa, eli 2,5 kuukauden ajan..? ruskettuisinko tolla tavalla? uskoisin että mun iho on sitä yleistä 2. tasoa koska en pala helposti auringossa..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom