Solarium!?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vaimoke
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsekin olen kyllä turhan ahkera solkun ja keinoruskettavien aineiden käyttäjä. Omaan herkän ja ohuen ihotyypin, joka punoittaa ja kuivuu helposti, aurinko ja solkku paksuntavat ja vahvistavat ihoa ja se voi näin paljon paremmin.

Pitäisi kyllä vähentää solkussa ravaamista, mutta toisaalta olen miettinyt, että eivät kai itseruskettavatkaan mitään terveystuotteita ole? Entä sitten jatkuva meikkaaminen? Kun käyn solkussa en juurikaan tarvitse meikkivoidetta ja puuteria, mutta kalpeana ohutnahkana meikkiä tulee tungettua naamaan enemmän. Kumpikohan loppupeleissä parempi? Kuvittelisin meikkaamisenkin vanhentavan ihoa ennenaikaisesti?

''Viime vuosina julkaistut väestötutkimukset viittaavat siihen, että solariumien ahkera käyttö lisää melanoomariskiä''
-Säteilyturvakeskus

Siis meikkien ''vaarallisuutta'' ei mun mielestä voi mitenkään verrata solariumin vaarallisuuteen. En ole pahemmin perehtynyt tähän aiheeseen, vaikka itsekin solkussa silloin tällöin käyn, mutta... Meikit/itseruskettavat ehkä estävät ihoa hengittämästä ja jotkut niistä tukkivat ihohuokosia, mutta minkään sortin hengenvaaraa niissä ei oikein käytettynä ole. Solariumissa saa itseensä annoksen UV-säteilyä, joka altistaa jonkinlaisille vaurioille ihon kudoksissa ja saattaa aiheuttaa jopa ihosyöpää!

Viimeksi muokattu:
Tarkoitus ei ollutkaan verrata meikkien ja solariumin terveellisyyseroja, taisin ilmaista itseni huonosti. Solarium on varmasti vaarallisempi juuri melanoomariskin lisääntymisen vuoksi. Pohdinpa vain, että miten esim. ihon vanheneminen. Onko solarium/auringonotto selkeästi huonompi vaihtoehto, kuin meikkaus, jos nyt jätetään syöpäriski huomioimatta.

Eiköhän solkun (ja UV-säteilyn noin yleensä) riskit ole ihan kiistattomat. Jos käyttää laadukkaita meikkejä, eivät ne tuki ihohuokosia. Laatutuotteet sisältävät ihoa kosteuttavia ja todella hoitavia ainesosia, joten vaikea nähdä mikä riski niissä voisi olla. Meikkivoide voi jopa suojata ihoa mm. pölyltä ja ilmansaasteilta, tarve riippuu siitä minkälaisessa ympäristössä elelee (vrt. meikäläinen maaseutu / Peking). Meikki on tietysti poistettava iholta huolellisesti ja hellävaraisesti, ja kosmetologini vannotti, ettei reiluissa meikeissä kannata hikoilla.

Kosmetiikka-allergiat jne. ovat sitten asia erikseen, mutta UV-säteilyn riskit on todellakin aivan eri luokkaa kosmetiikkaan verrattuna.

Voiko käydä ekana solariumissa ja vetää sen jälkeen salitreenin heti perään? Vai kannaattaako käydä ihan omana päivänä solariumissa.

Voiko käydä ekana solariumissa ja vetää sen jälkeen salitreenin heti perään? Vai kannaattaako käydä ihan omana päivänä solariumissa.

Kyllä mä oon ainakin tehnyt treenin heti solariumin jälkeen. Onpahan ainakin jo valmiiksi mukavan lämmin :D Kaikki ei varmaan tykkää, kun solkun jälkeen saattaa olla vähän "nuhruinen" ja hikinen olo lähteä heti rehkimään. Mutta en ole ainakaan itse kuullut mitään yleisiä suosituksia tämän suhteen.

Mulla on "ehkä" hieman liian vilkas mielikuvitus ollut aina. Mulla kesti kauan ennenkö uskalsin käydä solariumissa ja tässä kaksi syytä...:wtf:

http://www.youtube.com/watch?v=XtcANkUtjOc
kohdasta 2.19 eteenpäin

http://www.youtube.com/watch?v=aRuuPhibtoQ&feature=related
APUA!!!

:offtopic: En pysty edes päivästä kahtelemaan yhtään mitään kauhukuvia YKSIN! Lisäks mies nukkuu lähempänä makuuhuoneen ovea, että se voi vetää mörköjä turpaan ja mää pääsen juokseen karkuun...

Asiaan... Kaikesta huolimatta uskaltauduin solariumiin loppujen lopuks (välillä solkkulasien alta tiiraillen koukkumiestä) :D
En oikeen tykänny syystä että, mulla on tosi herkkä iho. Viisi minuttia tuntui jo pitkältä ajalta eka kerralla ja muutaman kerran jälkeen pystyi olemaan n. 10min. Kieltämättä näytti hyvältä ja kesäaurinko tarttui tietenkin tasaisemmin.

Oon kuitenkin sen verta arka tän mun ihon kanssa että yritän välttää solariumia, sama on myös nuiden itseruskettavien kans...ei vaan nahka kestä :( Sitten sitä joutuu tyytyymään tähän kalkkilaivan kapteenina olemiseen :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä käyn muutaman kerran vuodessa, esim. ennen vanhojen tansseja kävin. Welnesillä pystyy ainakin mittauttamaan, että kuinka kauan siellä koneessa kannattaa maata. Solkun jälkee haluun heti suihkuun, kun en tykkää yhtään siitä hajusta mikä siitä jää.

Solkkua en kannata minäkään, mut jos ihan pakko ois niin ennen kesää vois muutaman kerran käydä. Parhaiten rusketus pysyy, kun on käyny ennen solkkua suihkussa, kuorinu ja kosteuttanu ihon jollain perusrasvalla. Kosteaan ihoon tarttuu rusketus parhaiten. Tunnen yhen tyypin, joka kävi solkussa viikottain ja täytyy kyllä sanoa että näyttää nyt 28-vuotiaana aika reippaasti yli kolmekymppiseltä. Samoin Kristiina Komulainen on hyvä naisesimerkki siitä, mitä auringonotto tekee iholle. Livenä nähnyt ja todella syvät rypyt tuon ikäisellä naisella. Sitten jos katsoo jotain Helena Lingreniä, joka ei aurinkoa ota niin näyttää kyllä tosi hyvältä vaikka ikää jo onkin enemmän. Asteittain päivettävät voiteet on mun mielestä parhaita, niistä tulee luonnollisemman näkönen rusketus mitä varsinaisilla itseruskettavilla. Jos haluun olla vähän tummempi, laitan samana pvänä toisen kerroksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom