Skoda Octavia 2009-

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuli kans kesällä autokuumeen kourissa koeajettua tämä uusi octavia ja ei se minusta mitenkään meluisa ollut. Tutun kakkoskoppaiseen rs ocuun verrattuna omiin korviin suorastaan hiljainen! :) Tästä nuorekkaampi versio mun mielestä olis uusi seat leon ja leon st jos farkkuna haluaa, varmaan helvempikin. :) 1.4 tsi tuntu pirteeltä ja ajotietokoneen mukaan vei vähän bensaa. Tuo leon tuntu tosin vähän pienemmältä, en tiedä onko farkkuna miten eroa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
TMn raadin kannattanee mennä korvalääkärille. Järjetöntä renkaiden rallatustahan tuossa autossa on ihan normaalilla 80:n maantielläkin. Tämä on itselläni suurin syy, miksi vaihtaminen ei oikein innosta. Toisaalta samalla rahalla ei mitään muutakaan saa, joten...
:D

Niin, missä autossa sitten ei kuulu renkaan rallatus suomen teillä? Sullahan on edelleen v70? Kyllä mua ainakin häiritsee siinäkin rengasmelu.
 
Tai no ehkä mitään "ylimääräistä" ei kuulunut. Ainoastaan ne samat tutut möykät mitä Ocuissa ja Volkkareissa aina kuuluu

Kannattaa käydä joskus koestamassa VW Touran. Toi on all-time-rengasmelulistalla selvää top 3 kamaa. Meininki on vähän kuin verhoilemattomassa peltisessä nakkikioskissa, jossa on paha laakerivika kaikissa neljässä pyörännavassa.

Ekalla koeajolla piti käydä huoltiksella tsekkaamassa rengaspaineet ja potkimassa renkaita, kun möykkä oli niin tolkutonta. Sitten kokeilin toista yksilöä, jossa mökä oli täysin sama. Tuollaiseen kun pakkaa perheen sisään ja tuuttaa 8 tunnin lomasiivun niin ei paljon lasten mekkala häiritse, kun sitä ei eteen asti renkaiden yli kuule.
 
Niin, missä autossa sitten ei kuulu renkaan rallatus suomen teillä? Sullahan on edelleen v70? Kyllä mua ainakin häiritsee siinäkin rengasmelu.

Uudehkot S-sarjan Mersut, 7-sarjan Bemarit ja A8 Audi, eipä kuulu käytännössä minkäänlaista ulinaa tai suhinaa sisälle, ei vetele eikä tärise!
Suosittelen.
 
Tuli kans kesällä autokuumeen kourissa koeajettua tämä uusi octavia ja ei se minusta mitenkään meluisa ollut. Tutun kakkoskoppaiseen rs ocuun verrattuna omiin korviin suorastaan hiljainen! :) Tästä nuorekkaampi versio mun mielestä olis uusi seat leon ja leon st jos farkkuna haluaa, varmaan helvempikin. :) 1.4 tsi tuntu pirteeltä ja ajotietokoneen mukaan vei vähän bensaa. Tuo leon tuntu tosin vähän pienemmältä, en tiedä onko farkkuna miten eroa.


Meillä oli Octavian lisäksi vaihtoehtoina Roomster tai uusi ST Leon. Roomster jäi kisasta pois kun minä en tykännyt ajaa sillä. Se oli jotenkin liian pakettiautomainen. Tarkastimme myös Leonin farmarina, ja vaikka siinä on pienempi tavaratilan tilavuus litroina, niin kyllä meidän karvakamu olisi varmasti Leoniinkin mahtunut, jos tavaratilan välipohjan olisi pitänyt matalalla. Kyllä se kannattaa käydä ehdottomasti katsomassa ja koeajamassa. Leon karsiutui meillä pois jälleenmyyntiarvonsa takia.

Sen verran löytyy taloudesta kokemusta Octavioista, että meillä oli kolme vuotta -09 vuosimallin Octavia 1.4. TSI koneella. Tässä välissä on ollut kaksi autoa, niin minä en enää pysty muistamaan millainen sisämelu siinä Skodassa oli, mutta miehen mielestä melutasoissa oli tapahtunut huomattavaa parannusta.
 
Uudessa TM:ssä oli taas ocu vertailussa. Melusta ocu sai kympin "skodan hiljaisuutta voi ihmetellä niin mökki kuin moottoritiellä, mitään ylimääräistä ei kuulu. On vaikea uskoa, että tämän hintaluokan farmarista on saatu näin hiljainen".

Nyt on kyllä vahva ehdokas seuraavaksi kärryksi.

Omat kokemukset sokodasta on, että sen melu on todella ärsyttävä. Tympeä olotila jatkuu vielä jonkin aikaa matkustamisen jälkeenkin. Enkä huijaa yhtään. Toki jokainen kokee nämä omalla tavallaan. Kuurollehan se on hyvinkin hiljainen.

e. tämmönen tuli mieleen, joskus elättelin toiveita golf'ista ja lähdin sitä koeajamaan. Myyjä sanoi, että käyhän kunnolla ajamassa vaikka tunti tai kaksi. Ei perkele, kävinköhän ajamassa ehkä varttitunnin ja vein auton takaisin. Melu oli tässäkin niin ärsyttävä, ettei olisi voinut kuvitellakaan ajavansa moisella enempää.
 
Mä oon lopettanut TM lukemisen sen takia että kaikki toimittajat tarvitsisivat korva/silmä ja aivolääkäriä jotenkin en vaan pysty tajuamaan miten jotain autoa kehutaan yyber hiljaiseksi mainitaan DB luvut ja seuraavassa lehdessä toista autoa haukutaan samasta asiasta samoilla db luvuilla. Samoin kuin aikoinaan skodan SuperB sai vittu miinusta kun siinä oli takamatkustajalla liian isot jalkatilat..
Otetaan nyt pari seikkaa huomioon!
Käsittääkseni puhutaan uudesta Skodan Octaviasta, missä varmaan on äänieristys jotain muuta, kuin muutama vuosi sitten!
Niin ja olihan se rengastus Skodan eduksi myös tässä testissä;)
Ford 215/55/16
Hundai 205/55/16
Opel 235/40/19
Skoda 205/55/16
Toyota 225/45/17
Volsu 225/45/17
 
Zone-sarja -42%
Ohi aiheenhan tämä nyt menee, kun kerron omasta -06 RäSä-kokemuksestani. Rengasmeteli on melko julmettua, mutta onneksi aikasempi auto oli Yaris, joten paljon parempaan suuntaan kuitenkin on menty! Mitään muuta ylimääräistä meteliä ei ole kuulunut, onpa nopeus ollut kuinka kova tahansa. Ilmeisesti syypää tohon kovaan meluun on takakontin suuri koko ja sen huono äänieristys. Netistä löytyykin oivallisia ohjeita kontin eristykseen: tosi hyviä tuloksia sillä onkin saatu. Voisi ensi kesänä ottaa urakaksi, nyt kun on huono säätää syksyllä.

Olen lukenut samaa jostain vm. 13 TM / Tuulilasi koeajosta ettei sedan olis edellistä mallia parempi. Taisi olla jopa jonkun desibelin huonompi mittauksissa. Muuten hyvä auto pitää tuolla rengasmelulla pilata.
 
Niin, missä autossa sitten ei kuulu renkaan rallatus suomen teillä? Sullahan on edelleen v70? Kyllä mua ainakin häiritsee siinäkin rengasmelu.

Toki kaikissa ääntä on. Nastarenkaat ja kulunut asfaltti on aika heikko yhdistelmä. Mutta on se Volvo paljon hiljaisempi. Samoin vaimon 307 ja 3008 Pösöt ovat olleet ihan ok. Pari vuotta sitten ostin 2007 TDI Passatin ja heti kun auton omisti, niin alkoi vituttamaan. Hirrrrveä rengasmelu jota vielä korosti aivan järjettömän huono radion äänentoisto. CD levyjä ei autossa kannattanut edes yrittää kuunnella. Pikaisen koeajon perusteella Ocussa oli samaa ongelmaa (1.8T 4x4 DSG). Kitkarenkailla tosin Passattikin oli ihan maantieajettava.

Ajettavuudeltaan Passatti ja varmaan tämä Ocukin on kyllä V70:tä parempi, vaikkei tämä 08-> malli yhtään huono ole.

Vaan eipä tosiaan 30te hintaan muutakaan saa kuin Ocun. Päästöt tulevat monissa muissa vastaavissa heti vastaan firma-autojen puolella. Jos liisarin otan niin Ocu se varmaan olisi. En tiedä jaksaako yli 200tkm ajettua premiumia enää hankkia. Niissä on sitten omat vaivansa halpojen huoltojen ja osien metsästyksessä. Jollain E Mersulla se ei varmaan edes ole mahdollista...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, missä autossa sitten ei kuulu renkaan rallatus suomen teillä? Sullahan on edelleen v70? Kyllä mua ainakin häiritsee siinäkin rengasmelu.

No vaikka 2000 luvun vaihteen vitosbemari, tuulen suhinat erottuu eniten. Ei kai ne sitä skodaa kehtaa tehdä liian hyväks ku muuten haukkais kokonaan volkkarin myynnin ja varmaan audiltakin osan muuallakin kuin suomessa. Aika hauska muuten, porukoiden -09 vuoden volkkari polo, eli siis uutta korimallia, oli aivan varmasti hiljaisempi kuin nykyinen -10 golffi.
 
Piti kaivaa vielä vanhempi TM esiin, numero 11/2013. Ko. numerossa on koeajossa liftback-Octavia ja heti etusivulla on moite rengasmelusta. Mitatut arvot liftbackille dB(A) 100km/h (edessä/takana) olivat 66/68 ja tässä farkkutestissä 1/2014 hiljaiseksi kehuttu farkku-Octavia sai arvot 66/67.

Edelleen testissa 11/2013 on myös erilliset mittausarvot karkealle asfaltille, mitä suomessa käytännössä kaikki tiet on. Tässä tulos oli 70/72.
Jotenkin ristiriitaiset nämä TM:n tulokset, kehut ja moitteet.
 
Piti kaivaa vielä vanhempi TM esiin, numero 11/2013. Ko. numerossa on koeajossa liftback-Octavia ja heti etusivulla on moite rengasmelusta. Mitatut arvot liftbackille dB(A) 100km/h (edessä/takana) olivat 66/68 ja tässä farkkutestissä 1/2014 hiljaiseksi kehuttu farkku-Octavia sai arvot 66/67.

Edelleen testissa 11/2013 on myös erilliset mittausarvot karkealle asfaltille, mitä suomessa käytännössä kaikki tiet on. Tässä tulos oli 70/72.
Jotenkin ristiriitaiset nämä TM:n tulokset, kehut ja moitteet.

Jepjep ja tosiaan saattaa parhaimmillaan olla samassa lehdessä haukuttu vaikka Renault laguna äänekkääksi ja mittaustulokset on 65/64.. EI vaan tyhmä tajua
 
Ei voi kyllä ymmärtää, miten Octavia voi saada pisteitä äänettömyydestään:confused:. Koeajolla piti kokeilla onko ikkunat auki, kun meteli oli niin iso normaalinopeuksissa. Melko kuuro saa olla, jos tuota meinaa hiljaiseksi kehua.
 
Ei voi kyllä ymmärtää, miten Octavia voi saada pisteitä äänettömyydestään:confused:. Koeajolla piti kokeilla onko ikkunat auki, kun meteli oli niin iso normaalinopeuksissa. Melko kuuro saa olla, jos tuota meinaa hiljaiseksi kehua.

Itseänikin tuo TM:n antama arvosana 10 ihmetyttää ja taisi vielä lukea että "ei mitään ylimääräisiä ääniä". (beware e39, octavia 3 is here)

Ocussa taisi olla vakiopenkit josta se myös sai kympin???

^Meinasin omaan autoon hankkia Recaron Ergomed penkin, mutta täytyykin hankkia ocun vakiojakkarat :D
 
Heräsipä keskustelu tästä :D Kai tuo täytyy käydä koeajamassa että voi esittää valistuneen mielipiteen.
Mahtaako eri varustelutasojen välillä olla jotain eroja, active/elegance? Entä mites tuo TM:n asteikko, ne taitaa kuitenkin suhteuttaa pisteet vertailujoukon mukaan, eli perusfarmarin 10 on eri kuin ylemmän luokan premiumin...

Näin kirjoitteli iltalehti: "Octavian matkustamosta puuttuu yleinen ajohumina. Sen sijaan jokaisen äänen lähde on eriteltävissä. Kun lopulta kyllästyy äänten kuulosteluun keskittymiseen, voi Octavian todeta hiljaiseksi. Se vain kuulostaa erilaiselta kuin muut."
 
^tuo suhteutus voi pitää paikkaansa. Mutta IMHO se on väärin tehty kaikkia kohtaan, sillä nyt on sitten hankala vertailla eri vertailujen autoja keskenään. Itse kun autoa mietin, niin viivalla on montakin erilaista autoa. Ihan hyvin voi verrata Ocua vaikka V70:een tai Passattiin. Jos kriteerinä on "auto 4 hengen perheelle" niin ei se valikoima määrity vain ovh:n mukaan. Ocuun mahtuu helposti koko poppoo. Ja jos hintaa miettii, niin moni autoa harkitseva voi ostaa joko uuden tai muutaman vuoden vanhan. Itse maksoin 3v vanhasta Vollesta vähemmän mitä uudesta Skodasta. Mutta hankalaa on vertailu, jos Ocu on täydellisen hiljainen tässä testissä mutta ei sitten aikuisten oikeesti muihin verratessa.

Tai no. Iltasanomissa oli listaa riskialttiista autoista. Lada Samarat olivat top 10 joukossa turvallisten kanssa. Kertooko se sitten auton kolariturvallisuudesta vaiko keskimääräisen merkkikuljettajan ajonopeudesta ja tavoista. Hankalahan se on itseltään henkeä saada lähtemään, jos kinnaa kuuttakymppiä jonon ekana karvalakki päässä. Samoin jos toisen merkin keskimääräinen kuski on umpikuuro eläkeläinen, niin hiljainenhan se on :D

Skoda liisarihintoja kyllä just laskeskelin. Oli tullut RS firman listoille...Kitkoilla sekin varmaan olisi ihan ok.

p.s. Ocun valot olivat TMssä vähän pettymys. Samoin ex-Passatissani oli mukautuvat bi-xenonit, jotka olivat aikaisempien autojen halogeeneja huonommat...Miksei voi laittaa kunnon umpioita autohin? Samoilla polttimoilla voi kahden merkin ero olla kuin yöllä ja päivällä.
 
Samoin kuin aikoinaan skodan SuperB sai vittu miinusta kun siinä oli takamatkustajalla liian isot jalkatilat..
Mitäääh?!?! :D Kerran oon ollut suberbin kyydissä ja ei tullu mieleenkään, että onpas perseestä kun on iso jalkatila. Etupenkeillä istu 2 yli 190cm henkilöä ja takana minä ja toinen suurinpiirtein saman mittainen (+180cm) kaveri. Hyvin mahtu olemaan ja matka meni todella mukavasti.
 
Aika paljon vaihtelua tuon rengasmelun laadussa, ja se on hankalasti mitattavissa. Jossakin autossa melua voi olla desibeleinä vähemmän, mutta silti se voi kuulostaa ärsyttävämmältä kuin joku äänekkäämpi tapaus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom