Skinny fat eli laiha lihava & dieetti

Suomessa ei liioin vielä ole herätty tähän laiha lihava syndroomaan. Minusta tuli tahtoen ja tahtomatta tälläinen skinny fat. Vajaa 10v sitten rasvaprosentti oli alle 20%, kuntosaliharjoittelua 5 kertaa vko + muuta. Useampi vuosi vierähti osittain negatiivisten elämänmuutosten vuoksi, lisäksi alaraajan trauma, joka esti lähes kaiken (myös "hyötyliikunnan") vuodeksi.

Nyt kuntosalikortti on aktivoitu, mutta motivaatio on haussa, sillä rasva% on päässyt kipuamaan lähelle 30% ja entinen kiinteä kroppa on katkeraa menneisyyttä. Voimat ovat palautuneet lähes, mutta nyt on ongelma ravinto, millainen pitäisi olla geneettisesti ektomorfisen (hardgainer for muscles) dietti, sillä myöskään rasva on tiukassa eikä meinaa konstilla eikä millään lähteä tippumaan. Kaikki todelliset neuvot, kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa-a enpä nyt sanoisi, että 30 %:n rasvoissa mitään laihaläskejä enään olla... vaan ihan rehellistä pulleaa poikaa. Ihan perus diettiä kehiin vain.

Ei suomessa varmaan ole herätty kyseiseen "syndroomaan" koska se on 99% katsojen silmissä. Itse en usko kyseiseen asiaan koska jos olet oikeasti laiha niin silloin ei tosiaan mikään paikka "roiku". Jos olet normaalipainoinen ja joku paikka roikkuu niin ei se tee sinusta laihaa eikä läskiä. Se on vain yksinkertaisesti treenin puutetta. Tämä koko laiha läski syndrooma on lähinnä entisten lihavien keksimää selitystä sille että ollaan pudotettu se 20kg painoa pois ja nyt pitäisi olla laihoja vaikka oikeasti sitä pudotettavaa on vielä 10kg. Ei vain yksinkertaisesti uskota siihen että siitä painosta mikä sillä hetkellä on pystytään pudottamaan pois vielä painoa.

Jaa-a enpä nyt sanoisi, että 30 %:n rasvoissa mitään laihaläskejä enään olla... vaan ihan rehellistä pulleaa poikaa. Ihan perus diettiä kehiin vain.

Kyllä tuo 30 pinnaa menee flikoolla viä "laihaläskien käppyrälle".. IMO

Mutta aloituspostaajalle vaan yks vinkki, pitkän tähtäimen suunnitelmia kunnon eteen..

Painoa on tullut "pienen rasva% vuosista" vain 2-4 kg enemmän, ja jo puolen vuoden dietillä (40% prot. 40-50% hh, 10-20% rasvat) ei rasvaprosentti ole muuttunut mihinkään, tosin vartalon malli on muuttunut kuntosalin myötä. Nopeammin pitäisi saada tulosta aikaiseksi, jotta henkinen vire pysyy tulevan syksyn ja talven?

Kyllä tuo 30 pinnaa menee flikoolla viä "laihaläskien käppyrälle".. IMO

Mutta aloituspostaajalle vaan yks vinkki, pitkän tähtäimen suunnitelmia kunnon eteen..

Anteeks nyt vaan, mutta 30% rasvoissa on kyllä jo ihan helvetin läski.

Edit. En huomannut viestiä kirjottaessa, että ketjun aloittaja olikin nainen, olen pahoillani.

Oli sitten laiha läski tai lihava läski, niin komppaan Viltsurin kommenttia. Pitkän tähtäimen suunnitelma siitä kuinka pääset nykyisestä kunnostasi ihailemaasi kuntoon.

Lähtökohtaisesti aloitusviestissäsi pyysit neuvoja dieetille, mutta en oikein nähnyt sitä punaista lankaa, että mitä sen jälkeen. Haluatko siis maratoonarityylisen kiinteän ja laihan kehon vai kehonrakentajan lihaksikkaan ja rasvattoman kropan vaiko voimanostajan todella vahvan ja jämerän kehon? Oletan nyt kuitenkin, että tuon viimeisimmän voi jättää pois laskuista.

Salitreeniä suosittelen vahvasti, sillä näin saadaan lihaksille monipuolisempaa rasitetta sekä lisättyä kalorinkulutusta treenipäiville ja myös palautumispäiville. Pääpaino tulisi kuitenkin mielestäni olla aerobisessa liikunnassa ja puhtaassa ruokavaliossa eli itse tehdyssä ruoassa, joka sisältää lyhyesti sanottuna hitaasti imeytyviä hiilihydratteja, terveellisiä rasvan lähteitä (kala, neitsytoliiviöljy), salaattia, hedelmiä sekä vähärasvaisia proteiinin lähteitä (kala, kana, kalkkuna).

Syö kun on nälkä, mutta syö vain sen verran että nälkä lähtee. Älä syö enempää kuin on tarpeen. Kalorien laskemisella pystyt optimoida ruokavaliotasi sopivasti miinuksille että laihtumista tapahtuu, mutta silti elämänlaatu on riittävän hyvällä tasolla eli olo on hyvä. Syö noin kolmen tunnin välein pieniä annoksia, jotta aineenvaihdunta pysyy yllä.

Pidä monipuolisia aerobisia treenejä. Juokse välillä intervallityylisesti portaita tai mäkeä, tee pidempiä lenkkejä, palauttavia kävelylenkkejä, pelaa pallopelejä, käy uimassa, hypi hyppynarulla, jos mahdollista fillaroi töihin jne. Monipuolista ja joskus jopa hauskaakin.

Kun sallit itsellesi karkkipäiviä tai muita, älä vedä älyttömiä määriä kaikkea mitä kaupasta saa, vaan mieti miten optimoit terveellisyyden. Esimerkiksi älä ahmi karkkeja tyhjään vatsaan, vaan syö kunnon ruoka ensin ja päälle vähän makeisia ja limsaa. Itse esimerkiksi tykkään kaakaosta ja usein elokuvaa katsoessa tekee todella paljon mieli makeaa. 1,5 l limsan ja 400g karkkipussin sijasta juon puolen litran kaakaon, jossa on reilusti kaakaojauhetta. Vatsa tulee täyteen pienemmillä kaloreilla ja makeanhimo häviää. Ahtamisen jälkeistä pahaa oloa ei tule ja maidosta saa myös proteiinia.

Toivottavasti näistä on mitään hyötyä. Toivotan onnea ja menestystä atleettisen kehon saavuttamiseen, uuden elämäntavan aloittamiseen sekä elämänlaadun parantamiseen!

Tavoitteena on sama naisellinen atleettinen vartalo kun ennen elämän murrosvaihdetta.
Ainoa etu tuosta isommasta rasvaprosentista on tietysti kuppi koko C ja edelleenkin X-tyypin vartalo. Vastaotteella esim. leuanvetoa menee edelleen 7, joten en nyt ihan kaikkea lihasta ole menettänyt, mutta risoo ja niin paljon tuo rasva% jämähtäminen paikoilleen, että motivaatio on kaukana siberiassa. Ehkä pitää seurata tilannetta vaan kameran kautta ottamalla kuvia parin kk välein.

Jos ei ole motivaatiota niin sitä on turha hakea pakkikselta. Ei sitä kukaan pysty sulle tarjoomaan. Lähinnä täällä vaan motivaatio kärsii kun tajuaa kuinka työlästä hommaa se painon pudottaminen oikeesti on. Täältä saa sitten kyllä hyvinkin päteviä neuvoja dieetille kun on ensin motivaatio kohdallaan. Toivottavasti sen vielä löydät :)

Kyllä 30% rasvoissa oleva nainen voi näyttää hyvinkin hoikalta! Jos ei ole juurikaan lihasta ja harrastaa paljon katabolisia kestävyyslajeja ja ravitsemus ei tue harjoittelua niin tuloksena on silloin ns. laihaläski. Eräs tuttavani on juurikin tällainen, näyttää hoikalta, mutta kehonkoostumus onkin sitten ihan toista..

Kyllä 30% rasvoissa oleva nainen voi näyttää hyvinkin hoikalta! Jos ei ole juurikaan lihasta ja harrastaa paljon katabolisia kestävyyslajeja ja ravitsemus ei tue harjoittelua niin tuloksena on silloin ns. laihaläski. Eräs tuttavani on juurikin tällainen, näyttää hoikalta, mutta kehonkoostumus onkin sitten ihan toista..

Komppaan! Itsellä oli tätä muutosprojektia aloitellessa rasvat sinä 28% tienoilla; 174 cm ja n. 62 kg, ja _todellakin_ olin hoikka ullkoisesti, mutta vaatteet kuorittaessa näky oli juuri tuo laihaläski. Tästä syystä sainkin lähinnä kettuilevia kommentteja muilta, kun mainitsin joskus pienentäväni rasvaprosenttiani...:jahas: Lähes kaikki kun otaksuvat sen tarkoittavan elopainon pudottamista, ja ainahan komentit olivat luokkaa "mistähän sääkin oikei pudotat" jne. jne. Nyt en sitten enää edes juuri kellekään asiasta kerro, niin voin rauhassa keskittyä "tiivistymiseen".

Ja asiaan sitten: aloittajalle runsas tsemppaus täältä tällä lyhyellä kokemuksellani, rasva% pudotus ja muokkaantuminen onnistuu kyllä, jos sitä tosissaan haluaa. Viime vuoden marras-joulukuussa aloitin oman projektini, ja nyt on rasvat siinä 19% tienoilla. Ulkoinen muutos on selkeä, sen nyt vasta itsekin tajusin selaillessani äskettäin rantakuvia viime kesältä vs. äskeiseltä rantsulomalta. Plus tällä viikolla havaitsin "joutuvani" siirtymään astetta pienempään housukokoon. Jihuu! Ja miten tähän on päästy? Itse toteutin näin:

- salilla 4 krt/vko kaksijakoisella, SÄÄNNÖLLISESTI. Pari kk tosin saliharjoittelua aloittaessa ihan yksijakoisella vedin. Mulla oli PT, joka avitti alkuun ja opetti treenaamaan mukavuusalueen ulkopuolella, itse oisin vetänyt paljon helpommalla mieluusti, heh.
- tiukka dieetti, jossa tietysti proteiinin ym. saanti turvattu plus ruoka-ajat ja veden juonti kohdilleen.
- dieettivaiheessa myös HIIT-harjoittelua 3 krt/vko ja vaihtelun vuoksi väliin xycling-tunti. Tässä en vetänyt överiksi, jottei tuon kestävyysliikunnan kautta menisi lihasmassaa. Eikä mennytkään, sillä ekan 4 kk dieettailun jälkeen oli lihasta tullut lisää puolisen kiloa, mikä myös jo näkyi.

Eli: ONNISTUU, kun laitat sen onnistumaan! Mutta tulosta täytyy haluta, sillä oikotietä ei ole. Tsemppiä!!

Inhottava ja täysin turha termi koko laihaläski, onpahan vaan saatu yksi lisätapa saada ihminen tuntemaan kroppansa riittämättömäksi ja huonoksi.

Eihän se läskin absoluuttinen määrä poistu mihinkään, vaikka se "laihaläski"henkilö keräisikin lihasmassaa. Sitten on vain pienempi rasvaprosentti, mutta mitä merkitystä sillä on terveydelle, kun se sama (ainakin naiselle välttämätön) rasva on kropassa edelleen?

Miksi kaikilla edes pitäisi olla paljon lihasmassaa? Jos kroppa on normaalipainoinen, jos se toimii ja pysyy terveenä, jos se palvelee tarkoituksessaan, vaikka tarkoitus olisikin kauhea katabolinen maratonjuoksu, niin mihin niitä näkyviä lihaksia tarvitaan?

Moni niistäkin, joilla on suuri rasvaprosentti eikä näkyvästi lihasmassaa, tekee kyllä vastustreeniä ylläpitääkseen lihaskuntoaan ja terveyttään. Mutta kun tavoitteet ovat muualla kuin näkyvän lihasmassan ja "kiinteän" kropan hankkimisessa, ei ne vastustreenin tulokset näy sieltä täysin normaalin ja terveellisen rasvakerroksen alta.

Komppaan! Itsellä oli tätä muutosprojektia aloitellessa rasvat sinä 28% tienoilla; 174 cm ja n. 62 kg, ja _todellakin_ olin hoikka ullkoisesti, mutta vaatteet kuorittaessa näky oli juuri tuo laihaläski. Tästä syystä sainkin lähinnä kettuilevia kommentteja muilta, kun mainitsin joskus pienentäväni rasvaprosenttiani...:jahas: Lähes kaikki kun otaksuvat sen tarkoittavan elopainon pudottamista, ja ainahan komentit olivat luokkaa "mistähän sääkin oikei pudotat" jne. jne. Nyt en sitten enää edes juuri kellekään asiasta kerro, niin voin rauhassa keskittyä "tiivistymiseen".

Ja asiaan sitten: aloittajalle runsas tsemppaus täältä tällä lyhyellä kokemuksellani, rasva% pudotus ja muokkaantuminen onnistuu kyllä, jos sitä tosissaan haluaa. Viime vuoden marras-joulukuussa aloitin oman projektini, ja nyt on rasvat siinä 19% tienoilla. Ulkoinen muutos on selkeä, sen nyt vasta itsekin tajusin selaillessani äskettäin rantakuvia viime kesältä vs. äskeiseltä rantsulomalta. Plus tällä viikolla havaitsin "joutuvani" siirtymään astetta pienempään housukokoon. Jihuu! Ja miten tähän on päästy? Itse toteutin näin:

- salilla 4 krt/vko kaksijakoisella, SÄÄNNÖLLISESTI. Pari kk tosin saliharjoittelua aloittaessa ihan yksijakoisella vedin. Mulla oli PT, joka avitti alkuun ja opetti treenaamaan mukavuusalueen ulkopuolella, itse oisin vetänyt paljon helpommalla mieluusti, heh.
- tiukka dieetti, jossa tietysti proteiinin ym. saanti turvattu plus ruoka-ajat ja veden juonti kohdilleen.
- dieettivaiheessa myös HIIT-harjoittelua 3 krt/vko ja vaihtelun vuoksi väliin xycling-tunti. Tässä en vetänyt överiksi, jottei tuon kestävyysliikunnan kautta menisi lihasmassaa. Eikä mennytkään, sillä ekan 4 kk dieettailun jälkeen oli lihasta tullut lisää puolisen kiloa, mikä myös jo näkyi.

Eli: ONNISTUU, kun laitat sen onnistumaan! Mutta tulosta täytyy haluta, sillä oikotietä ei ole. Tsemppiä!!

Minkälainen sinun tiukka diettisi oli? Onnistuit dietillä vähentämään läskiä mutta silti kasvattamaan lihaksia? Miten painosi muuttui, jos muuttui?

Ei laiha läski mikään harha tai turha käsite minusta ole. Helppohan se normaalilla tai lihaksikkaalla kehonkoostumuksella olevalla on niin väittää. Kai aika moni täällä haluaa harrastuksellaan myös parantaa ulkonäköään, eikä käy salilla ainoastaan esim. terveyden vuoksi. Kun katsoo keskimäärin ihmisiä, enemmistö on ns. laihoja läskejä tai lihavia läskejä. Eli kehonkoostumus on sellainen, että rasvaa on (suhteessa) paljon ja lihaksia vähän tai ei juuri lainkaan. Ryhti huono, keskivartalo pullea, muuten tikkuja. Nykyinen istumis- ja pikaruokapainotteinen (yms.) elämäntyyli on muuttanut ihmisten kroppaa paljon. Hyötyliikuntaakaan ei ole, kun penskat kuskataan joka paikkaan autolla. Kun katsoo 20 vuotta ja vanhempia kuvia nuorista ja ihmisistä ylipäätään, porukka oli ihan erinäköistä. (Tämä on siis nyt yleistystä, tottakai.)

Haaste laihalla läskillä usein on juuri se, että painoindeksi saattaa olla hyvin alhainen, eli painoa ei kannata pudottaa, lihasta pitäisi saada lisää, muttei mielellään bulkkaamalla, koska yhtään lisää läskiä (ja uusia rasvasoluja) ei tarvita. Itsekin kuulu(i)n erinäisistä syistä tähän porukkaan.

Itse ajattelin (nainen, 171 cm, 57 kg) edetä niin, että salipäivinä (n. 3 krt/vkossa) syön 2300 ckal, muutoin noin 2000 ckal, pari oikein kevyttä 20-30 min "HIITiä" (kävely/juoksu) viikossa plus koirien ulkoilutuskävelyt. Minulla on (kuulemma) fiksu, asiantuntijan tekemä saliohjelma, jossa paljon isoja moninivelliikkeitä vapailla painoilla (kyykky, sjmv, penkki ym.). Ihan mukavasti se kehonkoostumus on muuttumassa, vaikka ihan alussa vasta ollaan. Stressi on kaikkein pahin läskinkerääjä ja lihastensyöjä, kuten usein on todettu.

Optimaaliset makrot laihalle läskille kiinnostaisivat minuakin. Tähän asti en ole koskaan rasvaa karttanut, mutta saliohjelman tekijän (viisikymppinen hemmo, eli ehkä vanhaa koulukuntaa?) mielestä minulle riittää n. 60 g rasvaa / vrk eli noin gramma per painokilo. Hiilareita sitten lisää treenipäiville. Kommentteja?

Itseään saa tietysti kutsua niin rumilla sanoilla kuin haluaa, mutta en ymmärrä miksi sitä laihaläskiä pitää viljellä kaikkiin normaalipainoisiin jotka eivät aktiivisesti treenaa lihaskasvua :) Kaiken huippu on kun kestävyysurheilijoita / kestävyysliikuntaan panostavia tavallisia harrastajia sanotaan laihaläskeiksi, vaikka heidän kroppansa toimii erinomaisesti siinä tarkoituksessa mihin he haluavat sitä käyttää. Ei kaikkia edelleenkään kiinnosta lihaskasvu, eikä tarvitsekaan.

Eli kehonkoostumus on sellainen, että rasvaa on (suhteessa) paljon ja lihaksia vähän tai ei juuri lainkaan. Ryhti huono, keskivartalo pullea, muuten tikkuja. Nykyinen istumis- ja pikaruokapainotteinen (yms.) elämäntyyli on muuttanut ihmisten kroppaa paljon. Hyötyliikuntaakaan ei ole, kun penskat kuskataan joka paikkaan autolla. Kun katsoo 20 vuotta ja vanhempia kuvia nuorista ja ihmisistä ylipäätään, porukka oli ihan erinäköistä. (Tämä on siis nyt yleistystä, tottakai.)

Allekirjoitan täysin nykyajan huonojen elintapojen vaikutuksen terveyteen ja kehoon, mutta eihän tällä ole laihaläskiyden kanssa mitään tekemistä. Jos on keskivartalopullukka, ei ne läskit siitä häviä vaikka kasvattaisi vatsaan ja muualle lihaksia. Ja jos on laihduttamisen varaa keskivartalossa tai missä hyvänsä, niin eihän sitten ole edes "laihaläski", vaan yksinkertaisesti läski.

Huonoryhtisiä ja laiskoja mutta silti normaalipainoisia sohvaperunoita kuvaamaan sopii mielestäni paremmin esim. liikkumattomuus, huonokuntoisuus, fyysinen laiskuus, epäterveellinen elämäntapa. "Laihaläskeys" ei ollenkaan kuvaa tällaista elämäntyyliä, ainakaan niin kauan kun laihaläskiksi haukutaan myös ihmisiä jotka ovat vaikka kuinka loistavassa kunnossa, ainoastaan lihakset ovat pienet.

Haaste laihalla läskillä usein on juuri se, että painoindeksi saattaa olla hyvin alhainen, eli painoa ei kannata pudottaa, lihasta pitäisi saada lisää, muttei mielellään bulkkaamalla, koska yhtään lisää läskiä (ja uusia rasvasoluja) ei tarvita. Itsekin kuulu(i)n erinäisistä syistä tähän porukkaan.

Tuohan on kenen tahansa lihaskasvua ja lihaserottuvuutta tavoittelevan ihmisen haaste, ei mitenkään lihaksettomille normaalipainoisille rajattu ongelma.

^ookkei, peace :). Kukin ymmärtää termit omalla tavallaan. Itse en pidä "laiha läski" sanaa negatiivisena, kunhan olen todennut sen lähinnä kehonkoostumukseen kontra painoindeksiin viitaten, ja nimenomaan puhuessani itsestäni. Muita minulla ei ole asiaa nimitellä tai arvostella. Ja ei, kaikkien ei tarvitse olla lihaksikkaita, hyvin olen pärjännyt vuosikymmeniä ilmankin, itsestäni pitäen ja arvostaen. Ja ei, laiha läski ei todellakaan tarkoita kaikkia normaalipainoisia, jotka eivät aktiivisesti treenaa lihaskasvua.

Mutta ihan kuinka vain, onhan aloittajalla kuitenkin oikeus määritellä itsensä miten haluaa ja kysyä neuvoa.

Sori paasaus! :)
Mulle tuo laihaläski on vähän kirosana, kun sitä näkee ja kuulee nykyään käytettävän halventavassa merkityksessä kenestä tahansa normaalipainoisesta ei-lihaksikkaasta (naisesta)... Kuulen sitä töissä, kun teinit ja nuoret aikuiset vertailevat itseään ja toisiaan, ja näen sitä käytettävän nettipalstoilla. Tuntuu että nykyään ei mikään kelpaa, normaalipainoisena / hoikkana olet laihaläski ja lihaksikkaana joku ällö bodari. Ja läskiläski se vasta kamalaa onkin.

Eihän tässä ketjussa kukaan tosiaan muita laihaläskitellyt kuin itseään. :)

Sori paasaus! :)
Mulle tuo laihaläski on vähän kirosana, kun sitä näkee ja kuulee nykyään käytettävän halventavassa merkityksessä kenestä tahansa normaalipainoisesta ei-lihaksikkaasta (naisesta)... Kuulen sitä töissä, kun teinit ja nuoret aikuiset vertailevat itseään ja toisiaan, ja näen sitä käytettävän nettipalstoilla. Tuntuu että nykyään ei mikään kelpaa, normaalipainoisena / hoikkana olet laihaläski ja lihaksikkaana joku ällö bodari. Ja läskiläski se vasta kamalaa onkin.

Eihän tässä ketjussa kukaan tosiaan muita laihaläskitellyt kuin itseään. :)

Ahaa, okei, ymmärrän. En ole itse juurikaan törmännyt termiin, joten en ajatellut tuota puolta. Samaa mieltä, mikään ei riitä, eikä tavallinen ole enää "normaalia" eikä riittävästi, vaan pitäisi olla joku naistenlehtien utopistinen malli/näyttelijä, vaikka eivät ne oikeasti ole sitä, vaan usein rankasti photoshopattuja ja muotoiltuja. Ja vaikka jotkut olisivatkin, olemme ihan hyviä sellaisena kuin olemme. Taidan sittenkin miettiä myös, miten kutsun itseäni, edes leikilläni... Nimittäin ei mua kyllä voi ehkä oikeasti (enää) kutsua laihaksi läskiksi... Ihan hyvät pointit sulla, ja paasaus tekee aina välillä hyvää! Osaan sen taidon oikein hyvin itsekin... :D

Onhan tuota termiä käytetty jo vuosikaudet ja iät ja ajat mutta, kun se ei herkkänahkaisten mielestä ole poliittisestikorrekti vaan leimaava niin sen käyttöä taitaa moni siksi välttää. Moni missi/malli, joka on tietoinen omasta vartalostaan kyllä käyttää termiä itsestään, kun valmentajansa kanssa asioista puhuu niiden oikeilla nimillä.

Minkälainen sinun tiukka diettisi oli? Onnistuit dietillä vähentämään läskiä mutta silti kasvattamaan lihaksia? Miten painosi muuttui, jos muuttui?

Ihan oli sellainen perusdieetti, jonka trainerilta sain. Myöhemmin katsastelin, että samankaltainen kuin Jutta-dieetti, mutta muutamin pienin muutoksin. Googlaamallakin sen saat netistä ja täältä palstoiltakin se löytyy. Mulla oli kalorit koko ajan siinä 1400 kcal/pv, treenipäivänä vain palkkari ja joku hedelmä oli sinä päivänä sitten lisärinä.

Lihaskasvun lienee mahdollistanut muutamakin asia (asiantuntijat täällä, korjatkaa, jos ei mene oikein!). Ensinnäkin se proteiinin saanti oli määrällisesti entiseen elämääni verrattuna ihan selkeä ja koostui hyvistä protskuista (kana, kala, nauta jne.) + sitä syötiin joka ikisellä aterialla jossain muodossa. Syöminen oli aina poikkeuksetta 2,5-3,5 h välein, tietyt ruoka-aineet tiettyyn aikaan. Täällä pakkiksella sanotaan, että aloittelija myös onnistuu usein (?) helpommin juuri alkuvaiheessa sitä lihastakin kasvattamaan jopa dieetillä, ja siihen kun lisätään se kova treeni niin siinä sitä tulosta varmaan sitten syntyi. Ja korostan, että olen syvästi kiitollinen sille trainerilleni, joka ei antanut mun lusmuilla ja valita ns. mukavia painoja, vaan sitä painoa ihan tosissaan ladottiin aivan sitä alkuvaihetta lukuunottamatta ihan kunnolla. En olisi itse ikinä ymmärtänyt sitä painoa niin paljon pistää, oisin tyytynyt vähempään :) Nyt osaa itsekin jo vaatia itseltään enemmän, mutta vielä on paaaaljon tätä mielenkiintoista matkaa jäljellä ja hyvä niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom