Komppaan! Itsellä oli tätä muutosprojektia aloitellessa rasvat sinä 28% tienoilla; 174 cm ja n. 62 kg, ja _todellakin_ olin hoikka ullkoisesti, mutta vaatteet kuorittaessa näky oli juuri tuo laihaläski. Tästä syystä sainkin lähinnä kettuilevia kommentteja muilta, kun mainitsin joskus pienentäväni rasvaprosenttiani...:jahas: Lähes kaikki kun otaksuvat sen tarkoittavan elopainon pudottamista, ja ainahan komentit olivat luokkaa "mistähän sääkin oikei pudotat" jne. jne. Nyt en sitten enää edes juuri kellekään asiasta kerro, niin voin rauhassa keskittyä "tiivistymiseen".
Ja asiaan sitten: aloittajalle runsas tsemppaus täältä tällä lyhyellä kokemuksellani, rasva% pudotus ja muokkaantuminen onnistuu kyllä, jos sitä tosissaan haluaa. Viime vuoden marras-joulukuussa aloitin oman projektini, ja nyt on rasvat siinä 19% tienoilla. Ulkoinen muutos on selkeä, sen nyt vasta itsekin tajusin selaillessani äskettäin rantakuvia viime kesältä vs. äskeiseltä rantsulomalta. Plus tällä viikolla havaitsin "joutuvani" siirtymään astetta pienempään housukokoon. Jihuu! Ja miten tähän on päästy? Itse toteutin näin:
- salilla 4 krt/vko kaksijakoisella, SÄÄNNÖLLISESTI. Pari kk tosin saliharjoittelua aloittaessa ihan yksijakoisella vedin. Mulla oli PT, joka avitti alkuun ja opetti treenaamaan mukavuusalueen ulkopuolella, itse oisin vetänyt paljon helpommalla mieluusti, heh.
- tiukka dieetti, jossa tietysti proteiinin ym. saanti turvattu plus ruoka-ajat ja veden juonti kohdilleen.
- dieettivaiheessa myös HIIT-harjoittelua 3 krt/vko ja vaihtelun vuoksi väliin xycling-tunti. Tässä en vetänyt överiksi, jottei tuon kestävyysliikunnan kautta menisi lihasmassaa. Eikä mennytkään, sillä ekan 4 kk dieettailun jälkeen oli lihasta tullut lisää puolisen kiloa, mikä myös jo näkyi.
Eli: ONNISTUU, kun laitat sen onnistumaan! Mutta tulosta täytyy haluta, sillä oikotietä ei ole. Tsemppiä!!
Minkälainen sinun tiukka diettisi oli? Onnistuit dietillä vähentämään läskiä mutta silti kasvattamaan lihaksia? Miten painosi muuttui, jos muuttui?
Ei laiha läski mikään harha tai turha käsite minusta ole. Helppohan se normaalilla tai lihaksikkaalla kehonkoostumuksella olevalla on niin väittää. Kai aika moni täällä haluaa harrastuksellaan myös parantaa ulkonäköään, eikä käy salilla ainoastaan esim. terveyden vuoksi. Kun katsoo keskimäärin ihmisiä, enemmistö on ns. laihoja läskejä tai lihavia läskejä. Eli kehonkoostumus on sellainen, että rasvaa on (suhteessa) paljon ja lihaksia vähän tai ei juuri lainkaan. Ryhti huono, keskivartalo pullea, muuten tikkuja. Nykyinen istumis- ja pikaruokapainotteinen (yms.) elämäntyyli on muuttanut ihmisten kroppaa paljon. Hyötyliikuntaakaan ei ole, kun penskat kuskataan joka paikkaan autolla. Kun katsoo 20 vuotta ja vanhempia kuvia nuorista ja ihmisistä ylipäätään, porukka oli ihan erinäköistä. (Tämä on siis nyt yleistystä, tottakai.)
Haaste laihalla läskillä usein on juuri se, että painoindeksi saattaa olla hyvin alhainen, eli painoa ei kannata pudottaa, lihasta pitäisi saada lisää, muttei mielellään bulkkaamalla, koska yhtään lisää läskiä (ja uusia rasvasoluja) ei tarvita. Itsekin kuulu(i)n erinäisistä syistä tähän porukkaan.
Itse ajattelin (nainen, 171 cm, 57 kg) edetä niin, että salipäivinä (n. 3 krt/vkossa) syön 2300 ckal, muutoin noin 2000 ckal, pari oikein kevyttä 20-30 min "HIITiä" (kävely/juoksu) viikossa plus koirien ulkoilutuskävelyt. Minulla on (kuulemma) fiksu, asiantuntijan tekemä saliohjelma, jossa paljon isoja moninivelliikkeitä vapailla painoilla (kyykky, sjmv, penkki ym.). Ihan mukavasti se kehonkoostumus on muuttumassa, vaikka ihan alussa vasta ollaan. Stressi on kaikkein pahin läskinkerääjä ja lihastensyöjä, kuten usein on todettu.
Optimaaliset makrot laihalle läskille kiinnostaisivat minuakin. Tähän asti en ole koskaan rasvaa karttanut, mutta saliohjelman tekijän (viisikymppinen hemmo, eli ehkä vanhaa koulukuntaa?) mielestä minulle riittää n. 60 g rasvaa / vrk eli noin gramma per painokilo. Hiilareita sitten lisää treenipäiville. Kommentteja?