Skeittilautailu kuntoilumuotona keski-ikäiselle

Harrastin skeittilautailua koko nuoruusikäni, jolloin tuli rullailtua aina aamusta iltaan. Nyt mulla on syystä tai toisesta ollut n. 12 vuoden mittainen tauko kyseisestä lajista ja toisinaan on kutkuttanut ajatus laudan päälle nousemisesta. Kynnyskysymyksenä kyseisen lajin aloittamiselle on n. 30 vuoden ikä. Mietinkin kuitenkin, että kyseinen laji voisi olla sellainen kuntoilumuoto, mistä nauttisin. Ikä on suuresti ihmisestä itsestään kiinni mikäli ikävuosien tuomat fysiologiset vaikutukset eivät ole vielä kerenneet vaikuttamaan kehon toimintaan kriittisesti. Toki elämä on nykyisin kiireisempää kuin teinivuosina, mutta jos lajia harrastaisi vaikka pari tuntia kolmesti viikossa, niin se ei olisi mahdottomuus.

Minnekään skeittipaikoille en kehtaisi tässä iässä mennä, jollen olisi aivan huipputaitava. Harjoitteluun pitäs olla jokin iso asfalttialue, joka on piilossa ihmisiltä :D Toisaalta mitä se muille kuuluu mitä kukakin tekee, mutta en helvetissä kehtais mennä ihmisten ilmoille harjoittelemaan flippejä sun muita ^^ Aivan hiton hyvä kuntoilumuoto, jos paikat vaan kestää äkkinäisiä liikkeitä. Toki niihinkin tottuu.

Onko täällä muita +30-vuotiaita, joilla on sama unelma? Lähdetäänkö me vanhukset joskus muistelemaan menneitä aikoja skeittilautojen kera?

Ps. En puhu nyt long boardeista vaan "old-school"-skeittailusta:

Sitten ihan realistisesti ajateltuna, tässä esim. eräs herra aloittanut harjoittelun 40-vuotiaana:

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ite täytän tossa kuukauden päästä 28 ja alko nyt talvella taas kiinnostamaan skeittaus jota tuli kans penskana harrastettua. Kyl mä ajattelin kävästä kokeilemassa taas kunhan lumet sulaa ihan tossa läheisessä skeittiparkissa eikä mua kyl kiinnosta mitä muut siitä ajattelee :) kyl mä itsekki muistan et oli niitä +30 vuotiaita skeittareita eikä ne herättäny mitään huomiota

Ite en oo ikään harrastanu mut oon aina diggaillu kyllä tuota meinikiä.Jos joku Tony Alva ja Steve Caballero ja muut aktiivisesti harrastaa vielä yli 50v ikäisenä niin mikset sinäkin.Ei se ihminen ole ikään sidottu.Itekkinen oon 37v ja vielä takas armeijaan menossa

Ite tykkään skeittareista ja oon joskus ilmoittanut jollekin pennulle että Alva on hyvä ja se sanoi että sen jollain sen kaverilla on joku Alvan dekki.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei muuta kuin skeittilaudan päälle. 30v ei todellakaan ole ikä eikä mikään. Itellä ikää 40+ vuotta ja rinteessä opetellaan lumilaudalla uusia temppuja ja maastopyöräilyssä vaativampia reittejä. Ainut mitä iän mukana on tullut on kiinnostus paremmin suojien käyttöön enkä usko että se on pelkästään huono asia.

Itellä kans kiinnostaisi palailla tämän harrastuksen pariin. Edellisellä asuinpaikalla oli kohtuullisen lähellä semmonen syjäisä parkki ja toisessa paikkaa miniramppi joissa oli mukava käydä. Etenkin tuosta minin rullailusta tykkäsin. Ei tarvii edes kovin kummosia temppuja osata että sitä on jo kiva kruisalla. Nyttemmin touhu hieman jäänyt.

Noita parkkeja on alkanut ilmestyä jo melko kiitettävästi mutta minejä voisi olla kyllä enemmänkin. Tiiä sitten onko ne jotenkin liian vaarallisia tai liian vaivalloisia ylläpitää nykypäivänä.

Nouseva laji vanhojen piireissä. Turussa on ainakin aktiivinen ikämiesten porukka joka käy rullaamassa. Hyvää ja hauskaa liikuntaa!

Aika paljon kehonrakennuksen kanssa samaa alakulttuurin näkökulmasta. Ulkopuolisille ei oikein aukea koko homma, juttuineen ja monelle aikalailla kokonaisvaltainen juttu.

Sitä välillä vieläkin huomaa katselevansa kaupunkikuvaa sen mukaan mitä voisi mihinkin tehdä. Vaikka omista harrastusajoista on ties kuin kauan :)

Viimeksi muokattu:
Ite samaa ikäluokkaa, vuosia laudan päällä tullu jo n. 20. Nykyään käyn käyn aika harvoin ja menee se ~20 tuntia laudan päällä ennenkuin pääsee taas kärryille siitä miten homma menikään. Vaikka muksut menee nykyään yli ja ali, niin Ite oon ottanu sen asenteen ettei kiinnosta pätkääkään mitä muut ajattelee. Arsenaalista toki löytyy vielä kaikenlaista mutta meen lähinnä pitämään hauskaa kavereiden kanssa. Vanhemman oikeudella mennään siis ;) suosittelen että rohkeesti vaan meet sinne skeittiparkille koska sieltä saa hommaan kuitenkin eniten mielekkyyttä, varsinkin jos puhutaan kuntoilumielessä. Jos pk-seudulla pyörit niin Suutarilan skeittipuistossa riittää lääniä hyvin, kamat on loivia ja välimatkat pitkiä. kaikentasoisille löytyy jotain. Leppävaaran uusi puisto on kanssa aika huikee, muotoja enemmän kuin laki sallii ja kruisailuun tosi hieno puisto.

Sinne vaan. Hankin itse toissatalvena lumilaudan ja opettelin lautailemaan. Fyssari (entinen lautailija) ihmetteli että et kai kuitenkaan streettiä ja offia laske. Vastasin että juuri niitä lasken. Rinnelasku on vaan kuolettavan tylsää. Tässä iässä ei tarvitse kilpailla muiden kanssa kanssa. Teinit vetää valtavista boxeista kun mä heilun junnustreetillä. Nyt kesälajiksi on nousemassa purjelautailu. Lumilautailu antaa hyviä pohjia ja lapsena tuli kokeiltua optimistijollaa joten purjehdus on tuttua. Lumilautailusta on sykekäyriä tallessa ja kyllä se PK-lenkin sijaisena toimii. Tasaisen sykekäyrän tuotto on tietysti vaikeaa.

Hyvä ketju! Itselle tulee kohta ikää 27 ja tuossa 10-14 vuotiaana tuli skeittailtua enemmänkin. Aina välillä tulee fiilis, että voisi vaikka aloittaa uudestaan :) Lumilautailun opettelin pari vuotta sitten, ja siinä lähdin liikkeelle ihan nolla kokemuksella, joten eiköhän se skeittaaminenkin vielä onnistuisi.

Nouseva laji vanhojen piireissä. Turussa on ainakin aktiivinen ikämiesten porukka joka käy rullaamassa. Hyvää ja hauskaa liikuntaa!
Tämä kiinnostaisi mikäli porukkaan pääsisi tutustumaan, itse kans asustelen Turussa nykyään.

Hyvä ketju! Itselle tulee kohta ikää 27 ja tuossa 10-14 vuotiaana tuli skeittailtua enemmänkin. Aina välillä tulee fiilis, että voisi vaikka aloittaa uudestaan :) Lumilautailun opettelin pari vuotta sitten, ja siinä lähdin liikkeelle ihan nolla kokemuksella, joten eiköhän se skeittaaminenkin vielä onnistuisi.

Tämä kiinnostaisi mikäli porukkaan pääsisi tutustumaan, itse kans asustelen Turussa nykyään.

Kyllähän heihin pääsee tutustumaan, kun vaan menee mestoille. Minä nyt lähinnä tunnen/tiedän pari sälliä jotka käyvät aktiivisesti. Normispotit kun tietää ja menee sinne vaan niin varmaan pääsee porukoihin.

Herätys nyt alottaja, kolmenkympin hujakoilla ei ole kukaan liian vanha mihinkään. Skedeys on hieno laji iästä riippumatta, enkä tosiaankaan menis mihinään piiloon sitä harjottamaan. Sitä paitsi mineillä ja pooleille keski-ikä on aina varmaan yli 30, kun penskat vetelee vaan hämmereitä tai nepittää kurbeja. Ehkä kuitenkin hänkät ja portaat jättäisin aluks rauhaan :D

Itse skeittailin paljon 13-17 vuotiaana. Nyt olen 41-vuotias ja "lapsille" ostettiin ensin pari normaalikokoista lautaa ja sitten sellainen vähän pienempi. Viime kesänä piti näyttää pojille miten iskä osaa skeitata. Laudalla pysyn pystyssä ja liikun sujuvasti. Olliet onnistuu, mutta siihen ne temput jää. On niin pirun kankea fiilis kun vertaa siihen nuoruuden puolet kevyempään meininkiin. Silloin painoin siis puolet vähemmän. Todella hieno laji ja arvostan suuresti niitä ketkä osaa skeitata. Makeen näköistä hommaa. Tänään katsottiin uudelleen tallentimesta Norjasta Oslosta Street skeittauksen X-Games kisat. :rock:

Itselläni ainakin on. Aamupaino noin 109 kg ja olen 175 cm pitkä. Nivelet ei oikein enää tykkää. Sujuvammin katson kun muut skeittaa... ;)

Kyllä sitä joutuu käydä laudan hommaamassa :D Pitäisköhän etsiä joku kivijalka ja sieltä tiedustella minkälainen lauta nykyisille mitoille olisi sopiva ja ostaa. Vai jostain netistä lähteä tilailemaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom