SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Kokeile pitää ihan kunnolla vaikka taukoa 5-7 min jos kyykkäät ennen SJMV:tä. Ite ainakin syön 30 min ennen treeniä: kaurapuuroa (paljon),1xehrmanni ja maitoa ja näillä pärjää eikä laatta ole lentänyt.
Pari kertaa alkuaikoina oli itsellä sitä, että alkoi haukotuttamaan ja voimaan pahoin ja itsellä joka joko johtuu verensokerin laskusta tai hirveesti hikoilusta? (suolot poistuu yms.) syöminen auttanut. :) Mitään diabetestä itsellä ei ole.

aika :offtopic: mutta kysytään kuitenki,elikkä kuinka moni tekee sjmv:n korokkeelta?onko parempi tehdä korokkeelta vai ilman?kokemuksia?

Laiskana miehenä en searchannut.

Ennakkoluulottomasti aloitin uudessa ohjelmassani tekemään SJMV:a. Pelkäsin tuota ennen, kun on ollut alaselkäongelmia. Harjoittelin 60:llä kilolla, oli yllättävän helppoa.

Millaisia sarjapainoja pitäisi suunnilleen olla, kun kyykkäilen n. 120 kg:lla 6-8 sarjoja, mavettelen 120-140:lla?

Pidetäänkö polvet lukossa aivan suorana vai hivenen koukussa?

Miten syvälle olisi syytä mennä turvallisesti?

Olis kannattanu varmaan käyttää sitä searchia kuitenkin. Tästä olen minäkin selittänyt jo miljoona kertaa. Mutta menkööt taas. SJMV:hän ei ole helppoa, se on yllättävän vaikeaa. Tekniikka ensinnäkin menee niin, että polvet on hieman koukussa ja perse työnnetään taakse ns. "ankkamaiseen asentoon." Tankoa ei siis periaatteessa lasketa alas ollenkaan, vaan perse työnnetään taakse, jolloin tankokin laskeutuu automaattisesti. Lasket johonkin polvien kohdalle, niin pitäis riittää, jos et ole ihan sairaan venyvää tyyppiä. Jos saat lattiaan asti, niin teet jotain väärin. Itselläni tulee hikisesti polvien kohdalle.

Harjoittele tota vaikka ensin peilin edessä ilman painoja, ja koita saada ne takareidet venymään jo siinä vaiheessa, kun kädet on noin polvien kohdalla. Eli persettä vaan tarpeeksi taakse, niin et edes pääse paljoa sen alemmas.

Edit: Tuolla exrx:ssä on tää liike muistaakseni selitetty ihan päin helvettiä. Eli EI niin kun siellä sanotaan, vaan niin kuin mä sanon.

Painoista en osaa sanoa tarkemmin... MINULLA on polvet aavistuksen koukussa, EI LUKOSSA...
Käytän pientä (N.20 cm koroketta), jolloin voi 20 kg:n lätkät päässä päästää tangon varpaisiin kiinni...venyttää kivasti ja MENEE perille ainakin MINULLA..
Mulla painot 60-90 kg SJMV, kun kyykkäilen 100-140 kg:llä "kymppisatseja"

(Lopuksi pieni vinkki... :D
Mulle neuvottiin kääntämään jalkateriä hieman "sisäänpäin" seistessä...et voi huijata niin helposti)!!! MUN mielestä hyvää vaihtelua...:worship:

"Execution
Lower bar to the top of the feet by bending hips. Bend knees slightly during the decent and keep waist straight. With knees bent still bent, lift the bar by extending at hips until standing upright. Pull shoulders back slightly if rounded. Extend knees at top if desired. Repeat.

Comments
Throughout lift keep arms and back straight. Do not lower weight beyond a mild stretch throughout hamstrings. Full range of motion will vary from person to person. Stand on an shallow platform if weight reaches floor before stretch. Those with less flexibility may have to bend knees more. Knees can be kept bent throughout movement. Also see Stiff Leg Deadlift."

Ja tämäkä on ihan päin helvettiä? :kippis1:

Powerhousu sanoi:
Lasket johonkin polvien kohdalle, niin pitäis riittää, jos et ole ihan sairaan venyvää tyyppiä. Jos saat lattiaan asti, niin teet jotain väärin. Itselläni tulee hikisesti polvien kohdalle.

Harjoittele tota vaikka ensin peilin edessä ilman painoja, ja koita saada ne takareidet venymään jo siinä vaiheessa, kun kädet on noin polvien kohdalla. Eli persettä vaan tarpeeksi taakse, niin et edes pääse paljoa sen alemmas.

Edit: Tuolla exrx:ssä on tää liike muistaakseni selitetty ihan päin helvettiä. Eli EI niin kun siellä sanotaan, vaan niin kuin mä sanon.

Aika "jyrkkä" mielipide, no ne sallittakoon.. MULLA eri mielipide...

Kaikki ollaan yksilöitä... Mulla menee lattiaan asti ja MENEE PERILLE HELV....N
HYVIN.. Painoja ei tarvi lastata tuhansia kiloja niin pääsee ylöskin...:thumbs:

Niin, noista painoista on mahdotonta sanoa mitään. Ensin rauhassa harjoittelet sen tekniikan kuntoon, ja sitten vasta lisää painoa. Itselläni on SJMV:ssä samat painot kuin kyykyssä, eli n.160kg. Toistoja 8-10.

tuosar sanoi:
Aika "jyrkkä" mielipide, no ne sallittakoon.. MULLA eri mielipide...

Kaikki ollaan yksilöitä... Mulla menee lattiaan asti ja MENEE PERILLE HELV....N
HYVIN.. Painoja ei tarvi lastata tuhansia kiloja niin pääsee ylöskin...:thumbs:
Kokeiles toisella tavalla, niin saatat yllättyä. Ottaa selkään vähemmän, ja takareisiin jopa enemmän. Ei tää oikein mielipidekysymyskään ole.

Edit: Ja älä laita heti sitten helvetisti painoja, tai koet tän tekniikan ihan paskaksi, kun et saa mitään tuntumaa. Ensin pitää harjoitella se tekniikka kuntoon pienillä painoilla, ja oppia saamaan se tuntuma sinne takareisiin.

siitä kuinka alas pitää päästä riippuu sinusta, sen verran lasket kun tuntuu hyvällä. jollain notkeella se menee varpaisiin asti jollai säärien puoleenväliin.
lantiolla liikuttelet sitä, alas rauhallisesti kumartaen ja ylöspäin yrität nusasta tankoa. eli peffa taakse, eteen, taakse, eteen,...

Itse asiassa Powerhousun kuvaama liike on nimeltään romanialainen maastanosto (tai no ei siinä välttämättä maasta nosteta, mutta kuitenkin).

Täältä löytyy ko. liikkeestä hyvä kuvaus:

http://athletics.colgate.edu/powerperformance/Instruction/Exercises/ExerciseTechnique/RDL.htm

Romanialaisessa maastanostossa hanuria työnnetään taakse ja takareidet painottuvat, kun taas jäykin jaloin maastanostossa (suorin jaloin mitään maastanostoa ei saa tehdä!) hanuria ei työnnetä taakse ja alaselkä painottuu.

Artikkeli romanialaisesta ja jäykin jaloin maastanostosta:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=250heavy2

Ja venytelkää itseänne! :whip: ;)

Mniska sanoi:
siitä kuinka alas pitää päästä riippuu sinusta, sen verran lasket kun tuntuu hyvällä. jollain notkeella se menee varpaisiin asti jollai säärien puoleenväliin.
lantiolla liikuttelet sitä, alas rauhallisesti kumartaen ja ylöspäin yrität nusasta tankoa. eli peffa taakse, eteen, taakse, eteen,...
Mä kyllä haluan nähdä sen tyypin jolla tanko menee varpaisiin saakka. Ai sitä selkäparkaa kun kissan kaarella liikettä vääntää. No samallahan tekniikalla näkee normi Maveakin suoritettavan.

toolate sanoi:
Mä kyllä haluan nähdä sen tyypin jolla tanko menee varpaisiin saakka. Ai sitä selkäparkaa kun kissan kaarella liikettä vääntää. No samallahan tekniikalla näkee normi Maveakin suoritettavan.

no kunhan kirjotin, tossa ekalla sivulla joku puhu korokkeella tekevänsä, että saa tarpeeksi alas. ei tarvi ottaa niin kirjaimellisesti.

Se on TOTTA, että alaselkään ottaa... Silti MINULLE on PARAS liike alas asti.... HUOMIO MINULLE, OLEN KOKEILLUT ERI tyylit..

edelleenkin kaikki olemme yksilöitä... eikä KUKAAN voi sanoa mikä on PARASTA.. näkemättä suoritustapoja/treenaajan rakennetta/notkeutta...

Mutta onneksi täällä "tietotoimistot" tyrmää kaikki :D
jutustelut periaatteella: VAIN MINÄ OLEN AINA OIKEASSA...

Toki suoritustekniikat on tärkeä osata oikein, jotta säilyy ehjänä ja saa mahd. hyvän hyödyn tekemästään harjoitteesta..;)

EI PAHALLA KELLEKKÄÄN...

Mielenkiintoista huomata, että mä oon sitten näköjään tehnyt SJMV:n päin helvettiä :D. Kokeillaanpas ensi kerralla Powerhousun tekniikkaa. Ensi kerralla sitten nähdään, että saako Powerhousu joko ruusuja vaiko sitten haulikkoa... :D

Itse suosin tuota romanialaista variaatiota (nyt sitten tiedän liikkeen nimenkin :)). Ilmeisesti tuo on tosiaan joillekin vaikeahko käsittä, itse hiffasin idean heti, tosin kaverini oli vieressä neuvomassa ja näyttämässä, kun ensimmäistä kertaa tein liikettä. Ellei ole kaveria käsillä, kannattaa katsoa peilistä, kuinka alas liikkeen voi tehdä ilman että selkä pyöristyy.

Back
Ylös Bottom