Siviilipalveluksen kautta Poliisikouluun!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PikkuT
  • Aloitettu Aloitettu
En tiennyt, olisinko itkenyt vai nauranut lukiessani iltapäivällä MTV3-tekstikanavan kotimaan uutisia. Tasavallan presidentti on vahvistanut lakimuutoksen, jonka mukaan Poliisikoulun pyrkivien kelpoisuusvaatimuksia höllennetään. Em. muutoksen myötä kuluvan vuoden toukokuusta lukien myös siviilipalvelusmiehillä on todelliset mahdollisuudet päästä poliisikoulutukseen. Samaan aikaan myös muita pääsyvaatimuksia on madallettu. Muutos johtunee hakijamäärien totaalisesta romahtamisesta, joka voi juontaa juurensa poliisihallinnon kieliuudistuksesta, jonka mukaan kielitaito (ruotti) on osoitettava ennen virkaan nimittämistä. Näinkö alas Poliisikoulu on todellakin joutunut menemään? Näiden muutosten myötä odottelen mielenkiinnolla, millaisia lainvartijoita ko. koulu suoltaa muutaman vuoden kuluttua. :david: kö?

Mitäpä mieltä Pakkiksen kirjava kansa asiasta on? Mehän kaikki maksamme (ainakin suurin osa) veroja, jonka myötä meidän pitäisi saada yhteiskunnalta tiettyjä palveluja ja mielellään laadukasta sellaista. Onko se aiivaan iihanaa, jos Sinua neuvomaan / käskemään alkaa asevelvollisuutensa Jurvan puutarhalla suorittanut kasvissyöjä, joka on hakeutunut Poliisikouluun työkkärin pakottamana, joka johtui siitä kun 500 päivää työmarkkinatuella elämistä tuli tiensä päähän? :love: Minua kansalaisena saattaisi moinen jopa hivenen vituttaa, mikäli sen vaan huomaisin... Kertokaapa noin mutu-tuntumalla, vaikuttaako tavan intin käyminen moisen ammatin hoitamiseen? Käsittääkseni Suomen poliisi on likimain "puolisotilaallinen" puulaaki ja armeijan (pääsääntöisesti pitkän kaavan mukainen) käyminen kuuluu siihen kuin lippis päähän.

Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että olen oppinut kunnioittamaan maamme sheriffejä, tosin ei ole heidän kanssaan tarvinnut pahemmin olla tekemisissäkään, ilmeisesti kasvatus mennyt perille. Nyt tais lainsäätäjien arvostus hieman laskea, ainakin PikkuTroyn kohdalla...

Ei, en ole rasisti, enkä ennakkoluuloinen. :piis:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko olla. Ei helkutti voi olla totta. Aivan uskomatonta tuubaa jos on totta. Itse ajattelin mennä kokeileen pääsykokeeseen, mutta jos mahdolliset kurssikaverit ei ole edes käyneet inttiä niin tulee toisia aatoksia. :evil:

littletroy sanoi:
Mitäpä mieltä Pakkiksen kirjava kansa asiasta on? Mehän kaikki maksamme (ainakin suurin osa) veroja, jonka myötä meidän pitäisi saada yhteiskunnalta tiettyjä palveluja ja mielellään laadukasta sellaista. Onko se aiivaan iihanaa, jos Sinua neuvomaan / käskemään alkaa asevelvollisuutensa Jurvan puutarhalla suorittanut kasvissyöjä, joka on hakeutunut Poliisikouluun työkkärin pakottamana, joka johtui siitä kun 500 päivää työmarkkinatuella elämistä tuli tiensä päähän?

Miksi siviilipalvelukseen/vankilaan mennyt on heti tomaatteja viipaloiva vegaani? Miksi pitäisi ylipäätään totella sokeana poliisia? Kyllä poliisia saa ja pitääkin kyseenalaistaa.

Mites poliisit palkka-armeijan maissa? Onko jokainen jepari Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksasassa suorittanut palveluksen armeijassa?

Entä jos oikeaan tulitaisteluun osallistunut maahanmuuttaja haluaa suomessa poliisiksi? Ei pääse, koska ei ole särmännyt punkkaa?

No ei siellä armeijassakaan kaikki fiksuimmat vieraile. Samat paskahousut (paitsi viher-pillipiiparit) siellä armeijassakin käyvät. Yleensä tosin elämä kasvattaa ja kusipäät eivät poliisina olekaan ehkä niin kuispäitä, kun 17weenä snagari jonossa.

Viimeksi muokattu:
Taisteluahven sanoi:
Miksi siviilipalvelukseen/vankilaan mennyt on heti tomaatteja viipaloiva vegaani? Miksi pitäisi ylipäätään totella sokeana poliisia? Kyllä poliisia saa ja pitääkin kyseenalaistaa.

Mites poliisit palkka-armeijan maissa? Onko jokainen jepari Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksasassa suorittanut palveluksen armeijassa?

Entä jos oikeaan tulitaisteluun osallistunut pakolainen haluaa suomessa poliisiksi? Ei pääse, koska ei ole särmännyt punkkaa?

Mä oon aika lailla samaa mieltä. Miksei muka voisi mennä poliisikouluun siviilipalveluksen kautta? Tuo suomalainen pakollinen sotilaspalvelus alkaa muutenkin olla jo aika esiaikainen juttu...

Tuskin kielitaitovaatimuksien tiukentaminen on alaspäin menoa. Tosin minä laittaisin ne mieluummin englannin kokeeseen :jahas:

Mun mielestä ihan sama onko armeija taustalla vai ei. Yhdyn marchiin tuossa että nimenomaan esim. tykkimiehet on niitä paskahousuja, oppineet armeijassa lusmuamaan kaikesta. Monet "humaanit" veget jotka ehkä sivarin ovatkin käyneet voivat olla tosielämässä hyvinkin särmiä, neuvottelutaitoisia ja ihmiset huomioonottavia. Ei ne kaikki jepet sinne jpn puolelle mene kenttäsikaa leikkimään, tutkinnassa on jopa hyötyä jos tykkää pukeutua vakosamettihousuihin.

Ja kyllähän se karsinta aina on olemassa jossa oikeasti katsotaan kuka tulee sisään koulutukseen. Ihan ok ettei turhia periaatteellisia raja-aitoja rakenneta vaan ihmiset arvotetaan kykyjensä mukaan.

Francine sanoi:
Tuskin kielitaitovaatimuksien tiukentaminen on alaspäin menoa. Tosin minä laittaisin ne mieluummin englannin kokeeseen :jahas:

Eräs kaverini/tuttuni, joka työskentelee poliisina sanoi, että tuo uusi ruotsinkielentaidon testi uusille poliiseille on ihan pelkkää vittuilua. Kuulemma yo-kirjoitusten ruotsin on helppoa siihen verrattuna. Kaveri on ollut helsingin poliisissa yli viisi vuotta töissä eikä oo kertaakaan tarvinnut ruotsia työssään.

Se että saa perseensä raahattua armeijaan ja hakeutuu upseeriksi tai aliupseeriksi tai saa käytyä sitä vähintään 270päivää kertoo musta enemmän ihmisen luonteesta kuin se että mennään johonkin lapinlahdelle istumaan kaljakuppilaan polttamaan tupakkaa. Poliisin ammatissa tarvitsee tiettyä luonteen periksiantamattomuutta jota ei mielestäni ole ihmisillä jotka ei pysty edes armeijaa käymään tota vaadittua aikaa. sori typot.

Eipä tuo armeijan käyminen niin hurjasti tuota poliisin työtä tue etteikö tarvittavia taitoja oppisi pollarikoulussakin. Tuo kasvissyöjien dissaaminen vähän ihmetytti :)
Parempi arvostella hakijoiden taitojen ja kunnon perusteella kuin sen onko käynyt armeijaa vai ei.

littletroy sanoi:
Mitäpä mieltä Pakkiksen kirjava kansa asiasta on? Mehän kaikki maksamme (ainakin suurin osa) veroja, jonka myötä meidän pitäisi saada yhteiskunnalta tiettyjä palveluja ja mielellään laadukasta sellaista. Onko se aiivaan iihanaa, jos Sinua neuvomaan / käskemään alkaa asevelvollisuutensa Jurvan puutarhalla suorittanut kasvissyöjä, joka on hakeutunut Poliisikouluun työkkärin pakottamana, joka johtui siitä kun 500 päivää työmarkkinatuella elämistä tuli tiensä päähän? :love: Minua kansalaisena saattaisi moinen jopa hivenen vituttaa, mikäli sen vaan huomaisin... Kertokaapa noin mutu-tuntumalla, vaikuttaako tavan intin käyminen moisen ammatin hoitamiseen? Käsittääkseni Suomen poliisi on likimain "puolisotilaallinen" puulaaki ja armeijan (pääsääntöisesti pitkän kaavan mukainen) käyminen kuuluu siihen kuin lippis päähän.

Hei vatipää. Kävikö mielessäsi, että poliisikoulu saattaa olla tie poliisiammattikorkeakoulun päällystökurssille ja esimerkiksi rikostutkijan ammattiin?

ironchef sanoi:
Se että saa perseensä raahattua armeijaan ja hakeutuu upseeriksi tai aliupseeriksi tai saa käytyä sitä vähintään 270päivää kertoo musta enemmän ihmisen luonteesta kuin se että mennään johonkin lapinlahdelle istumaan kaljakuppilaan polttamaan tupakkaa. Poliisin ammatissa tarvitsee tiettyä luonteen periksiantamattomuutta jota ei mielestäni ole ihmisillä jotka ei pysty edes armeijaa käymään tota vaadittua aikaa. sori typot.

Kyllähän sekin kertoo ihmisestä jotain, että se haluaa
viettää maksimiajan laitoksessa, jonka ainut käytännön funktio on suojella omaisuutta tappamalla. Vittu siellä äidin kultapojat tetsaavat käskystä, nukutaan vähän viisikkotyyliin poikaporukalla teltassa ja ammuskellaan kumiluoteja. Ei siinä mitään, kukin tyylillään, mutta minua kyllä vituttaa nuorten miesten hyysääminen omilla verorahoillani. Tekisivät edes jotain yleishyödyllistä, kuten suurin osa siviilipalveluksen suorittajista.

Calle sanoi:
Eräs kaverini/tuttuni, joka työskentelee poliisina sanoi, että tuo uusi ruotsinkielentaidon testi uusille poliiseille on ihan pelkkää vittuilua. Kuulemma yo-kirjoitusten ruotsin on helppoa siihen verrattuna. Kaveri on ollut helsingin poliisissa yli viisi vuotta töissä eikä oo kertaakaan tarvinnut ruotsia työssään.

No, en ajatellu mitää yo-ruotsin kaltaista kikkailua. Lähinnä sellasta käytännön ja arkipäivän tilanteiden kielitaitoa. Eri asia, mitä sielä kokees sitte on. Mut edelleen: mieluummin sitä englantia vois korostaa.

!OFF TOPIC PROVO!
Mä en ymmärrä miksi Suomessa pitää opiskella jotain puhevikaa
!OFF TOPIC PROVO!

No joo, vähän ristiriitainen homma. Jos olisin kyttä, kyllä mä ainakin olen sen verran avoin, etten nyt heti kaveria tuomitsisi, vaikkei olisi inttiä käyty. Riittäähän se että mä olen mustilla jyräytellyt :) . Tosin poliisissa ja yleensä muissakin ammateissa, jotka perustuu vahvaan auktoriteettiin omassa talossa (sisäinen) kuin "asiakkaita" kohtaan, voisi kuvitella, ettei keskimääräinen sivari edes halua poliisiksi. Vastaanotto olisi varmaan aika tyly. Poliisit keskimäärin eivät ole sitä ennakkoluulottominta sakkia.

Feikki-edit: Keskimääräistä sivaria ja poliisia ei varmaankaan ole määritelty missään virallisessa julkaisussa.

Minun mielestä siviilipalveluksen käynyt on ihan yhtä sovelias menemään poliisiksi olettaen tietenkin, että on fyysisesti ja muutenkin osoittanut olevansa töihin soveltuva.

Mulle on ainakin aivan sama kuka sinne poliisiks päsee.Tai kuhan nyt ei murhaajia ja raiskareita. Ei niistä tän hetken poliiseistakaan kaikki ihan täys päisiä ole! Eli tuskin ainakaan huonompaan suuntaan menee.

ironchef sanoi:
Se että saa perseensä raahattua armeijaan ja hakeutuu upseeriksi tai aliupseeriksi tai saa käytyä sitä vähintään 270päivää kertoo musta enemmän ihmisen luonteesta kuin se että mennään johonkin lapinlahdelle istumaan kaljakuppilaan polttamaan tupakkaa.

No eikös noiden uudistuksien jälkeen sinne pääse myös 180 päivän reserviläisetkin?

Totta kai armeijan suorittamisesta voi jotain marginaalista etua olla poliisin ammattia varten, mutta mun mielestä poliisikouluun voi kyllä päästää sivarinkin.. tuskin sinne kukaan hakee ellei ole motivoitunut tuota ammattia varten, ja se nyt kuitenkin on tuossa mielestäni tärkeintä.

:offtopic:
keijo s sanoi:
Yhdyn marchiin tuossa että nimenomaan esim. tykkimiehet on niitä paskahousuja, oppineet armeijassa lusmuamaan kaikesta.

No kyllä siellä intissä lusmutaan tasapuolisesti ihan aselajista riippumatta, poikkeuksena ehkä jotkut taistelusukeltajat.. vaikka taitaa siihenkin porukkaan aina muutama vemppakuningas mahtua.

Lauri Perkele sanoi:
Hei vatipää. Kävikö mielessäsi, että poliisikoulu saattaa olla tie poliisiammattikorkeakoulun päällystökurssille ja esimerkiksi rikostutkijan ammattiin?

Jep. Rikostutkijan pitää olla aika helvetin älykäs ja itsenäinen kaveri. Kyllä sen voimankäytön hoitaa muut.

Intti on aivan yliarvostrettu muutenkin tässä maassa, mielestäni sen ei tulisi vaikuttaa mihinkään muuhun tyotehtävään pääsyyn paitsi itse armeijan työ tehtäviin. Hyvä veto haloselta höllentää linjaa(tai siis että on vahvistanut laki muutoksen) :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom