Sisko(i)lle apua

Ikä
34
Tilanne on suhteellisen kriittinen. Toivon että varsinkin punttimimmit vois auttaa tässä.

Eli tilanne on tämä, pikku siskot on molemmat hyvinki makean perään. ikää on 13v ja 19v, hivenen ylipainoa noin 10-20kiloa. se minkä takia kirjotan tätä on kun kävi suoraan sanottuna sääliks nuorempaa siskoa kun käytiin eilen ettii tanssiaisiin mekkoa, mutta mikään ei sopinu. Tiesin miten paljon sisko haluais mennä ko. tansseihin mut ilmeisesti ei mene. Se mihin tartten apua;miten mä kysyn siskoilta, haluisko ne apua laihdutus projektiin. Luulisin että iteltä löytyis riittävä tietotaito tässä projektissa, mutta miten mä menen ja kysyn tätä? Se miks tää on kriittinen tilanne on se, että sisko yritti itsemurhaa kun kaveri oli haukkunu.

Olin ekaks laittamassa ketjua pystyyn alottelijoiden osastolle, mut päätiinki siirtää tänne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole punttimimmi mutta: Etsikää vielä! Vuokratkaa vaikka! Soitelkaa vaikka johonkin tanssikouluihin jos niillä olis kivoja ja sopivia mekkoja. Itse löysin kerran yllättäen juhla-asuja lyhyellä varoitusajalla juuri yhdestä tanssikoulusta. Oon kuullu että teattereissakin saattaa olla jotain lainattavia tanssiasuja. Ei 10-20 kiloa ole niin paljon ettei mitään sopivaa löytyisi:)

Jos sun siskot tykkää tanssimisesta niin tanssikurssi varmasti pudottaisi muutamia kiloja ihan huomaamatta!

Kannattaa varmaan ensiksi tiedustella, jos vaikka löytyisi joku mielenkiintoinen harratus? Siinähän niitä kiloja rupeaa karisemaan kun ei ole niin paljoa aikaa syödäkään. Itsekin olin jossain vaiheessa pienenä aika merkittävänkin ylipainoinen, mutta kun rupesin painimaan niin jo vuodessa paino tasaantui normaaliksi.

Itse toimisin kyseisessä tilanteessa niin, että ehdottaisin laihduttamista yhdessä. En sanoisi että "sun pitää nyt laihduttaa" vaan "Alotetaanko yhdessä pieni kuntoprojekti? Käydään lenkillä ja syödään terveellisemmin" tai jotain vastaavaa. Ja uusia harrastuksia voi etsiä nostamaan kulutusta. Komppaan myös lurppaa, eli älkää tosiaankaan luovuttako vielä mekon suhteen. Tärkeän tapahtuman väliin jääminen arkaluontoisen seikan vuoksi voi johdattaa masennuksen syöksykierteeseen, varsinkin jos on jo valmiiksi ollut itsetuhoinen.

Joo, toi on kyllä totta että tommonen patistaminen ei auta juuri mihinkään. Eli homman täytyy toimia silleen, että se on mukavaa ja se tehdään mieluiten yhdessä. Muistan tässä jokunen vuosi, kun itsellä oli samanlainen tilanne. Eli ylipainoa oli reippaasti sen ikäiselle kaverille ja kaikki sukulaiset alkoivat patistamaan 10-12 vuotiasta poikaa laihduttamaan. No, eihän siitä tullut kuin paha mieli, kun itsellä oli kuitenkin hyvä olla, kukaan ei kiusannut ( kun ei helvetin paljon isompaa kaveria uskaltanut) jne... Mummo ja pappakin sanoi, että laihduta 10 kiloa niin pääset meidän mukaan lomalle Thaimaaseen. Kiloakaan ei pudonnut, mutta mukaan ne mut otti kuitenki, mutta jotenki siitä laihdutushypetyksestä tuntu, että en ollu ansainnu sitä reissua, vaikka hauskaa olikin. Nyt muutama vuosi myöhemmin "ylipainoa" on edelleen, mutta tiedän kuitenki miten siitä pääsee eroon, kunhan tekee vaan ja mikä tärkeintä, siellä päätyssä odottava kiitos on niin motivoiva tekijä.
Eli sun kannattaa kyllä ehdotella pientä projektia jossa oot ikäänkuin valmentajana. Vaikka se ei siskoista välillä oo hauskaa, niin kyllä ne sua projektin lopussa vielä kiittää todella paljon. Eikä sun ite tarvi olla millään dieetillä, jossa vertailette siskojen kans kuinka monta kiloa kukin on pudottanu, tärkeintä on, että oot mukana ja tsemppaat!

Siskojesi ruokavalio ei todennäköisesti ole ihan kunnossa. Itse en välttämättä edes lähtisi puhumaan varsinaisesti tai ainakaan heti ensimmäisenä "laihduttamisesta" siskoillesi mutta yrittäisin motivoida heitä syömään terveellistä ruokaa ja jättämään ne makeat pois. Voit vaikka vedota siihen, että siitä tulee muutenkin parempi olo ja siinä sivussa myös kivana lisänä laihtuu. Voit myös keskustella äitisi kanssa, joka voisi alkaa kokata perheelle terveellistä ruokaa?

joo toi yhteinen kuntoprojekti vois olla ihan järkevä ja satavarmasti lähtisin mukaan lenkeille sunmuuta niitten mukaan ja muutenki tekisin kaikkeni tuon neidin vuoks. Suurin juttu on vaa, miten kysyä tätä.
oli meinaa muutama kuukaus sellasta aikaa että aina pelkäs ku neiti lähti lähtee kouluun sun muualle, tuota uutta yritystä.

Mutta kiitoksia vastauksista, jos uusia ideoita miten kysyä, niin oon pelkkänä korvana.

Sanot suoraan että ne näyttää vähän rupsahtaneilta ja piilotat suklaarasiat ja siiderit. Joku puvun ettiminen nyt ei oo kovinkaan kauaskantoinen ratkaisu.

sisko yritti itsemurhaa kun kaveri oli haukkunu.

Ei kukaan yritä itsaria kun kaveri haukkuu kerran. Kanttis enemmän tosta olla huolissaan.

Sanot suoraan että ne näyttää vähän rupsahtaneilta ja piilotat suklaarasiat ja siiderit.

Ei kukaan yritä itsaria kun kaveri haukkuu kerran. Kanttis enemmän tosta olla huolissaan.

Toi oli ns. viimenen pisara ilmeisesti ollu. neiti käy viikottai psykiat. polilla.
Tän enempää ei enää voi olla huolissaan.

Voisitko kysyä suoraan että kiinnostaisko lähteä salille messiin joku kerta? Jos sisko innostuu niin siitä voi pikkuhiljaa lähteä valistamaan terveellisestä ruokavaliosta kun se on osa kuitenkin harrastusta. Laihduttamisesti ei tarttis mainita sanallakaan.

Joo ei muutakun sisko mukaan vaan. Vaikka joutuisit raahaamaan korvista ekat kerrat, voi olla että se kipinä iskee piankin ja kohta se raahaa sua salille. Tai jos ei saleilu nappaa niin jotain muuta yhdessä, kuten vaikka lenkkiä tai vaikka sulkapalloa. Talvella voi käydä luistelemassa. ;Mahdollisuuksia riittää.

Voisitko kysyä suoraan että kiinnostaisko lähteä salille messiin joku kerta? Jos sisko innostuu niin siitä voi pikkuhiljaa lähteä valistamaan terveellisestä ruokavaliosta kun se on osa kuitenkin harrastusta. Laihduttamisesti ei tarttis mainita sanallakaan.

13v. Ei taijja meijjän salille ees päästä niin nuori. Mähän en naisista mitää tiiä mut oon kuullu että naiset ei tykkää ku niille sanotaa ''laihduta''.(joo huomasin editoinnin)
joo toi eri pallopelit, ulkoilupelit sun muut, niin noihin ois tarkous lähipäivinä kysyä josko haluis + ihan vaan lenkit.

summasummarum. nuo pelailut ja lenkillle pyytämiset jne. on kyl mainio ehdotus. samalla kautta rantain vihjata että vieläki enempi saa irti ku muuttaa vähän ruokavaliota jolloin mielialakohenee, terveys ja painoki saattaa tulla hippasen alaspäin. tää onki projekti mulle tälle talvelle.

Laihduttamisesti ei tarttis mainita sanallakaan. (En kyllä tajua miksei tätäkin voisi sanoa suoraan)

Koska jo valmiiksi ylipainostaan kärsivälle huomauttaminen "kantsis vähän laihduttaa" aiheuttaa vielä pahemman olon. Varsinkin jos sen sanoo isoveli. (kokemusta on...). Mun isoveli käytti taktiikkaa "kerronpa joka päivä, että pikkusisko on läski". Arvaa toimiko? ei. Aiheutti syömishäiriön, vieläpä ahmimishäiriön joka aiheutti lisäkilojen karttumisen jo ennestään liikojen päälle.

Mun mielestä kehuminen ja positiivisen kautta kannustaminen voisi auttaa. Mikä voisi olla kannustavampaa, kuin se että isoveli ihailee saavutuksia. Sitä kautta sisko haluaisi saavuttaa vielä lisää ja saada sitä ihailua ja kannustusta.

Sä olet kyllä ihanan huolehtivainen isoveli :)

Yleensä jollain vanhempien suostumuksella pitäs kyllä päästä ja varsinki jos on isoveli mukana niin en usko henkilökuntaa haittaisi. Ja kyllä sisarukselle voi sanoa suoraan tommoset, ainakin meidän perheessä. Lienee tietenkin eri asia jos on siihen ylipainon päälle muitakin ongelmia. Mitä pallopelejä sä oikein meinasit? Kun musta vaan tuntuu että ehkä se ois sun siskolles alkuun parempi että kahdestaan harrastatte jotain. E: Varsinkin jos ei ole aiemmin paljoa liikuntaa harrastellut niin varmasti on kivempaa kun saa tutussa ja turvallisessa seurassa rauhassa alotella.

Yleensä jollain vanhempien suostumuksella pitäs kyllä päästä ja varsinki jos on isoveli mukana niin en usko henkilökuntaa haittaisi. Ja kyllä sisarukselle voi sanoa suoraan tommoset, ainakin meidän perheessä. Lienee tietenkin eri asia jos on siihen ylipainon päälle muitakin ongelmia. Mitä pallopelejä sä oikein meinasit? Kun musta vaan tuntuu että ehkä se ois sun siskolles alkuun parempi että kahdestaan harrastatte jotain.

Pitää kyl kysyä salilta tuota. Ja joo siis kahestaa oli tarkotus, pallopeleihin tosiaan vaatii useempia joten sitä pitää miettiä uusiks. Lenkkeily ja muu hyötyliikunta oli aikeissa. mitä näitä liikuntamuotoja nyt on, ei tuu muuta kyllä mieleen näin väsyneenä mut on niitä.

Alkaa myös oleen se ikä, että pojat kiinnostaa. Vihjaile siis poikien ehdottomasta huomiosta ulkonäön ja itsetunnon kohentuessa. Varmasti saattaa sua typeräksi sanoa, mutta se nyt on pientä.

Nyt kun salifoorumilla ollaan niin onhan tää aika objektiivinen mielipide mutta uskosin salitreenauksen olevan alkuun tosi hyvä vaihtoehto. Tai sitten just tuo kävelylenkkeily ja keskustelu siinä ohessa. En tiiä kuinka läheisiä ootte siskon kanssa mutta varmasti tekee pääkopalle hyvää jos pääsee kahdenkesken kertomaan omista asioista. (kaikkea ei huvita kertoa vanhemmille / vanhempien kuullen)

Samapa sille lajille mutta sun pitää saada siskosi innostumaan jostain ja siinä sulla voi olla iso osa.

Tärkeintä on mun mielestä tehdä mahdollisimman paljon kaikkea yhdessä ja kaiken ei tarvitse edes olla painonpudotukseen tähtäävää. Pääasia on yhdessä tekeminen ja hauskanpito. Eli ei muuta kun kokeilemaan kaikenlaisia eri harrastuksia ja lajeja, kyllä niistä sitten joku tärppää. Harrastuksista löytyy myös yleensä uusia kivoja kavereita, joka motivoi jatkamaan harrastusta. Ja mitä enemmän vietätte yhdessä aikaa, sitä helpompi on pikku hiljaa ujuttaa terveellisempiä elämäntapoja pikkusiskoille. Yleensä tuo tosin vaatii, että koko perhe on yhdessä mukana. Nimittäin ei 13-vuotias osaa yksin päättää mikä on hyvää ja terveellistä ja mikä taas ei.

Ja olet mieluummin se veli ja ystävä kuin piiskaava valmentaja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom