Sisko(i)lle apua

Tottumuksista tuokin luultavammin johtuu, ihminen ei ole tottunut liikkumaan ja hikeen mutta on tottunut liikkumattomuuteen ja karkkeihin. Tavoitteena paras siis muuttaa noita painotuksia toisinpäin. Tanssikurssi ja -harrastus on erittäin nopea ja helppo tapa muuttaa elämäntapojaan ja pudottaa painoa. Olen nähnyt monta kertaa miten tanssiharrastus on tiputtanut painoa aika nopeasti ihmisillä.

Mun aktiivisimpaan tanssiaikaan kävin 4 kertaa viikossa 2 tunnin harjoituksissa + opettamassa ja kesäisin 3 kertaa viikossa lavatansseissa, jotka kesti aina 4-5 tuntia. Eihän siinä tietysti jatkuvasti menty ns. juoksutahtia mutta on tanssi aerobisesti tehokkaampaa kuin kävely.

Tosin jos siskoasi ei tanssi kiinnosta, niin sitten pitää etsiä häntä kiinnostava laji.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkaa myös oleen se ikä, että pojat kiinnostaa. Vihjaile siis poikien ehdottomasta huomiosta ulkonäön ja itsetunnon kohentuessa. Varmasti saattaa sua typeräksi sanoa, mutta se nyt on pientä.

Siis ehdottaako joku tosissaan, että jo itseään vahingoittamaan yrittäneelle, hankalassa iässä olevalle tytölle pitäisi muutenkin herkkien, ulkonäköön ja itsetuntoon liittyvien aiheiden ollessa kyseessä vielä vihjailla jotain poikien huomiosta ja implisiittisesti väistämättä myös sen puutteesta nykytilanteessa?

Pliis, ajatelkaa ennen kuin kirjoitatte ja jättäkää tällaisissa aiheissa kirjoittamatta, jos olette aivan pihalla.

Mun mielestä sun huolehtivaisuus on tosi hienoa.

Itse pyrkisin kaikin mahdollisin keinoin tukemaan sitä, että itsetunto kehittyisi paremmaksi terveellä tavalla. Toisinaan huomaa, että hyvin epävarmat ihmiset ovat todella persoja kehuille ja niiden haluaminen on pohjatonta. Lisäksi se itsensä esilletuominen voi mennä liiallisuuksiin joissain tapauksissa eikä se näennäinen itseluottamus olekaan aitoa. En tarkoita, että siskosi on tällainen, vaan sitä, että kannattaa itse miettiä miten asioita esittää. Kehujen tulee olla aitoja. Kannattaa myös rohkaista tyttöä tekemään niitä asioita, joissa hän on hyvä.

Toi yhdessä liikkuminen kuulostaa hyvältä idealta. Alkuun voitte käydä vaikka kävelemässä tai tekemässä jotain muuta ja samalla siinä voi jutella syntyjä syviä. Itse suosin rehellisyyttä sekä avoimmuutta, mutta sillä tavalla ettei toinen mene entisestään lukkoon. On tärkeää, että sanot siskollesi, etä rakastat häntä ja että hän on tärkeä sinulle. Voit myös sanoa, että pelkäät sitä, että hän yrittää uudestaan itsemurhaa. Mielestäni on hyvä asia, jos siskosi kokee että hän voi tulla juttelemaan sinulle aina, kun hänestä tuntuu siltä ja ettei hänen tarvitse hävetä itseään ja ajatuksiaan sinun seurassasi. Tärkeää on myös se, että hän tietää, että sinä rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on.

Voit myös kysyä siskoltasi, että mitkä on niitä asioita hänen elämässään, joihin hän haluaisi muutosta. Ja kun hän luettelee noita asioita, niin voisit kysyä häneltä itseltään, että millä tavoin hän voisi yrittää saada muutosta aikaiseksi ja tuoda esille, että sinä haluat olla tukena noissa muutoksissa. Ehkä näin siskosi ei kokisi sinun arvostelevan ja kokisi, että hän on itse ottanut asiat esille.

Olen myös sitä mieltä, että vanhempienne rooli tässä asiassa on ratkaiseva esimerkiksi juuri tuon oikean ruokavalion suhteen. Uskon myös, että siskosi psyykkiset ongelmat kumpuavat jostain syvemmältä, kuin pelkästä ylipainosta.

Voit myös kysyä siskoltasi, että mitkä on niitä asioita hänen elämässään, joihin hän haluaisi muutosta. Ja kun hän luettelee noita asioita, niin voisit kysyä häneltä itseltään, että millä tavoin hän voisi yrittää saada muutosta aikaiseksi ja tuoda esille, että sinä haluat olla tukena noissa muutoksissa. Ehkä näin siskosi ei kokisi sinun arvostelevan ja kokisi, että hän on itse ottanut asiat esille.

Siinä taisi tulla tähän mennessä paras konkreettinen ehdotus, miten saada asiat puheeksi mahdollisimman luontevasti ja loukkaamatta. Hyvää tekstiä Anonymityltä muutenkin.

Siinä taisi tulla tähän mennessä paras konkreettinen ehdotus, miten saada asiat puheeksi mahdollisimman luontevasti ja loukkaamatta. Hyvää tekstiä Anonymityltä muutenkin.

Jep, mä luulen että sen verran vaikea ja arka aihe että me miehet ei taideta olla tässä niitä parhaita neuvojia. Ei sillä, on tuossa miehiltäkin muutama fiksu ehdotus tullut. Itse en neuvo mitään vaikka mieli tekisi, en ymmärrä naista niin hyvin saati sitten 13v. tyttöä.

Pitää kyl kysyä salilta tuota. Ja joo siis kahestaa oli tarkotus, pallopeleihin tosiaan vaatii useempia joten sitä pitää miettiä uusiks. Lenkkeily ja muu hyötyliikunta oli aikeissa. mitä näitä liikuntamuotoja nyt on, ei tuu muuta kyllä mieleen näin väsyneenä mut on niitä.

Liikuntavinkki! Heti kun tulee lunta tarpeeksi, niin vie sisko mäenlaskuun. Siellä pääsääntöisesti kaikilla on hauskaa. Siellä varmasti tulee sitä hyötyliikuntaa, sisko väsyy ja samalla saa ajatuksia pois ongelmistaan. Hieno homma että huolehdit näin siskostasi!

En ole koskaan itse joutunut laihduttamaan (kynis since 1990), mutta sanoit heti alkuun että kumpikin siskosi on makean perään. Ehkä voisi aloittaa muokkaamalla ruokavaliota hieman terveellisemmäksi. Sen jälkeen pitäisi vielä löytää liikuntamuoto joka saisi heidät innostumaan. Lenkkeily voi aloittelijalle olla tylsää ja raskasta, joten ehkä jokin ohjattu jumppatunti jossain salilla? Onhan näitä zumbajuttuja ym. vaikka mitä. Tärkeintä olisi kuitenkin että he liikkuisivat vapaaehtoisesti. Tiedän omasta kokemuksesta, että pakottaminen ei koskaan toimi.

Tanssiaiset voi olla iso juttu. Älkää luovuttako niiden suhteen! Kuulostaa sydäntäraastavalta jos tärkeät tanssit jää välistä. Maailmanloppu tulee pienemmistäkin asioista tossa iässä.

Etsikää sopivankokoinen mekko! Niitä löytyy, koska niitä tehdään, koska ylipainoiset ihmiset tanssii siinä missä laihatkin. Voihan myös olla että siskosi ei itse näe mikä sopii ja mikä ei. Joku nainen voisi olla apuna sovituksessa.

Mutta mutta. Eihän kolmetoistavuotias ole mikään tyhmä pikkuskidi. Noiden tapahtumien jälkeen varmasti tietää mistä on kyse jos yht'äkkiä rupeat ehdottelemaan kaikenlaista kuntoilua. Luulee pian että
sinäkin pidät häntä väärän kokoisena.

Itse lähestyisin asiaa juttelun kautta aluksi. Painosta/koosta haukkuminen ja mekkojen sopimattomuus ovat varmasti asioita jotka vaivaavat pitkään. Kerro että näille asioille
on vielä melko helppoakin tehdä jotain ja että voit auttaa jos hän niin haluaa.

Oikeesti kiitoksia kaikista vinkeistä. Eiköhän näillä vinkeillä pysty mahdollisimman hienovarasesti jutella ja auttaa. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom