Sim-kortti autoihin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi akka on kyllä niin pihalla kun olla ja voi...

Sonera alkaa kohta laskuttamaan autolla ajelusta.

Mitenköhän noi työkilometrit tarkoitus hoitaa?
 
Keskiverto Hellsinkiläiset alkavat juhlimaan tämän myötä.

Ps. Kerätäänkö kolehti tuon ämmän likvidoinnille? Itse opiskelijana en voi 4 tonnia enempää lahjoittaa, mutta lahjoittaisin sen ilomielin.
 
Taas yksi hanke tältä hallitukselta, jota valmistellaan satoja tai tuhansia tunteja ja sitten joudutaan lopulta kuoppaamaan kokonaan. Tieinfran yhtiöittäminen on jo iso juttu näin tiukalla aikataululla, mutta tuo kaikki muu siihen päälle kuulostaa aika utopistiselta. Speksit jos ovat selvityksessä tasolla "SIM-kortti tai jonkin järjestelmä", niin onnea vaan. Kyllähän sen vuodessa pystyyn saa ja kaikkiin autoihin toimimaan :D. Älytön kiire ja näin hurjat muutokset ei oikein kuulosta hyvältä yhdistelmältä...

Jännä ajatus nuo laskuttajat, jos ovat vain välityspalveluita, jotka ostavat ja myyvät ajokilometrejä ja keräävät voitot päältä. Pelkällä hinnalla ei pitkään kilpailla, jos itse eivät rakenna tai ylläpidä tiestöä tai edes vastaa mistään laskujen lisäksi. Jos kilometrejä voisi keräillä noista mainituista eri lähteistä - kuten vakuutusten, auton ja puhelinliittymien mukana, niin saisi olla aika selkeä systeemi, joka niistä kaikista ja kulutuksesta pitää kirjaa (ja mahdollisesti jakaa niitä perheen erilaisten kulkuneuvojen kesken).

En ihan ymmärrä ideaa, että miksi tällainen seurantajärjestelmä tarvittaisiin. Jo nyt enemmän ajavat maksavat enemmän ja systeemi on simppeli polttoainevero.
 
Jahas ja sitten voidaankin aloittaa veikkailut siitä, miten Anne Berner ja hänen lähipiirinsä hyötyvät suomalaisten elämän vaikeuttamisesta. Joko on ostettu palveluntarjoajien osakkeita, niin saadaan numerot omalle tilille, kun kuluttajaa vetästään tuhkaluukkuun jälleen. En edes ymmärrä miten tällainen idea voi edes olla missään valmistelupöydällä. Ollaanko eduskunnassa tosiaan niin irtaantuneita todellisuudesta, että joku kuvittelee tämän olevan hyvä idea? Siis kuvitellaanko että Suomessa saataisiin toimimaan joku järjestelmä, mitä ei olla missään muualla saatu toimimaan. Unohdetaanko sujuvasti että esim. Tukholman tietullit hyödyttivät ainoastaan IBM:ää, joka järjestelmän rakensi ja Caruna nosti sähkönsiirtomaksuja heti, kun oli sähköverkot ostanut. Jos tällainen järjestelmä tulee, niin sanokaa minun sanoneen: Tästä tulee erittäin suuri ja kaikista nähdyistä idioottimaisin varojen siirto tavallisten kansalaisten taskuista tietyille valituille yrityksille. Tästä ei hyödy yksikään kuluttaja, ei kehäykkösen sisäpuolella tai Kainuun perämetsässä.

Meillähän on todella hyvä tienkäyttöön ja saastuttamiseen pohjautuva verotus käytössä. Sen nimi on polttoainevero ja se on jo kipurajalla. Missä vaiheessa poliitikoille opetetaan että tavaroiden ja henkilöiden liikkuvuuden rajoittaminen rajoittaa myös taloudellista toimeliaisuutta ja sitä kautta veroeuroja, jotka heille ovat kaikki kaikessa.

iltasanomien artikkeli sanoi:
Ministerin mukaan halukkaita laskuttajia eli palveluntarjoajia löytyisi helposti. Käytännössä sellaisia voisivat olla ”esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokaupat”
Jep. Mäkin voisin alkaa laskuttamaan jotakuta tai vaikka kaikkia. Vastineeksi saisitte hengittää raikasta ilmaa, kun olette ulkoilmassa. Maksu olisi minimaalinen kolme euroa päivässä. Jos ette halua maksaa niin älkää menkö ulos.

Ardem sanoi:
Ps. Kerätäänkö kolehti tuon ämmän likvidoinnille? Itse opiskelijana en voi 4 tonnia enempää lahjoittaa, mutta lahjoittaisin sen ilomielin.
Loistoajatus. Kannatan!
 
Polttoainevero ei kovin hyvin tienkäyttöä seuraa. Prius kuluttaa polttoainetta puolet siitä mitä joku toinen henkilöauto ja Teslan suorituskyvystä nautiskeleva ei näihin talkoisiin osallistu laisinkaan.
 
Täysin idioottimainen idea. Ei tämä tuo mitään lisäarvoa ja on käytännössä vain verotusoikeus yksityiselle sektorille. Kannatin hallitusta aikaisemmin, mutta tällaisten esitysten jälkeen en kannata enää.
 
Polttoainevero ei kovin hyvin tienkäyttöä seuraa. Prius kuluttaa polttoainetta puolet siitä mitä joku toinen henkilöauto ja Teslan suorituskyvystä nautiskeleva ei näihin talkoisiin osallistu laisinkaan.

Tuopa se on perus ongelma. Hallituksessa on pelko että sähköautot rynnivät vuosikausien odotuksen jälkeen viimein markkinoille ja polttoaineverotuksesta tulee vanhentunut malli. Sähkö on pirun hankalaa värjätäkin tieliikenne käyttöön :D

e: mitenkähän ulkomaalaiset autot. Ostaako ne jonku prepaid liittymän millä saa ajella. Huvittavinta koko hankkeessa on että mukamas ollaan jotain norminpurku talkoita tekemässä ja sitten pidennetyn järjestysmieskortin vastapainoksi tehtaillaan tällaisia helvetin monimutkaisia himmeleitä. Jos tuo saataisiin toteutumaan niin kyllä olisi taas mahtavasti töitä johtajille, päälliköille, tutkijoille jne. Ai niin mutta tuo liikenneverkkoyhtiö onkin yhtiö. Ei ne tuukkaan julkiselle töihin :D
 
Mitä vittua nyt taas.. Siis tulisko joka autoon joku perkeeleen siru millä seurataan niitä? Onks toi ees perustuslain mukaista? Mites yksityisyydensuoja? Kuka maksaa sen sirun? Kuka maksaa sen datasiirrot? Mitä persettä... Eiköhä noi kepulaiset ala taas riittää tuolla hallituksessa...
 
Polttoaineveron päivät ovat käymässä vähiin. Siinäkään ei ole mitään järkeä, että yhä harvemmaksi käyvä fossiilisilla ajavien joukko maksaa enemmän ja enemmän, jotta veron kertymä ei romahtaisi ka kasvava sähköautoilijoiden joukko kiittäisi. Autovero on veroista yksi typerimmistä. Jos veroa on tarkoitus kerätä autoilijoilta yhtä paljon kuin aikaisemminkin, niin jotain uusia tapoja verottaa on keksittävä.

Nämä viimeisimmät Bernerin kaavailut saavat itseltäni ristiriitaisen vastaanoton. Se, että käyttäjä maksaa, on erittäin hyvä asia. Jos maksut saataisiin ohjautumaan suoremmin käytetylle tieosuudelle, niin sekin olisi plussaa. Ikävä kyllä julkisen IT-hankkeet Suomessa ovat surullisen kuuluisia totaalisesta tunaroinnistaan ja eeppisistä epäonnistumisistaan. Perusajatuksena autoilijoiden seuraaminen on syvältä.
 
Ja Berneri haluaa että kaikki muuttaa pääkaupunki seudulle. ei kai se huvikseen rakennuta koko ajan sinne kerrostaloja lisää. on se hyvä että pomot ajaa leasing ferrareilla mistä ei tarvitse maksaa kuin osa veroista ja duunarit siirtyy bernerin kolhooseihin ja kulkee joukkoliikenteellä.
 
Ja Berneri haluaa että kaikki muuttaa pääkaupunki seudulle. ei kai se huvikseen rakennuta koko ajan sinne kerrostaloja lisää. on se hyvä että pomot ajaa leasing ferrareilla mistä ei tarvitse maksaa kuin osa veroista ja duunarit siirtyy bernerin kolhooseihin ja kulkee joukkoliikenteellä.

Paska ehdotus joo mutta kertoisitko mikä kuvio on leasing Ferrari mistä maksetaan vain osa veroista?
 
Taas herrat kiertävät veroja, kun Ferrarin liisaajan ei tarvitse maksaa kuin ainoastaan reilut 60 tonnia pelkkää autoveroa kolmesta vuodesta. Toki jokainen voisi liisata Octaviansakin samoilla ehdoilla ja maksaa autoveroa noin 1500 euroa kolmelta vuodelta, mutta silti joku älypää on vain sitä mieltä, että Ferrarin liisaaja ei maksa "kokonaan" autoveroa. 20 tonnia vuodessa pelkkää autoveroa ei näköjään vielä riitä... Sekään ei auta, että veron kertymä kasvaa ja on enemmän verotuloja mitä siirtää pienituloiselle.
 
Juu, empä osannutkaan heti tuohon yhdistää.

Onhan se kieltämättä väärin että prosenttiosuus isosta summasta on enemmän kuin sama osuus pienemmästä summasta. Tämäkin epätasa-arvo olisi korjattavissa euromäärällisellä tasaverolla. Ei vaan taida kelvata sekään ratkaisu vasemmistolle.
 
Ai niin mutta tuo liikenneverkkoyhtiö onkin yhtiö. Ei ne tuukkaan julkiselle töihin :D

Johtuisiko tämä siitä, että viimeksi kun (muistaakseni Ollilan kulta-aikaan) meinasivat GPS-perusteista verotusta, niin törmättiin "isoveli valvoo"-järjestelmän vastustamiseen. Antaakin mielenkiintoisen näkemyksen aiheeseen. Veron keruu on yksi typeryys (Lafferin käyrä edelleen, mutta noi etuuskunnan vatipäät ei sitä tajua), ja toinen se, että tämä on yksi askel älyttömän valvontayhteiskunnan rakentamiseen..

Mielenkiintoista olisi toki nähdä operaattoreiden tms. laitosten pörssiarvon muutos, kun laskutuslupa tulee oikein lain muodossa. Takuurahaa yksityisille, meiltä kaikilta. Jei! .. Ainiin, mutta mitä se valtio tästä saa?
 
Back
Ylös Bottom