Silmälasit ja toimistotyöskentely

Olen nyt työskennellyt vuoden enemmän ja vähemmän säännöllisesti 8h päivässä tietokoneella. Välillä on pää kipeä ja joskus saattaa silmät olla väsyneet/punoittavat. Silmälääkärin mukaan näkö on heikentynyt nykyisistä laseista, ja uudet pitäisi hankkia. Onko kenelläkään kokemusta johtuuko yllämainitut oireet mahdollisesti heikoista laseista, vai onko kenties jotain muutakin vialla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nyt työskennellyt vuoden enemmän ja vähemmän säännöllisesti 8h päivässä tietokoneella. Välillä on pää kipeä ja joskus saattaa silmät olla väsyneet/punoittavat. Silmälääkärin mukaan näkö on heikentynyt nykyisistä laseista, ja uudet pitäisi hankkia. Onko kenelläkään kokemusta johtuuko yllämainitut oireet mahdollisesti heikoista laseista, vai onko kenties jotain muutakin vialla?

Minkälaiset vahvuudet sulla on laseissa? Hajataittoa? Mulle optikko sanoi, että pitäisi välillä olla ilman laseja, jos vain jotain näkee sekä katsella kauemmas ja eri suuntiin sekä lepuuttaa silmiä. Mulla ei tosin kamalasti vahvuuksia ole, vähän miinusta, mutta hajataitto on aika paha ja pahenee jos käytän koko ajan rillejä. Kuulemma iltaisin ja vapaa-ajalla kannattaisi olla ilman ja olenkin. Tietysti jos on kovasti vahvuuksia ei onnistu.

Toki jos näkö on oikeasti heikentynyt pitää lasit uusia, mutta aivan varmasti noita oireita tulee ihan siitä työstä oli lasit tai ei. Silmiä pitää huoltaa ja jumpata samalla tavalla kuin vaikkapa niskaa ja hartioita siinä koneella kuuhottaessa. Terveisin toinen konttorirotta.

Mulla on kyllä kunnolla vahvuuksia, mutta ei paljoa hajataittoa. Nyt on -6.50 ja silmälääkärissä oli -8.50, eli näkö on heikentynyt sen 30%. Ajattelin kyllä hakea tosta specsaverseiltä oikeat vahvuudet.

Mutta tuosta silmäjumpasta olen kuullut aikaisemminkin juttua. Toki mun on lähes mahdotonta olla ilman laseja, mutta aina välillä pyrin "pyörittelemään" silmiä ja katselemaan ääriasentoihin. Vituttaa vaan se, että tätä tietokonetta tulen töllöttämään seuraavat 40 vuotta. Jos nyt alkaa jo kuntouttaa itseään sitä varten, niin saattaa säästyä niiltä pahimmilta haittavaikutuksilta. Tietokone on kuitenkin suht uusi laite, eikä meillä vielä ole kunno dataa siitä, miten vuosikausien päätetyöskentely vaikuttaa ihmisen terveyteen.

Olen huono sanomaan tähän mitään, kun en itse omista päätetyöskentelyyn tarkoitettuja laseja, mutta niiden omistajat kehuvat monesti päätelasit aivan taivaisiin. Kannattaisi ehkä ostaa sellaiset, niin ei välttämättä silmät rasittuisi niin paljon. Kaikissa töissä tosin niitä ei voi käyttää, koska niiden polttopiste on tosiaankin vain siihen metrin päähän. Esim. oma äitini ei voi käyttää niitä, koska sen pitää tunnistaa asiakkaat kauempaa ja olis aika epämääräistä katsella vain tyhjin silmin niitä.

Mä jo luulin, että tartten silmälasit kun oli monta päivää päänsärkyä, joka aina voimistui näytön ääressä istuessa... No, leikkasin otsatukkaa lyhyemmäks ja särky on hävinnyt :D
Kuulin ihan faktatietoa, että kun otsatukka on silmillä, silmä ei saa levätä ollenkaan, koska joutuu tarkentamaan koko ajan, että näkee kunnolla "läpi".

Sulla tuskin tästä on kyse, mutta ihan näin tiedoksi muillekin :D

Niin jos sulla on täysi korjaus niissä rilleissä niin lähelle katsoessa silmä on akkomodoitunut sen 8 tuntia ja varmaan alkaa tuntumaan.

Ihmisen silmähän on tehty katsomaan kauas ja paljon on epävirallista juttua että likinäköisyys olisi enemmänkin nykyisten elämäntapojen syytä kuin perinnöllisten tekijöiden aikaansaannosta. Ja eihän noissa kunnon duunariammateissa niitä rillipäitä esiinnykkään siinä määrin mitä vaikkapa yliopisto-opiskelijoissa.

Mulla autto päänsärkyyn kun laitoin näytön tummemaksi (joku viisas atk-guru voi kertoa sen oikean sanan). Jotain brightnessiä säätelin ja helpotti silmien väsymiseen.

LCD näyttö heti kehiin. Siihen loppuu silmävaivat.
Ostasin vaikka itse jos firma ei moista kustantaisi.

Tää on kyllä aivan 100% fakta. Mulla otti aina päänsäryt, kun katselin joskus monta vuotta sitten vielä kuvaputkea, mutta LCD:n jälkeen ei ole päänsärky vaivannut. Muutenkin paljon rauhallisempi katsoa kuvaa, joka pysyy paikallaan eikä välky sivusilmässä.

LCD näyttö välkkymättömyytensä kautta auttaa toki, mutta kannattaa muista että ei se välke ole ainoa joka aiheuttaa silmävaivoja tietokoneen ruudussa. Iso osa vaivoista aiheutuu siitä, että näyttöä katsellessa silmien tarkennus pysyy pitkään samassa kohdassa ja monesti räpsyttelyvälikin pitenee kun tiukasti katselee ruutua. Joten kannattaa muistaa noita silmiä "jumppailla" vaikka LCD-näyttö olisikin.

Kuulin ihan faktatietoa, että kun otsatukka on silmillä, silmä ei saa levätä ollenkaan, koska joutuu tarkentamaan koko ajan, että näkee kunnolla "läpi".

Sulla tuskin tästä on kyse, mutta ihan näin tiedoksi muillekin :D

Joo tää mun 1.5 mm siili haittaa näkemistä koko ajan ;)

ainaki tulis mieleen näytön virkistystaajuus. Jossei saa vähintään 75 hz niin pyydä uutta näyttöä?

Just säädin sen, katotaan jos toimii. Vielä pitää tuo brightness säätää.

Onneksi sentään on ihan hyvä työpiste. Vituttaisi kyllä jossain rupusessa orjailla.

Kyllä normi putkinäyttöki menee mutta virkistystaajuus pitäs olla 85 hertzistä ylöspäin, lituskanäytöllä aivan sama vaikka olisi 60hz.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom