Sikatreeni=ainoa tie isoihin tumppuihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Phat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Höpö höpö mitään älytöntä sikatreeniä tarvita habaan.Lihas kasvaa kun sitä rasitetaan kovin ja thats it.Eihän kukaan veivaa paskalla tyylillä&tekniikalla kyykkyä,maastavetoa(hope not) ja väitä että sillain sais parempia tuloksia kuin tekemällä liikkeet oikein ja rasittamalla lihasta.Mutta katsokaapas haba liikkeiden ja muien liikkeiden suoritusnopeutta niin siiä yksi syy ehkä miksei haba kasva toistosta joka tehty0,5 sekunnissa ylös alas himmeellä heivaamisella...Keep it simple stupid!

Originally posted by Sputnik
Keep it simple stupid!
Joo olinpas dorka kun kokeilin tollasta repimistreeniä, kuukausien vitkuttelu puhtailla sarjoilla ei tuottanut tulosta vain koska toistot kestivät vain 0,5s (+himmeellä veivaamisella)kuten sanoit. :rolleyes:

Originally posted by meitsi
Joo olinpas dorka kun kokeilin tollasta repimistreeniä, kuukausien vitkuttelu puhtailla sarjoilla ei tuottanut tulosta vain koska toistot kestivät vain 0,5s (+himmeellä veivaamisella)kuten sanoit. :rolleyes:

Niin,tiedä sitten, mutta kyllähän habaliikkeet ovat yleisesti niitä nopeimmin suoritettavia liikkeitä salilla.Sitten kun tehdään tällainen sikatreeni niin itseasiassa haba saa vähemmän treeniä-siis rasitusta-kuin puhtaasti tekemällä,ja kun ei rasitu LIIKAA niin palautuu siten paremmin ja kas,päätelmä on se että sikatreeni kasvatti habaa...noh tavallaan se niin tekikin,heh.

Haba on kaikesta huolimatta pieni lihas ja silleriittää 1-2 liikettä joissa 2 kovaa sarjaa!

Ei muuten ole olemassa mitään perustetta sille, että lihas pitäisi saada kipeäksi joka treenissä, päinvastoin mitä nyt netistä lukemalla olen saanut käsityksen. Tästähän on juttua parissa topikissa.

Tosta sikatreenistä. Voisi ajatella että pieni heijaus hauiskäännössä olis ok, jotta saataisiin maksimaalinen rasitus liikkeen keskivaiheille, jossa hauis on eniten aktivoitunut. Heijauksella päästäisiin yli epäedullisista nivelkulmista.
Cheattitoistot sarjan loppuun on eri asia taasen.

Ja kohta joku tulee ja ilmoittaa että mun pitäisi olla hiljaa koska olen naru. :rolleyes:

Niin,tiedä sitten, mutta kyllähän habaliikkeet ovat yleisesti niitä nopeimmin suoritettavia liikkeitä salilla.Sitten kun tehdään tällainen sikatreeni niin itseasiassa haba saa vähemmän treeniä-siis rasitusta-kuin puhtaasti tekemällä,ja kun ei rasitu LIIKAA niin palautuu siten paremmin ja kas,päätelmä on se että sikatreeni kasvatti habaa...noh tavallaan se niin tekikin,heh.

Haba on kaikesta huolimatta pieni lihas ja silleriittää 1-2 liikettä joissa 2 kovaa sarjaa!
Täytyy kyllä olla täysin eri mieltä tästä: mulla habaliike ei ole mitenkään nopeampi kuin mikään muukaan liike. Ja koska sikatreenissä on isommat painot on työmääräkin on isompi, ja työmäärää vielä lisää normaalia paljon pidemmät pudotussarjat.

Se, mikä sikatreeneissä voi mennä pieleen, on alaslasku. Sikatreeneissä pitäisi keskittyä niihin negatiivisiin, jos ollaan kerran positiivista vaihetta helpotettu ottamalla vauhtia tai nojattu taakse. Jos minä teen hauista cheatilla, teen silti negatiivisen vaiheen tosi hitaasti, jopa useita sekunteja kestävänä. Oli tangossa sitten 40kg tai 140kg ja vääntämässä ihan kuka tahansa, pitäisi se alaslasku olla aina hidas, tai painoa yksinkertaisesti liian paljon jos ei pysty jarruttelemaan.

Taitojen kehittyessä voidaan chiittamallakin pitää rasitus kuitenkin kokoajan treenattavassa lihaksessa. Robert Kennedy väitti juuri tässä olevan kokeneiden ja aloittelijoiden ero; Kun kokenut käyttää vartaloa auttamaan hieman lisää toistoja niin rasitus pysyy kuitenkin kaiken aikaa treenattavassa lihaksessa. Aloittelijalla taas häviää tuntuma lihaksesta kun se yrittää samaa, koska se ei vielä osaa sitä tekniikkaa.

Chiittaamalla saadaan sitä paitsi suurempi rasitus lihakseen, kuin täysin puhtaalla tyylillä, silloin kun sen osaa tehdä oikein. Tämä johtuu siitä, että eksentrinen maksimi on niin paljon suurempi kuin konsentrinen ja hauiksissa negatiivisiin keskittymällä saa tosi paljon kehitystä, niiden on jopa väitetty olevan tärkeämpiä kuin positiiviset toistot. Leikkimällä painoilla jotka ovat pieniä jo konsentriselle maksimillekin, ei tuota paljoa lihaa.

Originally posted by strong
Se, mikä sikatreeneissä voi mennä pieleen, on alaslasku. Sikatreeneissä pitäisi keskittyä niihin negatiivisiin, jos ollaan kerran positiivista vaihetta helpotettu ottamalla vauhtia tai nojattu taakse. Jos minä teen hauista cheatilla, teen silti negatiivisen vaiheen tosi hitaasti, jopa useita sekunteja kestävänä
...
Chiittaamalla saadaan sitä paitsi suurempi rasitus lihakseen, kuin täysin puhtaalla tyylillä, silloin kun sen osaa tehdä oikein. Tämä johtuu siitä, että eksentrinen maksimi on niin paljon suurempi kuin konsentrinen ja hauiksissa negatiivisiin keskittymällä saa tosi paljon kehitystä.
Juuri näin! Suurin syy käyttää cheattausta mulla on tuo negatiivisen osan korostaminen.

Re: Re: Re: Sikatreeni=ainoa tie isoihin tumppuihin?

Originally posted by Hulkki
Mitenköhän tuo tapahtuu? Virtuaalikehonrakennusta? :D

(Sorry, oli pakko tarttua tuohon)

Ehehhehehheee...:D

alko oikein itseäkin naurattamaan

kirjoitusvire:p

Chiittaamalla saadaan sitä paitsi suurempi rasitus lihakseen, kuin täysin puhtaalla tyylillä, silloin kun sen osaa tehdä oikein. Tämä johtuu siitä, että eksentrinen maksimi on niin paljon suurempi kuin konsentrinen ja hauiksissa negatiivisiin keskittymällä saa tosi paljon kehitystä, niiden on jopa väitetty olevan tärkeämpiä kuin positiiviset toistot.

Tää painojen nostelu on aika simppeliä touhua,toisille näköjään suurta mystiikkaa,lähes Iiro Seppäsen magiikkaa hipovaa...

Se lihas on ensinnäkin aika "tyhmä",lihas ei tee muuta kuin supistuu...noh, teet sitten puhtaasti loppuun asti sarjan epäonnistumseen saakka tai heivaat 110kg tangolla niin se lihas ei tee muuta kuin supistuu maximaalisesti.Lihas ei tiedä paljonko tangossa on painoa ja "ajattele" että nytpä supistunkin ihan helvetisti tolla painolla,ei,se vain supistuu.Joskus se supistumisen voima riittää tekemään liikkeen,joskus ei...

Heivatessa siis lihas supistuu yhtä paljn kuin puhtaastikkin epäonnistumiseen saakka tehtäessä.Chiitingissä se paino saadaan liikkumaan kropan voimalla ylös asti samalla kun haba on täysin supistuneena.Usein se tosin ei ole koska sikatreenissä koko kroppaa täytyy käyttää momenttina ja "keskittyminen" habaan aika heikkoa,puhumattakaan siitä että se paino liikkuu usein todella nopeasti se rasittavimman kohdan yli.

Kummallista kuinka yksinkertaisista asioista saadaan niin monimutkaisia.Useimmille juuri tuo hauslihas tuntuu olevan aivan maaginen muista lihaksista täysin poikkeava "thing" johon eivät mitkään normaalit muille lihaksille toimivat treenin lainalaisuudet toimi.Ei,siiihen pitää keksiä kaikkia jippoja jotka sitten 100% varmana mutuna toimivat jostain käsittämättömsät syystä?

Keep it simple stupid(mä laitan ton kohta siguun!)

Tää painojen nostelu on aika simppeliä touhua,toisille näköjään suurta mystiikkaa,lähes Iiro Seppäsen magiikkaa hipovaa...

Se lihas on ensinnäkin aika "tyhmä",lihas ei tee muuta kuin supistuu...noh, teet sitten puhtaasti loppuun asti sarjan epäonnistumseen saakka tai heivaat 110kg tangolla niin se lihas ei tee muuta kuin supistuu maximaalisesti.Lihas ei tiedä paljonko tangossa on painoa ja "ajattele" että nytpä supistunkin ihan helvetisti tolla painolla,ei,se vain supistuu.Joskus se supistumisen voima riittää tekemään liikkeen,joskus ei...

Minusta tuntuu siltä, että olet lukenut Mega Dutyn alkuperäisen painoksen riittävän monta kertaa osataksesi sen ulkoa, mutta käsitteet "eksentrinen ja konsentrinen maksimi" ovat sinulle vielä vieraita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Typerää propagandatekstiä sulta. Totta 2#¤"%ssä välillä on kunnon chiittaus paikallaan. Voin sanoa kokemuksen perusteella, että takuuvarmasti en saisi yhtä kovaa kehitystä tekemällä jatkuvasti JUURI niillä painoilla joihin luulen kykeneväni, kuin että teen välillä hölmöltä tuntuvia repimisiä. ja kuten joku aikasemmin sanokin, sitä oppii kokemuksen myötä tekemään chiittaukset puhtaasti. Ja kyllä hauisliikkeet eroaa esim mavesta tai kyykystä siinä, että repivilläkään hapaliikkeiillä ei hajota itseään yhtä takuuvarmasti kuin repivällä mavel tai kyykyllä.

Simppeliähän tää toki on mutta ei nyt liioitella kuitenkaan senkään suhteen. Yksi pysyvä asia punttitreenissä pitäisi olla muutos ja vaihtelu. Keep it Simple yea, but don't be stupid.

Joojust. Mutta kun sarjan lopussa lihaksen supistusvoima heikkenee hermoston takia. Epäonnistuminen sarjassa aiheuttaa suorituskyvyn laskun seuraaviin sarjoihin, johtuen juuri hermoston "väsymisestä"(kalsiumaineenvaihdunta lihassolussa, Na/K pumpun toiminta, ks.linkki). Ja mitä enemmän painoa tangossa, sitä enemmän lihassoluja supistuu ks. lihaksessa. Hermosto myös palautuu hitaammin kuin lihakset.

http://weightrainer.virtualave.net/training/failure.html

Lainasit minua, tarkoitatko tuolla kommentillakin myös minua?

Minun vietissä painotetiin käyttämään painoja joilla voima riittää tekemään liikkeen.Kun alaslaskun voi tehdä hitaasti, on rasitus hauiksessa suurempi kuin koskaan tyylillä jota itse yrität ajaa täällä läpi.

Heivatessa siis lihas supistuu yhtä paljn kuin puhtaastikkin epäonnistumiseen saakka tehtäessä.Chiitingissä se paino saadaan liikkumaan kropan voimalla ylös asti samalla kun haba on täysin supistuneena.Usein se tosin ei ole koska sikatreenissä koko kroppaa täytyy käyttää momenttina ja "keskittyminen" habaan aika heikkoa,puhumattakaan siitä että se paino liikkuu usein todella nopeasti se rasittavimman kohdan yli.

Minä kuulin sikatreeneistä ensimmäisen kerran vasta tässä threadissa, mutta jos ei alaslaskua saa tehtyä puhtaasti ja hauiksella, on mielestäni liike tehty väärin.

Kummallista kuinka yksinkertaisista asioista saadaan niin monimutkaisia.Useimmille juuri tuo hauslihas tuntuu olevan aivan maaginen muista lihaksista täysin poikkeava "thing" johon eivät mitkään normaalit muille lihaksille toimivat treenin lainalaisuudet toimi.Ei,siiihen pitää keksiä kaikkia jippoja jotka sitten 100% varmana mutuna toimivat jostain käsittämättömsät syystä?

Se mitä nyt ilmeisesti yrität saada selitettyä, tuhoaisi pohjan kaikilta erikoistekniikoilta mitä voimailussa käytetään esim pakkotoistot, negatiiviset, vetokumit, ketjut, koneet, melkein kaikki harjoitusmenetelmät. Lisäksi kaikki huippukehonrakentajat,voimanostajat ja vahvamieskilpailijat ovat tehneet kaiken väärin.

Myös minä olen ilmeisesti tehnyt kaiken väärin kun olen oikein itse tutkinut näitä asioita mitkä mulla toimisivat parhaiten,harmi että kyseessä onkin ollut vain "100% varmaa mutua".Itselläni on tälläkin hetkellä reilusti yli 50cm hanska ja naturaalina.

Kerropa stupid(sputnik) omia saavutuksiasi mitä olet saanut aikaan ja itseäni kiinnostaisi nimenomaan sun naturaalikehitys.

Minulla ei ole minkäänlaista tieteellistä faktaa asiaan, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että minun kohdallani raskaat painot hieman repivämmin yhdistettynä megapuhtaisiin tuntumasarjoihin toimii. Kumpikaan ei toimi yksin.

Tein tuossa puoli vuotta putkeen tyyliin "vedä lavoilla, jännitä sitäjasitä, muista suoritustekniikka jne" suoria sarjoja aivan loppuun. Tuntuma oli loistava ja pumppi valtaisa (kuten nytkin), ainoa ongelma oli, että treenipainot ei ainakaan mulla nouse ikinä , mikäli hinkkaan jatkuvasti noita 10-12 sikapuhtaita sarjoja. Ja vaikka reenaankin kehotyyliin (aina korostetaan, että painomäärät sivuseikka), niin mun on ainakin pakko lisätä progressiivisesti painoja ja tehdä raskaita sarjoja pikkusen suoritustekniikan kärsien, mikäli haluan, että patti edes vähän turpoaa. Tämä pätee eritoten kohdallani hauikseen.

Originally posted by strike
Voin sanoa kokemuksen perusteella, että takuuvarmasti en saisi yhtä kovaa kehitystä tekemällä jatkuvasti JUURI niillä painoilla joihin luulen kykeneväni, kuin että teen välillä hölmöltä tuntuvia repimisiä. ja kuten joku aikasemmin sanokin, sitä oppii kokemuksen myötä tekemään chiittaukset puhtaasti. Ja kyllä hauisliikkeet eroaa esim mavesta tai kyykystä siinä, että repivilläkään hapaliikkeiillä ei hajota itseään yhtä takuuvarmasti kuin repivällä mavel tai kyykyllä.

Takuuvarmasti on yhtä kuin minä sanon mutu pohjalla...

Mutta edelleen tekstistäsi paistaa se idea että hauis tarvitsee jotain ihme repimistä-sikatreeniä-mutta kukaan ei ole sitä mieltä että samanlainen toimisi muihin liikkeisiin...eli vain hauis tarvitsee näitä ihmetreenejä :confused:

Originally posted by Nike
Mutta kun sarjan lopussa lihaksen supistusvoima heikkenee hermoston takia. Epäonnistuminen sarjassa aiheuttaa suorituskyvyn laskun seuraaviin sarjoihin, johtuen juuri hermoston "väsymisestä"(kalsiumaineenvaihdunta lihassolussa, Na/K pumpun toiminta, ks.linkki). Ja mitä enemmän painoa tangossa, sitä enemmän lihassoluja supistuu ks. lihaksessa.

http://weightrainer.virtualave.net/training/failure.html

Sen jälkeen kun epäonnistuminen sarjassa on tapahtunut voidaan kait sanoa että sarja on loppuun asti tehty ja thats it,eli lihakselle on annettu ärsyke...itse teen kaksi kovaa sarjaa per liike ja liikkeitä kaksi per lihas.

Mitä enemmän painoa sitä enemmän....jaa juu,eli pelkkiä ykkösiä sitten vaan...

[Lisäksi melkein kaikki huippukehonrakentajat,voimanostajat ja vahvamieskilpailijat ovat tehneet kaiken väärin.

Myös minä olen ilmeisesti tehnyt väärin kun oikein itse tutkinut näitä asioita mitkä mulla toimisivat parhaiten.Itselläni on tälläkin hetkellä reilusti yli 50cm hanska ja naturaalina.

Kerropa stupid(sputnik) omia saavutuksiasi mitä olet saanut aikaan ja itseäni kiinnostaisi nimenomaan sun naturaalikehitys. [/B]

Heh,ei, ei mun jutut kumoa taikka väitä että mainitsemasi urheilijat ovat tehneet kaiken väärin.

Itsellänikin on hansa maagisen 50 yli...tosin ei ihan natuna enää,enkä mitannut mitä se oli natuna.

Saavutuksia...noh 8 vuotta treeniä...pituus 186,paino intissä 60kg kun aloitin,nyt offseasonissa 132-134,rasvat huitelee parissakympissä as usual.Natuna sain painoni n 3½ vuodessa sataan rasvat 15% silloin...

Mutta edelleen tekstistäsi paistaa se idea että hauis tarvitsee jotain ihme repimistä-sikatreeniä-mutta kukaan ei ole sitä mieltä että samanlainen toimisi muihin liikkeisiin...eli vain hauis tarvitsee näitä ihmetreenejä :confused:

Ei vaan, kun cheateistä puhutaan, on varmaankin yleisesti helpompi antaa esimerkkejä jostain pienestä lihaksesta kuten hauiksesta, johon tätä sovelletaan. Huh, cheatti kyykyssä, auts, no thanks.

Se ei tarkoita, että porukka olisi niitä, hetkinen miksi niitä nyt kutsuttiinkaan, öööö, joo eli "rintahauispelleiksi" ;)

Takuuvarmasti on yhtä kuin minä sanon kokemuksen ja kehityksen pohjalta...

Hauis tarvitsee jos on tarvitakseen repimistä, samoin kaikki muut lihakset. Kun tunnut olevan noin hyvä niin sun pitäis tietää, että se yksi metodi mikä toimii toisilla ei toisilla enää pädekään.

Ei voi sanoa että mitä enemmän painoa sitä paremmin lihas kasvaisi, mutta ei voi myöskään sanoa, että vähän painoa niin lihas kasvaisi :> Tässä keskustelussa nyt ollut pointtina se, että silloin tällöin kun tehdään tuo ns. sikatreeni, cheatataan eli tungetaan rautaa tankoon sen verran että saadaan liikkeen eksentriselle osuudelle tarpeeksi vastusta.. niin tämä on ainakin se keino nykytietämyksen mukaan jolla saadaan parhaiten mikrorepeämiä lihassoluihin.

Heh,ei, ei mun jutut kumoa taikka väitä että mainitsemasi urheilijat ovat tehneet kaiken väärin.

Kyllähän ne sinun kirjoitukset kumoaa. Samat "lainalaisuudet" ne muuallakin pätee. Tuskin edes itse teet haukkarin puhtaasti, eli seinää vasten pitämällä perse ja yläselkä kiinni kaiken aikaa seinässä. Eli itsekin heijaat ainakin hiukan. Miksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom