Sikainfluenssavirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja guarts
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sisältyykö tuohon sikainfluenssaan aina korkea kuume, niinkuin noihin normi-influenssoihin? Tähän aikaan kun tuppaa noita räkätauteja olemaan muutenkin liikkeellä. Eipä sillä kai niin väliä, minkä sortin lenssu se sitten on jos sellainen on tullakseen, mutta noissa kuumeettomissa taudeissa sentään pysyy jotenkin toimintakykyisenä.

Ite olin ihan toimintakyvytön melkeen viikon. Kuumetta 38-39 ja tota ennen ei oo ollu 10 vuoden sisään ku kerran melkeen 38 kuumetta. Räkää ei tullu nimeksikään. Niin oon käsittäny et korkee kuume on aina lähellä influenssan kanssa.

80% saa jonkinlaisia oireita, mut ei ne oireet oo mitään verrattuna itse flunssaan.

Joo, kyllä mä mielummin ne rokotteen pienet otan ku ite taudin. Raskaana ku oon niin on pakko ajatella että vaarallisempi se tauti mulle on ku joku rokote. Toivottavasti sen vaan ehtii samaan ennen tautia, 3 viikon päästä vasta voi hakee täälä. Olin keväällä keuhkokuumees ihan ilman raskautta ja voin kertoa että toista kertaa en sitä halua, oli melko raju kokemus...

Heh, suurin osa rokotteen tänään ottaneista koki aikalailla pahoinvointia ja pyörtyilyä piikin jälkeen. Meidän osastolla siis.

no johan on hyvä rokote :jahas:

Pandemrix

Influenssapandemian aikana käytettävä rokote (H1N1) (virusfragmentit, inaktivoitu, adjuvanttia sisältävä rokote) A/California/7/2009) Julkinen EPAR-yhteenveto Tämä teksti on yhteenveto Euroopan julkisesta arviointilausunnosta (EPAR). Tekstissä selitetään, miten lääkevalmistekomitea (CHMP) on arvioinut tehtyjä tutkimuksia ja päätynyt suosituksiin lääkkeen käytöstä.
Jos tarvitset lisätietoja sairaudestasi tai hoidostasi, lue pakkausseloste (sisältyy myös arviointilausuntoon) tai ota yhteys lääkäriin tai apteekkiin. Jos haluat CHMP:n suositusten perusteella lisätietoa, lue tieteellisen käsittelyn teksti (sisältyy myös arviointilausuntoon).

Pandemrix on injektiona annettava rokote. Se sisältää inaktivoituja (tapettuja) influenssaviruksen osia. Pandemrix sisältää influenssaviruskantaa nimeltä A/California/7/2009 (H1N1) v:n kaltainen kanta (X-179A).

Pandemrix on rokote, joka on tarkoitettu suojaamaan pandeemiselta influenssalta. Rokotetta saa käyttää vain A (H1N1) –influenssapandemiaan, josta Maailman terveysjärjestö WHO antoi virallisen ilmoituksen 11. kesäkuuta 2009. Influenssapandemiassa uusi influenssavirustyyppi (kanta) leviää helposti ihmisestä toiseen, koska ihmisillä ei ole vastustuskykyä (suojaa) sitä vastaan Pandemia voi levitä useimpiin maihin ja useimmille alueille ympäri maailmaa. Pandemrixiä annetaan virallisten suositusten mukaisesti.
Rokotetta saa vain lääkärin määräyksestä.

Pandemrix-rokote annetaan injektiona olkalihakseen kahtena erillisenä annoksena, joista toinen annetaan vähintään kolme viikkoa ensimmäisen jälkeen.

Pandemrix on rokote. Rokotteet vaikuttavat ”opettamalla” immuunijärjestelmää (kehon luonnollista puolustusmekanismia) puolustautumaan sairautta vastaan. Pandemrix sisältää pieniä määriä kyseisen pandemian aiheuttajan, A(H1N1)v –viruksen, hemagglutiniineja (pinnassa olevia proteiineja). Ensin virus on inaktivoitu siten, ettei se ei aiheuta mitään sairautta.
Kun henkilölle annetaan rokote, immuunijärjestelmä tunnistaa viruksen ”tunkeilijaksi” ja muodostaa vasta-aineita sitä vastaan. Kun keho altistuu virukselle uudestaan, immuunijärjestelmä kykenee tuottamaan vasta-aineita nopeammin. Tämä auttaa suojaamaan viruksen aiheuttamalta taudilta.
Ennen käyttöä virushiukkasia sisältävä suspensio ja liuotin sekoitetaan keskenään. Sekoittamisen jälkeen emulsio injisoidaan. Emulsio sisältää myös ”adjuvantin” (öljyä sisältävä yhdiste) paremman vasteen aikaansaamiseksi.

Pandemrix kehitettiin ensi mallirokotteeksi käyttämällä A/Vietnam/1194/2004 –nimisen influenssaviruksen H5N1 -kantaa. Yhtiö tutki tämän mallirokotteen kykyä laukaista vasta-ainetuotanto (immunogeenisuus) influenssaviruksen kyseistä kantaa vastaan pandemian levitessä.
Nykyisen pandemian alkamisen jälkeen yhtiö vaihtoi Pandemrixin viruskannan pandemian aiheuttavaan H1N1 –kantaan ja esitti lääkevalmistekomitealle (CHMP) tätä vaihdosta koskevia tietoja.

Mallirokotteen oli osoitettu aiheuttavan suojaava vasta-ainetaso vähintään 70 prosentilla tutkituista ihmisistä. Lääkevalmistekomitean (CHMP) kriteerien mukaisesti tämä osoitti rokotteen antaman suojan olevan riittävä. CHMP vakuuttui myös siitä, että viruskannan vaihtaminen H1N1 –kantaan ei muuttanut rokotteen ominaisuuksia.

Pandemrixin tavallisimmat sivuvaikutukset (useammalla kuin 1 rokoteannoksella 10:stä) ovat päänsärky, nivelkipu (artralgia), lihaskipu (myalgia), injektiokohdan reaktiot (kovettuminen, turvotus, kipu ja punoitus), kuume ja väsymys. Pakkausselosteessa on luettelo kaikista Pandemrixin ilmoitetuista sivuvaikutuksista.
Pandemrixia ei saa antaa potilaille, jotka ovat saaneet anafylaktisen reaktion (vakava allerginen reaktio) jostakin rokotteen komponentista tai jostakin rokotteen hyvin pieninä määrinä sisältämistä aineosista, kuten kananmuna- tai kanaproteiinista, ovalbumiinista (kanamunan valkuaisen proteiini), formaldehydista, gentamysiinisulfaatista (eräs antibiootti) ja natriumdeoksikolaatista. Pandemian aikana näille potilaille voi kuitenkin olla tarkoituksenmukaista antaa rokotetta, kunhan elvytysvälineet ovat saatavilla.

Mallirokotteesta ja viruskannan vaihtamisesta saatujen tietojen perusteella CHMP katsoi, että Pandemrixin hyöty on sen riskejä suurempi ehkäistäessä influenssaa, kun H1N1-pandemiasta on annettu virallinen ilmoitus. Komitea suositteli myyntiluvan antamista Pandemrixille.
Pandemrix on saanut myyntiluvan ns. poikkeuksellisissa olosuhteissa. Se tarkoittaa, että lääkevalmisteesta ei ole ollut mahdollista saada täydellistä tietoa. Euroopan lääkevirasto (EMEA) tarkastaa vuosittain mahdollisesti saataville tulevat uudet tiedot, ja tätä yhteenvetoa päivitetään tarvittaessa.

Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta ja tehosta ja välittää nämä tiedot CHMP:n arvioitavaksi.

Pandemrixiä valmistava yhtiö kerää tietoja rokotteen turvallisuudesta sen käytön aikana. Tähän sisältyvät tiedot sen sivuvaikutuksista ja turvallisuudesta vanhuksilla, raskaana olevilla naisilla, vakavasti sairailla potilailla ja ihmisillä, joiden puolustusjärjestelmässä on ongelmia.
Muita tietoja Pandemrixista
Euroopan komissio myönsi koko Euroopan unionin alueella voimassa olevan myyntiluvan GlaxoSmithKline Biologicals s.a. –yhtiölle Pandemrixin H5N1 –mallirokotetta varten 20. toukokuuta 2008. H1N1 –rokotetta koskeva myönteinen lausunto annettiin 24. syyskuuta 2009.

http://www.emea.europa.eu/humandocs/Humans/EPAR/pandemrix/pandemrix.htm

Tosiaan rokote pitää sisällään tehosteaineet jotka voivat aiheuttaa hetkellisiä oireita, kuten pahoinvointia, päänsärkyä, hetkellistä kuumeilua yms, mutta oireet menevät nopeasti ohi. Ruotsissa on muuten erirokote kanta käytössä kuin meillä. Saivat jo piikkinsä 2 - 3 vkoa sitten. Oliko asiasta sitten uutisoitu, en muista.

www.apteekkari.fi sivulla oli vastaavasti uutisoitu asiasta, 19.10.2009 08:27

Ensimmäiset ilmoitetut haittavaikutukset muistuttavat hyvin pitkälti tavallisen kausi-influenssarokotteen haittavaikutuksia eivätkä ne ole olleet vakavia.

Ruotsin lääkelaitos (Läkemedelsverket) oli viime perjantaihin mennessä saanut 30 haittavaikutusilmoitusta Etelä-Ruotsin Skånen alueella jaetuista 70 000 influenssa A(H1N1)v –viruksen ehkäisyyn käytetystä Pandemrix-rokotteesta.

Rokote on sama kuin mitä Suomessa tullaan käyttämään.

Läkemedelsverketin nettisivuillaan julkaisemat tiedot perustuvat lääkärin tai sairaanhoitajan joko paikalliseen haittavaikutuskeskukseen tai suoraan sähköisesti lääkelaitokselle ilmoittamiin tietoihin.

Kunkin ilmoitetun haittavaikutuksen yhteys juuri Pandemrix-rokotteeseen tutkitaan.

Ruotsin lääkelaitoksen tietoon tulleista ilmoituksista vain kahden katsotaan tähän mennessä liittyvän todennäköisesti juuri Pandemrix-rokotteeseen. Nämä ilmoitukset koskivat rokotteen aiheuttamia allergisia reaktioita, joista toinen oli huomattavampi. Molemmat potilaat voivat nyt hyvin.

Muut ilmoitetut haittavaikutukset ovat olleet odotusten mukaisia ja hyvin samankaltaisia kuin haittavaikutukset tavallisissa kausi-influenssarokotuksissa. 14 potilasta on valittanut kivusta käsivarressa, seitsemän potilasta vilunväreistä ja seitsemän myös päänsärystä. Kuumeesta oli kuusi ilmoitusta. (IK)

Päivitettäviä tietoja pääsee seuraamaan Läkemedelsverketin sivuilta www.lakemedelsverket.se

Tekstissä lukee, että ruotsissa käytettävä rokote olisi sama mitä suomessa tulee käyttöön. Meillä on asiasta kuitenkin eri-tietoa.

Otitko itse piikkisi?=) Omiin korviin vastaavasti oireita ei ole pahemmin tullut ;)

En ottanut en, tuskin tuun ottamaankaan. Oon perusterve, kyllä mä nyt yhen sikalenssun sairastan jos on tarttuakseen.

Mulla ei ole mikään normaalia rokottamista vastaan, mutta kyllä aika hullu pitää olla että ottaa tuollaisen "vajavaisen rokotteen". En kyllä itse tuota ikinä ottaisi, mistä sitä tietää vaikka tuo rokote olisi vaarallisempi kuin itse tauti. Tautihan itsessään on vaarattomampi kuin normaali kausi-influenssa.

Kun foliohattu porukka jättää nyt ilmeisesti rokotteet ottamatta kannattaa muistaa ettei kyse ole nyt vain siittä omasta perseestä vaan kaikkien niiden keihin mahdollisesti tartutat sen possunuhan jos/kun sen sitten saat. Itseä ei joku kipeytynyt pakara tai mihin nyt pistetäkkään haittaa juurikaan kun vertaa viikon vuodelepoon.

Kun foliohattu porukka jättää nyt ilmeisesti rokotteet ottamatta kannattaa muistaa ettei kyse ole nyt vain siittä omasta perseestä vaan kaikkien niiden keihin mahdollisesti tartutat sen possunuhan jos/kun sen sitten saat. Itseä ei joku kipeytynyt pakara tai mihin nyt pistetäkkään haittaa juurikaan kun vertaa viikon vuodelepoon.
Ja lääkkeitähän on kaikille saatavissa tällä hetkellä? Ennemmin jättäisin rokotteet niille jotka on riskirymissä kun menisin kiiressä hakemaan itselleni.

Ja saada mitälie oireita vuosien päästä, ja mahdollisesti menettää terveyden loppuiäksi? Ihan jokaisen oma asiahan tietysti on, haluaako alkaa koe-eläimeksi... Minä en ala.. Ennemmin sairasta tämän "vaarallisen" taudin...

Ja lääkkeitähän on kaikille saatavissa tällä hetkellä? Ennemmin jättäisin rokotteet niille jotka on riskirymissä kun menisin kiiressä hakemaan itselleni.
Eiköhän sinne kutsuta ihan siinä järjestyksessä kuin noita on järkevintä antaa, ei nopeat syövät hitaat perjaattella...

edit: Ihme juttu että ihmiset ovat tähän asti uskaltaneet otta kausi influenssa rokotteita mutta nytten kun foliohattu porukka on aloittanut hirveän hypen ihan samalla tavalla valmistettua rokotetta vastaan niin porukka on ihan kauhuissaan.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/rokotuksetjarokottaminen Tuolta voi lukea fakta tietoja rokotteesta, tai sitten voi penkoa suoli24-foliohattu osastolta toisenlaista tietoa.

Ja saada mitälie oireita vuosien päästä, ja mahdollisesti menettää terveyden loppuiäksi? Ihan jokaisen oma asiahan tietysti on, haluaako alkaa koe-eläimeksi... Minä en ala.. Ennemmin sairasta tämän "vaarallisen" taudin...

Tää oli se minunkin pointtini, tottakai kaikki polio-rokotukset ja muut "vanhat" rokotteet mitä annetaan on ehdottoman hyviä asioita ja tottakai olen ne itsekin aikoinani ottanut. Mutta joku rokote, josta 80% saa sivuoireita, niin hei haloo? Tosiaan jos ammattilainen (infektiotautien tohtori muistaakseni) on todennut useaan kertaan tiedotusvälineissä, että normaali influenssa on vaarallisempi kuin possunuha, ja että tätä on turha pelätä, niin kannattaako siihen ottaa edes rokotetta? Rokotetta joka on tosiaan keskeneräisenä tuotu markkinoille, eikä sen sivuvaikutuksista kukaan tiedä mitään. :foliohattu: :)

Tää oli se minunkin pointtini, tottakai kaikki polio-rokotukset ja muut "vanhat" rokotteet mitä annetaan on ehdottoman hyviä asioita ja tottakai olen ne itsekin aikoinani ottanut. Mutta joku rokote, josta 80% saa sivuoireita, niin hei haloo? Tosiaan jos ammattilainen (infektiotautien tohtori muistaakseni) on todennut useaan kertaan tiedotusvälineissä, että normaali influenssa on vaarallisempi kuin possunuha, ja että tätä on turha pelätä, niin kannattaako siihen ottaa edes rokotetta? Rokotetta joka on tosiaan keskeneräisenä tuotu markkinoille, eikä sen sivuvaikutuksista kukaan tiedä mitään. :foliohattu: :)

Näin. Itselleni on myös pistetty armeijassa rokotteet, mutta nämä onkin kunnolla testattuja.

Tämäkin kannattaa jokaisen varmaan kuunnella.

http://www.radiorock.fi/podcast/player.asp?podID=1862 kohdasta 7:55 etiäpäin

En oo koskaan ottanut normi influenssarokotettakaan, kelaappa mikä paskiainen mä olen kun joku on joskus saanut multa mahdollisesti lenssun! :eek:
(ei sillä että olisin kertaakaan tänä vuonna edes ollut lenssussa)

No tuolla ajattelumallilla en uskaltaisi ottaa kyllä yhtään mitään lääkettä. Ties vaikka buranastakin tulisi "mitälie"-oireita 50 vuoden päästä.

En vaan käsitä mitä niin vaarallista tuossa rokotteessa voisi olla. Varsinkin kun luki nuo linkit, joissa rokotteen sisältöä yms valistettiin. Ja eiköhän koko ihmiskunnalle tuputtettava rokote ole läpäissyt aika tiukan seulan vaikkakin nopealla aikataululla tuleekin.

Vähemmän miettimistä ja enemmän piikkiä persuksiin. Itse ottaisin heti jos saisin. Ei sillä, etteikö yhtä tautia voisi sairastaa, mutta mieluummin pikku sivarit kuin pari viikkoa sängyn pohjalla kärsä tukossa.

Jokainen pilatkoon terveytensä miten haluaa.
http://www.rokotusinfo.fi/
Ja siis jos ei edellinen tiennyt, niin tuota rokotetta ei ole testattu mitenkään. Viimeksi sikatauti aikana 1976 kuoli rokotettuja enemmän kuin rokottamattomia.
Jenkkilässä rokotettiin 1976 sikainfluenssaa vastaan yli 48 miljoonaa ihmistä. Rokotuksen sivuoireisiin kuoli 25 ihmistä GB-syndroomaan. Kyseisen syndrooman mahdollisuus kaikissa influenssarokotuksissa on ollut noin 1:1000000. Jenkkilän rokotuksissa 1976 kuolleisuussuhde oli tätäkin alhaisempi 1:1920000.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom