Sikabulkki, miksi?

Ikä
40
Katsoin viikonloppuna Lee Priestin Trainig Camp And Career Highlights, ja aikamoinen shokki oli kaikille kun kisatunnelmista hypättiin treenileirille.Leirillä Priest muistutti lähinnä marsipaanimiestä.

Mitä mieltä olette?
Talveksi sikabulkkipäälle, vai suht. kireänä ympäri vuoden?

Entäs molempien vaihtoehtojen haitat ja hyödyt?

Liitteet

• bscap001.jpg
    bscap001.jpg
    31,1 KB · Katsottu: 3 774
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TomiTheHuge sanoi:
Mitä mieltä olette?

Ei luultavasti kumpaakaan, maltillinen bulkki varmaan järkevin vaihtoehto pitkällä aikavälillä. "Sikabulkki" on kyllä varmaan anabolisin vaihtoehto mutta mikäli ei halua jatkuvasti elää suuren läskimäärän kanssa niin dieetatessa lihat voivat palaa jos ollaan kauan miinuskaloreilla.

"Kireänä ympäri vuoden"-metodi vaatii perehtymistä ruokailuun ja muihin osa-alueisiin, jotta osataan pitää katabolia loitolla ja lihaskasvu progressiivisena.

TomiTheHuge sanoi:

Entäs molempien vaihtoehtojen haitat ja hyödyt?
Riippuu täysin tavoitteista:
Jos haluat olla vaatteet päällä iso ja salilla vahva: unohda dieetit ja ole sikabulkilla vuoden ympäri
Jos käyt salilla, että olisit alasti hyvännäköinen ja fyysisesti olisi hyvä olo: unohda bulkit ja pidä rasvat alhaalla koko ajan
Jos tavoitteet on keholavalla ja haluat olla siellä mahdollisimmat iso körmy: vedä vuoronperään sikabulkkia ja kisadieettiä (hyvillä lisäravinteilla...)

Bodarihuiput tosin eivät paljoa bulkkaa, koska tienaavat offilla rahaa guest posing keikoilla. Tai no, muistaako joku Bob Parisin Suomen vierailun?

osaksi kyselenkin myös juuri jokaisen omakohtaisia kokemuksia.. eli kuinka itse "bulkkaatte" jos bulkaatte juuri ollenkaan.. Itse en ole yrittänyt kiristellä kunnolla vielä ollenkaan vaikka treenattu on jo noin 3-4vuotta (70kg->90kg).. Mielestäni läskiäkin saa jonkinverran toistaiseksi tulla, ei heilauta itsetuntoani.. kiristellään sitten kun on TODELLA mistä kiristellä..

TomiTheHuge sanoi:
osaksi kyselenkin myös juuri jokaisen omakohtaisia kokemuksia.. eli kuinka itse "bulkkaatte" jos bulkaatte juuri ollenkaan.. Itse en ole yrittänyt kiristellä kunnolla vielä ollenkaan vaikka treenattu on jo noin 3-4vuotta (70kg->90kg).. Mielestäni läskiäkin saa jonkinverran toistaiseksi tulla, ei heilauta itsetuntoani.. kiristellään sitten kun on TODELLA mistä kiristellä..

Oon itse miettinyt ihan samaa.. Kun pitäis olla paljon lihaa alla ennen dieettiä ettei muutu ihan kääpiöksi ;)

Sikabulkkia ei keholavoille haluavan pitäisi harrastaa, ellei todella tiedä sitä lihasmassan määrää ja kropan mallia. On aikamoista arpapeliä lähteä esim dieettaamaan 120 kg:n massoista miesten alle 80-kiloisten sarjaan, jos rantakunnossa on oltu viimeksi ala-asteella. Kalle Ahosen rantakunnosta en tiedä, mutta ko. kaveri dieettasi 120 kg:n massoista nuorten alle kasiin, ja tietäähän sen, kuinka siinä käy. Se Kallesta.

Ikibulkkaajien selityksiä on todella mielenkiintoista kuunnella, kun se elämän ensimmäinen rantakuntodieetti etenee. "Joo dieetti oli huono ja lihaksia lähti kun mun piti taskulaskimen ja Omron-rasvaprosenttimittarin mukaan painaa tiukkana 100 kg ja pitikin pudottaa 80 kiloon asti ennen kuin vatsapalat alkoi hahmottua..." :D

Yhteenvetona: Lee Priest ja kumppanit (toki muutkin kisanneet) tietävät lihasmassansa määrän ja kroppansa mallin. Jos Lee haluaa mennä rankasti offille, niin kuin yleensä haluaa, hän kuitenkin tietää, että sen 30 läski- ja nestepöhökilon alla muhii yksi maailman hurjimmista fysiikoista. :rock:

Ittelläni ei asiasta oo juurikaan tietoa siispä... Lainaan ajalta miekka ja kilpi DJacobsin postin joka käsitteli aihetta.

DJacobs sanoi:
Thanks man, Actually after reading Chris Acetos book "championship bodybuilding" I started watching those pros like Dexter Jackson, Jay Cutler, Gustavo Badell etc. and I noticed they all stay very lean during the off season. The reason is the more muscle and less fat you have the higher metabolism you have. That means you need more energy which also means you can eat more. That food is pure fuel for your muscles and gives you more protien and carb intake than you can have otherwise. So you can gain even more lean muscle mass by staying lean than by carrying too much weight. At least it is working very well for me and I feel more energetic and I have more power than when I bulked up to 110 just to have some fat etc. I could not eat as much I felt down and not so much motivation so I decided to give the lean bulking stage a try and I like it.

Ite tykkään näyttää laihalta 24/7/365 miinus juhannukset,joulut,pääsiäiset,festarit,viikonlopot (kaljapöhö), maanantait ja perjantait :D

Itse ajattelin ainakin tästä eteenpäin pitää itseni jossain määrin kireänä. Sikabulkilla rasvaa pääsee kertymään yllättävänkin paljon ja sitä ei itse oikein edes tajua. Luulin itse, että pudottamalla painoa n. 8kg (lähtöpainokin tosin vain 78kg) olisin jo jossain määrin kireässä kunnossa, mutta paskanmarjat. Edelleen tuntuu löysää olevan alavatsassa reilusti, vaikka kyljetkin alkavat jo erottua. Tästä varmaan vielä pari viikkoa jatkan (laivalle sikailen vähän), jonka jälkeen maltillisesti kaloreita ylöspäin ja koitan pitää tästä eteenpäin rasvat kurissa. Varmaankin kilo kuukaudessa olisi sopiva tahti. Aloitan samalla taas kunnon roboilun ruuan suhteen, koska bulkilla tuo "syönpä nyt vähän totakin, kun on niin hyvää" tuntuu aiheuttavan vain ongelmia, roboilu ei. :whip: Samalla ajattelin lisätä aerobisen määrää taas hieman korkeammalle, koska se tuntui vuosi sitten tuottavan jossain määrin hyviä tuloksia, kun samalla syklittelin kalorit punttipäivänä korkeammalle ja aerobisella matalammalle.

edit. Kiristely sujunut siinä mielessä hyvin, että olen saanut ne ennestäänkin huonot voimatasot pysymään kutakuinkin entisellään, joissain liikkeissä myös parantanut.

Kas tässä onkin kysymys, mikä minua reilu puoli vuotta bodailleena kiinnostaa: Milloin ja missä vaiheessa tulisi ensimmäinen dieetti vetää? Tiedän, että tämä on yksilöllistä, mutta onko jotain "raameja" tai nyrkkisääntöä? Mistä rasvaprosentista olisi hyvä alkaa pudottelemaan?

Kokeneemmille pakkislaisille: Milloin aloititte ensimmäisen dieettinne?

Entä mikä olisi suht turvallinen kuukausittainen massan kasvu, missä lihaksien kertyminen rasvamäärän nousuun verrattuna olisi optimaalinen? 1 kg/kk?

Vedin ensimmäisen dieetin jotain kuutisen vuotta sitten ja sen jälkeen olen yhtä typerää bulkkijaksoa lukuunottamatta ollut jotain kympin-tai-karvan-alle rasvoissa koko ajan, mikä ei nyt kireä ole, mutta vaatii mun geeneillä jatkuvaa hereilläoloa (joko aerobisia ja pientä ruokavalion tarkkailua tai täyttä natsidieettaamista). Kevyempänä näyttää isommalta ja olo on virkeä.

Priest on off-bulkkeineen poikkeus. Mies itse kutsuu metodiaan "old schooliksi", Artsin aikoihinhan äijät oli offilla ihan hervottomia misukkamiehiä.

Itellä vähän sama ongelma kuin Lee Priestillä, eli tykkään syödä. :lol2: Kieltämättä ennen diettiä naamalta alan muistuttaa Jutilan Timppaa. Eikä se itteä niinkään haittaisi, mutta "ympäristöstä" alkaa kuulua kommenttia että pitäis laihduttaa. :rolleyes: Eli jos en ole dietillä niin yleensä on bulkkia tai kevyttä sikabulkkia päällä. Enkä väitä, että näin kehittyisin näin paremmin tai muutakaan, mutta tykkään vain syödä. :thumbs:

edit: enkä siis ole mikään "kermaperse" eli en tykkää makeasta, mutta kummasti tuppaa painoa kertyvän kunnollisella bodisapuskallakin.

Pitääkö muuten huhu paikkansa, Hulkin jostain ~kymmenien kilojen sikabulkista?

Tarkoituksena nostaa paino jouluun mennessä 90-->100 kiloon. Läskiä tulee tietysti mutta toivon mukaan myös ens kesänä on sitten enemmän näytettävää keväisen kiristelyn jälkeen.

Tuli tuossa viimesyksynä ja talvena hankittua sitä painoa 93 kiloa ja olo oli suoraan sanottuna läskinen. Tulipa sitten keväällä tiputeltua 13 kg ja nyt on sellaist ok rasvat, eli kireästä kunnosta ei vielä tietoakaan. No en mä välttämättä sitä kireätä kuntoa edes havittele, mutta ei sitä enää viitsi itseään tuollaiseksi läskiksikään päästää. Näissä rasvoissa on kiva olla ja yritetään tässä jotenkin syklittämällä ja aerobisen kanssa kikkailemalla kasvaa, mutta pitää rasvat kurissa.

Joona sanoi:
Luulin itse, että pudottamalla painoa n. 8kg (lähtöpainokin tosin vain 78kg) olisin jo jossain määrin kireässä kunnossa, mutta paskanmarjat.

/me vetää viivan kirjanpitoon kohtaan "dieetti yllätti" :D Tota on liikkeellä...Tomilta hyvä kommentti, noinhan se menee.

JSmith sanoi:
/me vetää viivan kirjanpitoon kohtaan "dieetti yllätti" :D Tota on liikkeellä...

Täällä myös yksi kantapään kautta oppinut...

Itse kuvittelin, että 88kg (15%) -> 81kg (8%), mutta lähempänä taitaa olla 11% nyt... Vyötäröltä tosin on nyt sulanut 9 cm (94cm -> 85cm), mutta tuollaiset kolme-neljä senttiä sais vielä kadota, niin oltais ehkäpä 8-10% rasvoissa...

Jatkossa pyritään sitten lyhyempään bulkki/kiristys -jaksotteluun ja kiristelyn vois aloittaa aina kun vaikkapa 3cm on tullut vyötärölle lisää, ja se otetaan sen jälkeen pois. Mittanauha kunniaan!

Nimim. "Ei enää ikinä rasvoja noin ylös" (yeah, sure...)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom