Sijoituskoira

Nimimerkistä huolimatta, minulla ei ole kokemusta koiran hankinnasta. Olemme katsoneet rotukoiraa, mutta kasvattaja ei halua myydä koiraa suoraan vaan ehdotti sijoitus vaihtoehtoa. Koiran hinta 1300 euroa ja sitoudumme, että kasvattaja saa tehdä koiralla yhden pentueen ja hyvittää jokaisesta pennusta 100 euroa. Toinen vaihtoehto on maksaa 1000 euroa ja kasvattaja saa tehdä yhden pentueen.

Mitä mieltä olette? Onko normaali käytäntö?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sijoituskoiraa ottaessa maksetaan vakuusmaksu, joka max. puolet koiran hinnasta. Sijoitusehtojen täytyttyä kasvattaja maksaa vakuusmaksun takaisin ja koiran omistajuus siirtyy haltijalle. Mikäli kasvattaja ei käytä koiraa jalostukseen, haltijat saavat omistusoikeuden koiran täyttäessä 3 / 4 vuotta (riippuen kumpi ikä sovittu) ja vakuusmaksu jää kasvattajalle.

Ylläoleva huomioon ottaen pyydetyt summat kuulostavat kovin korkeilta, paitsi jos kyseessä on hyvin harvinainen rotu tai kääpiökoira, joiden myyntihinta lähentelee 2000 euroa. Kuulostaa kuitenkin kovin omituiselta, koska sijoituskoiran pennuista ei kasvattaja maksa mitään euromäärää per pentu. Ennemminkin kuulostaa liisaus-sopimukselta, jota ei yleensä tehdä pennusta, vaan aikuisesta koirasta.

Omaan korvaani kuulostaa siltä, että kasvattaja yrittää sekä syödä että säästää kakun. Itse en ottaisi ko. kasvattajalta pentua annettujen tietojen pohjalta, kuulostaa rahastukselta.

Oma rotukoira oli sijoituskoira jota piti käyttää jalostukseen. Koira maksoi 500e joka oli vakuusmaksu. Koira kuitenkin sairastui ja sijoitusehdot raukesivat eli kasvattajat tilittävät 500e takaisin meille ja koiran omistajuus siirtyi myös meille. Muistaakseni koiralla olisi pitänyt tehdä pari pentuetta jonka jälkeen oltaisiin saatu tuo 500e takaisin ja koira oltaisiin siirretty myös meidän nimiin.

Aika kovalta maksulta kuulostaa tuo 1300e, koska maksettiin joskus aikanaan entisen avokin kanssa rotukoirasta tuon verran ja saatiin se suoraan omiin nimiin ilman mitään sen kummempia ehtoja. Minkä rotuinen koira on kyseessä?

Kuten sommar kirjoitti, vakuusmaksu on korkeintaan puolet hinnasta. Ja se palautetaan KOKONAISUUDESSAAN kun ehdot (nartulla yksi pentue) on täytetty. Kasvattaja myös maksaa terveystutkimukset ja haluamansa kokeet/näyttelyt. Jos kyseessä sijoitusuros, on silti vakuusmaksu max 50% koiran hinnasta ja pentueita kolme, joista palautetaan kolmasosa vakuudesta joka pentueen kohdalla.

On aina parempi ostaa koira omaksi ja jättää päätös jalostuskäytöstä koiran aikuisikään. Tällöin koiraa voi antaa jalostukseen erillistä maksua vastaan. Uroksilla yleensä n. 10-15% pennun hinnasta per pentu ja nartuilla 1-2 pennun hinta tai x euroa per pentu (sovittavissa).

Vakuusmaksu jää kasvattajalle, jos sijotuskoiraa ei käytetä jalostukseen. Eri juttu silloin, jos koira on niin sairas, että hinnanpalautus tulee muutenkin kysymykseen.

http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/sijoitussopimus_narttu_2013.pdf
http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/sijoitussopimusuros_2011_0.pdf

Viimeksi muokattu:
Itseltä on mennyt yksi pentu siotukseen. Tehtiin suullinen sopimus että saan teettää sillä pentueen. Pennun hinta oli 0e. Nyt hän on vuoden kävi kyläilemässä ( on käynyt useamman kerran) edelleen mieli sama oikea ratkaisu. Mutta samanlaista sopimusta en kellekään suosittele. Meidän tapauksessa tuo on oikea ja luotto 100%.

Mitenkäs @Dobermann sijoituskuviot on edenneet?

Mulla on ollut kaksi narttua sijoituksessa samalta kasvattajalta, maksoin molemmista pentuina 450 €. Ensimmäinen päätettiin yhteistuumin jättää astuttamatta 1 lonkkien (vai olikohan se polvien) takia, kasvattaja muistaakseni piti rahat mutta koira siirrettiin mun omistukseen. Toista koiraa yritettiin astuttaa, mutta se ei ikinä tullut raskaaksi, koira siirrettiin mun omistukseen ja tästä taisin saada rahani takaisin. Mielestäni hyvä diili kaikin puolin, sain kaksi hyvää ja rakasta rotukoiraa yhden puolikkaan hinnalla.

Mitenkäs @Dobermann sijoituskuviot on edenneet?

Mulla on ollut kaksi narttua sijoituksessa samalta kasvattajalta, maksoin molemmista pentuina 450 €. Ensimmäinen päätettiin yhteistuumin jättää astuttamatta 1 lonkkien (vai olikohan se polvien) takia, kasvattaja muistaakseni piti rahat mutta koira siirrettiin mun omistukseen. Toista koiraa yritettiin astuttaa, mutta se ei ikinä tullut raskaaksi, koira siirrettiin mun omistukseen ja tästä taisin saada rahani takaisin. Mielestäni hyvä diili kaikin puolin, sain kaksi hyvää ja rakasta rotukoiraa yhden puolikkaan hinnalla.

Mä en ottanut koiraa ollenkaan tuolta kasvattajalta. Musta se tuntu jotenkin hämärältä niin jätin väliin.

Suositut

Back
Ylös Bottom