sijainti, sijainti, sijainti?

Jos asuu liian keskellä, niin tottuuko liian hyvään? Jos asut Helsingin ytimessä, niin Espoon ja Vantaan perukat on varmaan ihan landea.
.
Ei oikein voida verrata, stadin keskusta nyt vain sattuu olemaan Suomen pääkaupungin ja suurimman kaupungin keskusta. Jos tykkää citymiljööstä, niin eipä sitä muuta vaihtoehtoa ole. Kyllä meidän talouden tähtäin on ihan ydinkeskusta ja ullakkohuoneisto, josta näkee kauniin kaupungin katot.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei oikein voida verrata, stadin keskusta nyt vain sattuu olemaan Suomen pääkaupungin ja suurimman kaupungin keskusta. Jos tykkää citymiljööstä, niin eipä sitä muuta vaihtoehtoa ole. Kyllä meidän talouden tähtäin on ihan ydinkeskusta ja ullakkohuoneisto, josta näkee kauniin kaupungin katot.

Muista hommata riskit ilmastointikoneet kanssa. Sen verran ullakkokopperosta kokemusta että on aivan saatanallinen kuumuus kesällä kun aurinko porottaa tummaan peltikattoon yli puolet vuorokaudesta. Joku Vietnamin vankileirillä peltikoppihoitoa saanut veteraanikin tuntisi olonsa kotoisaksi.

Tosin eikös ihan keskustaan ole vedelty jo niitä kaukokylmäputkia eli tämmöisessä talossa ei tietenkään ole tuolla mitään vaikutusta, kun 24/7 hurisevien ilmastointimasiinoiden sähkölasku ei mene omasta lompsasta.
 
Koskakohan ne rakentaa helsinkiin ensimmäisen pilvenpiirtäjän. Vois kysyntää riittää.

Ei taida kaava sallia keskusta-alueelle korkeita rakennuksia. Laitamilla Vuosaaressa ja Kivenlahdessa jne. jo jotain parikytäkerroksisia jo löytyy. Vai olikos siellä Vuosaaressa jo kolmekymmentä kerrosta?
 
Vai olikos siellä Vuosaaressa jo kolmekymmentä kerrosta?

26. Ylimmässä kerroksessa on taloyhtiön saunaosasto, varmasti hulppeat maisemat.

03Kallahti02.jpg
 
Muista hommata riskit ilmastointikoneet kanssa. Sen verran ullakkokopperosta kokemusta että on aivan saatanallinen kuumuus kesällä kun aurinko porottaa tummaan peltikattoon yli puolet vuorokaudesta. Joku Vietnamin vankileirillä peltikoppihoitoa saanut veteraanikin tuntisi olonsa kotoisaksi.

Tosin eikös ihan keskustaan ole vedelty jo niitä kaukokylmäputkia eli tämmöisessä talossa ei tietenkään ole tuolla mitään vaikutusta, kun 24/7 hurisevien ilmastointimasiinoiden sähkölasku ei mene omasta lompsasta.
Hyvä vinkki ja kun mahdollisuus ullakkoon on, niin tuo pitää ottaa selvää, thanks. Toki ullakkohuoneistot ovat aina poikkeus, ne tuppaa oleen jälkeenpäin duunattuja ja kattovuodot, eristeet sun muut ovat oma tekijänsä.
 
Koskakohan ne rakentaa helsinkiin ensimmäisen pilvenpiirtäjän. Vois kysyntää riittää.


Eikös ne sinne Pasilan ratapihoille ala noita rakentamaan. Ei nyt välttämättä mitään oikeita pilvenpiirtäjiä, mutta todella korkeita rakennuksia Suomen mittakaavassa.
 
Eikös ne sinne Pasilan ratapihoille ala noita rakentamaan. Ei nyt välttämättä mitään oikeita pilvenpiirtäjiä, mutta todella korkeita rakennuksia Suomen mittakaavassa.

Suurin osa taitaa olla toimistokäyttöön. Jos Pasilaan tulisi esim 30-kerroksinen talo, niin sieltä ylhäältä näkyisi kai aika hyvin koko keskusta.
 
Minäkään en ikipäivänä muuttaisi Hgin keskustaan, vaikka Helsinki/Espoo -alueella asunut koko ikäni. Ihmisillä on erilaiset mieltymykset.
Mielummin asun Espoon puolella ja sellaisella alueella siellä, jossa kaikki palvelut kohtuullisen lähellä, mutta eläminen/ympäristö rauhallista ja avarampaa. Ihan viereen en palveluita edes halua sillä nekin tuovat oman levottomuutensa. Eri asia sitten kun on vaikkapa vanhus ja päivittäisasioiden hoitaminen vaivalloistuu. Ja tosiaan, autottomuus/autoilu vaikuttaa toki myös näihin valintoihin.
Olen valmis maksamaan asuinmukavuudesta, mutta itselleni se merkitsee tosiaan jotain ihan muuta kuin asua lähellä keskustaa.
 
Minäkään en ikipäivänä muuttaisi Hgin keskustaan, vaikka Helsinki/Espoo -alueella asunut koko ikäni. Ihmisillä on erilaiset mieltymykset.
Mielummin asun Espoon puolella ja sellaisella alueella siellä, jossa kaikki palvelut kohtuullisen lähellä, mutta eläminen/ympäristö rauhallista ja avarampaa.

Sama juttu. Pääsen todella nopeasti keskustaan/töihin Länsi-Väylän varrelta (ennätys kotiovi -> Kampin keskus 14 minsaa) ja asun meren lähellä ja se on minnulle melkein tärkein juttu, etenkin kesällä. En haluaisi asua stadissa, enkä viihdy isoissa kaupungeissa muutenkaan (joo ei Hki ole iso mutta ulkomailla olen huomannut saman). Niin ja tykkään lähteä aamulenkille ja oikeesti juosta metsässä/luonnossa.
 
Onko optimi sitten se, että city on etupihalla ja lande takapihalla? Isoissa kaupungeissa tuo on varmasti ongelma esim Helsingissä. Puisto saattaa olla vieressä, mutta ei se ole ihan sama asia kuitenkaan.

On se aivan eri asia onko palvelut 100m vai 5km päässä. Rauhattomuudesta en osaa sanoa, taitaa liikenne olla pahin häiriötekijä. Ihan vieressä oleminen olisi vaivatonta. Ehkä se on sitten laiskan miehen haave:D .

Kuten edellä sanoin, niin melkein yhtä tärkeää on se, että pääsee sinne landelle kohtuu vähällä vaivalla.
 
Sama juttu. Pääsen todella nopeasti keskustaan/töihin Länsi-Väylän varrelta (ennätys kotiovi -> Kampin keskus 14 minsaa) ja asun meren lähellä ja se on minnulle melkein tärkein juttu, etenkin kesällä. En haluaisi asua stadissa, enkä viihdy isoissa kaupungeissa muutenkaan (joo ei Hki ole iso mutta ulkomailla olen huomannut saman). Niin ja tykkään lähteä aamulenkille ja oikeesti juosta metsässä/luonnossa.

Joo, etelä-espoossa meren tuntumassa asutaan mekin ja se meri on meillekin hyvin pitkälti "se juttu".
Ei ollut mulle ennen kun äärelle muutin, nyt tuntuisi ihmeelliseltä muuttaa sisämaahan.
Meilläkin voi käydä tosiaan lenkillä hiekkaista rantakävelytietä pitkin ja suunnata metsäreitille tai vastaavalle tai sitten pysytellä pientaloasutuksen tuntumassa - joka tapauksessa ilman että 5m päässä menee katkeamaton autojono.
Itseäni alkanut enemmän ja enemmän ihan konkreettisesti ahdistaa se stadin meteli, joka kerta kun käy, tuntuu kuin korvat olisi entistä tiukemmilla ja pää lähellä hajoamispistettä. Kuten sanottu, onneksi meitä on erilaisia.

Ja jos haluaa, keskustaan ajaa helposti vajaassa 20 minuutissa (ruuhka-aikana varmasti toki enemmän) mutta onneksi ei tarvitse tehdä edes sitä, kun työpaikka on Espoon puolella sekin.
 
Onko optimi sitten se, että city on etupihalla ja lande takapihalla? Isoissa kaupungeissa tuo on varmasti ongelma esim Helsingissä. Puisto saattaa olla vieressä, mutta ei se ole ihan sama asia kuitenkaan.

On se aivan eri asia onko palvelut 100m vai 5km päässä. Rauhattomuudesta en osaa sanoa, taitaa liikenne olla pahin häiriötekijä. Ihan vieressä oleminen olisi vaivatonta. Ehkä se on sitten laiskan miehen haave:D .

Kuten edellä sanoin, niin melkein yhtä tärkeää on se, että pääsee sinne landelle kohtuu vähällä vaivalla.

Mulle taas ne palvelut on käytännössä linjaa "iso ruokakauppa", josta perheellisenä tulee kerralla ostettua sen verran että autolla ne kuitenkin kuskaa. Eli periaatteessa pärjäisin vaikka olisi kauempanakin palvelut, nytkin käyn duunimatkan varrella hoitamassa kauppa-asiat.
Mun kokemuksen mukaan: palvelukeskittymä: paljon ihmisiä, liikennettä, jos paljon ihmisiä, myös kapakoita, kapakoita=kännisiä ihmisiä ja älämölöä ja järjestyshäiriöitä. Ei mun juttu.
Eli kuten sanottu, itse pidän mielummin asuinalueen ja palvelukeskuksen erillään. Ja edelleen, onneksi tarjolla on asuinalueita molempiin makuihin.
 
Ihan keskusta ei ole ainakaan itselleni se paras paikka vaan keskustasta muutama kilometri pois päin esikaupunkialueelle.

Tästä on muutama kilometri keskustaan joka riittää siihen, että pahat melut ja turhat ihmiset katoaa. Käpylä on kuitenkin Stadin landea eli puutaloja ja pelkkää metsää. Silti keskustaan pääsee bussilla riittävän nopeasti ja muualla myös koska mäkelänkadulla menee niin hirveä määrä busseja.
 
Suunnitelmissa on ollut muutto naisen kanssa saman katon alle, joten asuinseutua on tullut mietittyä viime aikoina kovasti.
Tällä hetkellä Helsinki, Vantaa ja Espoo saattaisi vielä mennä, mutta tulevaisuudessa jos on lapsia, niin joku rauhallisempi paikka sen olla pitää.
Toki noista edellä mainituista kaupungeista löytyy rauhallisia ja kivoja paikkoja, mutta asuinkustannukset ovat sitten liian korkeat niissä.
Enkä sijainnissakaan näe juuri ihmeempiä etuja verrattuna tuusulaan.
Tuusulaan tulee siis mitä ilmeisimmin muutettua. Rauhallinen ja avara, metsää ja lääniä riittävästi, asuinkustannukset kohtalaiset, palvelut lähellä.
Itselleni riittävät palvelut on suora bussi stadiin, videovuokraamo, alko viinipulloa varten ja keskikokoinen ruokakauppa kävelymatkan päässä.
Työmatkat kuljen nyt autolla vaikka helsingissä asun, ja niin varmaan tulevaisuudessakin. Ja jos auto laukeaa, öljy loppuu, käyttömaksut tulee, tms. niin 2:lla bussilla pääsen espooseen duuniin.
Myös nyt työmatka vaatisi bussilla kulkien vaihdon.
Työpaikka voi vaihtua tulevaisuudessa, joten pelkästään sen perusteella en näe järkeväksi tehdä asuinpaikan valintaa. Tuusulasta on mielestäni sopiva matka autolla joka suuntaan.
Helsingin ainoa plussa on omasta näkökulmastani ehkä sen leffateatterit ja (ruoka)ravintoloiden lukumäärä. Oikeastaan on kivempi lähteä leffaan ja syömään ulos kun se vaatii pienen matkustamisen.
On ainakin jotain mitä odottaa, kun kaikki ei ole niin itsestään selvää.
 
Kaikissa paikoissa on puolensa ja väitän, että tarpeeksi kauan kuin asuu missä tahansa ellei se ole kaatopaikan vieressä, yms niin siitä oppii pitämään.

Käytännössä on vain kaksi ostoargumenttia. Joko katotaan paikka ja sitten lasketaan paljonko sieltä irtoaa neliöitä tai sitten haetaan enemmän vain tietyn kokoista asuntoa.

Varsinkin Helsingissä jos muuttaa kaupunginosasta toiseen, niin se on melkein kuin muuttaisi toiseen kaupunkiin. Ison osan porukasta uskoisin olevan aika paikkauskollisia.

Itse olen lapsuuteni/nuoruuteni viettänyt enemmän landella kuin omakotitalolähiössä. Eikä ihan heti tulis mieleen uudestaan asua suunnilleen keskellä ei mitään. Mielellään sitä viikonloppuisin viettää aikaa kaupungilla.

Valintaan vaikuttaa varmasti paljon se onko perheenlisäystä vai ei. Joka toinen mummeli tulisi varmaan hössäämään lasten kanssa jos asuu kerrostalossa, eikä pihalla saa olla rauhassa.
 
Moneskohan keskustelu tää on tähän aiheeseen liittyen... nooh, antaa mennä.

Varsinkin Helsingissä jos muuttaa kaupunginosasta toiseen, niin se on melkein kuin muuttaisi toiseen kaupunkiin. Ison osan porukasta uskoisin olevan aika paikkauskollisia.
Koskikohan tuo väitetty paikkauskollisuus vain helsinkiläisiä vai muitakin? Itse en oikein tuota noin kokisi, Suomen sisällä ei juurikaan paikoilla eroa ole, eikä väliä missä asun. Ehkä tuohon vaikuttaa se, että on tullut asuttua tähänastisen elämäni aikana 18 eri osoitteessa ja 5 eri kaupungissa. Leirin siirtäminen ei siis kovin vaikeaa minulle ole, ennemminkin tasaisin välein tulee tarve vaihtaa paikkaa.

Tällä hetkellä asustelen kävelymatkan päässä keskisuuren kaupungin keskustasta. Siitä huolimatta niitä kaupungin palveluja tulee käytettyä todella harvoin - ainut lienee kuntosali. Itse arvostan täällä muutaman muunkin mainitsemaa rauhallisuutta ja luonnonläheisyyttä, hälinä ja vilske eivät oikein ole mun juttuja.
 
Koskikohan tuo väitetty paikkauskollisuus vain helsinkiläisiä vai muitakin? Itse en oikein tuota noin kokisi, Suomen sisällä ei juurikaan paikoilla eroa ole, eikä väliä missä asun.

Jos ei muuten niin ainakin muuton vaivattomuus. Kun tuli mahdollisuus, niin muutto oli saman kadun varrella edelliseen taloon. Tuttu paikka on kuitenkin tuttu paikka ja sinne on kotiutunut. Miksi vaihtaa kaupunkia/kaupunginosaa jos ei ole pakko ja viihtyy vaikka tila loppuisikin.

Siinäkin mielessä sijainti olisi tärkein, vaikkei se toisi vanhaan asuntoon muuta lisäarvoa kuin lisää tilaa.
 
Mulle taas ne palvelut on käytännössä linjaa "iso ruokakauppa", josta perheellisenä tulee kerralla ostettua sen verran että autolla ne kuitenkin kuskaa. Eli periaatteessa pärjäisin vaikka olisi kauempanakin palvelut, nytkin käyn duunimatkan varrella hoitamassa kauppa-asiat.
Mun kokemuksen mukaan: palvelukeskittymä: paljon ihmisiä, liikennettä, jos paljon ihmisiä, myös kapakoita, kapakoita=kännisiä ihmisiä ja älämölöä ja järjestyshäiriöitä. Ei mun juttu.
Eli kuten sanottu, itse pidän mielummin asuinalueen ja palvelukeskuksen erillään. Ja edelleen, onneksi tarjolla on asuinalueita molempiin makuihin.
Vaikken perheellinen olekkaan niin pakko allekirjoittaa kaikki ylläoleva. Etelä/länsi-Espoossa asun itsekkin (tosin juuri ja juuri länsiväylän pohjoispuolella). Matkaa stadin keskustaan aika tasan 20 km eli 15-20 min ajo ruuhka-ajan ulkopuolella, joten kaikki stadin palvelut ja menot on lähellä ilman mitään keskusta-asumisen huonoja puolia. Aika pitkälti win-win tilanne mun näkökulmasta. Auto on toki aika must kun lähimpiin palveluihin on reilu 2 km, mutta jokunen vuosi Matinkylän keskuksessa teki sellaisen vaikutuksen että palvelukeskuksen välittömään läheisyyteen en enää lähde. Työpaikkakin onneksi Espoon puolella loistavien yhteyksien päässä (työmatkalla ei ainoitakaan liikennevaloja :rock: ), joten ruuhkistakaan ei tule nautiskelua juuri koskaan. Metsäisen/luonnonläheisen pientaloalueen suunnilleen ainoana sinkkuna satunnaiset bileet tai melu ei mua häiritse, koska noi harvat häiriöt on 99,9%:sti lähtöisin mun kämpästä :nolo:
 
Espoon keskuksesta. Ainoat hyvät puolet siinä oli Eurospar (mitä ei kuulemma enää prkl ole siellä), hyvät yhteydet Helsinkiin ja junalla minne vaan. Suvelassa kävin pari kertaa kääntymässä ja olihan siellä aika paljon vähemmistön edustajia. Ainakin tämä OKT alue oli todella rauhallinen. Kukaan ei siellä ajellut pillurallia öisin. Ei ole ikävä.

Välillä tuli huvikseen viikonloppuisin ajeltua bussilla kampin spar:iin, että pääsee pois sieltä.

Se menee samaan ryhmään kuin todelliset lähiöt, vaikkei itse asuinpaikassa mitään vikaa ollutkaan.
 
Back
Ylös Bottom