Siirtyminen dieetiltä massakaudelle

Kyselin tätä aloittelijoiden osastolla, mutta toistaiseksi vastauksetta, joten yritän aloittaa uuden ketjun aiheesta. Kysymys saattaa olla hyvinkin tyhmä, mutta saisinko siinä tapauksessa edes tyhmän vastauksen?

Yritin etsiä, mutta koska en vastausta löytänyt, kysyn näin. Dieettaamaan olen tottunut, jopa nestepaastoihin, mutta koska aikomus on nykyjään hankkia lisää lihasmassaa, aion siirtyä dieetti-bulkki-vuorotteluun. Mutta mieltä askarruttaa, miten muutoksen voi tehdä järkevimmin. Tällä hetkellä olen ollut dieetillä vuoden alusta lähtien, aloitin 2200 kalorilla mikä on normaali syömiseni, ja noin kolmen viikon välein pudotin parisataa kaloria pois. Nyt olen ollut kuukauden verran 1400sella, ajattelin ehkä vielä kerran pudottaa kaloreita riippuen millä vauhdilla vielä lähtee kiloja. Tähän mennessä kiloja lähtenyt seitsemän, senttejä niin huikeasti etteivät housut pysy päällä kuin lonkkakyhmyjen varassa. Mutta miten tästä siirrytään järkevästi bulkille elokuun tienoilla? Voinko nostaa kalorit suoraan 2200-2500 vai kolahtaako elimistö tukkoon ja sapuska suoraan vararavinnoksi? Auttakaa urveloa. :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerralla kunnon korotus niihin kaloreihin, eräänlainen shokkireaktio tuokin elimistölle ja todennäköisesti menee pisemmän aikaa ennenkuin edes rasva alkaa varastoitua. Kovaa treeniä tietty samaan aikaan. Nesteethän tuossa tulee ekana takaisin ja paino saattaa muutamalla kilolla nousta heti alkuun.

-edit- Jahas,Heikki722 ehti pistääkin jo vähän kattavamman selosteen :)

Heikki722 sanoi:
Jos painat noin 85 kg, ei alle 2000 kalorin kannata dieetillä mennä. Liikuntaa lisää, jos ei meinaa kiristyä. Pienillä kaloreilla ei aineenvaihdunta toimi ja kun aineenvaihdunta ei toimi, ei ukko kiristy. Pienenee kyllä. Tuollaset 1400 on miehelle ihan turhaa, ellei sitten ole muuta tavoitetta diettaamisessa, kun alhainen paino ja luinen olemus.

Profiilista poimittua:

Pituus:
173
Paino:
65-70
Sukupuoli:
N

Nojaa oon ite lukenut, että kannattaa nostaa semmoset 250kcal per viikko kulutusta kun siirtyy dietiltä bulkille. Tais olla Dr. Berardi joka näin opetti.

Leelucky sanoi:
Kerralla kunnon korotus niihin kaloreihin, eräänlainen shokkireaktio tuokin elimistölle ja todennäköisesti menee pisemmän aikaa ennenkuin edes rasva alkaa varastoitua. Kovaa treeniä tietty samaan aikaan. Nesteethän tuossa tulee ekana takaisin ja paino saattaa muutamalla kilolla nousta heti alkuun.
Hmm, teinä voisin kokeilla tuota Leelin ideaa tai sitten lisäisitte kaloreita pikkuhiljaa off kalori määrille. Tyyliin kerran viikossa 200-400.

noita eriäviä mielipiteitä asiasta on varmasti lukuisia. Aineenvaihdunta saa vauhtia oikein kunnolla kun miinuskaloreilta mennäänkin yllättäen reilusti plussalle. Elimistö käyttää tuossa tilassa tehokkaasti ravintoaineita hyväkseen(kun niistä on pitkään ollut puutosta) ja lihaskasvunkin mahdollisuus mielestäni tuossa tilassa on mitä erinomaisin kun ruokavalio yhdistetään kovaan treeniin.

itse juuri dietin loppua pistämässä pakettiin. kaloreita lisään 200 päivässä ja perjantai ja lauantai ARMOTTOMIA mässyjä! sitten sunnuntai normi off ja siitä se bulkkaus alkaakin. ja tosiaan toi 5.6 alkava viikko aletaan treenaa kovaa ja syömään kunnolla. voimiakin tullu lisää, niin tulee korkojen kera lihat takas :)

Hihih, ei ole ensimmäinen kerta kun nickini aiheuttaa sekaannusta sukupuolessani :D Vaikka Morgaise on vanha kelttiläinen naisen nimi, joka tarkoittaa -hiukan ontuvana käännöksenä- merestä syntyisin olevaa... Välillä miettiny, pitäisikö vaihtaa, kun en osaa edes uida, mutta liian moni tuntee mut sillä nimellä paremmin kuin sillä, millä verotoimisto mua muistaa... Mutta nyt meni ihan :offtopic:
Joka tapauksessa, taisitte tulla siihen lopputulokseen, että kerralla kaloreiden kunnollinen nosto, jolloin tulisi paras lopputulos. Katsotaan mikä on lopputulos. Hiukan hirvittää, aikoinani ensimmäinen nestepaasto tuli lopetettua perhepizzalla josta muutama tunti eteenpäin ei ollut kenelläkään kivaa(:urjo: ),
mutta nyt kroppa on kuitenkin koko ajan saanut kiinteää ruokaa joten ei pitäisi elimistön niin pahasti seota. Kerron sitten, kuinka käy.
Mikäs muuten olisi teidän tietävämpien mielestä sopivat suhteet hh/prt/rasva bulkkikaudelle? Nyt dieetin lopussa olen vetänyt noin 150g/150g/15g=n.1400kcal, en nyt puoliunessa jaksa laskea suhteita noille...:zzzz:
Kiitos ja kumarrus:worship: vastauksista, ja halinkin lupaan vielä jos Fitness Expossa tavataan. Sitten kun saisin vielä äijän ottamaan pari kuvaa jotka voisi lykätä morkattaviksi tuonne mimmien kuvat- osioon...

Ei mee ihan yksin alotuspostin kaa mut menkööt samaan kun kuitenkin samaa aihetta käsittelee..

Mulla on meinaan ongelma - en oo kisadieetin jälkeen päässy juur ollenkaan offi-ruokailujen makuun. Ensinnäkään en jaksa syödä (mahalaukku kutistunut ni paljon), toiseks tuntuu et tunat ja seitit pursuu muutenkin jo korvista ulos.... Ei vaan tee mieli syödä 24/7 bodysafkoja, vaan mieli halajaa just jotain nannaa ja semmosta vapaampaa.Äääh! Mut jossain vaihees tää on saatava taas ruotuun :whip:. MITEN?

En sit tiä, onko tää vaan tätä, et kroppa ei oo viä valmis palaamaan ruotuun. Oli sen verran hmmm.... no rankka, koettelemus toi dieetti. Nyt tosin oon ollut kipeenäkin (liekö sekin sitten sitä et dieetti ohi ne kroppa laukes kaikesta stressistä yms. ja pöpö tuli :rolleyes: ) että ei oo tehnyt mieli syödä, eikä juominenkaan oikein gutaa tee kun sattuu nieleminen.

Mutta se siitä valituksesta. Mutta tosiaan miten siirtyä pitkältä dieetiltä offille? Hiljalleen hivuttaen? Vai kerrasta vaan päättää että nyt syödään taas bodyryokaa ja rahkaa ja jauhelihaa kohti ääntä? Toki, ymmärrän ja tiedostan, että määriä pitää nostaa tosi hitaasti offikaloreille.... Tarkoitus kuitenkaan ei ole räjäyttää mahalaukkua ilmaan ähkyllä :lol2:.

morgaise sanoi:
Kyselin tätä aloittelijoiden osastolla, mutta toistaiseksi vastauksetta, joten yritän aloittaa uuden ketjun aiheesta. Kysymys saattaa olla hyvinkin tyhmä, mutta saisinko siinä tapauksessa edes tyhmän vastauksen?

Yritin etsiä, mutta koska en vastausta löytänyt, kysyn näin. Dieettaamaan olen tottunut, jopa nestepaastoihin, mutta koska aikomus on nykyjään hankkia lisää lihasmassaa, aion siirtyä dieetti-bulkki-vuorotteluun. Mutta mieltä askarruttaa, miten muutoksen voi tehdä järkevimmin. Tällä hetkellä olen ollut dieetillä vuoden alusta lähtien, aloitin 2200 kalorilla mikä on normaali syömiseni, ja noin kolmen viikon välein pudotin parisataa kaloria pois. Nyt olen ollut kuukauden verran 1400sella, ajattelin ehkä vielä kerran pudottaa kaloreita riippuen millä vauhdilla vielä lähtee kiloja. Tähän mennessä kiloja lähtenyt seitsemän, senttejä niin huikeasti etteivät housut pysy päällä kuin lonkkakyhmyjen varassa. Mutta miten tästä siirrytään järkevästi bulkille elokuun tienoilla? Voinko nostaa kalorit suoraan 2200-2500 vai kolahtaako elimistö tukkoon ja sapuska suoraan vararavinnoksi? Auttakaa urveloa. :worship:
Itsekin kannatan tuollaista totaalisiirtymistä offille tai oikeastaan vieläpä korkostettua. Tilanne on kuitenkin vähänkin pidemmän dieetin jäljiltä se, että lihasmassaa on lähtenyt ja bulkille siirryttäessä ne tulevat lihasmuistin ansiosta hyvin nopeasti takaisin. Näin ollen on todennäköistä, että hyvin suuretkin kalorimäärät käytetään lihasmassan takaisinsaamiseen, eikä rasva-varastoihin. Esim. tollanen 5kg/kk on ihan normaali vauhti jos vanhoja lihoja ottaa takaisin, kun taas normaalikehityksenä toi olis aivan mahdoton natuna.

Toiseksi kokemus osoittaa, että dieetin jälkeen tuo kaloreiden nostaminen aiheuttaakin aluksi juuri odotettua päinvastaisen reaktion, eli laihtuminen jatkuukin tehokkaasti vielä jonkin aikaa vaikka kaloreita on nostettu, tämä johtuu kai siitä että osittain jumissa ollut metabolia lähtee "jälleen käyntiin". Melko tuttu ilmiö varmasti kisaajille.

Kalorit voi hyvin nostaa tonne 1000 kcal yli kulutuksen -paikkeille siirtymävaiheessa ja laskea asteittain sitten suurinpiirtein normaalin 300-500 kcal yli kulutuksen -paikkeille.

Itse en taas ikinä lähtisi nostamaan kaloreita tollaisella shokkireaktiolla (1400kcal jälkeen suoraan 2000kcal/pvä). Toki mässypäivän voi pitää, mutta muuten hitaasti kaloreita lisäten (viikossa 150-250 kcal nostoilla).

Kroppa on kuitenkin pitkän dieetin jälkeen vähän sekaisin ja aineenvaihdunta aina hidastuu laihiksen myötä, silloin hitaammilla kalorinostoilla kroppa ehtisi mukaan, eikä kaikki ruoka menisi suoraan vyötärölle. Tuolloin voit jatkaa maltillisille bulkkikaloreille asti, jolloin lihakset saisi taas lisää rakennusainetta.
Itse sain tällaisen neuvon myös edelliseltä valkulta. Toki nämäkin asiat on niin kroppakohtaisia, eli jollain toimii toinen konsti ja jollain taas jokin muu.

Carina sanoi:
Itse en taas ikinä lähtisi nostamaan kaloreita tollaisella shokkireaktiolla (1400kcal jälkeen suoraan 2000kcal/pvä). Toki mässypäivän voi pitää, mutta muuten hitaasti kaloreita lisäten (viikossa 150-250 kcal nostoilla).

Kroppa on kuitenkin pitkän dieetin jälkeen vähän sekaisin ja aineenvaihdunta aina hidastuu laihiksen myötä, silloin hitaammilla kalorinostoilla kroppa ehtisi mukaan, eikä kaikki ruoka menisi suoraan vyötärölle. Tuolloin voit jatkaa maltillisille bulkkikaloreille asti, jolloin lihakset saisi taas lisää rakennusainetta.
Itse sain tällaisen neuvon myös edelliseltä valkulta. Toki nämäkin asiat on niin kroppakohtaisia, eli jollain toimii toinen konsti ja jollain taas jokin muu.
Empiiriset kokemukset kyllä puoltais tuota, ettei ne just mene siihen vyötärölle. Efekti on sama kuin dieetin tankkauspäivissä. Tietty se tulee aavistus viiveellä, mutta lihasmuisti pitää yleensä kaloreiden hyväksikäytöstä huolen, ettei metabolian nopeudella ole niin merkitystä.

Sellanen pieni mutta on, että jos mennää rasvaprosentissa hyvin alas, niin voi olla ettei keho ala rakentamaan lihasmassaa vaikka olis kuinka paljon "takaisin saatavia", koska pääprioriteetti on hengissä selviytyminen, siis elimistön kannalta. Itselläni tuntuisi olevan vaikeuksia rakentaa lihasmassaa jo alle 10 rasvoilla, mutta veikkaan että useimmilla raja on paljon alempana. Uskoisin että kyse on pitkälti setpoint -ilmiöstä.

Elimistöllä on tapana ylireagoida radikaaleihin muutoksiin niin ruokavaliossa kuin muissakin asioissa. Kaikki hiilihydtaattitankkaukset yms. bodauksessa, maratonjuoksussa ja monessa muussakin lajissa perustuu tuohon "ylimitoitukseen" jota tankkauksessa taidetaan ylikompensaatioksikin kutsua. Hyväksykäyttöaste ravinnolle on huomattavan korkea siinä vaiheessa kun dieetin jälkeen sitä saantia lisätään reilusti. Hyvin usein käy niinkin, että kun vähäisistä kaloreista nostetaan sitä kalorimäärää hieman korkeammaksi alkaa kiristymistä tapahtuakin entistä kovemmalla tahdilla. Elimistö kun ei ole kaavamaisesti toimiva kone.

Leelucky sanoi:
Elimistöllä on tapana ylireagoida radikaaleihin muutoksiin niin ruokavaliossa kuin muissakin asioissa. Kaikki hiilihydtaattitankkaukset yms. bodauksessa, maratonjuoksussa ja monessa muussakin lajissa perustuu tuohon "ylimitoitukseen" jota tankkauksessa taidetaan ylikompensaatioksikin kutsua. Hyväksykäyttöaste ravinnolle on huomattavan korkea siinä vaiheessa kun dieetin jälkeen sitä saantia lisätään reilusti. Hyvin usein käy niinkin, että kun vähäisistä kaloreista nostetaan sitä kalorimäärää hieman korkeammaksi alkaa kiristymistä tapahtuakin entistä kovemmalla tahdilla. Elimistö kun ei ole kaavamaisesti toimiva kone.
Ainakin tyttöystäväsi kössi on ymmärtänyt tuon ylimitoituksen kisojen jälkeen:D

Mie nostin siis kalorit 1400 kieppeiltä hulppeasti tuonne 3000 paremmalle puolelle. Kisojen jälkeen meni täysin överiksi reilu viikko, kalorit oli varmaan 10000 mutta siitä sitten pikkuhiljaa tasottelin ne normaaleiksi massakaloreikseni. Voimatasot on nousseet suoraan sanottuna aivan järkyttävästi ja silmämääräisesti kroppa näyttää melkein kasvaneen, muutenkin kuin läskiä (jota on myös kertynyt kiitettävästi lantiolle ja keskivartalolle). Aineenvaihdunta ainakin pelittää, lämpimältä tuntuu järvivesikin ja hikoilen treeneissä aika rankasti. Itse kannatan tätä siirtymätyyliä, jos pää kestää sen. Kisailijat tietää että se on nupille raskasta kun kroppa imaisee kaikki nesteet ja vararavinnot oikein olan takaa, kuin olisi hätää kärsinyt!:lol2:

Mutta tämä radikaalius vain siksi koska offi on lyhyt ja kropan toiminta omalaatuista. Treadin aloittajan kannattaa mun mielestä nostaa aluksi rankasti ja sitten tasoitella määriä, kuten täällä on jo ehdoteltukin. Ja jos et ole aivan revitty ollut, niin ei se kroppa siitä kovastakaan nostosta kamalasti pöhöty, luulisin:)

Mulla ei ehtiny ennen kesäkuntodieettiä kamalammin kertyä lihasta, sen verran tukevasti takaraivoon juntattuna lähipiirin "jumalauta likka jos sie hankin leveemmät hartiat kuin isälläs, saat selkääsi ettet unoha kuka on herra talossa" jne. Ei tosin ihan noin rankasti esitettynä, mutta idea on sama. Sitäpaitsi sivumennen sanoen mulla taitaa jo olla leveämmät hartiat kuin pahasti keskivartalosta turvonneella isälläni...:offtopic: :offtopic:
Joten takaisin aiheeseen, toivottavasti en aivan tolkuttomasti pullahda kaloreiden nostosta, mutta olen huomannut, että kun on nyt juhlakautena (27.4-4.6 yhteensä kahdeksat kakkukahvipippalot:urjo: ) pakosti karannut mopo tassuista silloin tällöin, paino tapaa todennäköisesti turvotuksesta ensin seuraavaksi aamuksi hyppäävän kilon verran, ja seuraavana aamuna -kun vuorokauden on ehtinyt tasaantua- paino on yhtäkkiä romahtanut kaksi ja puoli kiloa toissapäiväisestä. Eli kyllä elimistö noita aineenvaihduntaspurtteja ihan mukavasti huolimatta lihasmassan vähyydestä. Mies lupasi viikolla napsia pari kuvaa digipokkarilla, saan pistettyä todistusaineistoa siitä, kuinka vinkkinne purevat.:D Sen näkee sitten syksyllä.

On ollut puhetta tuosta "shokkireaktiosta", jonka kroppa saa, kun nostetaan kerralla kalorit oikein reilusti plussalle. Oma kyssärinin olisikin se, että kuinka pitkä tuon ns. siirtymäkauden kannattaisi olla? eli kuinka pitkään reiluilla plussilla, kunnes taas sitten pudotellaan normaaleille bulkkikaloreille?

Tuo on vähän imo pärekaton kulottamista, menee herkästi yli :) Joo, olen huomannut että kun tulee miinuksilta pois niin on lyhyt jakso jonka aikana ylikalorit ei juuri lihota, mutta ei se mitenkään viikkotolkulla kestävä ole. Riippuu varmaan kuinka rajut ne plussat on, kuinka pitkä dieetti, kuinka laihassa kunnossa on jnejne.. Jos jotain aikaa pitäisi sanoa niin mutulla ehkä viikko? Toi viikkohan on sitten salilla yhtä juhlaa kun tuntuu että voi syödä levypainoja voimain ja pumpin tunnossa.

Jos jotain siirtymäajan kuluessa haluaa varoa niin ylenmääräistä rasvaa nousevien hiilarimäärien kanssa, kun rasva nyt edelleenkin on ainoa suoraan laardiksi menevä makro.

Leelucky sanoi:

-edit- Jahas,Heikki722 ehti pistääkin jo vähän kattavamman selosteen :)
Musta jotenkin tuntuu, että toi kova korotus suoraa toimii viikon tai kahden ajan, mutta sitten alkaa rasvaa kertymään aika nopeasti. Itseasiassa sitä alkaa kertymään jo aika hyvin siinä kalorisysäyksen alussa, mutta silloin kyllä lihaskin kasvaa vauhdilla sen viikon tai kahden. Mutta mun mielestä sitä npeaa kalorin korotusta ei kannata tehdä kuin jos aikeena on viikon tai kahden koeilu ja sitten jatkaa dieettiä. Kyl mä suosisin sitä kaloreiden pikkuhiljaa nostamista sinne tarvittavalle tasolle, muuten voi olla että eluimsitö tottuu nopeesti tohon kalorin nostoon ja jo parin viikon päästä rasvaa alkaa kertymään liiankin nopeasti. Mulla oli samanlainen ongelma viime vuonna, tänä vuonna teen asiat toisin.... Tottakai kaikki ovat erilaisia joten jutut eri ihmisillä toimii vaihdellen....:)

Monenmonituiseen omakohtaiseen kokemukseen (sekä hyvin yleisesti käytettyihin syklisiin dieetteihin viitaten) - rebound-efekti toimii monella, mutta nimenomaan vain sen viikon pari, minkä jälkeen painonnousun suhde viimeistään muuttuu lihasvoittoisesta rasvavoittoiseksi.
Tälle on vain helppo antaa itsensä sokaistua kun vaaka ja ympärysmitat ja ehkä treenipainotkin kertovat mukavaa kieltä. Todellisuus iskee sitä kovemmin, mitä myöhemmin se iskee.

Varsinkin lowcarb-dieetillä pelkkä hiilareiden lisääminen saa jo aikaan melkoisen "turpoamisen" lyhyessä ajassa, ilman hirvittävää kalorien lisäystäkään. Tästä on ehkä helpompi hienosäätää sitten jotta tilanne ei lähtisi käsistä.

Toinen vaihtoehto on toki vetää todella reilulla kädellä kaloreita viikko pari mutta silloin on erittäin tärkeä olla rehellinen itselleen ja palata maltillisempiin kaloreihin pian, jonka jälkeen voi alkaa pikkuhiljaa hilata kaloreita ylöspäin (useimmiten ei juurikaan ole perustetta syödä jatkuvasti enempää kuin max 200-300 yli kulutuksen).

Suositut

Back
Ylös Bottom