siiderin teko??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja box
  • Aloitettu Aloitettu

box

Löysin äsken kun pengoin kaappeja 25 litran käymisastian.
Olis tarkotus tehdä käymispöntöllä joku siideri tai kalja satsi kun ei nuo viinit ole ikinä oikein maistunut.:rolleyes:

Eli onko kellään kokemusta??

1. mikä pakkaus kannattaa ostaa???

2. onko kaikki ite tehdyt :urjo: makusia??

ja miten prosentit mitataan??

Lopuksi ajattelin pullottaa ne 0.33 kalja pulloihin, kun tuo korkitus konekin löytyi. :evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä musta taida mitään apua olla, mutta vastataan nyt kuitenkin...

En ole mitään muuta siideriä koskaan kokeillut, kuin sitä Finlandian, sellainen vihreä pakkaus.

Satsien välinen ero on ollut melkoinen, pahimmat ovat olleet melkoista paskaa, parhaat ovat omasta mielestä pärjänneet monelle kaupan siiderille. Parhaimmillaan herkkua.

%mittauksesta en uskalla sanoa mitään, kun itellä mittaustulokset heittävät sen verran paljon, että totuus voi olla kaukana. Paras kun vaan juo ja miettii, että menikö päähän...

Pullottanut olen 0.5 litran muovipulloihin, muusta ei kokemusta. Joku muu varmaan tietää, että onko haittaa siitä siiderin jälkikäyttämisestä, jos pullottaa lasipulloihin.

Sen verran vielä, että kannattaa pullottamisen jälkeen kaataa ne toisiin pulloihin, kun hiivat ovat vajonneet pohjaan, että pääsee niistä eroon. Ainakin omasta mielestä on mukavampi vedellä hiivattomia litkuja. Se vajoaminen kestää jonkun aikaa, muutama päivä olis kai ainakin hyvä olla kylmässä sen jälkikäymisen jälkeen ennen hiivojen kaatoa...

Ihan sama mitä ostat, kiljulle ne kaikki maistuu :)

No me testattiin joskus sitä omenasiideri pönttöä. Voi olla, että valmistusprosessissa tapahtui joku virhe, mutta siitä tuli ihan siman makuista ! No kyllähän se tietenkin alas meni kun vielä oli prosenttejakin kertyny :)

Hyvää siideriä

10L omenamehua (tropic, ei säilöntäaineita?)
1,5L päärynämehutiivistettä
1,5L vadelmamehutiivistettä
12L vettä
2kg sokeria
1 pussi oluthiivaa

mehut, vesi ja sokeri pönttöön, pönttö pariks tunniks huoneen nurkkaan, hiivat sekaan, kansi päälle, 4-6 päivää odottelua, , pullotetaan, lisätään joku lusikallinen sokeria/pullo , ja nostetaan kylmään noin viikoks jonka jälkeen :kippis1: ja :urjo:

Jos saan suositella niin hankit Coopersin Real Ale -uutetta. Ja kun vielä panostat oikeaan panimosokeriin, niin tulos hyvä (2 kg sokeria, 25 litraa vettä tarkoittaa 7-8% olutta).
Välineet kannattaa pestä huolellisesti ja huuhdella vielä lopuksi kuumalla vedellä. eikä tule pahaa! :kippis1:

No mulla on itse asiassa kokemusta vain viinin teosta, mutta ajattelin lähiviikkoina pistää itsekin siideriä tulemaan.

Tota tonzan mainitsemaa finlandia-siideriä on kehuttu aivan helvetisti ja taitaa olla vielä hyvinkin halpaa (?)

Äläkä tee sitä virhettä että ostaisit prosenttimittarin; mulla kaksi saman valmistajan mittaria joista toinen näytti samalle viinille 8 ja toinen 20 prosenttia

Originally posted by slade
Ihan sama mitä ostat, kiljulle ne kaikki maistuu :)

No me testattiin joskus sitä omenasiideri pönttöä. Voi olla, että valmistusprosessissa tapahtui joku virhe, mutta siitä tuli ihan siman makuista ! No kyllähän se tietenkin alas meni kun vielä oli prosenttejakin kertyny :)
Tuli tuosta mieleen, että Strongbow maistuu aivan kiljulle. Ja englannissa olleet siiderit yleensäkin...

Originally posted by yuti
Tuli tuosta mieleen, että Strongbow maistuu aivan kiljulle. Ja englannissa olleet siiderit yleensäkin...

Jaa .. Kiljulle vai..?? No sanoisimpa ennemminkin vanhan bissen ja siiderin sekoitukselle.. Taitaapi melkein olla ainoa siideri mitä täällä saa..

Mut eiks zidukka alunperin lanseerattu naisten juomaksi...¨

Kaljaa koneeseen.. :kippis1:

Jees, itte on tullu tehtailtua siidereitä ja kaljaa varmaan pienen säiliöauton verran, ja voin sanoa että kyllä niistä hyvääkin saa jos vaan kunnolla malttaa tehdä. Siidereistä just toi Finlandia on parasta, ainaki mun mielestä. Niistä englantilaisista en oo niinkää tykänny. Ja parasta kaljaa oon saanu siitä cooperssin lagerista (vaaleinta mitä löytyy). 0,33l lasipulloihin oon pullottanut, parhaiten kirkastuu ja tulee hiilihappoja jälkikäymisen aikana ku on lasipullot. Oikeastaan niitä pakkauksen mukana tulevia ohjeita noudattamalla onnistuu varsin hyvin, mutta sokeria kannattaa laittaa jonku verran enemmän, riippuen siitä kuinka paljon voltteja juomaansa haluaa. Kaljasatseihin oon laittanu 1,5kg, siideriin piisaa kilokin, koska uute on itsessäänki sen verran makeaa. Prosentteja näillä määrillä ehkä saman verran ku IV olues. Että semmoista.
:kippis1:

Originally posted by Tonza

Pullottanut olen 0.5 litran muovipulloihin, muusta ei kokemusta. Joku muu varmaan tietää, että onko haittaa siitä siiderin jälkikäyttämisestä, jos pullottaa lasipulloihin.

Kannattaa olla varovainen noiden lasipullojen kanssa. Jos pullottaa tavaraa jossa on vielä jäljellä sokeria ja lisää vielä ohjeen mukaan sokeria jälkikäymistä varten, niin pullot muuttuvat äkkiä vaarallisiksi sirpalekranaateiksi. Sitten heräilläänkin keskellä yötä ja sekavassa tilassa keräillään lasinpaloja seinistä, on kokemusta. Eli lasipulloihin vain täysin loppuunkäytettyä litkua ja hieman sokeria mukaan että saadaan hiilihappoa juomaan.

Meikäläisellä räjähti epäonnistuneen viininteon yhteydessä 4:ltä aamulla litran lasipullo kaapissa. Asuin silloin vielä kotona ja äidiltä piilossa oltiin/yritettiin viiniä tehdä. Koko talo heräsi kauheaan paukkeeseen ja kaapista kuului vain viinin valumista.:D

Oi niitä aikoja

Muistan kun kiihkeänä teinipoikana tehtiin sidukkaa...
Juoma maistui aivan hirveältä, mutta muutaman vuoden päästä kaverilta löytyi pullo ja koemaiston jälkeen tavara oli todella hyvää!! Paranee vanhetessaan?

Itelläni on aika exakti lasista tehty pieni ohut prosenttimittari; toimii niin että sen täyttä sillä viinillä ja sitten sen pitää käntää ylösalaisin jonka jälkeen putken sisällä oleva pinta näytää aseteikolla prosenttiluvun.

Simppeli ja hyvä; en tiedä mistä on mutta en usko että nykyään tehdään niin hyviä ja yksinkertaisia vempaimia, siinähän menisi kansantalous nuriin...

Ja vielä: Älä tee liian vahvaa siideriä; 15% siideri mitä olen itse tehnyt aikoja sitten todellakin on pakko vetää pakkokulauksena.

tosta tonzan mainitsemasta finlandia-siideristä on tullu todella hyvää, ehkä 5 eri erää olen maistanu ja kaikki ollu tosi hyvän makusia.Jos noita jaksaisi tehdä niin en ostaisi enään ollenkaan kaupasta siideriä enkä kaljaa.

Helpoimmalla varmaan pääset kun ostat valmiin siiderintekopaketin ja luet sen käyttöohjeet..
Ainakin viinipaketissa oli selkeät ohjeet, ja paljon enemmän kaikenlaisia hienosäätöaineita ku osaat kuvitellakkaan (viinihiivat, käymisenpysäyttyjä, kirkaste, mineraalit...)
Hyvää siitä tulee ku malttaa vaan odottaa, että kaikki ylimääräiset sokerit on palanu, ja lappaa vähintää pariin kertaan ennen ku juo.

Originally posted by jukjuk
Jaa .. Kiljulle vai..?? No sanoisimpa ennemminkin vanhan bissen ja siiderin sekoitukselle.. Taitaapi melkein olla ainoa siideri mitä täällä saa..

Mut eiks zidukka alunperin lanseerattu naisten juomaksi...¨

Kaljaa koneeseen.. :kippis1:
Muistelin, että semmonen kuin White lightning.. Kannattaa maistaa.. :urjo: . Mutta eikös kaikkea pidä kokeilla(paitsi venäläisiä ja kansantanhuja ).. :evil:

Viime kesänä tein kokeeksi päärynäsiideriä viinin sijaan. Lähes kauppa-laatua siitä tuli huolellisesti tekemällä. Kunhan antoi ensin jälkikäydä rauhassa. Jälkikäyminen tietty aiheuttaa sakkaa pullon pohjalle, joka lähtee liikkumaan jos pulloa heiluttelee/kallistelee. Niinpä kaikkein parhaimpaan tulokseen pääsisi hommaamalla hiilihapottimen. Viiniliikkeistä saa ilmeisesti kohtuuhintaan

Ei vaan se pönttö kestäny porukassa kuin yhden dokauskerran, kun oli vain 6% juomaa..
:urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom