siiderin teko??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja box
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by IJK
Hyvää siideriä

10L omenamehua (tropic, ei säilöntäaineita?)
1,5L päärynämehutiivistettä
1,5L vadelmamehutiivistettä
12L vettä
2kg sokeria
1 pussi oluthiivaa

mehut, vesi ja sokeri pönttöön, pönttö pariks tunniks huoneen nurkkaan, hiivat sekaan, kansi päälle, 4-6 päivää odottelua, , pullotetaan, lisätään joku lusikallinen sokeria/pullo , ja nostetaan kylmään noin viikoks jonka jälkeen :kippis1: ja :urjo:
Eikö tuota siiderin alkua siis laiteta sellaiseen viinipönttöön ja vesilukkoa perään? Pitääkö tuon "liisterin" saada happea?
*miettii tekevänsä tsiideriä* :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by mikämassa

Ei vaan se pönttö kestäny porukassa kuin yhden dokauskerran, kun oli vain 6% juomaa..
:urjo:

mites mittasit noi prosentit vai ihan veikkasit vain?? ;)

isännän jäljiltä löysin jonku mittarin mutta kun ei äijä muista enään miten se toimii. :eek:

Originally posted by jpm
Eikö tuota siiderin alkua siis laiteta sellaiseen viinipönttöön ja vesilukkoa perään? Pitääkö tuon "liisterin" saada happea?
*miettii tekevänsä tsiideriä* :)

Jep, tottakai tulee viinipönttöön ja vesilukko päälle. Ei kai sinne sitä happea sais päästä

Laittakaas arpalle joku kunnon ohje jolla saa edes kohtalaista tavaraa. Ilmeisesti paremmaksi tulee mitä kauemman antaa jälkikäydä?

hmm.. kysympäs täs samassa. Miten noista ite tehdyist juomista lasketaan %?

Minulla on VINAMAT-viininsuodatinlaite:

109100.jpg

ja Fizz Devil niminen hiilihapotin:

05200.jpg

http://web.archive.org/web/20031127173138/http://www.uniimport.fi/fin/devil_f.htm

Yhden satsin olen tehnyt ja hyvää tuli. Suodatin käymisen jälkeen siiderin tuolla VINAMATilla ja hapotin siiderit tuolla Fizz Devilillä. Ainoa miinus, että pitää tehdä muovipulloihin, jos kiinnostaa niin ko. laitteita myy http://www.melkko.fi (Deviliä kannattaa kysyä sähköpostilla) Tuolla on myös paljon vinkkejä valmistukseen liittyen. Myöskin minä voisin luopua noista seteleitä vastaan. Mutta eipä nuo välttämättömiä ole ollenkaan, voisi itsekin koittaa joskus tehdä perinteisellä tavalla ja vertailla makuja. Tuo hiilihapotin on myös kätevä jos haluaa tehdä mehuista limpparia.

hmm.. kysympäs täs samassa. Miten noista ite tehdyist juomista lasketaan %?

Mitataan satsin ominaispaino ominaispainomittarilla käymisen alussa ja lopetusvaiheessa ja siitä lasketaan. (jos ei keskeytä käymistä niin se käy sitten vielä pulloissa lisää ja prosentit nousee)

Ominaispainomittarin käyttöohje :

Anna mittarin kellua vapaasti ja ota lukema nesteen pinnasta.

Mikäli mäskin alkoholipitoisuus halutaan tietää, on käytettävä ominaispainomittaria. Käyneet oechsleasteet jaettuna 8:lla = alkoholin tilavuus-%.

Esimerkki: alkuarvo +80 (valkoinen alue) ja loppuarvo –16 (värillinen alue). Käyneet oechsleasteet ovat 80 plusasteikolla ja 16 miinusasteikolla, yhteensä 96 oechsleastetta jaettuna 8:lla

http://www.student.oulu.fi/~svaatain/olut/alkoholiprosentti.html

Kannattaa lukea mittarista tarkemmat käyttöohjeet, lämpötila vaikuttaa myös tulokseen.

Jos haluaa hyvää siideriä (tai olutta), voi uutteet unohtaa saman tien. Niitäkin lienee laadukkaita olemassa mutta ei käytännössä helposti saatavilla. Mä olen tehnyt siiderit omista omenoista, tuoremehuasemalla mehuksi ja käymään. Parasta tulee kun ei päästä omppuja ihan kypsiksi. Pastöroida ei saa, muuten tulee sameata. Pöntölliseen puolisen kiloa sokeria lisäksi, tulee hieman vahvempaa ja kirkastuu paremmin. Ja jos pullottaa niin minisokeripala tai tl sokeria joka pulloon niin tulee hiilihapot. Pulloon tehty kotisiideri on sitten aina aivan rutikuivaa (jos ei käytä hermesetasta tms. keinomakeaa), koska sokerihan käy kaikki pois (ja jos ei pullotusvaiheessa ole käynyt, tietää jokainen miten niille pulloille tapahtuu kun käyminen etenee...). Tai vaihtoehtoisesti hiilihapotonta jos keskeyttää käymisen kemikaaleilla. Makeampaa tai itse suosimaani hitusen makeutettua puolikuivaa saa parhaiten tavalla joka tosin vaatii hieman välineitä eli laitetaan valmis siideri hiivojen tapon ja kirkastuksen jälkeen teräskegiin ja hapotetaan hiilidioksidipullosta. Siitä on sitten mukava laskea siideriä tuoppiin omasta hanasta :kippis1:

Niin ja oluet tehdään maltaista mäskäämällä mutta se onkin sitten jo pidempi juttu :)
Vaivan arvoista tosin, onnistuessaan saa juuri sellaista mitä haluaa ja taatusti parempaa kuin kaupan lapparit.

edit: yksi tärkeimmistä vaiheista muuten on se kun odotellaan käymisastian kirkastumista, mitä pidempään sen vähemmän maistuu kiljulta ja lopulta ei enää ollenkaan ;)
Voi kertaalleen lapota uuteen astiaankin jos haluaa.

Omenoista olen itsekin tehnyt, muovikassillinen pilkottuja omenoita 25 litran käymisastiaan, 2kg sokeria ja käymään. Edit: tähän kohtaan lappoomista ;)
Pullotuksen yhteydessä teelusikallinen sokeria per pullo niin saa vähän hiilihappoakin ja parin päivän jälkeen nostelee jääkaappiin niin ihan kaikki sokeri ei häviä vaan tuote on sopivan makeaa.

Prosentit voisi varmaan laskea ihan reaktioyhtälöstä, pytyssä kun olen itse ainakin käyttänyt niin kauan että kaikki sokeri on käynyt pois.

Joskus ostin kaupasta ihan sellaisen siiderin teko satsin mihin kuului kaikki muu paitsi sokeri jota piti ostaa kilo erikseen. Tuli todella hyvää laitettiin vähän yli ohjeen mukainen maksimi määrä sokeria ja käytettiin vähän yliaikaa ja sit pulloo ja sinne vielä vähän sokeria ja pidettii pullossa vähän yliaikaa myös ja siitä jääkaappiin ja sielläkin antaa siiderin painua ihan reilun aikaa. parasta omatekoista juomaa mitä olen tehnyt kannattaa kokeilla. Nii sit jos siinä sössii jotain esim ei käytä kunnolla tai tappaa hiivan ni sit maistuu kiljulle.

Asiastahan en mitään (vielä) tiedä, mutta kiinnostus ois kyllä kova yrittää tehdä omaa sidukkaa :hyper: Paljonko tarvittavat välineet maksaa ja kuinka kauan tuossa prosessissa suunnilleen menee kunnes siideri on juotavaa? :rolleyes:

Muutama kymppi kun ostat pari käymisastiaa ja lappoletkun.

Omenat, sokeri ja hiivahan ei maksa kuin muutamia euroja. Välineet kun omistaa niin 25 litraa tavaraa maksaa ehkä 10eur :)

Saarnataas nyt vielä pieni varoitus, jos se alkoholin käyttö ei ole todella hallussa niin tämmöinen puoli-ilmainen itsevalmistus johtaa aika rankkaan juomiseen. Kokemusta on niin itsellä kuin muita seuraamalla. Kun jääkaapissa on jatkuvasti 40 pulloa viiniä ja kaapissa 200 pulloa siideriä niin siitä on helppo nappailla päivittäin...

Saarnataas nyt vielä pieni varoitus, jos se alkoholin käyttö ei ole todella hallussa niin tämmöinen puoli-ilmainen itsevalmistus johtaa aika rankkaan juomiseen. Kokemusta on niin itsellä kuin muita seuraamalla. Kun jääkaapissa on jatkuvasti 40 pulloa viiniä ja kaapissa 200 pulloa siideriä niin siitä on helppo nappailla päivittäin...

Juu ei tuosta oo pelkoa :D Kyllä pitää hommata tavarat ja pistää satsi tulemaan :hyper: Mistähän noita ämpäreitä ja letkua saa, pitää vissiin myös se vesilukko mikälie olla vai? Niin ja kauanko noissa siis oikein menee

Ainakin kaupungeissa on viini- ja oluttarvikeliikkeitä. Mielestäni olen nähnyt noita myös isommissa marketeissa.

Muutama viikko menee niin juoma on valmista. Kyllä nyt vahvasti vaikuttaa siltä että siellä ollaan turhan innoissaan ;) Kato ny ettei lähe mopo käsistä..

UP!

Pitäskö ton Finlandia Cider -valmisteen haista pullotusvaiheessa kiljulle/kotikaljalle ja maistua lähinnä kotikaljalle?

Vesilukko pulppuaa parhaillaan, Coopersin bitter uutteesta laitoin oluset tulille. Saa nähdä tuleeko minkään makusta.
Ominaispaino alussa ~1.032

Kas kas, pöntöt alkavat nurkissa pulppuamaan kun Alkon lakkouhka on päällä joulun ja uudenvuoden lähestyessä.. :eek: :D

Tässähän kyllä ehtisi hyvin uudeksivuodeksi jonkinmoisen satsin pyöräyttää.. taidanpa itsekin kaivaa käymisvehkeet huomenna varaston uumenista! :rock:

Edit: Saahan sitä olutta ja sidukkaa tietty kaupastakin juu, tuli vaan näin sopivaan aikaan tämän ketjun nosto että väkisin tuli mieleen tämmöinen syy-yhteys..

Kaverit joskus 13weenä päärynätiivisteestä tekivät päärynäkiljua joka maistui melkolailla siiderille :D Että joko sitä ei oikein tiennyt miltä kilju/siideri maistuu tai sitten parhaat aineet tulee vahingossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom