Shellin V-power

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marek
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo unohdetaan yrjöilyt, sori.
Mutta asiasta:

vähemmän hiilivetyä ja enemmän oktaanilukua nostavia aineita ?

Eikös juuri aromaattisilla hiilivedyillä kuten tolueeni sitä oktaanilukua nosteta. Vai mitä ?
Oktaaniluvun nostoon käytetään toki myös hiilivetyjä, mutta paljon myös muita aineita. Oksygenaatteja ja etanolia käytetään laajasti. Vaikka lyijypohjaisista yhdisteistä onkin jo luovuttu, niin organometalleja on myös paljon käytössä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin mitäköhän sä nyt yrität sanoa? Missä kohtaa menee se ylimääräisten oktaanien raja? Alimman oktaaniluvun jolla moottori vielä toimii "normaalisti" ylittämät oktaanit ovat turhia? Asiahan on niin, että useissa nykyautoissa moottori ei toimi optimaalisesti tolla 95:lla. Tällöin oktaaniluvun lisäys ei voi millään tavalla olla turhaa, koska sillä saadaan parannetua moottorin tehoa, joka taas tässä tapauksessa tarkoittaa ihan suoraan parempaa hyötysuhdetta.

Miksi siis pintää vääntää näinkin päivänselvästä asiasta? Monet nakutuksentunnistuksella varustetut koneet tykkäävät oktaaneista ja sillä selvä. Mikä se ero sitten matalampioktaaniseen bensaan verrattuna on, riippuu ihan täysin koneesta. Kuitenkin sanoisin, että tollanen litran vähennys kulutuksessa ei kovin äkkiä mene läpi.
Yleisesti voisi jakaa moottorit adaptiivisella sytkällä varustettuihin ja sitten kiinteillä kartoilla kipinöiviin. Adaptiiviset eivät ole mitenkään yleisiä. Yleeisin on systeemi, jossa on peruskartta josta on yksi tai useampia tiputetun ennakon karttoja. Näihin tiputetun ennakon karttoihin mennään silloin, kun nakutuksen tunnistus havaitsee nakutusta. Kaikki ne oktaanit jotka ylittävät tuon ensimmäisen kartan vaatimukset vain haittaavat koneen toimintaa.

On tosiaan koneita, joissa pari pykälää korkeampioktaaninen polttoaine antaa hyötyä. Mutta tällöinkin puhutaan varsin pienistä eroista. Tuo EVO-lehden testi osoitti sen, että yksi tämän hetken kehittyneimmistä vapaastihengittävistä koneista ei saanut mitään mainittavaa hyötyä ylioktaaneista. Eikä Adac:n testikään löytänyt oikein mainittavaa hyötyä 100-oktaanisesta. Eli parhaimmillaan ylisuurista oktaaneista voi saada jopa juuri ja juuri mitattavissa olevan eron. Se on kuitenkin päivän selvää, että mitkään 90-oktaanista kelpuuttava jenkit tai 80-luvun mersut eivät saa mitään hyötyä ylioktaaneista, puhumattakaan mistään litroissa mitattavista kulutuksen muutoksista.
 
Se on kuitenkin päivän selvää, että mitkään 90-oktaanista kelpuuttava jenkit tai 80-luvun mersut eivät saa mitään hyötyä ylioktaaneista, puhumattakaan mistään litroissa mitattavista kulutuksen muutoksista.

on se hauska lukea kuinka iso mies itkee... :david:
 
on se hauska lukea kuinka iso mies itkee... :david:

Näinkin asiantuntevan kommentin perään on pakko kysyä että a) mikä tuossa oli itkemistä b) miten kommenttisi noin niinkuin muuten liittyy mitään kautta Shellin V-poweriin?
 
Alkaa menemään keskustelu ihan juupas-eipäs -väittelyks, niin täs vaiheessa kandeis

a) pistää tutkimustulokset esiin: tankkauspöytäkirjat tiskiin
b) alkaa laittamaan vähän viitteitä noihin tulkintoihin

Ainoa faktapohjainen juttu oli se, missä viitattiin tohon autolehden testiin, jossa GTI-kolpero antoi 4,3% enemmän tehoa paremmalla bensalla (jota muuten pidän aika paljona noin korkeaviritteisessä vessassa, mitä muita nopeita muutoksia tuollaiseen autoon voisi tehdä, että saadaan laakista 9hp lisää?).
 
Mites taas toisin päin tapahtuu autolle, jos pitäisi laittaa 98:a ja tankkaakin 95:ta?

Mahdollisesti moottori yrittää nakuttaa, jolloin sytytystä viivästetään ja tämän myötä teho putoaa. Ja periaatteessa tiettyyn vauhtiin vaaditaan aina sama määrä tehoa niin tehon pudotuksen jälkeen kaasua pitää painaa enemmän samaan nopeuteen jolloin kulutus kasvaa. Joku voi tarkentaa mutta eiköhän tuosta lähdetä liikkeelle.
 
Mahdollisesti moottori yrittää nakuttaa, jolloin sytytystä viivästetään ja tämän myötä teho putoaa. Ja periaatteessa tiettyyn vauhtiin vaaditaan aina sama määrä tehoa niin tehon pudotuksen jälkeen kaasua pitää painaa enemmän samaan nopeuteen jolloin kulutus kasvaa. Joku voi tarkentaa mutta eiköhän tuosta lähdetä liikkeelle.

Onko mitään kulumis/kestävyys ongelmia jos tankkaa 95 98 sijaan sellaiseen autoon mihin on tarkoitettu 98 tankattavan.
 
Onko mitään kulumis/kestävyys ongelmia jos tankkaa 95 98 sijaan sellaiseen autoon mihin on tarkoitettu 98 tankattavan.
Kuten edellä sanottiin, parhaassa tapauksessa adaptiivinen sytkänsäätö toimii ja menetetään vain tehoa. Mutta useimmiten mennäänkin sitten nakurajoilla tai sen ylikin, ja se on vain ja pelkästään ylimääräistä rasitusta moottorille. En itse käyttäisi tippaakaan suositeltua alempaa oktaanilukua.
 
Se on kuitenkin päivän selvää, että mitkään 90-oktaanista kelpuuttava jenkit tai 80-luvun mersut eivät saa mitään hyötyä ylioktaaneista, puhumattakaan mistään litroissa mitattavista kulutuksen muutoksista.
Tai ainakaan eivät saa ilman sytkän säätämistä. Tuskinpa noissa mitään nakutuksentunnistimia on. Siksipä väitän, että jos tollanen mersu menee v-powerilla litran vähemmällä kulutuksella, on se säädetty suoraan sanoen ihan päin v...ua 95 oktaanista ajatellen. Eli oikeasti kulutus ei pienene v-powerilla, vaan kasvaa 95:lla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
on se hauska lukea kuinka iso mies itkee... :david:
Aika moni jätti tuon tasoisen väittelyn yläasteelle. Samahan se on keskittyä lässyttämiseen jos ei ole mitään asiapitoista sanottavaa keskusteluun. Eix juu, piis & loov.
 
Mites taas toisin päin tapahtuu autolle, jos pitäisi laittaa 98:a ja tankkaakin 95:ta?

Riippuu autosta. Jos kyseessä on vanhempi jossa ei ole nakutuksen tunnistinta, niin on olemassa suuri vaara konerikosta. Vähänkään tuoreemmissa autoissa ei ole ongelmia. Pahimmillaan menetät pari prosenttia tehoa. Nykyautoissa on muutenkin aika harvinaista tuollainen ehdoton 98 oktaanin vaatimus. Esimerkiksi Bemari ilmoittaa useimmille malleilleen moottorin kelpuuttavan 91-100 oktaanista.
 
Alkaa menemään keskustelu ihan juupas-eipäs -väittelyks, niin täs vaiheessa kandeis

a) pistää tutkimustulokset esiin: tankkauspöytäkirjat tiskiin
b) alkaa laittamaan vähän viitteitä noihin tulkintoihin

Ainoa faktapohjainen juttu oli se, missä viitattiin tohon autolehden testiin, jossa GTI-kolpero antoi 4,3% enemmän tehoa paremmalla bensalla (jota muuten pidän aika paljona noin korkeaviritteisessä vessassa, mitä muita nopeita muutoksia tuollaiseen autoon voisi tehdä, että saadaan laakista 9hp lisää?).

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Kr...p?ComponentID=102565&SourcePageID=102586&TL=2

Turboautoissa tosiaan nuo oktaanit vaikuttavat merkittävästi tehoihin. Samaisessa EVO-lehden testissä uusi M5 sai prosentin luokkaa olevia tehoeroja eri bensoille. Jos jotain merkittävää lisätehoa tuohon Golfiin hakee, niin virilastuhan on mitä helpoin ratkaisu. Tuo kyseinen moottori antaa varsin mukavasti lisää voimaa pelkällä lastulla.
 
Perstuntumalla parasta bensaa, vaikkakin tyyristä. Eikä kiinnosta sen pidemmälle väitellä, ajakoot muut vaikka polttoöljyllä, mutta mun alfa ainakin tykkää V-voimasta, ja sen huomaa. Lähettää ihan eri tavalla.
 
Hehe, olin ihan varma että toi Syyskuun alennus tarkottaa sitä, että ysivitoisen hinta nostetaan tiistaisin sinne puoleentoista euroon :D

Mutta juu, käväsin tätäkin löpöä sitten tankkaamassa. Eipä oikeastaan mitään eroa tunnu perus 98-oktaaniseen, ihan samalla lailla kulki ja kulutti
 
Zone-sarja -42%
Riippuu autosta. Jos kyseessä on vanhempi jossa ei ole nakutuksen tunnistinta, niin on olemassa suuri vaara konerikosta. Vähänkään tuoreemmissa autoissa ei ole ongelmia. Pahimmillaan menetät pari prosenttia tehoa. Nykyautoissa on muutenkin aika harvinaista tuollainen ehdoton 98 oktaanin vaatimus. Esimerkiksi Bemari ilmoittaa useimmille malleilleen moottorin kelpuuttavan 91-100 oktaanista.

No nyt pitäisi varmaan laittaa tämä tonne tyhmien kysymysten palstalle. Kun mun Bemarin ohje sanoo 92-98 okt., niin voiko sinne nyt turvallisin mielin käydä lataamassa ens tiistaina tota V-poweria tankillisen. Ihan niinku kokeeks.
 
V-power jyrää, kokeilin sitä tankillisen prätkään ja pääsin 15kilsaa enemmän ku 98:lla..ELi nyt joka tiistai tankki täyteen:D
 
Mun Bemarin ohje sanoo 92-98 okt., niin voiko sinne nyt turvallisin mielin käydä lataamassa ens tiistaina tota V-poweria tankillisen. Ihan niinku kokeeks.

Voit käydä. Ylimääräisistä oktaaneista ei ole haittaa (kuten ei välttämättä hyötyäkään), mutta liian alhaisesta oktaaniluvusta voi olla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom