Shakkinyrkkeily

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Shakkinyrkkeily on laji jossa yhdistetään (yllätys yllätys) shakki ja nyrkkeily. Lajin ideoi Ranskalainen sarjauva taiteilija Enki Bilal vuonna 1992 julkaistuun sarjakuvaromaniin Kylmä päiväntasaaja. Lajin realimaailaan toi hollantilainen Iepe Rubingh (1974-2020) 2000-luvun alussa.

Lajista wikipediassa: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Shakkinyrkkeily

Syy topicin tekemiselle on syksylla (2.10) järjestettävä suomen eka shakkinyrkkeily tapahtuma ja varsinkim sen päämatsi Sakari Lähderinne vs. Tuukka Repo! Lähderinne siis on shakkinyrkkeilyn maailmanmestari kertaa kaks ja entinen ammattinyrkkeilijä, Repo puolestaam CAGE illoista tuttu kovanyrkkinen vapaaottelija ja vuoden 2015 immaf mm-hopeamitallisti.

Tapahtumasivut: https://www.nordicchessboxing.com

Ikuisen peruskurssin juttu illan pääottelusta: https://ikuinenperuskurssi.com/2021/03/15/kaksinkertainen-maailmanmestari-kohtaa-mm-hopeamitalistin/

Outo laji, mutta jotenki nii hiton kiehtova.

Vaikea kuvitella, että toi olisi hyvä yleisölaji.

Nyrkkeilyä tavallinen katsoja "ymmärtää" yleisellä tasolla riittävästi.
Shakista ei keskivertohenkilö ymmärrä välttämättä tarpeeksi ja pikashakin
seuraaminen tekee seuraamisesta vielä vaikeampaa. Toki jos se katsojalle
riittää, että nappuloita liikuteltiin, niin miksipä ei.

Kuulosti lupaavalta, mut petyin suunnattomasti ku noi ei moukaroikaan toisiaan sen shakkipelin aikana :cry:. Nyt toi on aika mitäänsanomattoman tylsää, ja 2 lajii vaa mitkä ahdettu yhteen. Parempi ois esim. jos hävii tietyn nappulan, ni otat tietyn määrän iskuja vastaan(jotka lyödään pöydällä istuessa, ja sääntöjen rajoissa kenties mahdollista väistää). Tai toista saa takoa rajattomasti tai jonkun tietyn ajan(tiimalasi?) sisään koko pelin ajan, ja pelin voi voittaa myös tyrmäyksellä. TAI häviäjä saa päättää ottaako päähän vai mahaan iskut, ku peli on ohi. TAIIII tää onki joukkuelaji(16vs16), ja ihmiset toimii nappuloina jättimäisellä laudalla. Jos sut syödään, ni hyväksyt kohtalos ja otat turpaan niinku sotilas. Ois aika kewl, ku joku perustais kaiken treeninsä opetellakseen liikkuun optimaalisesti ratsuna tulevissa olympiakisoissa. Jätkä kävelis vaa L:n muotosesti.

Kuulosti lupaavalta, mut petyin suunnattomasti ku noi ei moukaroikaan toisiaan sen shakkipelin aikana :cry:. Nyt toi on aika mitäänsanomattoman tylsää, ja 2 lajii vaa mitkä ahdettu yhteen. Parempi ois esim. jos hävii tietyn nappulan, ni otat tietyn määrän iskuja vastaan(jotka lyödään pöydällä istuessa, ja sääntöjen rajoissa kenties mahdollista väistää). Tai toista saa takoa rajattomasti tai jonkun tietyn ajan(tiimalasi?) sisään koko pelin ajan, ja pelin voi voittaa myös tyrmäyksellä. TAI häviäjä saa päättää ottaako päähän vai mahaan iskut, ku peli on ohi. TAIIII tää onki joukkuelaji(16vs16), ja ihmiset toimii nappuloina jättimäisellä laudalla. Jos sut syödään, ni hyväksyt kohtalos ja otat turpaan niinku sotilas. Ois aika kewl, ku joku perustais kaiken treeninsä opetellakseen liikkuun optimaalisesti ratsuna tulevissa olympiakisoissa. Jätkä kävelis vaa L:n muotosesti.
Tässä varmaan idea näyttää että hyvä nyrkkeilijä on älykäs.

Tuskin tästä mihinkään yleisömagneetiksi koskaan on, mutta ei shakki niin monimutkainen laji ole, ettei pienellä perehtymisellä ymmärtäis ns. tarpeeksi.

Tuskin tästä mihinkään yleisömagneetiksi koskaan on, mutta ei shakki niin monimutkainen laji ole, ettei pienellä perehtymisellä
ymmärtäis ns. tarpeeksi.

Tässä varmaan idea näyttää että hyvä nyrkkeilijä on älykäs.
Käsittääkseni homma ei ole lähtösin nyrkkeilypiireistä niin tuskin tästä on kyse. Mun mielestä mielenkiintosinta on miten shakin peluu onnistuu sen jälkeen kun on lyöty päähän ja sykkeet on muutenki korkealla.

mutta ei shakki niin monimutkainen laji ole, ettei pienellä perehtymisellä
ymmärtäis ns. tarpeeksi.

No joo, pikashakissa peli päättyy oletettavammin yksittäisen huonon siirron seurauksena kuin hienoon (kahta siirtoa kauemmas tähtäävään) taktiseen kuvioon, mikäli pelaajat ovat lähellä samaa tasoa.

Mun mielestä mielenkiintosinta on miten shakin peluu onnistuu sen jälkeen kun on lyöty päähän ja sykkeet on muutenki korkealla.

Samaa olen hunteerannut.

Ja ylipäätään, miten käytännön järjestelyt (hanskat yms.) hoidetaan. Vai pelaavatko noi "puheella".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikös Lennox Lewis pelaillut joskus shakkia osoittaakseen älyään? Olen molempia lajeja harrastanut enkä kyllä ole tämön yhdistelmän ideaa ymmärtänyt.

Minkä paineen?

Pikashakissa taktiikan rooli on "vähäinen". Pitää tehdä hyviä "normaaleja" siirtoja.
Yks tuttu harrastellut lajia useamman vuoden.
Kuvaili että vähän kuin sodassa, stressin alla tehdään siirrot.
Paine siis siitä että matsia tulossa.
Ennen matsia jotkut saattaa fyysisesti täristä, ajatukset harhailee mitä mä teen täällä jne.
Siis ihan yleisesti lajeissa.

Mun mielestä on myös hyvä muistaa että tällä lajilla juuret on myös pitkälti taiteeseessa. Idean isä on sarjakuvataiteilija ja reaalimaailaan sen on tuonut oli performanssitaiteilija. Eli lähtökihdissakaan ei välttämättä ole liikaa mietitty urheilullista näkökulmaa.

Itse ymmärrän mollemmista lajeista vain vähän, mutta yhdistelmä kiehtoo ja molempia pitää osata jos meinaa voittaa.

Yks tuttu harrastellut lajia useamman vuoden.
Kuvaili että vähän kuin sodassa, stressin alla tehdään siirrot.
Paine siis siitä että matsia tulossa.
Ennen matsia jotkut saattaa fyysisesti täristä, ajatukset harhailee mitä mä teen täällä jne.
Siis ihan yleisesti lajeissa.
Tasoittuuko paine toisessa shakkierässä? Eli onko ensimmäinen erä shakkierä vaikein?

Shakissa voi helposti siirtää 5-10 rutiinisiirtoa, ellei vastustaja pelaa jotain ihan ufoa. Ellei kotelo kestä, se on toinen homma.

Itse ymmärrän mollemmista lajeista vain vähän, mutta yhdistelmä kiehtoo ja molempia pitää osata jos meinaa voittaa.
Kyllä se nyrkkeilyyn mielestäni painottuu. Mattia ei kovin nopeasti "voi" tehdä, mutta tyrmäys on mahdollinen ensimmäisessä erässä. Shakissa yksittäinen virhe on merkittävämpi. Edelleenkään se ei ole suora voitto, vaan 20-30 siirtoa pitää vielä pelata, jotta materiaaliylivoiman voi realisoida, eikä toisaalta saa itse tyriä, tai tilanne voi kääntyä hetkessä päälaelleen.

Toisaalta parempi nyrkkeilijä (huono shakinpelaaja) voi käytännössä keskittyä pelkästään nyrkkeilemiseen 3 erää. Ellei nyrkki nukuta vastustajaa, ottelu hävitään shakissa ajalla. Täten kuka tahansa hyvä nyrkkeilijä (oikeasti vailla mitään tietämystä shakista voisi menestyä lajissa), mutta pelkkä shakkimestari häviäisi heti kehässä.

Melkeinpä uskaltaisin epäillä, että shakkinyrkkeilyssä ottelun voittaa "aina" parempi nyrkkeilijä. Tai ainakin se on oletusarvoisesti perustellumpaa.

Jos en nyt ihan väärin muista, niin Sakari Lähderinne, joka siis on kaksinkertainen maailman mestari voitti ekan mestaruutensa shakkierissä ja oli nyrkkeilyerissä häviämässä.

Toisen maailmanmestaruuden meinas hävitä jo ekassa erässä shakkilaudalla, mutta löi sitten pihalle tokassa erässä.

Tasoittuuko paine toisessa shakkierässä? Eli onko ensimmäinen erä shakkierä vaikein?

Shakissa voi helposti siirtää 5-10 rutiinisiirtoa, ellei vastustaja pelaa jotain ihan ufoa. Ellei kotelo kestä, se on toinen homma.
En ole itse harrastanut shakkinyrkkeilyä niin en osaa sanoa tasottuuko henkinen paine.
Mutta sykkeet varmaan katossa ekan erän jälkeen, varmaan vaikuttaa shakkiin.
Pitää nyt sen verran sanoa että ei siellä mitään huippu nyrkkeilijöitä ole.
Ne tietenkin kattoo sopivat parit matseissa toisilleen, ei se idea ole mitään ufc:tä.
Käy kokeilemassa ja kirjoita tunnelmista, ainakin helsingissä on seura.

Suositut

Back
Ylös Bottom