Shakkinyrkkeily

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yksittäinen shakkinyrkkeilymatsi voisi muuten olla aivan hyvä lisä jonkun perinteisemmän kamppailutapahtuman oheen.
Samaa mieltä! Olisi oiva tapa tuoda lajia näkyviin. Lajissahan on liittonsa, enkä tiedä miten nämä suhtautuu häkkiin allustana. Toisaalta miten esim. SAN suhtautuisi jos jossain ammattinyrkkeilyillassa olisi välissä shakkinyrkkeilyä? Mutta itselle tulee mieleen esim. Total Fight Night joka käsittääkseni on oteltu kehässä. Hauska lisä olisi tämä laji sinne.

Minusta tuo shakkinyrkkeily ei oikein toimi ja vaikuttaa kovin teennäiseltä viritykseltä. Paperilla hauska idea, mutta käytännössä puuduttavaa katsottavaa vaikka erillisinä miellläni seuraan molempia lajeja. Suurimmaksi ongelmaksi tässä tullee se, että shakki-osuus on vaan tasoltaan liian keskinkertaista, että sitä jaksaisi katsella.

Viimeksi muokattu:
En tiedä lajin sääntöjä enkä miten ottelut on käytännössä toteutettu. Nautin molemmista lajeista kyllä erillään, jostain syystä en ole vaan perehtynyt tai löytänyt aikaa tälle.
Andy vaan esitti kysymyksen johon vastasin sarkastisesti koska vaihtoehtoja erätauolla pelaamiseen olisi monia helppojakin. En tosiaankaan tiedä miten nämä vaikuttaisi lajiin itsessään.

Niin kyllähän se teknisesti toimisi siten että pelitilanne heijastettaisiin vain isolle näytölle ja pelaajat sanoisivat siirtonsa kulmassa istuen. Mutta koko lajin idea nähdäkseni vesittyisi siinä.

Koko lajin taso on tietysti erittäin heikko, kun keskitason vapaaottelija Tuukka Repo voitti ensimmäisessä ottelussaan lajin maailmanmestarin. Olisi aika vaikea kuvitella, että joku tasoltaan Repoa vastaava painija, potkunyrkkeilijä tai judoka voittaisi ensimmäisessä vapaaottelumatsissaan UFC:n mestarin. :eek:

En minäkään tuota jaksaisi seurata kokonaista kamppailutapahtumaa niin että olisi kymmenen shakkinyrkkeilymatsia putkeen. Mutta tosiaan yksittäinen matsi johonkin Total Fight Nightin tapaiseen iltaan toimisi oikein hyvin.

Minusta tuo shakkinyrkkeily ei oikein toimi ja vaikuttaa kovin teennäiseltä viritykseltä. Paperilla hauska idea, mutta käytännössä puuduttavaa katsottavaa vaikka erillisinä miellläni seuraan molempia lajeja. Suurimmaksi ongelmaksi tässä tullee se, että shakki-osuus on vaan tasoltaan liian keskinkertaista, että sitä jaksaisi katsella.
Omaan silmään myös nyrkkeily usein kovin keskinkertaista, mutta silti pidän lajia viihdyttävänä. Varsinkin livenä. Toisaalta omasta mielestäni minkään lajin ylipäätään ei tarvitse olla huippua ja vakavaa ollakseen viihdyttävää.

Niin kyllähän se teknisesti toimisi siten että pelitilanne heijastettaisiin vain isolle näytölle ja pelaajat sanoisivat siirtonsa kulmassa istuen. Mutta koko lajin idea nähdäkseni vesittyisi siinä.

Koko lajin taso on tietysti erittäin heikko, kun keskitason vapaaottelija Tuukka Repo voitti ensimmäisessä ottelussaan lajin maailmanmestarin. Olisi aika vaikea kuvitella, että joku tasoltaan Repoa vastaava painija, potkunyrkkeilijä tai judoka voittaisi ensimmäisessä vapaaottelumatsissaan UFC:n mestarin. :eek:

En minäkään tuota jaksaisi seurata kokonaista kamppailutapahtumaa niin että olisi kymmenen shakkinyrkkeilymatsia putkeen. Mutta tosiaan yksittäinen matsi johonkin Total Fight Nightin tapaiseen iltaan toimisi oikein hyvin.
Analogiasi ei ihan täysin toimi koska vapaaottelu oli hyvinkin kiinnostavaa lajin alkuaikoina ysärin lopussa/2000 luvun alussa kun lajia hallitsivat mm. juurikin judokat ja painijat. Nimittäin silloin vaparia katsottiin motiivilla "mistä kamppailulajista löytyy univerusmin kovimmat jätkät" tai että "mikä on yksinkertaisesti paras kamppailulaji". En minä vaparia ainakaan urheilulajina seurannut edes pridessä :-D

Shakkinyrkkeilylle on vaikea löytää mitään vastaavaa ekologista lokeroa kamppailuskenessä.

Suurimmaksi ongelmaksi tässä tullee se, että shakki-osuus on vaan tasoltaan liian keskinkertaista, että sitä jaksaisi katsella.
Mä taas olen sitä mieltä, että katsojat ovat liian keskinkertaisia, eivätkä ymmärrä shakkia riittävästi, jotta lajin katsominen olisi yleisellä tasolla mielekästä. Pikashakin katsominen on vaikeaa, koska asiaan jonkin verran perehtyneelläkään ei välttämättä ole riittävästi aikaa itse ymmärtää, miksi jokin siirto tehtiin. Se, että joku siirtää vs lyö on eri asia katsojan kannalta eri asia. Oikeastaan ainoa "yhdistävä" tekijä on shakkimoka vs luvunlasku, mutta nekin ovat "väärin päin".

Hyvä ja huono, tai ottelua hallitseva, nyrkkeilijä on lajia ymmärtämättömämmänkin helpompi erottaa toisistaan. Asemallista etumatkaa, vahvaa ruutua tms. ei puolestaan vihkiytymätön ymmärrä.

Shakkinyrkkeily on kaikin puolin outo laji. Näytös-/hyväntekeväisyysottelukamaa ennemminkin kuin vakava ja katsojia kiinnostava urheilulaji.

Ehkä minä sitten olen poikkeus kun ihan kokonaisia iltoja olen katsonut. Shakista ymmärrän vähän, mutta hyvä selostaja korjaa tämän ja esim. helsingin Illassa selostus kuului myös yleisöön.

Tuskin tästä mitään jättilajia tulee, mutta ei kai kaikista lajeista tarvitsekaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ehkä minä sitten olen poikkeus kun ihan kokonaisia iltoja olen katsonut. Shakista ymmärrän vähän, mutta hyvä selostaja korjaa tämän ja esim. helsingin Illassa selostus kuului myös yleisöön.
Minä olin Hesan tapahtumassa kannustamassa frendiä. Tapahtuma oli mielestäni kaikin puolin hyvin toteutettu ja siitä jäi hyvä muistijälki.

Samaan hengenvetoon sanon, että kyllä esim. 8 nyrkkeilymatsin iltama on mulle liikaa, koska tavallaan olen mitä luultavimmin kiinnostunut vain pääottelusta tai ehkä lisäksi sitä edeltävästä.

Porissa oli ollut perjantaina joku nyrkkeilytapahtuma, jossa mukana oli myös shakkinyrkkeilyottelu. Kovin paljoa en tiedä, kun en satakunnankansaa tilaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom