Selkävaivaa..

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
46
Mikä piru mahtaa olla kun esim penkatessa kohtuullisella kaarella selkä tulee helvetin kipeeksi. Myös jalka ja selkäpäivien jälkeen se oireilee ikävästi (mutta ei aina). Kipeänä on yleensä ristiselkä ja siitä alaspäin vähän matkaa... Kipu säteilee usein takareisiin ja säären ulkosyrjään (issias?!) Pakaran sivusta kun painelee niin silloin tämä efekti tulee vaikka ei paikat olisikaan jumissa reenin jälkeen.

Selkäkipuja

Jos kipu tuntuu pakarassa myös kyykätessä ja mavessa, niin kyseessä vois olla SI-nivel ongelma. Eli lonkan koukistajat on jääny venyttelemättä.

Itselläni on ollut vastaavanlaisia ongelmia jo ennen, kuin aloin punttitreenin. Pari vuotta sitten selkä kipeytyi oikein kunnolla ja nopeasti, jonka jälkeen mulla todettiin välilevyn pullistuma. Oireet ovat juuri tuota ristiselän kipua ja jalkaan säteilyä.

Jos vaiva jatkuu tai pahenee, on varmasti syytä käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Tosin lääkäri ei voi muuta kuin määrätä lääkkeitä ja lepoa, joten paras lääkäri olet sinä itse; omien tuntemusten mukaan teet sitä mikä tuntuu hyvältä ja jätät tekemättä sen mistä tulet kipeäksi.

Joo, iskiasvaivahan tuo. Kun väännät selkää kaarelle niin välilevy pullistuu ja painaa hermoa. Helvetin ikävä ongelma ja saattaa mennä niin pahaksi että ei pääse kävelemään. Kuntoutus menee yritys/erehdys -menetelmällä, mutta ammattilaisen diagnoosi auttaa.

Se miksi se tuntuu myös pakarassa on se että hermo kulkee siellä jossain pakaran sisällä. Mulla on joskus auttanut tuossa tilanteessa pakaroiden venyttely, enemmän kylläkin lonkankoukistajien.

Joillain ihmisillä muuten iskiashermo saattaa kulkea piriformiksen "läpi" ja kireät pakaralihakset ärsyttävät sitä helpommin kuin yleensä. Mutta jos sulla lähtee kipu ristiselästä asti niin eiköhän se vika ole siellä.

Sama vaiva täälläkin, ajoittain pahempana ja ajoittain ei juuri mitään kipua. Minulla auttaa venyttely joka päivä (aloitin juuri, uudenvuodenlupaukseni!), kipu häviää venyttelyn jälkeen. Erityisesti pakarat ja takareidet täytyy venytellä hyvin.
Toinen juttu, mikä voi pahentaa tilannetta, ovat eri pituiset jalat. Kun lonkat ovat koko ajan vinossa, vaiva pahenee. Jos oikein pahaksi äityy, kannattaisi varmaan käydä oikean asiantuntijan katsastuksessa. Säännöllisestä hieronnasta lienee myös apua, mutta jos ei venyttele hierontojen välissä, sen teho kyllä heikkenee.

Originally posted by sledgehammer
Mikä piru mahtaa olla kun esim penkatessa kohtuullisella kaarella selkä tulee helvetin kipeeksi. Myös jalka ja selkäpäivien jälkeen se oireilee ikävästi (mutta ei aina). Kipeänä on yleensä ristiselkä ja siitä alaspäin vähän matkaa... Kipu säteilee usein takareisiin ja säären ulkosyrjään (issias?!) Pakaran sivusta kun painelee niin silloin tämä efekti tulee vaikka ei paikat olisikaan jumissa reenin jälkeen.

Itselläni alaselkä kipeytyi ja hermot alkoivat vedellä pakaraan ja reiteen päin aina vedon, kulmasoudun ja alataljan jälkeen. Lopulta ei saanut enää kenkiä kunnolla jalkaan, ja päätin mennä lääkäriin noin 7 kk kärsittyäni.

Röntgenissä alimman lannenikaman nikamakaaresta puuttui pätkä luuta, siis kaari oli toiselta puolen poikki (synnynnäistä) --> nikama oli siirtynyt --> hermot puristuksessa --> sattuu.

Lääkkeeksi fysioterapiaa, selän pikkulihasten vahvistamista ja kehotus olla repimättä selkää enää paskaksi. Treeni jatkuu muuten entiseen malliin, mutta alaselkää joutuu varomaan.

Joskus kannattaa ihan oikeasti mennä lääkäriin, näköjään kaikkea omituista voi löytyä.

Eli sulla samanlainen vika selässä kuin mulla?

<==============

Hermot välillä tosiaan puristuksissa ja "säteilee" pakaraan ja takareiteen. Treeni jatkuu, mutta tosiaankin maksimi kyykky ja veto treenejä välttelen... :cool:

treenit jatkuu..

mutta kyykyssä ja vedossa taytyy olla "pakki kasassa" ts. vatsa- ja selkälihakset jännitettyinä KUNNOLLA. Itse teen mieluummin isoilla raudoilla lyhyitä sarjoja kuin pienillä pitkiä. Syynä se että pitkillä sarjoilla selkä ja vatsa menevät "pumppiin" eikä tukea enää tule. Myöskin kunnon keskittyminen auttaa asiaa.

(itse sain "sähkötystä" viimeksi kuukausi sitten kun olin yksin salilla tekemässä mavea ja kesken sarjan joku älypää koputti oveen.. Sen verran keskittyminen sekosi että tuli laskettua tanko
varomattomasti maahan --> 2vkoa no_kyykky_no_mave, eikä paljon muutakaan)

Originally posted by cartman74
Eli sulla samanlainen vika selässä kuin mulla?

<==============

Hermot välillä tosiaan puristuksissa ja "säteilee" pakaraan ja takareiteen. Treeni jatkuu, mutta tosiaankin maksimi kyykky ja veto treenejä välttelen... :cool:

Enpä tuosta kuvasta osaa tehdä vielä diagnoosia....Eipä peruslekurikaan osannut oikein asiaa selvittää, mutta röntgenlääkärin munkkilatinan kun käänsin, ja etsin sitten itse aiheesta tietoa, niin jotain selvisi.

Diagnoosi oli muistaakseni bina spifida -variaatio L5:ssä, spondylolyysi ja -looma, ja pientä pyöristymistä päätelevyissä. Nikama ei ollut (ainakaan vielä) siirtynyt niin paljon, että puukkoa tarvittaisiin.

Kyllähän ne jumppaliikkeet auttaisivat rakentamaan syvempiä lihaksia tukemaan rankaa, mutta tahtoo unohtua. Sitten kun selkää taas kipeytyy, niin jonkin aikaa jaksaa niihin keskittyä. Alataljaveto erittäin keskittyneesti ja hitaasti n. 12 sarjoilla on kovinta alaselkää tällä hetkellä.

Saitko jotain erikoisohjeita, millä ranka kestäisi paremmin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo, minullakin on ollut vastaavanlaisia vaivoja. Kävin hierojalla sekä nakropaatilla, joka naksautti selän nikamia paikalleen. Se auttoi silloin mutta samoja ongelmia tuli jonkin ajan päästä uudelleen. Aloitin tekemään pari kertaa viikossa alaselkää.. Se on auttanut yllättävän hyvin, sekä myös venyttelen useasti viikossa etenkin jalat ja selän.

Mutta kyykkyä en ole tehnyt, enkä varmaan enään koskaan teekään. Hack-kyykyt ja prässit toimii ihan hyvin, sekä smith-kyykky sopii myös ihan hyvin.

Originally posted by Superman77
Joo, minullakin on ollut vastaavanlaisia vaivoja. Kävin hierojalla sekä nakropaatilla, joka naksautti selän nikamia paikalleen. Se auttoi silloin mutta samoja ongelmia tuli jonkin ajan päästä uudelleen. Aloitin tekemään pari kertaa viikossa alaselkää.. Se on auttanut yllättävän hyvin, sekä myös venyttelen useasti viikossa etenkin jalat ja selän.

Mutta kyykkyä en ole tehnyt, enkä varmaan enään koskaan teekään. Hack-kyykyt ja prässit toimii ihan hyvin, sekä smith-kyykky sopii myös ihan hyvin.

Jos niksauttaja auttaa, niin hyvä homma. Itse menin ensiksi sellaisella, ja äijä antoi ensin jotain lämpölaseria, tökki muutaman neulan selkään ja sanoi, että kävele selkäs terveeksi! 25 euroa ja näkemiin. Ei ohjeita hakeutua joskus lääkäriin, ei paljon pohtinut, että jotain voisi olla rikki, mutta luja usko miehellä oli omiin menetelmiinsä. Vitutti turha rahanmeno, mutta oma vika.

Hackki ja prässi on mullakin isoja jalkaliikkeitä, jotka ei aiheuta ongelmia - ainakaan vielä. Kyykky olisi tietysti kuningasliike jaloille, mutta ei uskalla enää, voi loppua liikunnat kokonaan.

Saitko jotain erikoisohjeita, millä ranka kestäisi paremmin?

No en minäkään tarkkaa diagnoosia muista, mutta kuitenkin 4. ja 5. (vai onko tuo nyt 5. ja 6.) väliset okahaarakkeet (muistaakseni ne on sen nimiset) ovat murtuneet ja minulla on liukumaa eteenpäin 8mm. Tai ainakin silloin kun tuo kuva otettiin niin oli sen verran...
Ohjeet olivat, että pitää pitää keskivartalon lihakset kunnossa! Pitää välttää taivutuksia taaksepäin ja nopeita kiertoja painojen kanssa.... Naprapaatilla aina välillä käyn ja viimeeksi sanoi naprapaatti ettei kantsis raskaita maastavetoja tehdä jottei pääse "tipahtamaan" selkäranka pois paikaltaan! :urjo:
Nyt olisi tarkoitus tutustua noihin syviin vatsalihaksiin ja vahvistaa ja hoitaa niitä...

Selkävaivaan vinkkiä!

Mulla on Slegdehammerin kanssa ollut samanlaisia oireita ja mua on auttanut seuraavat ohjeet: Rintalihaksen venytystä (esim. 2-4 kilon painot käteen ja penkille makaamaan niin että rintalihakset venyy mukavasti noin 1 min ajan). Sitten keppi yläselkään tai ilman ja yläkehon kiertoa molempaan 3x10. Kokeile!

mene lääkäriin, itse taistelin samanlaisten vaivojen kanssa vuoden tutkituttamatta niitä kunnolla. seurauksena siitä välilevyn pullistuma rikkoi jonkin hermon ja sen jälkeen leikkaus ja jalka ja perse ollut nyt 1.5 vuotta tunnottomana ja aika ajoin aika voimattomana. kannattaa tutkituttaa noi vaivat niin pian kuin mahd.

Itselläni oli vastaavantyyppisiä ongelmia selän kanssa kesällä ja kivut lähtivät muutaman kiropraktikkokäynnin ja uudelleen "muistetun" vatsatreenin mukana.
Luulenpa, että vatsalihasten hyvä kunto on avainasemassa selän kuntoon. Nykyään keskittynyt erityisesti keskikropan voimaan ja selkä pysynyt täysin oireettomana reilun puoli vuotta.

Originally posted by notko
Itselläni on ollut vastaavanlaisia ongelmia jo ennen, kuin aloin punttitreenin. Pari vuotta sitten selkä kipeytyi oikein kunnolla ja nopeasti, jonka jälkeen mulla todettiin välilevyn pullistuma. Oireet ovat juuri tuota ristiselän kipua ja jalkaan säteilyä.

Jos vaiva jatkuu tai pahenee, on varmasti syytä käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Tosin lääkäri ei voi muuta kuin määrätä lääkkeitä ja lepoa, joten paras lääkäri olet sinä itse; omien tuntemusten mukaan teet sitä mikä tuntuu hyvältä ja jätät tekemättä sen mistä tulet kipeäksi.
Mitä höpäjät???Kyllähän välilevyn pullistuma voidaan leikata!Kannattaa vaatia aina magneettikuvausta sieltä ne viat löytyy.Itselläni leikattu 2 kertaa ja ens kuussa vielä yks leikkaus et hieman jo vituttaa.Reenit menee ihan päin persettä mutta kunhan toivun niin extreme treenit käyntiin :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom