Selkätreenissä tuntuma kateissa, vinkkejä please :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja klasu71
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens!
Mulla ongelmana on että selkätreenissä en tunnu sitten millään saavani niin sanotusti "tuntumaa" harjoitettaviin lihaksiin. Erityisesti yläselän treenissä ongelma korostuu. Olen kokeillut suurinpiirtein kaikki mahdolliset liikkeet ja kulmat sun mut ja en vaan saa selkäjumpassa kunnollista tuntumaa lihaksiin. Nyt olen ottanut vetoremmit mukaan mutta ei tunnu juuri nekään oikein auttavan. Onko siis vaan niin että selkätreenissä ei kerta kaikkiaan saa kunnollista "pumppia" aikaiseksi ja lihasta väsytettyä ihan kunnolla?

Nyt ois tyhmätkin vinkit ja vastaukset paikallaan, sais helvata edes jonkun ajatuksen siitä että mikä menee pieleen?

Pohjatietoina siis noin puolen vuoden kehonrakennustreeni, aiemmin noin 25 vuotta lyönti/potkulajeja takana.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
kuulostaa hassulta että olet harrastanut kamppailulajeja ja et osaa siltikään käyttää lihaksiasi, millaista treeniä vedät selälle, toisto määrät ym koska selkä on sellainen että se vaatii leipomista jonkin verran että rupeaa tuntumaan, ensiksi katso gymlog ja sitten toteuttamaan käytännössä.

jos näillä ei rupea selkään tulemaan tuntumaa niin silloin on miehessä jotain vialla :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oon itekki vasta lähiaikoina oppinut kunnolla rankaisemaan selkääni.
Asiat joilla ite oon saanu selkätreenit paremmin perille:

- Opetellut lapojen kontrollia(leveä selkä posea jne.)
- Kunnon pumppisarjat alkuun vaikka ylätaljassa/pullover 2-3x20-30 toistoa
- Keskityn siihen että teen työn selällä, johon auttaa tuo selän kontrollointi.
- Kädet ovat vain "koukut"
- Pitää löytää itselle ne parhaat liikkeet

Noilla itse päässyt selkätreeneissä uudelle tasolle.

- Kokeile apinaotetta (kaikki sormet samalla puolella tankoa)
- Kuvittele, että vedät liikettä kyynärpäillä
- Kokeile pumppailla treenin alussa pienillä painoilla monta sarjaa, jos siellä alkaisi veri kiertämään edes hitusen paremmin, joka helpottaa sitä tuntuman saamista.

Kevyet painot. Lähde vaikka soutamaan puukepillä ja pidä se tuntuma. Seuraavaksi pelkkä tanko. Sitten roiskeläpät päähän jne. Kunnes alkaa löytyä hyvät sarjapainot ja tuntuma pysyy edelleen.

1. Opettele aktivoimaan/jännittämään selkälihaksia salin ulkopuolellakin. Tee pitkin päivää Esim. erilaisia selkäposeerauksia, ja mielikuvaharjoituksia. Pääasia on että opit jännittämään selkälihat tehokkaasti tahdonalaisesti.
2. Kun osaat jännittää selkälihaksiasi tehokkaasti, ota se mukaan treeniin. Tee ala- ja ylätaljaa kevyillä painoilla niin että jännittät niitä kohdelihaksia samalla. Painot kuitenkin niin kevyet että voit tehdä 12-15 toistoa pahemmin ponnistelematta. Jos tässä vaiheessa ei vielä ilmaannu tuntumaa, niin seuraavalla kerralla uusiksi, voi viedä muutaman treenikerran että homma kunnolla aukeaa.
3. Kun tuntuma alkaa lopulta löytymään lisää sarjapainoa, mutta vain sen verran että pystyt tekemään sarjan loppuun hyvällä tekniikalla ja etenkin tuntumalla. Voin kertoa että kun sen tuntuman jaksaa sieltä tiukalla keskittymisellä hakea, niin painoa ei paljoa tarvii että selkälihat saa muutamalla kovalla sarjalla jumiin :)

Yllämainittujen lisäksi itselläni aikoinaan auttoi huomattavasti kämmenien vieminen erilleen esim. ylätaljaa tehdessä. Selkä jännittyy ja latseilla työskenteleminen helpottuu. Käänteisesti kuin rintaa treenatessa, jolloin sisäänpäin kampeaminen aktivoi rintaa.

Kiitoksia kaikille vinkeistä, huomenna ois selän vuoro eli pääsen testailemaan noita teidän vinkkejä. :) Noi Gymlogin videot on aikasen kivoja, noitahan pitää katella enempikin :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitoksia vielä vinkeistä, itse asiassa apua oli huomattavastikin. Suurin ongelma edelleen saada treeni kohdistumaan ylätaljassa niskan taakse mutta vetoremmeillä ja apinaotteella alkoi vähän paremmin kohdistua, samaten vastusta piti näemmä aika lailla alentaa. Jotenkin outo liikerata mulle, no pikkuhiljaa, täytyy selvästikin alkaa opettelemaan tuota. Noista gymlog videoista aukesi monikin juttu, erityisesti alataljan olen tehnyt ihan päin vehettä. Täytyypä ryhtyä noita katteleen vähän enempikin :)

Mulla oli vähän samoja ongelmia, mut nyt kun saan lavat liikkumaan hienosti niin kyl siinä selkä jotain työtä tekee. Pyydä vaikka kaveria katsomaan miten homma pelittää.

Yks mikä mulla autto myös tuntuman löytymiseen oli että rupesin keskittymään muutamassa treenissä myös negatiiviseen vaiheeseen ylikorostetusti. Eli pudotin painoja reilusti, tein pitempää sarjaa ja negatiivinen osa joka toistolla 3-5s. Tuon jälkeen tuntuma on löytynyt paljon helpommin.

Tuossa oli muuten uudessa Probodyssä aika paljon juttua juuri selkätreenistä. Yksi juttu voi tosiaan olla ihan toi lapojen yleinen liikkuvuus mikä aiheuttaa ongelmia ja tuo negatiivinen vaihe auttaa rauhassa tehtynä minuakin saamaan sekä liikettä lapoihin että tuntumaa paremmaksi. Vieläkin tosin vedän käsillä liikaa mutta opettelemistahan tämä :) Hiljaa hyvä tulee ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom