Selkätreeni järjestys

Mun ois tarkotus treenata selkää.
Tekisin maastavetoa, kulmasoutua ja ylätaljaa.. Kannattaako maastaveto tehdä ensimmäisenä vai kulmasoutu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekisin maastavetoa, kulmasoutua ja ylätaljaa.. Kannattaako maastaveto tehdä ensimmäisenä vai kulmasoutu?

Riippuu vähän tavoitteista. Eli mihin haluat erityisesti panostaa.
Yleensä suositellaan, että tehtäisiin se raskain liike (pääliike) treenin alussa, kun vielä on vahvimmillaan.

Joko mave ekana ja soutu viimeisenä tai toisinpäin. Jos haluat nostaa maastavetoa niin ensimmäinen vaihtoehto. Ylätalja mielellään siinä keskellä, että alaselkä palautuu hieman.

Jos tosiaan selkää haluat treenata, niin en tekis kyllä maastavetoa ollenkaan selkätreenissä. Mutta siis viimeisenä Mave sitten, jos sen tähän treeniin haluat.

En ole ikinä ymmärtänyt, enkä varmaan ymmärrä.
Kuinka voi tehdä kulmasoutua jos on alle tehnyt kovan maven?

Mä siis tekisin maven viimeisenä. Treenistä jo hyvä lämpö pohjalla niin voi alkaa melko ripeästi sykkimään.

Ehdottaisin Mave, Soutu, Talja.

J.Jake: Itse katson asiaa juuri eri kantilta, tuntuu jopa luontevalta maven jälkeen ottaa muutama iso kiekko poies tangosta ja ruveta soutelemaan :D [kun taas väsyneellä selällä lisätä kiekkoja ja ruveta vetämään kuulostaa... loukkaantumiselta]
Ja talja viimeisenä kun se on selkeästi pumppailuliike 2 raskaan päälle, tässä kiinnostaa vähiten minkä verran on paukkuja jäljellä kun kunnolliset liikkeet on jo tehty(jos olisi leuanveto, tekisin ekana, sillä ei rasita suoranaisesti alaselkää ja maven jälkeen voi olla hankala jo roikkua)...
Jokainen tyylillään ja ajatuksillaan, tuossa mun.

Mave ekana, ellei tavoitteena tehdä erityisen raskaita kulmasoutuja. Itse tekisin kulmasoudun myös kässäreillä niin vähemmän rasitusta alaselälle.

Tässä varmaankin tärkein kysymys olisi, että mitkä on tavoitteet? Ja millaista treeniä teet? Onko treeni voimaryskäämistä vai bodailua?

Ihan hyvin onnistuu, jos joku muu liike siinä välissä ja tekee soudun yatestyylisesti 45 asteen kulmassa ilman repimistä.
Joo, niin olen ymmärtänyt.
Jos alaselkä ei väsähdä mavesta niin mikä sitten?

Itseasiassa itse teen maven mahd.paljon jaloilla ja varmaan siksi mulle sopii se viimeiseksi liikkeeksi.
Nitoo sen treenin yhteen mukavasti.

Jep. Kuka mitenkin. Kannattanee kokeilla miltä tuntuu. Ei treeni hukkaan mene vaikka liikejärjestystä välillä vaihtaakin.

Tässä varmaankin tärkein kysymys olisi, että mitkä on tavoitteet? Ja millaista treeniä teet? Onko treeni voimaryskäämistä vai bodailua?
Tää on mun mielestä just se the kysymys. Ja sielläkin vielä erotella että jos bodaus niin millainen bodaus. Mä en laittais mavea ikinä mihinkään muualle kuin treenin alkuun ellei sitten treeniohjelma ole selvästi pumppiin ja tuntumaan painottuva, koska silloinhan sillä ei ole väliä miten paljon siinä saa painoa liikkeelle. Jos tehdään raskaamman puoleista voimabodausta missä tavoitteena on nostaa samalla kyykyn, penkin ja maven tulosta niin ehdottomasti ensimmäiseksi puhtaasta voimanostosta tietysti puhumattakaan. Jos jotain tästä välistä niin sit kai katsotaan miltä se tuntuu ja mikä liike vaikuttaa johonkin toiseen minkä verran.

Joo, niin olen ymmärtänyt.
Jos alaselkä ei väsähdä mavesta niin mikä sitten?

Siis tuo oli ihan oman kokemuksen mukaan eli perinteinen soutu missä selkä on lähes vaakatasossa ei toimi vedon jälkeen, koska selässä ei ole enää tarpeeksi pitoa. Mutta tosiaan tollainen yatestyylinen soutu onnistuu hyvin, kun löytää oikean tekniikan. Itsellä on aina kapea penkki tuossa vedon ja kulmasoudun välissä niin saa selkä levätä vähän.

Back
Ylös Bottom