Selkä jytkyksi Mavella tai ilman

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jason
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on treenissä jo SJMV, joten tavallista mavea en tee. Kulmasoutu ja ylätalja ovat jo vähän aikaa olleet mun selkätreenin kulmakivet. Ja selkä kestää ainakin meikäläisellä niitä kovia sarjoja aika ison määrän, mutta yhtä liikettä ei jaksa tehdä kovaa kuin kaksi, kolkeintaan kolme sarjaa. Kun vaihtaa vuoronperään soutuliikettä ja ylhäältä vedettävää liikettä, niin tuo 12 sarjaa menee hyvin.

Tosin mä treenaan nyt ja varmaan tulevaisuudessakin 2-jakoisella ja siinä tulee selälle 6 sarjaa per treeni ja nuo vedetään kaikki raivolla.

Eipä tuosta nyt kauheesti selvää saanut. Mutta aloitan ensi viikosta tuon tekemisen. Voihan sitä tosiaan vaihdella.. Katsotaan tuoko lisäpuhtia selkätreeniin. Normi selkätreenin jälkeen on kyllä aika lopussa, joten taidan kumminkin tehdä sen ensimmäisenä liikkeenä.

Jason sanoi:
Eipä tuosta nyt kauheesti selvää saanut. Mutta aloitan ensi viikosta tuon tekemisen. Voihan sitä tosiaan vaihdella.. Katsotaan tuoko lisäpuhtia selkätreeniin. Normi selkätreenin jälkeen on kyllä aika lopussa, joten taidan kumminkin tehdä sen ensimmäisenä liikkeenä.
Jos alaselän kanssa ei ole mitään probleemeja niin mielestäni MAVE on kyllä selkäkehityksen peruspilari.

Jeeps. Kyllä todellakin se Mave kannattaa ottaa treeneihin mukaan. Parhaita perusliikkeitä mitä on olemassa.

Itse teen yleensä Maven aina ekana, koska se on sen päivän "vittumaisin"/raskain liike.

Tromm sanoi:
No jos tosissaan kovaa tekee niin esim. 2 sarjaa leukoja lisäpainoilla, 2 sarjaa kulmasoutuja ja 2 sarjaa mavea on täysin kelpo selkätreeni. Ei se määrä vaan se laatu.

no ainaki itellä ei paljo 6 sarjaa vaikuta, itsellä 14 sarjaa ja kaikki liikkeet raskaita perusliikkeitä esim. mavea kulmista tangolla jne. ja veret silmilä tehhää. 6:esta sarjasta tuu ees pierua, ja 2-jakosella mennää mut hienoa jus sulla ei tartte paljoa tehä selälle sarjaa :piis:

Dynamite88 sanoi:
no ainaki itellä ei paljo 6 sarjaa vaikuta, itsellä 14 sarjaa ja kaikki liikkeet raskaita perusliikkeitä esim. mavea kulmista tangolla jne. ja veret silmilä tehhää. 6:esta sarjasta tuu ees pierua, ja 2-jakosella mennää mut hienoa jus sulla ei tartte paljoa tehä selälle sarjaa :piis:
No tässä näkee vaan eron aloittelevan treenaajan ja jo pitempään vääntäneen välillä. Alussa vaan ei osaa ottaa kaikkia tehoja itsestään irti. Toki on varmasti myös henkilökohtaisia eroja siinä kuinka loppuun sarjat pystyy oikeasti vetämään.

renki sanoi:
Jeeps. Kyllä todellakin se Mave kannattaa ottaa treeneihin mukaan. Parhaita perusliikkeitä mitä on olemassa.

Itse teen yleensä Maven aina ekana, koska se on sen päivän "vittumaisin"/raskain liike.

Teen itsekin maven ensin.

Ja rakastan sitä <3

neutraali sanoi:
aina ekaksi se raskain mahdollinen liike mikä kullekin lihasryhmälle löytyy

Olen ottanut leuanvedon ensin koska siihen haluan panostaa. Mave on muutenkin hyvä tehdä vikana niin o paikat varmasti lämpiminä. Oikeastaan toi mave on omassa treenissä ollut vaan sellanen plussa millä sitten otetaan vikatkin mehut pois 2*6 systeemillä. Onko tämä nyt sitten aivan idioottimaista...?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hulkki sanoi:
Täältä ilmoittautuu yksi idiootti, joka tekee treenissä aina raskaimman liikkeen viimeisenä - mukaanlukien maven. :)
näissä ohjelmissa missä useita lihasryhmiä rasitetaan saman aikaisesti tilanne on hiukan eri, puhuin nyt ns normaali ohjelmasta.

ei sitä mavea ole pakko joka viikko ottaa jos tuntuu että kaikki mehut menee siihen. jokatoinen viikko tekee mavea, niin ei oo niin rankkaa ja silti veto kehittyy hyvin ja jokatoinen viikko voi panostaa eka liikkeenä johonkin muuhun hyvään massa liikkeeseen.
skuge sanoi:
Olen ottanut leuanvedon ensin koska siihen haluan panostaa. Mave on muutenkin hyvä tehdä vikana niin o paikat varmasti lämpiminä. Oikeastaan toi mave on omassa treenissä ollut vaan sellanen plussa millä sitten otetaan vikatkin mehut pois 2*6 systeemillä. Onko tämä nyt sitten aivan idioottimaista...?
no tuohan on ihan järkevää, mitäpä mavea ekaksi tekemään jos haluat leukoihin panostaa.

edit: itse kun hst:llä veivaan ja jos mavea tekisin ottaisin sen ehdottomasti kyllä eka liikkeenä, sinä päivänä kun muutoin olisi helppo reeni päivä.

Jason sanoi:
Eipä tuosta nyt kauheesti selvää saanut.

:)

Oma mielipiteeni on, että maastaveto on hyvä ja vaativa, monia lihasryhmiä rasittava liike. Voiko ison selän rakentaa ilman sitä? Totta kai voi. :whip:

Jotain keskustelua vois käydä maven suoritustavastakin suhteessa kohdistuvuuteen lihaksille. "Istumistyylillä" selkä suorana läpi liikkeen mave käy ainakin mulla lähes pelkästään jaloille, peffalle, lantiolle ja alaselälle. Yläselän lihat ei tunnu kovin paljoa ottavan tällöin rasitusta. Jos taas antaa selän pyöristyä ja aloittaa vetämisen enemmän selällä niin selkäkin alkaa polttelemaan mukavasti.

Kerran tuli kokeiltuakin tätä ajatusta siten, että otin siistillä tavalla(selkä suorana, jaloilla tunne) mavea sarjan miltei loppuun (1-3toistoa varaa) ja heti perään yhden käden kulmasoutua ja tulos oli, ettei soutu kässärillä kärsinyt tuoreena aloitetusta sarjasta juuri mitään. No ehkä yhden käden kulmasoutu on enemmän sitten selän leveysliike ja mavehan on taas paksuusliike... Pointti siis kuitenkin siinä, että tyylillä on IMO iso merkitys minne rasitus menee. Monet tuntuu tekevän liiankin "puhtaasti" mavea ja menettää yläselkää kasvattavan tehon.

Edit: ja kun aloittelijoiden osiolla ollaan sanotaan nyt sekin, että selän pyöristymisen kanssa ei kannata todellakaan kikkailla, pitää tietää mitä tekee tai homma menee vaaralliseksi. Alaselästä pyöristyminen ei ole hyvä, keskiselästä ja ylempää sen sijaan pieni pyöristely voi antaa lisää tehoa.

Offtopic...

Mitä ihmettä nyt tarkoittaa leveämmän selän treenaus vs paksumman selän reenaus? Eikö ne nyt mene ihan käsi kädessä, tuskin siihen muotoon vaikutellaan.

Oliskohan pitänyt mennä suoraan dc-trediin kyseleen.

Kyllä ihan ammattikehonrakentajitkin tuntuvat näitä liikkeitä vaihtelevan sen mukaan mikä jätättää esim. selässä paksuus vs. leveys. Kyllähän monet liikkeet varmasti antaa molempia elementtejä...

Weeboom sanoi:
Offtopic...

Mitä ihmettä nyt tarkoittaa leveämmän selän treenaus vs paksumman selän reenaus? Eikö ne nyt mene ihan käsi kädessä, tuskin siihen muotoon vaikutellaan.

Oliskohan pitänyt mennä suoraan dc-trediin kyseleen.
On kai tuota selän leveys/paksuus jakoa käytetty ennen DC:täkin. Selän leveys liikkeillä haetaan pääasiassa rasitusta latissimus dorsi-lihakselle kun taas paksuus liikkeillä yritetään iskeä muihin selän lihaksiin kuten erecto spinaeen, rhombois ja trapezius-lihaksiin.

Pulla sanoi:
Pah itelles! :D

[provo]Eri asiahan on tietenkin jos vedetään normaalilla pumputipumpailulla kuten monesti nelijakoisella on tapana ja haetaan sitä "pumppia" ja "tuntumaa"[/provo]

Ei herneitä! :love:
Täysin samaa mieltä siitä, että ei sitä nyt jaksa 20 sarjaa tehdä murhaavasti selälle.

Ps. Ei edes nelijakoisella pumppailulla mitä mä teen ;)

Itse käytän 2-jakoista ohjelmaa ja mavea tulee otettua 2x8 4 päivän välein. Vedän maven viimeisenä selkäliikkeenä, koska tuo liike vetää mehut niin hyvin pois, ettei muu treeni enää sujuisi.

IMO 6 sarjaa selälle on mielestäni sopiva määrä. Itse teen leukoja, kulmasoutua ja mavea kaikkia kaksi sarjaa.

IMO on kohtuullisen riskialtista vääntää sitä mavea ihan loppuun asti. Hommassa on kuitenkin aikamoinen loukkaantumisriski, varsinkin jos rautaa alkaa olemaan tangossa tarpeeksi. Pienet keskikropan tukilihakset kuitenkin väsyvät ensimmäisenä ja väkisin vedetyt viimeiset toistot voivat olla teknisesti aika kauheita.

Ongelma kasvaa vielä entisestään, jos sen maven haluaa välttämättä tehdä viimeisenä liikkeenä, jo valmiiksi suhteellisen väsyneenä.

Mavessa kannattaakin mielestäni pitää toistomäärät suhteellisen matalina. Itse lämmittelen varsinaisia sarjoja varten vetämällä 60 kilolla 8, sadalla 6, 140 2-3 ja siitä sitten kakkosia ja ykkösiä ennen varsinaista raskasta sarjaa, joka sekin on yleensä nelonen.
Kauhean pitkissä sarjoissa viimeiset toistot ovat kyllä jo melkoista kankeamista puutuneella alaselällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom