Selkä -ja vatsalihakset

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli täällä on puhuttu alavatsalihaksista ja ylävatsalihaksista ja leveistä selkälihaksista jne. Miten nämä voi kaikki treenata?

Hoituuko jokanen vatsalihas yhdellä liikkeellä vai tarvitaanko useampia? Jos tarvitsee niin mitä liikkeitä kannattaa tehdä?
Sama selkälihaksissa, hoituuko ne kaikki yhdellä liikkeellä vai tarvitaanko useampia? ^

Kiitos jo etukäteen!

Vähän oma-aloitteisuutta, kyllä, kaiken voi treenata erikseen ja kullekkin on oma liikkeensä. Etsimällä löydät<3 EDIT: kaikkea kannattaa tehdä :)

Ala- ja ylävatsalihakset on myytti, vatsalihakset (se mikä muodostaa 'sixpäkin') hoituu yhellä liikkeellä. Itse suosin alaviistossa tehtyä painotettua rutistusta. Ei tule varmasti käytettyä lantion ojentajia apuna sillo.
Selkä on useampi lihas ja ei tosiaan hoidu yhdellä liikkeellä.

Ala- ja ylävatsalihakset on myytti, vatsalihakset (se mikä muodostaa 'sixpäkin') hoituu yhellä liikkeellä. Selkä on useampi lihas ja ei tosiaan hoidu yhdellä liikkeellä.

Häiritsevää juttua. Vatsalihaksia on 4 eri kerrosta jotka kaikki menee eri ilmansuuntiin. Ei todellakaan hoidu yhdellä liikkeellä. Se alavatsa voi kuulostaa myytiltä jos ei siihen koskaan iske kovat lihaskivut treenien jälkeen.

Häiritsevää juttua. Vatsalihaksia on 4 eri kerrosta jotka kaikki menee eri ilmansuuntiin. Ei todellakaan hoidu yhdellä liikkeellä. Se alavatsa voi kuulostaa myytiltä jos ei siihen koskaan iske kovat lihaskivut treenien jälkeen.

Mitä ''kerrosta'' nämä perus rutistukset sitten harjoittavat? Ja mikä olisi hyvä vatsatreeni että koko vatsa tulee käytyä kerralla ja sama selälle?

Vaikeita juttuja tai sitten olen vain tyhmä :D

Siinä menis aika tovi salilla, jos joka lihas pitäisi treenata erikseen. Sen takia tehdään liikkeitä, jotka rasittavat mahdollisimman monia lihaksia.

Eri vatsalihasten pääfunktio on tukea keskivartaloa, eikä taivutella sitä jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Parhaiten ne treenautuu sellaisella liikkeellä, joka pakottaa ne työskentelemään, sillä tavalla kuin ne on tarkoitettu toimimaan, kuten maastaveto yms. Epäilen, että esimerkiksi voimamiehet ei tuhlaa paljon resurssejaan sivuttaistaivutuksiin, eikä voi oikein väittää, että näillä tyypeillä olisi jotenkin heikot vatsalihakset.

Siinä menis aika tovi salilla, jos joka lihas pitäisi treenata erikseen. Sen takia tehdään liikkeitä, jotka rasittavat mahdollisimman monia lihaksia.

Eri vatsalihasten pääfunktio on tukea keskivartaloa, eikä taivutella sitä jokaiseen mahdolliseen suuntaan. Parhaiten ne treenautuu sellaisella liikkeellä, joka pakottaa ne työskentelemään, sillä tavalla kuin ne on tarkoitettu toimimaan, kuten maastaveto yms. Epäilen, että esimerkiksi voimamiehet ei tuhlaa paljon resurssejaan sivuttaistaivutuksiin, eikä voi oikein väittää, että näillä tyypeillä olisi jotenkin heikot vatsalihakset.

Aivan, tämä on totta et isot liikkeet on tehokkaampaa treeniä. Kahvakuula windmill on kohtuu tehokas ja monipuolinen. Tietysti voimailijoilla on vahvat vatsat, erityisesti siihen tiettyyn suuntaan mutta en oo nähnyt heidän tekevän piruetteja taitoluistimilla.

Parhaiten ne treenautuu sellaisella liikkeellä, joka pakottaa ne työskentelemään, sillä tavalla kuin ne on tarkoitettu toimimaan, kuten maastaveto yms.

Itse en vielä lisäisi mavea omaan ohjelmaani, koska suht. aloittelija olen. Mutta onko voimapyörä hyvä vaihtoehto vatsojen osalta? Ei ole kovin tyyriskään.

Mutta ne selät vielä, ylätaljalla vissiin hoituu ne leveät selkälihakset, mutta mitä jää vielä jäljelle?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en vielä lisäisi mavea omaan ohjelmaani, koska suht. aloittelija olen. Mutta onko voimapyörä hyvä vaihtoehto vatsojen osalta? Ei ole kovin tyyriskään.

Voimapyörä on brutaali, sillä aloittelija särkee helposti selkänsä. Ota aluksi ohjelmaan etunojapunnerrukset ja etulankku (kulkee myös nimellä hoover). Kun näissä tulee tarpeeks kehitystä niin oot valmis voimapyörään.

Voimapyörä on brutaali, sillä aloittelija särkee helposti selkänsä. Ota aluksi ohjelmaan etunojapunnerrukset ja etulankku (kulkee myös nimellä hoover). Kun näissä tulee tarpeeks kehitystä niin oot valmis voimapyörään.

Itse olen tehnyt vatsat näin: rutistukset 2x30, plate-twist 2x30 (en tiedä mikä suomeksi). Aina reenin jälkeen polttelee ja paljon, onko se sitten vähän +-0 jos tuon etulankun vielä lisää tuohon?

Itse olen tehnyt vatsat näin: rutistukset 2x30, plate-twist 2x30 (en tiedä mikä suomeksi). Aina reenin jälkeen polttelee ja paljon, onko se sitten vähän +-0 jos tuon etulankun vielä lisää tuohon?

Ei tokikaan. Noissa liikkeissä sä liikutat torsoa ja supistat pinnallisia vatsoja aika paljon. Lankussa sen sijaan sun vatsat (myös syvät) tekee vähän niinkun negatiivista ja staattista touhua, joka muistuttaa paljon enemmän sitä voimapyörähommaa.

Ei tokikaan. Noissa liikkeissä sä liikutat torsoa ja supistat pinnallisia vatsoja aika paljon. Lankussa sen sijaan sun vatsat (myös syvät) tekee vähän niinkun negatiivista ja staattista touhua, joka muistuttaa paljon enemmän sitä voimapyörähommaa.

Kuinkas kauan tuota lankkua pitäisi tehdä? 2x1min vai kuinka?

Mutta ne selät vielä, ylätaljalla vissiin hoituu ne leveät selkälihakset, mutta mitä jää vielä jäljelle?
Kannattaa kyllä ihan suosiolla sisällyttää ne perusliikkeet, kuten mave, penkki, kyykky, pystypunnerrus, dipit, leuat ja soutu siihen sun ohjelmaan. Itse asiassa noista saat jo melkein rakennettua hyvän ohjelman itselles, jos haluat itse tehdä. Eli raskaista perusliikkeistä liikkeelle.

Vatsoja ei melkeinpä tarvitse eristää, vaan ne saavat jo kovaa hittiä varsinkin mavesta ja kyykystä. Toki joskus jotain lankkua ja jalannostoja voi tehdä, mutta itse en alkaisi noiden päälle enää mitään kauheaa settiä vääntämään.

Ylätalja on vaikea liike, sillä sitä tehdään yleensä liian suurella painolla (tai pienellä) ja sitten heijataan painoa, tai tehdään koko liike haukkareilla jne. Tee leukoja sen tilalla.

Kannattaa kyllä ihan suosiolla sisällyttää ne perusliikkeet, kuten mave, penkki, kyykky, pystypunnerrus, dipit, leuat ja soutu siihen sun ohjelmaan. Itse asiassa noista saat jo melkein rakennettua hyvän ohjelman itselles, jos haluat itse tehdä. Eli raskaista perusliikkeistä liikkeelle.

Tuo mave, kyykky ja soutu kyllä houkuttaisi mutta niissä se tekniikka on vissiin äärettömän tärkeä(?) Tarvitsisin luutavasti jonkun kehittyneemmänn hepun neuvoa ihan livenä ettei sitten opi väärää tekniikkaa.

Ylätalja on vaikea liike, sillä sitä tehdään yleensä liian suurella painolla (tai pienellä) ja sitten heijataan painoa, tai tehdään koko liike haukkareilla jne. Tee leukoja sen tilalla.

Onko nuista leuoista minun kohdallani mitään hyötyä kun saan niitä juuri ja juuri 5?

^Totta tuo että raskaissa perusliikkeissä on tekniikat oltava kunnossa ettei riko itseään. Kannattaa katella ainakin YouTubesta tekniikan opastusvideoita noista liikkeistä ja harjotella pienillä painoilla ennenkun aletaan riuhtomaan isoilla raudoilla. Voit tietysti myös kysyä salilla tietävän (ison) näköistä kaveria tsekkaamaan sun tekniikat.

5 leukaa on jo hyvä tulos jos et ole niitä aiemmin treenannut. Käsittääkseni intin kuntotestissä ei nykyään enää edes ole leuanvetoa koska keskivertopossu ei saa kun korkeintaan yhden. Leuat kehittyy vaan leukoja vetämällä eli ei muuta kun sinnikkäästi treenaat sitä lajia. Kokeile tällasta tekniikkaa että vedä ensin puhtaasti niin monta kun saat ja heti perään pari kolme negatiivista leukaa = autat itsesti hypähtämällä ylös ja lasket mahdollisimman hitaasti aloitusasentoon jarruttaen laskua niin paljon kuin mahdollista.

Kokeile tällasta tekniikkaa että vedä ensin puhtaasti niin monta kun saat ja heti perään pari kolme negatiivista leukaa = autat itsesti hypähtämällä ylös ja lasket mahdollisimman hitaasti aloitusasentoon jarruttaen laskua niin paljon kuin mahdollista.

Pitää koittaa tuota tekniikkaa seuraavan kerran!

Tähän mennessä olen leuat suorittanut siten, että käytän ns. tikapuutekniikkaa, eli niin monta sarjaa kun jaksaa aina lisäten yhen toiston seuraavaan sarjaan (1, 2, 3, 4, 5)

Pitää koittaa tuota tekniikkaa seuraavan kerran!

Tähän mennessä olen leuat suorittanut siten, että käytän ns. tikapuutekniikkaa, eli niin monta sarjaa kun jaksaa aina lisäten yhen toiston seuraavaan sarjaan (1, 2, 3, 4, 5)

Toinen hyvä keino on vetää esim. 5 x 2 toistoa, seuraavalla 5 x 3, sitten 5 x 4 jne. Noi toistomäärät vedin ihan hatusta suhteutettuna tuohon kertomaasi viiteen toistoon.

Mielestäni on tärkeää kun leukoja treenaa, että niitä toistoja siinä treenissä tulee kohtuullisen paljon eikä vedä itseään heti ekassa sarjassa tukkoon. Itse taisin come backia näihin punttihommiin tehdessäni vetää juurikin 4-5 x 3. Nyt saa nykiä jo sentään kymmenen kilon lisäpainolla pidempiä sarjoja vaikka kaukana ollaankin vielä niistä mitä "silloin nuorena" veteli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom