Selässä vihlaisi-->helevetinmoinen kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JN

.
Kaupunki
Tampere
Eli maastavetoa tein, ja vihlasi alaselässä vasemmalla puolen melko rajusti, laskin/tiputin painot äkkiä alas, ja silmissä sumeni melko totaalisesti. Nyt 1½ tuntia tapahtuman jälkeen paikallaan olo ei satu juuri ollenkaan, vain lievää lämmitystä tuntuu. Kävely sattuu helevetisti, ja peilistä kun katsoin, niin seisonkin melko vinossa huomaamatta.

Kannattaako tässä tilanteessa yrittää varoivaisesti venytellä selkää? Kannattaako lähteä pienelle kävelylle, vaikka sattuukin vitusti?

Mietin, että haen alkosta pullon viinaa, ja otan kokovartalopuudutuksen :evil:

Lääkäriin mars mars, soitat vaikka ambulanssin hakemaan niin ei tarvi lähteä itseä riuhtomaan sinne arvauskeskukseen.

Mä sanon, että lääkäriin, ja magneettiin.

Pötkölleen ens alkuun. Sitten kun pystyy niin kävelyä ja muuta kevyttä liikuntaa. Kyllä se ohi menee, mutta loppuelämän muistuttelee aina sopivissa kohdissa.

Saattaisi olla mahdollista et noidannuoli iski. Mulle kävi tolla tavalla joskus nostaeni 10kg (kyllä , 10kg ;D) bensakanisteria joskus kun olin tullut mopoilemasta kylmällä säällä t-paita päällä. Pari päivää kun lepäili ja välillä joku konttas selän päällä nikamat paikoilleen nii helpotti. Tosin toi vinossa seisominen ja paikan "lämpöä hehkuminen" voi olla jonkun lihasrepeymän oireita jo, mene ja tiedä. Lääkäriin vaan niin kaikki selkiää.

Lekurille voi tietty mennä jos siltä vaikuttaa, tässä luottaisin omaan tuntemukseen. Kotihoitona kylmähoitoa eli selälle vaan kunnolla kylmää mieluiten jäitä ei mitn kylmägeelejä. Jäitä tulee pitää semmosen 20 min per kerta ja sen jälkeen tunti pari taukoo ja taas kylmää. Tehokas ja oikein tehty kylmähoito voi olla hieman kivuliastakin, mutta kannattaa kestää... pääset nopeammin jatkamaan mave sarjas loppuun. Lisäksi hierontaa ja kevyttä venyttelyä kun kestää tehdä.

Ei oikein jaksa lähteä lääkäriin, kun joutuu odottamaan varmasti sen pari tuntia ennenkuin pääsee taas odottamaan pari tuntia.

Käyn huomenna, jos tuntuu yhtäpahalta tai pahemmalta.

Nyt ensihätään hain aspiriniiä & buranaa ja 10 tölkkiä olutta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noin siinä käy kun selän saa venäytettyä. Ei varmaan mennyt älyttömän pahasti jos liikkumaan nyt pystyt :) Buranakuuri, lepoa, ja kylmääkin kannattaa pitää siinä kipupaikan päällä. Jos oikein kipeäksi ärtyy niin yks hyvä asento on kun makaat selällään ja laitat jalat korokkeen päälle, niin että polvet on suorassa kulmassa, tavallaan "istuma-asennossa".

Minulla käynyt pari kertaa samalla lailla. Kyykätessä vihlaissut pahasti alaselästä. Vinoon veti kanssa selän ja lantion. Toisella kerralla oli mennyt SI-nivel sijoiltaan ja toisella kertaa oli "vain" nikamalukko. Nämä hoituivat fysioterapeutilla.

Lääkäriin kantsii kuitenkin mennä, siellä selässä voi olla jotain vakavampaakin. Terveyskeskuslääkärit ei vain oikein tahdo ymmärtää noiden urheilussa sattuneiden selkävammojen päälle, tuppaa menemään sille buranaa ja ens viikolla röntgeniin -linjaa.

Sirdaludit tai vastaavat lihasrelaksantit on hyviä ensiapuun tuollaissa, auttaa enemmän kuin burana.

Juu ei se selän kipeytyminen ole kiinni siitä nostetusta painomäärästä. Itse aikoinani sain helvetillisen selkäkivun nostaessani 150g painoista broilerin rintafileetä. Todettiin myöhemmin välilevyn pullistumaksi ja sitä helvettiä riitti kolmeksi vuodeksi. Näissä pullistumajutuissa oireisiin kuuluu usein hermosäteilyä jalkaan/jalkoihin.

Viimeisin selkä vaiva alkoi kun laitoin kenkiä jalkaan. Yhtäkkiä alaselkä oli totaalisessa krampissa ja seuraavana aamuna en päässyt omin avuin sängystä ylös, ja kävelystä ei tullut oikein mitään. Tauti oli ilmeisesti noidannuoli, mutta ei parantunut muutamassa päivässä, kuten noidannuoli yleensä. Nyt taudin jatkuttua pidempään sain lähetteen OMT-fysioterapeutille ja muutaman vääntelyn ja rusautuksen jälkeen olo on kuin "kaatajapapin" käsittelyn jälkeen. Kaikki on yhtäkkiä kuin ennen kipeytymistä. Elikkä oli useampikin nikama oli mennyt lukkoon ja se aiheutti kipua, jäykkyyttä sekä esti normaalin liikkumisen.

Suosittelen siis minäkin ensin lääkärissä käyntiä ja sitä kautta tarvittaessa fysikaalista hoitoa (OMT tms.) Vittumaisinta näissä alaselän vaivoissa on se, että ne tuppaavat uusiutumaan. Saatat olla terveenä jopa vuosia, mutta kipujaksot vaanii aina jonkun nurkan takana.

Krooniset alaselkävaivaiset saa pistää privaa jos siltä tuntuu. Olis kiva saada vähän vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia...

RikHard sanoi:
Lääkäriin kantsii kuitenkin mennä, siellä selässä voi olla jotain vakavampaakin. Terveyskeskuslääkärit ei vain oikein tahdo ymmärtää noiden urheilussa sattuneiden selkävammojen päälle, tuppaa menemään sille buranaa ja ens viikolla röntgeniin -linjaa.

Sirdaludit tai vastaavat lihasrelaksantit on hyviä ensiapuun tuollaissa, auttaa enemmän kuin burana.

Tohon pitää vielä lisätä että suurin osa selkävaivoista menee itsestään ohi... just tolla että Buranaa ja ehkä ens viikolla kuviin. Jos kaikki selkävaivaiset pistettäis heti terapiaan tai Ortoniin kuntoutukseen, niin eihän siitä tulis mitään. Jos kuitenkin kivut on sietämättömät tai vaiva jatkuu pidempään (yli viikon) pitäis kyllä terveyskeskuslääkärinkin pistää asia eteenpäin. Röntgenkuvissa harvoin tämän tyyppisen vaivan aiheuttaja paljastuu, niissä kun näkyy lähinnä vaan luut. Mullakin se pullistuma todettiin vasta viipalekuvissa, ja silloin olin kärsinyt jo useamman kuukauden.

Ja noi nykyajan napit on aika päteviä. Vaikka itse olen aika huono valittamaan noista kivuista lääkäreille, niin oon saanut reseptiä jos jonkinlaiseen kivuntappajaan ja relaksanttiin. Ne auttaa akuuttivaiheessa, mutta ei tietenkään paranna itse tautia. Jossain vaiheessa söin jopa masennuslääkkeitä vuoden päivät, kun ei oikein pää pysynyt mukana tossa kipukierteessä...

Porkkanaraastin sanoi:
Lääkäriin mars mars, soitat vaikka ambulanssin hakemaan niin ei tarvi lähteä itseä riuhtomaan sinne arvauskeskukseen.
kyllä saa paskaset naurut jos soittaa hätä keskukseen että äkkiä ambulanssi tänne mulla on selkä kipee:)

neutraali sanoi:
kyllä saa paskaset naurut jos soittaa hätä keskukseen että äkkiä ambulanssi tänne mulla on selkä kipee:)

Ootko kokeillut? Selkäkivut on pahimmillaan sitä ettet itse pysty edes soittamaan ambulanssia. Nimimerkillä viime lauantaina suonensisäisessä kipulääkityksessä Töölön tapaturma-asemalla hallitsemattoman selkäkivun takia. Eikä kyllä kummemmin nauraneet...

notko sanoi:
Ootko kokeillut? Selkäkivut on pahimmillaan sitä ettet itse pysty edes soittamaan ambulanssia. Nimimerkillä viime lauantaina suonensisäisessä kipulääkityksessä Töölön tapaturma-asemalla hallitsemattoman selkäkivun takia.
itse sain päivystyksessä sain kuunnella vittuilua kun menin selkää valittamaan, sanoivat että mene omalle terveyskeskukselles valittamaan että pä'ivystyksessä he hoitavat vain hätä tapauksia. luulisi että ambulanssi jutskassa saattais käydä samoin eli eivät tulis, toki jos ei ollenkaan pysty kävelemään niin ilman muuta silloin tulisivat.

postauksen aloittaja kyllä pystyy kävelemään, huomaat sen kun luet viestin uudestaan.

neutraali sanoi:
Minä kanssa sitä tuumailin kun tuon viestin näin.

Nyt olen syönyt noin 1200 mg ibuprofeiiniä, ja puuduttanut itseni kaljalla&saunalla ja pakkotoistofoorumilla.

Muistini mukaan tuo aspirini on semmoista, että sen pitäisi vaikuttaa vaikka, on alkomahoolia suonessa?

Nyt on semmoinen tilanne, että kipu on melkoinen, kun nousee ylös seisomaan. Ja melkoinen etukeno on, mutta enemmän huolestuttaa melkoinen tahaton kallistuminen oikealle suoraan seistessä.

Saa nähä, että minkälainen olo on huomenna. Semmoisen kasvatuksen kuiten olen saanut, että viimeiseksi sinne lääkärille pitää mennä, ja siten jotenkin tuntuu olo hirveän luuserilta, jos sinne lähen.

Ja joku sanoi, että en kovasti kipeä ole, kun pystyn liikkumaan. paljolti johtuu siitä, että hammasta purren, ja piiskaten itseäni hokemalla "että vitun nyhverö, et ole oikeasti kovin kipeä" -asenteella kävin hakemassa särkylääkettä ja kaljaa.

neutraali sanoi:
itse sain päivystyksessä sain kuunnella vittuilua kun menin selkää valittamaan, sanoivat että mene omalle terveyskeskukselles valittamaan että pä'ivystyksessä he hoitavat vain hätä tapauksia. luulisi että ambulanssi jutskassa saattais käydä samoin eli eivät tulis, toki jos ei ollenkaan pysty kävelemään niin ilman muuta silloin tulisivat.

postauksen aloittaja kyllä pystyy kävelemään, huomaat sen kun luet viestin uudestaan.

Itsekin tulin "kävellen" paikalle enkä saanut osakseni vittuilua. Eikä tapaturma-asemalla pitäis olla kenelläkään varaa vittuilla asiakkaalle, vaikka kuinka kävelisi. Ehkä erona oli se, että tulin lääkäriaseman kautta lähetteen kanssa. Kun lääkäri kuuli mitä lääkettä syön (ilman sen kummempaa tehoa) hän sanoi että seuraavana on sairaala. Kovempaa lääkettä hän ei voi enää määrätä.

Oli siinä mullakin päässä vähän kaikenlaisia ajatuksia sen 6h aikana jonka siellä makasin. Kokoajan rontattiin ihmisiä sisään jalka poikki tai pää veressä. Kävi kyllä mielessä että oonkohan nyt oikeessa paikassa... mutta niiden kipujen kanssa ei ollut muuta vaihtoehtoa.

ace-oo- sanoi:
Minä kanssa sitä tuumailin kun tuon viestin näin.

Nyt olen syönyt noin 1200 mg ibuprofeiiniä, ja puuduttanut itseni kaljalla&saunalla ja pakkotoistofoorumilla.

Muistini mukaan tuo aspirini on semmoista, että sen pitäisi vaikuttaa vaikka, on alkomahoolia suonessa?

Nyt on semmoinen tilanne, että kipu on melkoinen, kun nousee ylös seisomaan. Ja melkoinen etukeno on, mutta enemmän huolestuttaa melkoinen tahaton kallistuminen oikealle suoraan seistessä.

Saa nähä, että minkälainen olo on huomenna. Semmoisen kasvatuksen kuiten olen saanut, että viimeiseksi sinne lääkärille pitää mennä, ja siten jotenkin tuntuu olo hirveän luuserilta, jos sinne lähen.

Ja joku sanoi, että en kovasti kipeä ole, kun pystyn liikkumaan. paljolti johtuu siitä, että hammasta purren, ja piiskaten itseäni hokemalla "että vitun nyhverö, et ole oikeasti kovin kipeä" -asenteella kävin hakemassa särkylääkettä ja kaljaa.

Juu tutun kuulosta hommaa. Mä olen aikani (vuosia) elänyt ton periaatteen kanssa että viimiseen asti painetaan eikä valiteta. Töissä on irvistelty aina siihen asti kunnes ei enää kertakaikkiaan kestä. Nyt oon todennut ettei siinä kuseta kuin itseään. Jos kerran apua on saatavilla, niin miksi sitä ei ota vastaan. Onhan se vaikeeta selittää ihmisille, kun ei ole mitään ulkoista vammaa, ja usein tuntuu ettei ihmiset kohta enää usko että mulla on selkä kipeä. Toistaiseksi se pomon "hoidat nyt vaan ittes kuntoon" on kuullostanut ihan vilpittömältä...

Back
Ylös Bottom