Kiitti Tahvo, mä oon pari kuukautta yrittänyt löytää tota artikkelia.
Sen hetkinen veto max nousi 30kg lyhyessä ajassa, kun luin viimeksi ton artikkelin ja sovelsin niitä tekniikkavinkkejä.
oleellisimmat asiat mun kannalta oli, että:
-maastanosto lähtee eri tavalla, kuin rinnalleveto. Lähtöasennossa ei olla ihan kyykyssä, jolloin lantiolinja on kaukana tangosta, vaan etsitään kohta, jossa tanko irtoaa maasta kovilla painoilla, eli lantiolinja on lähempänä tankoa..
Mun välityksillä lähtöasento ei ole lähelläkään kyykkyä.
-Tankoa ei lähdetä nostamaan suoraan ylös, vrt. rinnalleveto, vaan hieman taaksepäin, eli "nojaamalla" taakse saadaan kehon massa mukaan maasta irrotukseen.
-Lähdössä tanko ei ole kiinni säärissä, vaan se pidetään koko liikkeen ajan olkapäälinjan etupuolella (päin vastoin kuin rinnallevedossa)
-Kun tanko on irrallaan sääristä lähdössä ja liike suuntautuu hieman taaksepäin, tanko ei "juutu" välillä polviin vaan liikkeestä saa yhtenäisen.
Alkuperäiseen aiheeseen:
Mun mielestä alaselkää ei kannata päästää pyöristymään missään tapauksessa.
Keskikroppa pitäisi vahvistaa ja liike pitää opetella niin, että alaselän asento pysyy. ..jopa ykkösissä(ainakin periaatteessa)
Kerran viime keväänä, kun tein vetoykköstä korokkeelta, keskityin huonosti ja "paketti" ei pysynyt kasassa. Alaselästä oli sitten joku pikkulihas p*skana pari viikkoa.