• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Selän pyöristyminen maastavedossa

Olen kertana muutamana tehnyt maastavetoa maksimipainoilla, ja alaselkä pyöristyy väkisinkin hieman lähdössä. Olen aina pyrkinyt pitämään selän mahdollisimman suorana ja tekemään työn suurimmaksi osaksi jaloilla, mutta isoilla painoilla se ei vain enää onnistu.

Onko tämä täysin rutiini juttu, josta ei kannata huolta kantaa, vai
tuleeko tässä vastaan raja, jonka ylimenevillä painoilla ei pitäisi treenata säännöllisesti?

Ikä
35
Silloin on liikaa painoa, jos selkä pyöristyy!
Maltti on valttia! Tee siis vain niillä painoilla joilla pystyt tekemään liikkeen puhtaasti.
Ei kannata repiä selkää rikki, koska selkävammoista kuntoutuminen on aina pitkä ja tuskallinen prosessi.

Ikä
43
Maksimipainoilla minullakin alaselkä pyöristyy hiukan. Eiköhän se ole aika normaalia. Tuon takia en teekkään maksimiyrityksiä kovinkaan usein.
Maastavetoa ei mielestäni tarvitse yrittää vetää suurimmaksi osaksi jaloilla. Se riippuu välityksistä. Itse olen melko pystyssä jo alkuasennossa ja lantio mahdollisimman lähellä tankoa. Eli pyrin saamaan tangon ylös vetämällä, en kyykkämällä. Tekniikka on minullakin hiukan hakuvaiheessa, mutta kyllä sen huomaa kun se jossain vedossa osuu kohdalleen.

Maksimiyrityksessä se selkä pyöristyy väkisinkin hieman, mutta treeneissä kannattaa pysytellä painoissa joilla saa selän pysymään kuosissa. Välilevyn pullistumat ym. ovat kuitenkin aika ikäviä.

Maksimit sumotyylillä, pysyy selkä paljon paremmin kuosissa, ainakin minulla.

Originally posted by tappara
Maksimit sumotyylillä, pysyy selkä paljon paremmin kuosissa, ainakin minulla.
Vetelen kaikki sarjat sumolla, toimii meikäläisen välityksillä huomattavasti paremmin kuin kapea veto. Pitää sit vissiin ruveta tekemään vitosen sarjoja, ettei kamelinselkä katkeaisi. Painot tippuu siten n. 85 prosenttiin maksimista.

Kuinkas usein muuten tulee kokeiltua/tehtyä maksimivetoja?

Originally posted by Max Powers
Vetelen kaikki sarjat sumolla, toimii meikäläisen välityksillä huomattavasti paremmin kuin kapea veto. Pitää sit vissiin ruveta tekemään vitosen sarjoja, ettei kamelinselkä katkeaisi. Painot tippuu siten n. 85 prosenttiin maksimista.

Kuinkas usein muuten tulee kokeiltua/tehtyä maksimivetoja?
Itse asias, mä en tee sumolla kovin pitkiä sarjoja, koska mulla tuppaa jo vitosen kohdalla mennä enemmän jalkatreeniksi. Joo tokihan sumo ottaa enemmän suhtees jalkoihin ku normaali, mutta siis... Vitonen ja sitä lyhyemmät tuntuu hyvältä. Maksimivetoja ehkä 2-4 kertaa vuodessa.

Ikä
38
On ihan mahdollista tehdä aina selkä suorana, se on kysymys tekniikasta ja joustavuudesta. Jos oikein paljon panostat alkuasentoon (niin että selkä on kaarrella alussa) ja saat sen hyvin, niin voit pikkuhiljaa tehdä isompia rautoja kaarrella.

On hyvä reenata roomalaista ( jossa tekee liikkeen lyhyenä (ei maahan asti) ) ja venytellä staattisesti ja dynaamisesti, ja vielä suoritta itselle hyväksi todetun lämmittelyrutiinin reenin alussa.

Mixu

Ei vain tajua
En viitsinyt aloittaa taas uutta maastavetothreadia, niin spin-offaan tämän threadin uuteen käyttöön:

On vaan semmoinen ongelma, että maastavedossa, jos todella menisin niin kyykkyyn, kuin "pitää", sääreni tulevat tangon tielle ja rauta ei nouse. Jalat on vain tiellä. Tämän takia joudun vetämään jalat suorempana, ei SJMV-tyylillä sentään, mutta ei nyt hienossa kyykyssäkään.

Voiko jokainen treenari löytää sen "oikean" maastavetoasennon ilman joutumista SJMV-moodiin, vai ovatko vain joidenkin ruumiinosat ihan vituillaan liian pitkiä, ettei homma suju?

Kyllä se on niin yksilöllistä se oikean vetoasennon löytäminen. Jos meinaisin vetää täysin suoralla selällä, joutuisin menemään niin syvään kyykkyasentoon, että polvet menee tangon etupuolelle ja joutuisin käytännössä "vippaamaan" tankoa ensin eteenpäin ja sitten vasta vetämään ylöspäin. Jalat hyytyy joka tapauksessa vedossa aika velliksi joten pelkällä selällä tuskin silti vedän.

öööh

Offtopiccia, mutta kuitenkin:

Onko SJMV ihan "virallinen liike"? Itse ajattelen sen takareisi/alaselkäliikkeenä... toki pienillä painoilla tehtynä.

Teettekö sitä? Vai onko se vaan tekniikkavirhe vedossa?
Isommat vedot hoituu sitten selkä suorana kyykystä.....

Mixu

Ei vain tajua
Re: öööh

Originally posted by Teddy
Onko SJMV ihan "virallinen liike"? Itse ajattelen sen takareisi/alaselkäliikkeenä... toki pienillä painoilla tehtynä.
Teettekö sitä? Vai onko se vaan tekniikkavirhe vedossa?
Isommat vedot hoituu sitten selkä suorana kyykystä.....
"Virallinen" liike? Eiköhän kaikki liikkeet, mitä keksitään, ole ihan virallisia. Jos joku voimanostaja tekee aivan uskomatonta seläntakaa-tempausta-yhdellä-kädellä, niin jos kaveri saa sillä tuloksia, kyllä se minusta on yhtä hyvä ja virallinen liike kuin penkkipunnerrus.

Suorin jaloin maastaveto ei tietenkään ole mikään kisaliike, olympia- tai voimanostomielessä. Mutta ei ole hauiskääntökään. Itselläni SJMV ottaa eniten takareisiin, teen sitä noin 30kg pienemmillä painoilla kuin maastavetoa.

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Originally posted by Mixu
On vaan semmoinen ongelma, että maastavedossa, jos todella menisin niin kyykkyyn, kuin "pitää", sääreni tulevat tangon tielle ja rauta ei nouse. Jalat on vain tiellä. Tämän takia joudun vetämään jalat suorempana, ei SJMV-tyylillä sentään, mutta ei nyt hienossa kyykyssäkään.
Aika monet todella isoja romuja vetävät voimanostajat vetävät painot ylös polvet melkein suorassa, siis melkein sjmv.
Voiko jokainen treenari löytää sen "oikean" maastavetoasennon ilman joutumista SJMV-moodiin, vai ovatko vain joidenkin ruumiinosat ihan vituillaan liian pitkiä, ettei homma suju?
Kaikkien kroppasuhteethan ovat vähän erilaiset. Itselläni isoilla romuilla keskikroppa pysyy kasassa vatsalihaksilla ja vyöllä - jos koitan pitää selän rottinkiojennuksessa niin olkapäitä on vaikea päästää eteen ja painot jää lattiaan. Tärkeintä on ettei veto kaadu eteenpäin ja romut tulee ylös jalkoja pitkin. Mulla on selkä pitkä suhteessa jalkoihin, joten jalat on alhaalla koukussa, mutta ei varmaan edes 135 asteen polvikulmaa (180 suora).

Hirveesti näillä palstoilla on noita tekniikkaohjeita - jos joka tasoa ja kulmaa tuossa nostaessa koittais miettiä niin tarttis isomman CPUn päähän... Aikanaan Otahallilla isot ukot neuvoi, että sarjat tekniikalla mutta maksimit ylös sillä tyylillä millä ne nousee, hyvä ohje.

Ikä
38
Originally posted by Dopey
Hirveesti näillä palstoilla on noita tekniikkaohjeita
Aika vähän on. Kuitenkin tekstiä tulee paljon koska on melkein mahdotonta selittää kokonaista liikettä tekstin kautta... liikkuva kuva olisi ihan OK... mutta LIVENÄ oppii kyllä parhaiten.

Ikä
43
Originally posted by Mixu
On vaan semmoinen ongelma, että maastavedossa, jos todella menisin niin kyykkyyn, kuin "pitää", sääreni tulevat tangon tielle ja rauta ei nouse. Jalat on vain tiellä. Tämän takia joudun vetämään jalat suorempana
Minkä mukaan "pitää" mennä kyykkyyn ? Eihän sitä painoa ole tarkoitus kyykätä ylös. Kyllähän se on sitä helpompi vetää mitä pystymmästä aloittaa, jos vaan alaselässä riittää voimaa. Puolikyykystä nousee enemmän kuin syväkyykystä. Eli tosin sanoen lantion tulisi olla mahdollisimman lähellä tankoa.

Taas laitan oheen erittäin hyvän maastavetoartikkelin, tosin englannin kielellä : tässä .

Ikä
41
Kiitti Tahvo, mä oon pari kuukautta yrittänyt löytää tota artikkelia.

Sen hetkinen veto max nousi 30kg lyhyessä ajassa, kun luin viimeksi ton artikkelin ja sovelsin niitä tekniikkavinkkejä.

oleellisimmat asiat mun kannalta oli, että:

-maastanosto lähtee eri tavalla, kuin rinnalleveto. Lähtöasennossa ei olla ihan kyykyssä, jolloin lantiolinja on kaukana tangosta, vaan etsitään kohta, jossa tanko irtoaa maasta kovilla painoilla, eli lantiolinja on lähempänä tankoa..
Mun välityksillä lähtöasento ei ole lähelläkään kyykkyä.

-Tankoa ei lähdetä nostamaan suoraan ylös, vrt. rinnalleveto, vaan hieman taaksepäin, eli "nojaamalla" taakse saadaan kehon massa mukaan maasta irrotukseen.

-Lähdössä tanko ei ole kiinni säärissä, vaan se pidetään koko liikkeen ajan olkapäälinjan etupuolella (päin vastoin kuin rinnallevedossa)

-Kun tanko on irrallaan sääristä lähdössä ja liike suuntautuu hieman taaksepäin, tanko ei "juutu" välillä polviin vaan liikkeestä saa yhtenäisen.

Alkuperäiseen aiheeseen:
Mun mielestä alaselkää ei kannata päästää pyöristymään missään tapauksessa.
Keskikroppa pitäisi vahvistaa ja liike pitää opetella niin, että alaselän asento pysyy. ..jopa ykkösissä(ainakin periaatteessa)

Kerran viime keväänä, kun tein vetoykköstä korokkeelta, keskityin huonosti ja "paketti" ei pysynyt kasassa. Alaselästä oli sitten joku pikkulihas p*skana pari viikkoa.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Minä olen tykästynyt vetämään suorin jaloin, tai no ei ne nyt sentänä ihan suorassa ole, mutta mahollisimman pystyssä kuitenkin, saa hyvän tuntuman takareisiin ja alaselkään...paino toki pitää olla vähemmän...

Kaupunki
Oulu
selän pyöristyminen

Terve vaan kaikille palstalaisille!
Sorry että nostan vanhan threadin esille, mutta en viitsinyt uutta mave-threadia tehdä. Eli otin tänään maksimiykkösen vedossa, remmejen kanssa. Rauta nousi aika nihkeästi, ja piti tosissaan puristaa se ylös, joka johti tekniikan pettämiseen ja selän pyöristymiseen. Aiempi veto oli tekniikaltaan kuitenkin ihan kohtalainen, tässä oli 5 kg enemmän.
Tuli vaan tuossa mieleen että voisiko remmien käyttö auttaa niin suurten painojen ylösnostamiseen, että tekniikka ei sitä kestä? Paha kyllä, että salilla missä käyn ei ole luvallista käyttää magnesiumia joten olen maksimivedoissa käyttänyt remmejä. Pitäisiköhän alkaa sitten ottamaan myös maksiminostot raw´na jos tekniikka ei kestä remmeillä autettuja vetoja...