selän naksuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xmx
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

xmx

selkäni tuntuu menevän itsestään hyvin pieneen jumiin lähes koko ajan. vähän pidempään istuminen aiheuttaa tarpeen rangan "suoristamiseen" ja aukaisemiseen. naksahduksia saa aikaan jo sohvalla makaaminen ja selän lihaksien jännittäminen. mistä kyseinen vaiva mahtaa johtua? selän naksauttelu useita kertoja päivässä ei kuitenkaan tunnu kovin terveelliseltä. syyksi olen itse arvellut kireitä selkälihaksia, fasettilukkoa tms. toisaalta varsinaisia selkäkipuja minulla on harvoin. noin 10 vuotta sitten alaselän nikamassa todettiin muutaman millin liukuma - voiko tämä vaikuttaa nyt myöhemmin koko selkään?

Yliliikkuvuudelta kuullostaa. Istuminen suorassa tosi väsyttävää selälle.

Itselläni jokainen kumartuminen ja nosto saa selän paikaltaan jolloin alkaa hermokipu. Ja hermokipu lähtee sitten rusauttelemalla selkää useissa eri asennoissa.

Välillä vaan helvetin vaikea löytää se oikea kohta ja saada se "mobilisoitua".

Kuitenkin naksumisesta ei mun mielestä tarvitse välittää ellei ole mitään kipua tai muuta ongelmaa sen kanssa.

Naksuttelen päivittäin selkäni itse, kun istuskelen koneella liikaa. Olen kuullut, ettei siitä ole haittaa, jos ei "väkisin runno" ja siihen ei liity kipuja. Pervessi fiilis naksutella omat nikamat ;-))

xmx sanoi:
selkäni tuntuu menevän itsestään hyvin pieneen jumiin lähes koko ajan. vähän pidempään istuminen aiheuttaa tarpeen rangan "suoristamiseen" ja aukaisemiseen. naksahduksia saa aikaan jo sohvalla makaaminen ja selän lihaksien jännittäminen. mistä kyseinen vaiva mahtaa johtua?

Rangan "vieruslihasten" (paraspinaalilihasten) heikkous saa aikaan em. oiretta. Varsinaisia fasettilukkoja ne eivät ole, tai sitten rintarankasi on jo niin löysä että lukot tulee ja menee. Suositetaan:
1) ylätaljavetoa rintaan. Huomio lapoihin ja trapetsien alaosan toimintaan, HARTIAT ehdottomasti alhaalla (ei korvissa ja ylisuuria painoja, kuten niin usein saleilla näkee).
2) erilaisia rintarangan kiertoharjoitteita taljassa, HUOMIO lantioon. Sen on pysyttävä hallinnassa. Ts liike vain ja ainoastaan rintarankaan.
3) Taljassa veto pään takaa (ikkän kuin "halonhakkaaja"), huomio taas lantioon/vartalon hallintaan.

Yllämainitut liikkeet ovat kaikki hallintaan perustuvia liikkeitä. Joten painot pieniksi (aluksi), kuten myös toisto määrät (yli 10 toistoissa keskittyminen herpaantuu).

selän naksauttelu useita kertoja päivässä ei kuitenkaan tunnu kovin terveelliseltä... ... noin 10 vuotta sitten alaselän nikamassa todettiin muutaman millin liukuma - voiko tämä vaikuttaa nyt myöhemmin koko selkään?
Selän omasta naksuttelusta ollaan montaa mieltä. Jos se helpottaa niin miksei? (IMO), niin minä itse teen. Tietysti jos ranka toistuvasti hakee "lukkiutumaa", niin on hyvä pysähtyä miettimään voisiko sitä lukkiutumista estää?

Liukuman vaikutuksesta: VAIKUTTAA jo nyt selkääsi! Sinun on kiinnitettävä ekstra huomio lantion hallintaan kaikissa liikkeissä, venytettävä lonkan koukistajia, vahvistettava kannikoita ja perehdyttävä ns stabiloiviin harjoitteisiin. Ei muuta kuin Google laulamaan. Hakusanoja: core, core-training, core stability, lowback pain, stability training, swedish alpineski-team coretraining system.

Mulla on kanssa välillä lapojen välistä selkä sen verran jumissa, että kun makaan sängyllä ja hengitän syvään sisään ja ulos naksuu selkä... Kuullostaa / tuntuu irstaalle

Kirjoita vastaus...
Back
Ylös Bottom