Seinäkiipeily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ola
  • Aloitettu Aloitettu

ola

Olen tässä jo pidemmän aikaa haaveillut seinäkiipeilyn kokeilemisesta / harrastuksen aloittamisesta. Onko pakkislaisilla kokemusta ko. lajista?

Entäpä onko pääkaupunkiseudun kiipeilypaikoista kokemuksia tai suosituksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan tosta kuutisen vuotta jo kokemusta, kuten nickistäkin saattaa päätellä. Viimeiset 2 vuotta oon nyt treenannut kiipeilyä 5 kertaa viikossa + oheisharjoitteet. Kisaan aktiivisesti, mutta ulkokiipeily on se mun juttu
:thumbs: Kannattaa ehdottomasti aloittaa harrastuksen parissa Helsingin Kiipeilykeskuksen alkeiskursseilta. Järjestetään ainakin joka keskiviikko. Toivottavasti kolahtaa :hyper:

Hemmetin siisti laji! Suosittelen. Vaikka olen vasta ihan aloittelija niin kipinä on syttynyt ja kärventää koko ajan kovemmin. Suosittelen ehdottomasti alkeiskurssia Tapanilassa.

Ite kans kiipeilin tuossa muonoin 3-4v sitte sillä tuloksella, että puukosta tuli. Polvea ei kannata kiertää ja työntää itseä ylöspäin samaan aikaan.

wille00 sanoi:
tietääkö kuukaan onko Lahdessa jotain kiipeilyseuraa/paikaa ja jos on niin missä?
Copy-paste SKIL:lin sivuilta(Suomen Kiipeilyliitto)

LAHTI
Lahden Seudun Kiipeilyseura Kitka ry
Puheenjohtaja Juha Heiniö Sakaristonkatu 15 A 6 45100 Kouvola
p: 04-436 7709
:kippis1:

Siisti laji. Ite oon 5 vuotta kiipeillyt suomessa ja ulkomailla. Kantsii varautua siihen että jos laji vie mennessään niin rahat menee kivasti kamoihin, aina löytyy uutta kivaa ja mitään ei voi oikeen ostaa käytettynä. No joo, ehkä kengät ja joku boulder pädi.

Mutta mutta, kuiva lämmin syksy, ei ötököitä ja kitkat kohdallaan! :kippis1:

Tänä keväänä ihan varmasti aloitan. Pari kaveria alkanut käymään useamminkin tuolla ja alan itsekin harrastamaan, kun on pienestä pitäen ollut pakko apinana kiipeillä joka paikkaan. Takuulla saa samat kicksit ku pentunakin. :hyper:

Kaverini on aktiivikiipeilijä ja alkanut perehdyttää minua lajin saloihin. Hieno laji ja sen verran olen tosiaan innostunut että omia kamoja ostelen pikkuhiljaa, kaverin kamppeilla on kiivetty tähän asti ja hetken niistä vielä omiani täydentelen. Tapanilassa on tullut kerran käytyä ja sieltä löytyy kerrassaan upeat puitteet. Matka on tosin hieman hankalampi kun en omista autoa. Muuten olen käynyt Myllypuron Liikuntamyllyssä jossa on ainakin meikäläiselle aivan riittävästi ja sopivan tasoista kiivettävää eikä 2€ kertamaksukaan hirvitä.

Minkä verran noihin varusteisiin menee rahaa? Kannattaako esimerkiksi kerran viikossa / muutaman kerran kuussa kiipeilevän ostaa omia valjaita tai muita tilpehöörejä? Ainakin kengät lienee ihan jo mukavuussyistä syytä olla omat?

Tuo Helsingin kiipeilykeskus vaikuttaa mahtavalta paikalta, mutta esimerkiksi tuo kymmenen kerran kortin hinta (80e) tuntuu aika suolaiselta.

Alkuun kai lähes kaikki aloittavat seinällä ja yläköysikiipeilystä, itse en ole vielä alaköysikiipeilyä kokeillut, tarpeeksi harjoiteltavaa muutenkin. Kengät ovat tietysti tärkeimmät ja hyvinkin paljon henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuva valinta, 50€ saattaa hyvinkin saada kelvolliset, 100€ uhraisin itse. Mankkapussi on toinen välttämätön mutta sen hinta ei sisältöineen ylitä 10€. Noilla varusteilla pääseekin jo periaatteessa aloittamaan, boulderointi kun on ainakin itselleni kaikkein parasta harjoittelua.
Yläköysikiipeilyn aloittamiseen tarvii lisäksi valjaat, kelvolliset saa 50-100€, tosin esimerkiksi Annankadun Mountain shopissa oli hetki sitten suhteellisen kovia alennuksia, yksittäisiä hyviä sai jo reiluun 40€. ATC-varmistusväline taitaa maksaa n.20€ kuten myös HMS-sulkurengas. Grigrikin himoittaa jossain vaiheessa ostaa mutta yli 100 hinnoilla tuo ATC saa luvan riittää alkuun. Köydenkin tietysti tarvii :), mutta ne ovat löytyneet talon puolesta ainakin niin Liikuntamyllystä kuin Tapanilastakin. Halvimmillaan ja vähän etsimällä kelvollisista kengistä, valjaista, ATC:sta, HMS:stä ja mankkapussista selvinnee 150€, 200€ on oma budjettini niin on hieman vara valitakin.
Tuo Liikuntamyllyn 2€ on mielestäni ihan ok, kiivettävää riittää aloittelevalle määrällisestikin ihan mukavasti. Jos enemmänkin rupeaa kiipeämään niin 10€ kerta kuulostaa melko paljolta, itse käyn ainoastaan parin viikon välein joten eipä sekään budjettia kaataisi.

Jos paikalla on oikeita hämähäkkimiehiä niin korjatkaa ihmeessä, kiipeilyn suhteen mä olen täysi aloittelija. Niin tosin tuon raudankin kanssa :nolo:

Lisäys: HMS-sulkurengas ATC:n tai vastaavan varmistuslaitteen kiinnittämiseen ja sen lisäksi yksi vahva ruuvillinen perussulkurengas, jolla köysi yleensä (jos köyttä ei solmita suoraan valjaisiin) kiinnitetään seinäkiipeilijän valjaisiin. Grigrin hankinnassa ei kannata kiirehtiä. Aloitteijan on parempi opetella varmistaminen ensin esim. ATC:llä ja halvempikin se on.

Seinäkiipeily kannattaa aloittaa menemällä kurssille, niin tulee turvallisuusasiatkin paremmin tutuiksi.

Kursseja järjestää myös Suomen Alppikerho

www.suomenalppikerho.fi

Ennenkuin ostat mitään mankkapusseja,kiipeilykenkiä,valjaita tms, muita aloittelijalle turhia varusteita,käy ihmeessä pari krt kokeilemassa hommaa vaikka lainatuilla/varastetuilla varusteilla. Itse olin vuosia sitten kiipeilykursilla kaverin kanssa, eikä meillä ollut kuin farkut ja tavalliset kengät jalassa ja samoja reittejä kiipeiltii kurssilla olleiden mankkapussiukkojen kanssa.

Olen sitä mieltä että alkeet kandee käydä kurssilla,laji kun on vähän hengenvaarallinen (Esim, pätevä varmistus etc,,) ja sitten täydentelee varusteita tarpeen mukaan,mutta suomen kivillä kiipeillessä ei aloittelija mielestäni tarvitse raahata mukanaan rinkallista törkyä. Kiipeilyseuroista saat varmasti parempia vinkkejä seinistä,varusteista sun muista jutuista.

Milläköhän kurssilla olet oikein ollut, kun ovat laittaneet tavallisilla kengillä kiipeilemään. Kyllä kiipeilykursseilla hintaan sisältyy varusteet, ettei niitä tarvi mistään erikseen lähteä lainailemaan. Toiseksi jos puhutaan kiipeilystä muualla kuin sisäseinillä niin varusteita ja ennenkaikkea tietämystä tarvitaan ihan eri tavalla kuin sisäseinäkiipeilyssä tapahtui se sitten Suomen tai ulkomaiden kivillä (jos et sitten tarkoittanut boulderointia). Alkuun voi tosiaan vuokrailla varusteita, jos ei ole vielä varma onko kysymyksessä sittenkään se oma laji, mutta sitten kyllä kannattaa investoida omiin kamoihin.

Mä muistan kun olin ammattikoulussa liikunta tunnilla ja meillä oli tollanen kiipeily seinä siellä.Mä olin pilvessä ja meidän piti pelata jotain korista niin määpä lähinki kiipeilemään sinne seinälle ja liikan maikka (vaha ämmä) huuteli sieltä alhaalta jotain että:"ei sinne saa kiivetä ilman valjaita!".Kiipeilin siellä aikani enkä kiinnittänyt mitään huomiota siihen harppuun.Vittu se kävi kuumana!

Onko kukaan harrastanut sellasta kiipeilyä, missä mennää vaa about 3m korkeuteen ilman valjaita ja jos tiputaan, ni tiputaan patjalle. Seinäki on ihan himo vaikee!! HotSportissa tuli sm:stä pätkä, missä ukot kiipeili suurinpiirtein "katossa", joku taitorata tai semmone. Siistin näköstä touhuu ja varmaan voi pikkusen sormissa tuntua... tekis miel kokeilla, mut ei oo vaa oikein mahdollisuutta edes normaaliin seinäkiipeilyyn.. :(

osku sanoi:
Mä muistan kun olin ammattikoulussa liikunta tunnilla ja meillä oli tollanen kiipeily seinä siellä.Mä olin pilvessä ja meidän piti pelata jotain korista niin määpä lähinki kiipeilemään sinne seinälle ja liikan maikka (vaha ämmä) huuteli sieltä alhaalta jotain että:"ei sinne saa kiivetä ilman valjaita!".Kiipeilin siellä aikani enkä kiinnittänyt mitään huomiota siihen harppuun.Vittu se kävi kuumana!

Pilvessä liikuntatunnilla? :jahas:

Suositut

Back
Ylös Bottom