Alkuun kai lähes kaikki aloittavat seinällä ja yläköysikiipeilystä, itse en ole vielä alaköysikiipeilyä kokeillut, tarpeeksi harjoiteltavaa muutenkin. Kengät ovat tietysti tärkeimmät ja hyvinkin paljon henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuva valinta, 50€ saattaa hyvinkin saada kelvolliset, 100€ uhraisin itse. Mankkapussi on toinen välttämätön mutta sen hinta ei sisältöineen ylitä 10€. Noilla varusteilla pääseekin jo periaatteessa aloittamaan, boulderointi kun on ainakin itselleni kaikkein parasta harjoittelua.
Yläköysikiipeilyn aloittamiseen tarvii lisäksi valjaat, kelvolliset saa 50-100€, tosin esimerkiksi Annankadun Mountain shopissa oli hetki sitten suhteellisen kovia alennuksia, yksittäisiä hyviä sai jo reiluun 40€. ATC-varmistusväline taitaa maksaa n.20€ kuten myös HMS-sulkurengas. Grigrikin himoittaa jossain vaiheessa ostaa mutta yli 100 hinnoilla tuo ATC saa luvan riittää alkuun. Köydenkin tietysti tarvii
, mutta ne ovat löytyneet talon puolesta ainakin niin Liikuntamyllystä kuin Tapanilastakin. Halvimmillaan ja vähän etsimällä kelvollisista kengistä, valjaista, ATC:sta, HMS:stä ja mankkapussista selvinnee 150€, 200€ on oma budjettini niin on hieman vara valitakin.
Tuo Liikuntamyllyn 2€ on mielestäni ihan ok, kiivettävää riittää aloittelevalle määrällisestikin ihan mukavasti. Jos enemmänkin rupeaa kiipeämään niin 10€ kerta kuulostaa melko paljolta, itse käyn ainoastaan parin viikon välein joten eipä sekään budjettia kaataisi.
Jos paikalla on oikeita hämähäkkimiehiä niin korjatkaa ihmeessä, kiipeilyn suhteen mä olen täysi aloittelija. Niin tosin tuon raudankin kanssa