Sauvakävelyn suosio nousussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
http://www.kaleva.fi/html/JTpage452556.html

Eikä ihme! Kyseessä on helppo ja halpa, mutta tehokas laji. :)

Toki liian paljon näkee niitä, kellä on vanhat hiihtosauvat käytössä (eli aivan liian pitkät, mahdoton sauvakävellä oikein), mennään säälittävän hitaasti ,eli ei meinaakaan hikee tai puuskutusta olla kehissä, eli on kyse samasta, kuin salilla käymisessä (eli tyynnytellään huonoo omaatuntoa, erona salilla reenaamiseen) tai muuten on suoritustekniikka päin honkia. Sinänsä moinen ihmetyttää, koska mun on vaikea keksiä helpommin opittavaa lajia. Ite lueskelin ohjeita Exelin nettisivulta ja eikun menoksi, helppoa oli ja on.

/me jää odottamaan ensimmäistä machobullshitprovoviestiä tyyliin "Joojoo, kuka sitä dementiahiihtoo ny kehtaa julkisella paikalla harrastaa? No ei ainakaan kukaan potaava tai voimaileva Tosimies! Ja oha se ny niinq nii junttia ja maalaistaki. Ei tääl Tsadis kukaa niinq kehtais näyttäytyy eikä hyväXyy mitää noin junttia."

Enkä ole sauvakävelysauvojen myyjä. :D Muuten vain tuon lajin esille täälläkin aerooppisella osiolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sauvakävely on kivaa :) Saa hyvin niskasta jumitukset pois ja koko kropan liikkumaan. Kesällä tuli käytyä sauvakävelylenkillä kolmesti viikossa, kunnes lonkankoukistaja sanoi sopimuksen irti. Ilmeisesti sauvakävellessä askel pitenee sen verran, että lonkankoukistajaan kohdistuu kovempi rasitus kuin normaalisti kävellessä? Hyvä laji kyllä, syke pysyy korkeammalla kuin ilman sauvoja kävellessä.

Hölmöä käyttää jotain ylipitkiä hiihtosauvoja, kun ne oikeat kävelysauvat maksaa hurjat 20e :rolleyes:

Elämäni ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran tuli käytyä sauvakävelyllä tässä syksyllä, kun olin Saariselällä. Tehtiin päiväreissuja kävellen luontopoluilla ja tuntureilla ja siellä ainakin sauvat olivat ihan ehdoton juttu. Tuovat mukavasti tehoja kävelyyn ja mäkiä kavutessa ovat oiva apu, kun saa käsillä ja hartioillakin tehdä töitä. Oleellista on, että hankkii oikean pituiset sauvat, niin ei kävely mene liian pitkien keppien takia sellaiseksi "lypsytekniikaksi". Suosittelen ainakin kokeilemaan :thumbs:

Itse odotan, että Joulupukki tuo ne kävelysauvat ja pääsee alkavalla dietillä vetelemään aamulenkkejä sauvojen kera. En ole kun kerran hätäisesti kokeillut, että varmaan joutuu tekniikkaa hiomaan. Sauvoilla saa ainakin sykettä nostettua, juokseminen on syvältä ja pyöräilläkkään ei oikein talvella innosta.

Mä oon kanssa hurahtanut sauvakävelyyn, viime talvena ostin Anttilasta sauvat. Vaikka hölkkäkin sujuu, niin aamuisin on mukavampi mennä vähän rauhallisempaan tahtiin. Täällä Turussa on vaan niin tasaista, että välillä on vaikeuksia saada syke tarpeeksi ylös, pitää välillä kirmata muutama juoksuaskel tai valita lenkki niin, että matkan varrelle osuu muutama mäkikin.
Jyväskylässä tätä ongelmaa ei tunnetusti ole, ja siellä mielestäni ihmiset harrastavatkin enemmän sauvomista. Ja esim. Laajavuoren rinteillä kelpaa ei-talviaikaan lenkkeillä.

Normaalimaastossa en näe sauvakävelyssä mitään järkeä - heikentää vain ryhtiä, mutta ylämäkeen esim. vuorelle noustessa tai painavaa reppua kantaessa sauvoista saa mukavasti tukea ja lisätehoja.

Tokihan vanhuksille ja muille, jotka tarvivat tukea jo tasaisella maalla pystyssä pysymiseen kyseessä on mitä mainioin laji :thumbs:

Äipälle lähti joululahjaksi käppäilysauvat. Kova kävelemään muutenkin jokapaikkaan, joten lisää puhtia ja harjoitusta myös ylävartalolle tarjoaisi nämä sauvat. Jos ei äpytille kelpaa niin kyllä mielelläni otan itselleni (samanpituisia ollaan).

Esox Luciukselta kysyisin vähän perusteluita miten normaalikäppäilyssä sauvakävely heikentää ryhtiä? Oman käsitykseni mukaan parantaa, mutta enpä minä nyt muutenkaan taida mistään mitään tietää...

Jep, sauvakävely on tosi ok. Ite tykkään tarpoa niillä erityisesti mäkisillä pururadoilla. Viimekerralla tosin kävi joku pikkunen hama leikkiessäni mika myllylää ja sauva meni yllättäen poikki...taidan sittenkin olla vahvempi kuin luulinkaan.

Tässä ole harkinnut suuresti että pitäisikö tosiaan hankkia sauvat ja juuri aamuaerobinen suorittaa sitten sauvakävelynä. Moni on kehunut asiaa ja kuten tuossa on mainittukin että hölkkä ja pöyräily alkaa välillä tökkiä ja muutenkin vaikeaa talvella. Samoin on olisi hieman vaihtelua ainaiseen kävelyyn tai salilla kuntopyörän polkemiseen.

Ostin Excelin sauvat jotain neljä vuotta sitten ja rakastuin lajiin heti. Sattuneesta syystä polvet ei kestä juoksua mutta sauvoilla saa mäkisessä maastossa sykkeen helposti tasolle 130-150 lyöntiä minuutissa. Keskisykkeet tunnin lenkillä on ollut usein yli 130. Kovin syke ylämäessä on ollut reilusti yli 160 tyyliin "kävelen tajun kankaalle soramontun mäkeä ylös".

Hassua kyllä, pystyn kävelemään nopeammin ilman sauvoja. Mulle pointti onkin siinä että sauvojen kanssa saan enemmän sykettä ja yli tunnin lenkeillä jaksaa pumpata jotenkin automaattisesti sauvojen kanssa menemään. Ilman sauvoja en jaksaisi tehdä 90-120 minuutin pitkiä lenkkejä mitä toisinaan käyn kävelemässä.

Hyviä puolia sauvakävelyssä,joita olen huomannut:

-pitää hyvin niskat,yläselän ja olkapäät "auki"
-saa hyvin kiertoa lisäämällä hyvää treeniä kyljille ja alaselälle
-syke nousee helpommin ja kropan käyttö on kokonaisvaltaisempaa
-tulee ulkoiltua,joka jo sinänsä piristää
-ja paljon muuta positiivista...

Olen kuitenkin miettinyt,että voisiko kehonrakennusmielessä sauvakävelystä olla käsien koolle haittaa(siis paljon toistoja käsille),vaikka käsiä ei siinä nyt mitenkään voimakkaasti ole tarkoitus käyttää.Mielipiteitä tästä?

Itse tutustuin sauvakävelyyn viime syksyn aikana ja pakko sanoa ja pelkkää hyvää sanottavaa on. Erittäin helppoa, mukavaa ja tehokasta liikuntaa :)
Itse huomasin vielä sen, että kun helposti tuppaa niska/hartiat jumittamaan niin tuo kyllä avaa niitä tehokkaasti.

Talvella ei ole tullut sauvottua, mutta kunhan kevät koittaa niin painelen taas avovaimon kanssa kuntoradalle sauvomaan :)

-Pva- sanoi:
Pöh, minä pystyn kävelemään ilman sauvojakin. :D

Niin kai sitä muutkin pystyy, mutta se sauvojen lisäämä vaikutus kävelyn tehoon on ERITTÄIN huomattava. Usko pois ja jos et usko niin kokeile :)

Kävin eilen ensimmäistä kertaa sauvakävelyllä. En taida sen suuremmin innostua siitä. No, on se aika rytmikästä touhua ja yläkroppakin saa vähän liikettä. Sykemittaria en ottanut mukaan mutta ei ainakaan tuntunut sen kummemmalta kuin saman lenkin kiertäminen ilman sauvojakin. Ja kaiken lisäksi liukkaalla sauvan kärki ei pidä, ehkä kokeilen keväällä toisen kerran..

Snake sanoi:
Hyviä puolia sauvakävelyssä,joita olen huomannut:

-pitää hyvin niskat,yläselän ja olkapäät "auki"
-saa hyvin kiertoa lisäämällä hyvää treeniä kyljille ja alaselälle
-syke nousee helpommin ja kropan käyttö on kokonaisvaltaisempaa
-tulee ulkoiltua,joka jo sinänsä piristää
-ja paljon muuta positiivista...

Olen kuitenkin miettinyt,että voisiko kehonrakennusmielessä sauvakävelystä olla käsien koolle haittaa(siis paljon toistoja käsille),vaikka käsiä ei siinä nyt mitenkään voimakkaasti ole tarkoitus käyttää.Mielipiteitä tästä?

Olix kellään mitään ajatuksia tota mun kysmää koskien? :)

Snake sanoi:
Olix kellään mitään ajatuksia tota mun kysmää koskien? :)

Ei siitä mitään haittaa varmaankaan ole, luulen että päinvastoin kun veri lähtee kunnolla liikkeelle käsissäkin ja näin palautuminen nopeutuu.

Itse olen kyseistä lajia kerran koittanut, ei oikein purrut.

Syy voi tosin olla, että pidän aika paljon juoksemisesta.

Elchubagabra sanoi:
Ne kävelee, jotka ei jaksa juosta.
ne juoksevat ketkä ovat mikkihiiriä. joo :rolleyes:

itse kävellyt jo monta vuotta kun firmalta tuli joululahjaksi sauvat ´01. paljon mukavampaa kuin pelkkä kävely paitsi talvella tyydyn kuntosalimattoon kun sauvat lipsuvat jos on liukasta ja kun otta kumitupit pois niin kauhe klopina kuuluu noin 10km päähän.

Suositut

Back
Ylös Bottom