Sauvakävelyn suosio nousussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aika varma, että harva osaa kävellä noilla kunnolla. Itte vedin tossa syksyllä sauvoilla lenkkiä, niin että koitin hioa tekniikan ja voiman käytön huippuunsa.

Askel pitenee selvästi kun kädellä työntää sauvaa reippaasti. Sauva pitää myös tuoda maahan yllättävän vinossa, että pääsee heti työntämään vauhtia.

En nyt muista tarkalleen, mutta suunnilleen 8,5 km/h keskivauhdilla menin 8,5 kilsaa, eli tunnin kesti (pururata). Syke oli keskimäärin n. 140.

Siitä saa ihan eri tavalla irti, kun "tykittää" menemään ja todella keskittyyy tekniikkaan!!!!!!!

Ne sauvat ei ole nojailua varten :D

Mutta siis lyhyesti sanottuna, sauvakävely rokkaa peruskunnon kehittämisessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pertti 123 sanoi:
Askel pitenee selvästi kun kädellä työntää sauvaa reippaasti. Sauva pitää myös tuoda maahan yllättävän vinossa, että pääsee heti työntämään vauhtia.

En nyt muista tarkalleen, mutta suunnilleen 8,5 km/h keskivauhdilla menin 8,5 kilsaa, eli tunnin kesti. Syke oli keskimäärin n. 140.

Siitä saa ihan eri tavalla irti, kun "tykittää" menemään ja todella keskittyyy tekniikkaan!!!!!!!
Samat huomiot nyt kahden kerran kokeilun jälkeen. Siltikin on aika :david: olo kun vetelee (vaikkakin "piilossa" :D ) tuolla keppien kanssa menemään. Mutta on niin tehokasta, että jatkoa seuraa.

Tuli mieleen, että noilla kun vetää semmosta hyppelyjuoksua (vasemman jalan hyppy->alastulo vasemmalla *vaihto* oikean jalan hyppy->alastulo oikealla ja uudestaan) ja työntää sauvoilla reteesti vauhtia, niin saa vedettyä HIIT-tyyppistä todella raskasta reeniä. Voi siis tehdä perinteisen HIIT:n kepeillä, kävelee normisauvakävelyä ne himmausosuudet. :urjo:

Täytyy kyllä myöntää, että ne "mummojen kuntoliikunta" mielikuvat karsiutuivat, kun lähdin vetämään kunnon sauvalenkkejä jäisillä maastopoluilla hölkkätahdilla. Puoli tuntiakin tuommoista + ylämäkivetoja niin tuntuu että lentää :urjo:

Tod. näk on vaan huono kunto:david:

On hyvää ja tehokasta. Minä kävelen paljon nopeammin kuin ilman sauvoja, sillä isoäitini sauvat ovat 120cm ja jos menee hiljaa on se ja sama onko ne mukana vai ei. Todella kovaa vauhtia. En kuitenkaan kailota tämän suloja kuin avokilleni ja selvästikin netissä, sulautuen muihin hihhuleihin.

Sauvakävely sopii mielestäni parhaiten peruskunto lenkeille. Saa sykkeen kohoamaan hyvin juoksematta. Normaali kävelyssä sykkeet ei oikein nouse ja joutuu sahaan juoksun ja juoksun valillä.

Ennen ajattelin sauvatouhun olevan ihan pelleilyä, mutta kun kokeilin sykemittarin kanssa huomasin sen olevan ihan asiallista hommaa. Sauvoilla pitää vaan muistaa lykkiä vauhtia.

Itse ostin sauvat tuossa viikko takaperin ja muutaman kerran olen käynyt sauvomassa aamuaerobisen ja täytyy kyllä sanoa että enää en lähde aamulenkkejä tekemään ilman rakkaita sauvojani :D Meillä on tuossa vierellä pururata ja maasto on just sellaista sopivan epätasaista jotta saa sykkeen tarpeeksi korkealla rasvanpolton kannalta.Perslihaksiin tuo sauvakävely kyllä ottaa ja varsinkin kovassa ylämäessä :)

Käyn 3 kertaa viikossa salilla, 1,5krt kroppa läpi. Sen lisäksi on joka arkiaamu 2-3h lumenluontia, haravointia, hiekoittamista ja suolaamista ja tavaroiden kantoa. Näiden lisäksi on mahdollista kävellä aamulla 0,5h, päivällä 0,5h ja illalla 0,5h. Paljonko kannattaa kävellä päivässä sauvojen kanssa, jos tähtää voimien nousuun ja rasvaprosentin pienentämiseen? Syön perua laitosruokaa, päivän annoksessa pitäisi olla noin. 40-50g proteiinia. Näiden lisäksi syön aamulla proteiinirahkan(n.25g) ja tonnikalaa(n.22g), about purkki päivässä. Punttipäivinä Tehon palkkari, kreatiinillinen.

Tällä hetkellä teen 4x8 sarjaa, just voimakausi loppui, jolloin tein n. 3x6. Eli rasitus vaihtuu ennenkä keho ennättää tottua.
Mutta sitten itse kysymykseen: Paljonko sauvakävelyä? Ennätys on 13,8km päivässä, ja harva se päivä tulee yli 10km. Mutta tälläisillä lukemilla se taitaa olla jo punttisali tuloksista pois? Tavoitteena mulla on 7000 askelta päivässä, vaikka säännöllisesti pyrinkin siihen 10km. Montako sauvakävely kertaa päivässä ja viikossa? Tavoitteena todellakin olla kesäkunnossa 2022, niin että päkki näkyy kunnolla. Rasvaprosentti on älykellon mukaan 16-20%, painoa aamuisin 71kg ja pituutta 172,5cm. Oon ollu kyllä kovemmassakin kunnossa, ja kyllä tässä tulosta tulee, 80kg oli aloittaessa pena, nyt pukkasin sen sata. Sitä enempää täälä ei saakkaan laittaa tankoon. Mutta mitkä olisivat ns. Optimaaliset asetukset mun treeneihin?

Käyn 3 kertaa viikossa salilla, 1,5krt kroppa läpi. Sen lisäksi on joka arkiaamu 2-3h lumenluontia, haravointia, hiekoittamista ja suolaamista ja tavaroiden kantoa. Näiden lisäksi on mahdollista kävellä aamulla 0,5h, päivällä 0,5h ja illalla 0,5h. Paljonko kannattaa kävellä päivässä sauvojen kanssa, jos tähtää voimien nousuun ja rasvaprosentin pienentämiseen? Syön perua laitosruokaa, päivän annoksessa pitäisi olla noin. 40-50g proteiinia. Näiden lisäksi syön aamulla proteiinirahkan(n.25g) ja tonnikalaa(n.22g), about purkki päivässä. Punttipäivinä Tehon palkkari, kreatiinillinen.

Tällä hetkellä teen 4x8 sarjaa, just voimakausi loppui, jolloin tein n. 3x6. Eli rasitus vaihtuu ennenkä keho ennättää tottua.
Mutta sitten itse kysymykseen: Paljonko sauvakävelyä? Ennätys on 13,8km päivässä, ja harva se päivä tulee yli 10km. Mutta tälläisillä lukemilla se taitaa olla jo punttisali tuloksista pois? Tavoitteena mulla on 7000 askelta päivässä, vaikka säännöllisesti pyrinkin siihen 10km. Montako sauvakävely kertaa päivässä ja viikossa? Tavoitteena todellakin olla kesäkunnossa 2022, niin että päkki näkyy kunnolla. Rasvaprosentti on älykellon mukaan 16-20%, painoa aamuisin 71kg ja pituutta 172,5cm. Oon ollu kyllä kovemmassakin kunnossa, ja kyllä tässä tulosta tulee, 80kg oli aloittaessa pena, nyt pukkasin sen sata. Sitä enempää täälä ei saakkaan laittaa tankoon. Mutta mitkä olisivat ns. Optimaaliset asetukset mun treeneihin?
Niin, kesäkunnossa 2023 tosiaan :david:

Missä ei saa laittaa yli 100kg tankoon? Vankilassa?

Missä ei saa laittaa yli 100kg tankoon? Vankilassa?
Ei ku sairaalassa. Täälä on ihan hyvä puntata muuten. Joskus pääsee uimahallille kokeilemaan et paljonko sitä rautaa nousee, mutta kyllä se satanen riittää näin alkuun. Haluaisin nostaa joskus ainakin 130kg. Penkistä
Täs on nyt tälläinen vaihe menos, rasvan muutto lihaksiksi. Tänään oli ainakin tiukka salitreeni. Käyn vielä illalla sauvakävelemässä puolituntia. Eilenki tuli askelia hieman yli 10km edestä. 14,8km ennätys. Tänään tuli töissä joku 5km lunta luodessa. Rupee muuten paikkoja vähän jo kolottamaan ku kävelee noin paljon, ehkä ei 63kg rupeisi, mitä olin ilman punttia. Ja läskiä. Mutta kyllä muuten jeesaa avanto, lumihanki tai kylmä suihku. Saunan kans combotettuna.
Mietin vaan että onko se kepittäminen aina palauttavaa, sykealue on jotain intensiivisen harjoittelun ja painonhallinnan välillä. Vähän käy aerobisen treenin puolella. Kyllä on muuten tahti hiipunut tässä ku on treenannut pitkää päivää. Ehkä se olis huomenna melkeimpä puhdas lepopäivä. Jos sais vähä sitä nopeutta takaisin. Tavoitteena kesälle vois olla sellainen 70kg jollain 10% rasvoilla. Luulis että onnistuu, intoa ainakin löytyy, ja eiköhän paikatkin kestä, ostan Halpahallista uudet Vikingin kengät, jotka oon todennu hyviksi ja sitten elastiset polvituet myös. Tälläiset:

Mulla on jostain syystä vähä huonot polvet, niin näiden tukien kanssa varmaankin kelpaa aloittaa se kyykkääminen.

Olin kodittomana jonku aikaa Helsingissä(1,5-2v), ja sitte tapahtui yks perhetragedia niin oon täälä vähä että pääsee jaloilleen. Treenasin Helsingissä Combat Academyllä Thaiboxingia. Tarkoitus olis taas joskus aloittaa treenit, mutta kerään täs vähä lihasta ja poltan rasvoja. En nyt kisaamaan taida kuitenkaan ruveta, pieni sparri riittänee. Pitäis olla taas höyhenen kevyt jos sellaiseen rupeis.

Ei ku sairaalassa. Täälä on ihan hyvä puntata muuten. Joskus pääsee uimahallille kokeilemaan et paljonko sitä rautaa nousee, mutta kyllä se satanen riittää näin alkuun. Haluaisin nostaa joskus ainakin 130kg. Penkistä
Täs on nyt tälläinen vaihe menos, rasvan muutto lihaksiksi. Tänään oli ainakin tiukka salitreeni. Käyn vielä illalla sauvakävelemässä puolituntia. Eilenki tuli askelia hieman yli 10km edestä. 14,8km ennätys. Tänään tuli töissä joku 5km lunta luodessa. Rupee muuten paikkoja vähän jo kolottamaan ku kävelee noin paljon, ehkä ei 63kg rupeisi, mitä olin ilman punttia. Ja läskiä. Mutta kyllä muuten jeesaa avanto, lumihanki tai kylmä suihku. Saunan kans combotettuna.
Mietin vaan että onko se kepittäminen aina palauttavaa, sykealue on jotain intensiivisen harjoittelun ja painonhallinnan välillä. Vähän käy aerobisen treenin puolella. Kyllä on muuten tahti hiipunut tässä ku on treenannut pitkää päivää. Ehkä se olis huomenna melkeimpä puhdas lepopäivä. Jos sais vähä sitä nopeutta takaisin. Tavoitteena kesälle vois olla sellainen 70kg jollain 10% rasvoilla. Luulis että onnistuu, intoa ainakin löytyy, ja eiköhän paikatkin kestä, ostan Halpahallista uudet Vikingin kengät, jotka oon todennu hyviksi ja sitten elastiset polvituet myös. Tälläiset:

Mulla on jostain syystä vähä huonot polvet, niin näiden tukien kanssa varmaankin kelpaa aloittaa se kyykkääminen.

Olin kodittomana jonku aikaa Helsingissä(1,5-2v), ja sitte tapahtui yks perhetragedia niin oon täälä vähä että pääsee jaloilleen. Treenasin Helsingissä Combat Academyllä Thaiboxingia. Tarkoitus olis taas joskus aloittaa treenit, mutta kerään täs vähä lihasta ja poltan rasvoja. En nyt kisaamaan taida kuitenkaan ruveta, pieni sparri riittänee. Pitäis olla taas höyhenen kevyt jos sellaiseen rupeis.
Okei. Taisin yliajatella myös ton saamis-osuuden, ja siellä sairaalassa ei varmaan vaan oo ku 100kg painoja :D.

Okei. Taisin yliajatella myös ton saamis-osuuden, ja siellä sairaalassa ei varmaan vaan oo ku 100kg painoja :D.
On täälä painoja, ja hyvät laitteet. Just oli kesällä punttisali rempas, ja remonttiin ja laitteisiin meni henkilökunnan mukaan 65.000€. Välillä ovat puhuneet 40.000€, eli se on ilmeisesti laitteiden osuus. Kuulostaa aika mahdottomalle summalle, mutta hyvät on laitteet.

3 x vko pääsee salille, tällä hetkellä. Pääsen ehkä ens vuoden puolella vielä useammin, niin sitten vois ottaa ehkä neljännen punttitreenin, tai sitten nyrkkeilysäkkiä, sählyä tai sulkapalloa. Hiihtämiseenkin olis ilmeisesti mahdollisuus, mutta ala-asteella viimeksi ollu murtomaahiihto sukset jalassa, niin ei oikein tiedä kuinka mukavaa se mahtaa ollakaan. Keväällä tulee vuosi kun aloitin punttisali harrastuksen uudelleen, mutta kesällä oli tosiaan se remppa niin ei paljon päässyt käymään, ja kestikin varmaan 2,5kk. Nyt ei pitäisi olla esteitä tiedossa, niin saa käytyä säännölisesti salilla. Otin tänään oikein paperin ja kynän joukkoon, ja kirjasin liikkeet, sarjat ja painot. n.3 liikettä per lihasryhmä. Helpompi vetää sellaista nousujohteista treeniä ku on tulokset kirjattuna ylös.

Tos on vieläpä järvi vieressä, niin pääsee kesällä pulikoimaan. Älykellon avulla saa siinäkin metrit ylähälle, niin innostuttaa sitten ylittämään aina edelliskerran tulos jne. Suosittelen kaikille urheilijoille kyllä sellaista, ei oo mitään köppäisiä laitteita, ainakaan tämä Samsungin Watch4. Toimii hienosti Samsungin älypuhelimen kanssa yhteen.

Suositut

Back
Ylös Bottom