Sauvakävelyn suosio nousussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan tuota tullut muutaman kerran harrastettua. Todella tehokasta, kun laittaa kädet kunnolla heilumaan ja kävelee reippaasti. Tehokkaampaa kuin hölkkä, ja vain vähän vähemmän tehokasta kuin semmoinen normaali juoksu.

Juoksemisesta minulla tulee useasti polvet kipeiksi, mutta sauvakävelyn kanssa tätä ongelmaa ei ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sauvakävelyyn mieki hurahtanu, vaikka juostuaki tulee, nii täällä Rovaniemellä on mitä mainiointa ku nappaa sauvat kännyyn ja lähtee Ounasvaaran päälle kapuamaan, syke nousee, hiki virtaa ja hyvältä tuntuu :whip: :D

Itse vuosien karsaasti katsomisen jälkeen hankin sauvat ja nyt on kuukausi takana aktiivi kepittäjänä. Hiukan kieroon katsoon ei-suomalaiset, kun joudun harrastamaan tätä suljetulla sotilasalueella, missä meitä suomalaisia on vain pieni osa.

Koskien tota kysymystä punttitreeniin ja etenki vaikutusta käsiin.

Ainakin itsellä on ojentajat tukossa. 6krt punttia ja 4aamulenkkiä 1,5h viikossa. Nyt on alkanut tuntumaan, kyllä punttitreeni kulkee vielä ojentajillakin, mut yleensä on hyvänä päivänä ollu kapea pp jotaki 120-125kg*4-6. Nyt on ollu pakko jättää koko kapea pp pois ohjelmasta, vain jotaki ranskalaisia yms. tosin vastaotteella! Voi olla kyl että toi ranskalaisen vähemmän käytetty ote on myos vaikuttanut ojentajien tukkoisuuteen.

Kilimanjarolle "kiivetessä" oli sauvakävelytalikot käsissä. Veri kiersi paremmin hartioissa repun painosta huolimatta, ja lopun jyrkällä vaiheella tuki ei ollut pahasta myöskään jaksamisen kannalta. Kun sai rytmin päälle, hommassa oli tekemisen meininkiä enemmän kuin kävelyssä muuten. Kävi mielessä, että tätä jatkan kotonakin, katsoivat mummot kieroon tai eivät. Pääsi silti unohtumaan. Kuten Eemeli jo mainitsi, niin tehokkaalta tuntui, miksei myös karpaaseillekin.

Tehokkaampaa kuin hölkkä, ja vain vähän vähemmän tehokasta kuin semmoinen normaali juoksu.

Miten muuten puolijuoksu onnistuu sauvoilla? Kenelläkään kokemusta kuntoilumielessä? Tulee crosstraineri näin alkuun mieleen. Onko siinä sitten mitään järkeä, se onkin sitten eri asia.

ylikuntoilija sanoi:
Miten muuten puolijuoksu onnistuu sauvoilla? Kenelläkään kokemusta kuntoilumielessä? Tulee crosstraineri näin alkuun mieleen. Onko siinä sitten mitään järkeä, se onkin sitten eri asia.

Onnistuuhan se. Onko tässä nyt missään erityisesti järkeä, en tiedä, mutta kivaa tuo sauvakävely ainakin on. Pururadalla tapaan käydä silloin tällöin pikku lenkin heittämässä, 45-60 minuuttia kerrallaan. Kunto on kohonnut hiljakseen kevättalven aikana, aluksi jo 25 minuuttia oli tuskallista.

Kun on saanut paikat lämpimiksi, voi sykettä nostaa hölkkäämällä jonkun aikaa. Sauvahölkässä käsien liikerata on pidempi kuin tavallisessa hölkässä. Itse olen huomannut hyväksi aina välillä ottaa pikku spurtteja, pysyy syke hyvällä tasolla ja hiki hatussa. Himourheilijalle sauvahölkkä tuo varmaan ainakin vaihtelua ja enemmän liikettä ja tekemistä myös käsille. Sauvakävelyssähän ei kai ole ajatuksena päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B, vaan tehostaa kävelyä/hölkkää nimenomaan kuntoilumielessä.

Itse tykkään sauvoa senkin takia, että siitä ei tule nivelet kipeäksi, ja se antaa selkään mukavan irtonaisen tunteen. Alaselkäkivusta ajoittain kärsivänä uskallan suositella sauvakävelyä avuksi siihenkin, mutta tietty jokainen on yksilö. Kannattaa lukaista Marko Kantanevan, Risto Kasurisen ja Raija Laukkasen kirja Sauvakävely ja muu sauvaliikunta, Gummerus 2001, ISBN 951-20-5830-8. Siinä on juttua mm. erikoisharjoitteista, venyttelystä ja sauvarullaluistelusta.

ylikuntoilija sanoi:
Miten muuten puolijuoksu onnistuu sauvoilla? Kenelläkään kokemusta kuntoilumielessä?
Sauvajuoksu on hiihtäjillä normaalia kesäharjoittelua. Suosittelen. Sauvojen pitää olla pidemmät kuin sauvakävelyssä. Minä juoksen sauvoilla, jotka ovat 84 % omasta pituudestani. Itse asiassa ne ovat jo liiankin pitkät, mutta ihan hyvin juoksu niilläkin onnistuu.

Voitto Kotiin sanoi:
Sauvajuoksu on hiihtäjillä normaalia kesäharjoittelua.

Kyllä, itsekin tuli harrastettua tätä kun vielä kilpaa hiihdin. Tai ylämäet ja tasaiset käveltiin mutta alamäet juostiin rullaten. Hiihtäjät ovat varmaan jo vuosikymmeniä harrastaneet sauvakävelyä, mutta itse ainakaan en aikoinaan kehdannut ihmisten ilmoilla sitä tehdä, joten piti hakeutua metsän keskelle. :D No, oli siinä sekin että metsästä löytyi parhaat maastot eli tarpeeksi pitkiä ja jyrkkiä rinteitä.

Sauvakävely on siitä hyvä treenimuoto että se ei kuormita niveliä yhtä paljon kuin juoksu, ainakaan alaraajoista, ja rasitusta on helpompi säädellä. Juniorina tuli tehtyä n. kerran viikossa 2-3 tuntinen sauvakävelylenkki ja kevyesti meni. Samanpituisesta juoksulenkistä ei olisi voinut edes unelmoida, jalat olisi melko varmasti hajonneet. Kerran tosin onnistuin saamaan kesäisen harjoitusleirin päätteeksi pitkällä sauvakävelylenkillä kyynärpäähän jännetupintulehduksen. Myös palautuminen sauvakävelystä on paljon nopeampaa kuin vastaavan pituisesta, samalla sykkeellä tehdystä juoksulenkistä.

Sitten siitä tekniikasta. Kilpahiihtäjän sauvakävely ei ole ollenkaan niin löysän näköistä kuin näillä dementiahiihtäjillä jotka kävelee vaan tavallisesti ja sauvat heiluu siinä mukana. Jotta sauvoista olisi jotain hyötyä, pitää niillä työntää kunnolla. Kun sauvatyöntö on tarpeeksi luja, pitenee askelkin huomattavasti ja näin ollen pitäisi sauvojen kanssa kävelyn olla paljon ripeävauhtisempaa kuin ilman. Askeltiheyskin saa olla ehkä hieman rivakampi kuin normikävelyssä. Sauvatyönnön alussa sauvaa ei saa tuoda liian eteen, piikki ei saa missään nimessä mennä kenkien etupuolelle, ja työnnön lopussa käsi pitää ojentaa suoraksi. Askelta pitää venyttää kunnolla ja aivan lopuksi nilkka ojentuu niin että pohkeessa tuntuu. Pohjetyöntöä voi mielessään hahmottaa niin että ylämäkeen hiekkatietä kävellessä askeleen lopuksi kuopaisee päkiällä soran lentämään.

Eli askelta pitkäksi, rytmi rivakaksi ja ojentajat sekä pohkeet tiukille niin sauvoista on muutakin iloa kuin se että ne ovat trendikkäät. Vanhoista lasten hiihtosauvoista saa muuten hyvät kävelysauvat.

Kävinpä aamulenkillä sauvakävelyllä ja nyt on tod. hyvä ja skarppi fiilis. :) Hieman harmitti, kun eräällä isolla pyörätiellä oli vieläkin hiekat harjaamatta, eivätkä sauvojen kumitassut pitäneet. Noh, silti oli mahtavaa sauvakävellä. Aamulenkki antaa pirteän fiiliksen koko päivälle. Lenkki oli tosin aika lyhyt, vain noin 30min. Tuntui, että wanhan diesel lähti taas hitaasti käyntiin, kun puuskutin ja hikoilin edes hieman vasta lenkin loppupuolella. Pitänee lyhyemmällä lenkillä ottaa reppuun joku 10kg lisäpainoa, että saisi tehoja lisää.

Millaisia jalkineita muuten suositte sauvakävellessä? Ite tykkään eniten tavallisista laadukkaista kävelykengistä, joissa on kovahko pohja, kuten esim. tuommoset Timberlandin (muuten ihan normaalit ns. pikkukengät, mutta laadukasta paksua nahkaa ja hieman vaellussaappaan tyylinen pohja, parhaat kengät kävelyyn, mitä mulla on koskaan ollut) tai sitten ihan perusmaiharit (jenkkiarmeijan vanhempaa mallia, mun makuun tod. hyvät juuri kovemman pohjansa takia, tosin hieman painavat).

Piikeillä toki talvella (jää ja lumi alustana) ja hiekalla, pururadalla sekä nurmella muina vuodenaikoina, mutta että asvaltilla? :eek: Ei tule mitään, ainakin ite pistän kumitassut piikkien päälle, jos sauvakävelen asvaltilla. Tärähtelee muuten ikävästi käsiin, enkä siedä sitä kilkuttavaa ääntäkään, minkä piikit asvalttiin iskiessään aiheuttavat. :D Kumitassut ovat kyllä asvaltilla ihan hyvät, jos siinä päällä ei ole hiekkaa eikä vettä.

Sauvajuoksut/-kävelyt teen yleensä hiekalla. Asfalttiosuudet pidän minimissä.

Jos käsillä työntää kunnolla, pitääkö kumi? Ainakin rullaluistimilla tasatyönnössä piikit ovat ainoa toimiva vaihtoehto. Jos sauvakävelyyn haluaa lisää rasittavuutta, suosittelen enemmän yläkropan käyttöä, vaihtelevampaa maastoa ja vauhdin lisäämistä. Lisäpaino vasta näidän jälkeen. Tietysti riippuu siitä, mitä treeniltä hakee.

Sauvat oottavat tuossa eteisen nurkassa ulkoiluttajaansa. On tuo pikkanen piski, jota täytyy 3xpäivässä ulkoiluttaa, joten ylimääräset lenkin jää tekemättä. Oon nähny viritelmiä vyöstä lanteilla, johon on koiran hihna kiinnitetty. Selkäongelmaisena kuitenkin vähän hirvittää ne äkkinykäsyt, jotka sitten kohdistuu alaselkään kun hauva näkeekin jotakin mielenkiintoista... Muutenkin se on semmonen hötkyperse, että oltais varmaan ihan solmussa niitten sauvojen ja hihnan kanssa (tiedän, tiedän, koirassa olisi kouluttamista :rolleyes: )...

Sauvat sain synttärilahjaksi, kun olin niitä kovasti toivonut. Sauvat on ainut tapa minun kohdallani kävellen saada syke nousemaan ja vauhti pysymään yllä. Juoksemassa tulee käytyä koiran kaa, mut aina juokseminen ei sovi treeniohjelmaan sen suuremman kuormittavuuden takia. Kävellä sen sijaan jaksaa "aina", huvittaminen onkin sitten toinen asia...

iivili sanoi:
Kävinpä aamulenkillä sauvakävelyllä ja nyt on tod. hyvä ja skarppi fiilis. :) Hieman harmitti, kun eräällä isolla pyörätiellä oli vieläkin hiekat harjaamatta, eivätkä sauvojen kumitassut pitäneet. Noh, silti oli mahtavaa sauvakävellä. Aamulenkki antaa pirteän fiiliksen koko päivälle. Lenkki oli tosin aika lyhyt, vain noin 30min. Tuntui, että wanhan diesel lähti taas hitaasti käyntiin, kun puuskutin ja hikoilin edes hieman vasta lenkin loppupuolella. Pitänee lyhyemmällä lenkillä ottaa reppuun joku 10kg lisäpainoa, että saisi tehoja lisää.
QUOTE]

Voin suositella tuota lisäpainon käyttöä, alkaa tulla hiki wanhankin otsalle : )

Tänään kävin ensimmäistä kertaa elämässäni sauvakävelyllä. Lähdin asenteella "minä mitään ohjeita tarvitse" enkä lukenut ainuttakaan ohjetta tahi kysellyt keneltäkään mitään - ja prkl, sehän oli yllättävän vaikeaa :D Tuli työnneltyä aika rivakasti käsillä ja sitten tuntuikin, että jalat eivät kestäneet mukana. Tunnin verran töpöteltyäni löysin kyllä jonkinlaisen rytmin, mutta jotenkin tuntui, ettei hommaan saanut tehoja riittävästi. Kävelen varmaankin ilman sauvoja reippaammin kuin tämänpäiväisellä sauvalenkillä. Joka tapauksessa tämän keskustelun ohjeita luettuani tekee mieli lähteä heti kokeilemaan uudestaan, kiitokset siis vinkeistä!

Voitto Kotiin sanoi:
Jos käsillä työntää kunnolla, pitääkö kumi?
Kyllä se asfaltilla tuntuisi pitävän yllättävänkin hyvin. Tietysti heti jos tiellä on hiekkaa tai muuta roskaa on tilanne toinen.

Sain sitten tuosta sauvakävelystä pakarat kipeäksi :eek: En tosiaankaan ole mikään tottumaton liikkuja, mutta tuossa tuli kai sitten käytettyä hiukan erilaisia lihaksia kuin muissa lajeissa. Itse asiassa kipeänä taitaa olla ennemminkin loitontajalihas kuin pakara, mutta kipu tuntuu tuolla persuksen ulkosyrjällä. Ja kipu on tosiaan sellainen, että ihan seisoessakin sattuu.

Ja eilen vielä päivittelin, että lenkki ei tuntunut missään :nolo:

Meninpä minäkin sitten kokeilemaan tätä huvittavan näköistä lajia, sillä seurauksella että nyt on omat sauvat ostettu ja 3-5 kertaa viikossa käyn kuntoradalla sauvomassa.
Alaselkä on kipuillut pitkin talvea ja kevättä eikä kävelystäkään meinannut tulla mitään kun "repi" alaselkää. Sauvoilla sain sen verran tukea ja vakautta kävelyyn että homma alkoi toimia. Hemmetin rankkaa aluksi varsinkin ojentajille ja olkapäille, luulisi haittaavan kovaa punttitreeniä jos liian usein käy lenkillä tai liian pitkään kerralla.
Nyt on rytmiä ja kestävyyttä saatu sauvakävelyyn ja selkä on paremmassa kunnossa kuin aikoihin! Olen pystynyt jo punttitreenitkin aloittaa uudestaan kun selkä alkaa kestää.

:thumbs:

Snake sanoi:
Hyviä puolia sauvakävelyssä,joita olen huomannut:

-pitää hyvin niskat,yläselän ja olkapäät "auki"
-saa hyvin kiertoa lisäämällä hyvää treeniä kyljille ja alaselälle
-syke nousee helpommin ja kropan käyttö on kokonaisvaltaisempaa
-tulee ulkoiltua,joka jo sinänsä piristää
-ja paljon muuta positiivista...

Olen kuitenkin miettinyt,että voisiko kehonrakennusmielessä sauvakävelystä olla käsien koolle haittaa(siis paljon toistoja käsille),vaikka käsiä ei siinä nyt mitenkään voimakkaasti ole tarkoitus käyttää.Mielipiteitä tästä?

Vanha ylös. Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa ja pakko hehkuttaa, että toimii. Meni kyllä viimeinenkin ripaus katu-uskottavuudesta, vaikka teinkin lenkin hieman Rocky-tyyliin meren jäällä. :D

Hyvät puolet samat kuin Snake yllä luettelee, erityisen positiivisesti yllätyin tuosta keskivartalorasituksesta; jotenkin siinä joutuu pitämään keskivartaloa tiukkana ja tulee hyvää rasitusta.

Ojentajille tuntuis menevän jonkun verran "liikaa" rasitusta, mutta ei kai sentään yhtään enempää kuin jaloille lenkkeilyssä tms. ja tuntuisi, että jalkojen duuni vähenee jonkun verran mikä on jees kun kaikki muu aerobinen (paitsi uinti) ottaa jalkoihin, eikä oo tarkotus hukata jalkojen kasvua lenkkipolulle.

Suht kovan penkkireenin jälkeisenä päivänä huomasi myös rinnassa rasitusta.

Syke tuntuis nousevan tasasellakin maalla samoihin kuin hölkällä, joten siinä mielessä itelle mieluisampaa.

Minkähän pituiset sauvojen pitäisi virallisesti olla? Mä vedin (hyvillä) hiihtosauvoilla jotka ulottuu tuohon rintalihaksen alapuolelle.

Enivei, machoilu nurkkaan ja sauvailemaan. :thumbs:

Olen aika varma, että harva osaa kävellä noilla kunnolla. Itte vedin tossa syksyllä sauvoilla lenkkiä, niin että koitin hioa tekniikan ja voiman käytön huippuunsa.

Askel pitenee selvästi kun kädellä työntää sauvaa reippaasti. Sauva pitää myös tuoda maahan yllättävän vinossa, että pääsee heti työntämään vauhtia.

En nyt muista tarkalleen, mutta suunnilleen 8,5 km/h keskivauhdilla menin 8,5 kilsaa, eli tunnin kesti. Syke oli keskimäärin n. 140.

Siitä saa ihan eri tavalla irti, kun "tykittää" menemään ja todella keskittyyy tekniikkaan!!!!!!!

Ne sauvat ei ole nojailua varten :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom