Saunomiskeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Jos täällä jossakin on aktiivisena saunomisketju, niin ilmoittakaa ihmeessä, voin sulattaa tämän osaksi sitä. Mutta jos aktiivista juttua ei ole, niin aloitetaan se täällä.

Itse olen ihan täpinöissäni kun ensimmäistä kertaa elämässäni omassa asunnossan on sauna jossa on mukava olla.

En ole mikään himosaunoja, mulle riittää 2-3 saunakertaa viikossa, mutta hyvässä seurassa voi saunoa vaikka koko päivän ja näin on tullut mökillä monta kertaa tehtyäkin.

Itse siis laitoin puulämmitteisin saunan. Appiukko LVI asentajana laittoi vähän överit vaihtoehdot ilmanvaihdolle, joten nyt saa säädettyä mieleisensä löylyt. Kiuas on saunan kokoon nähden kohtuu iso, Tatparin verkkokiuas johon menee 120 kg kiviä. Eli ei kannata tuntia polttaa jos ei halua saunoa + 100 asteisessa saunassa. 30-40 minuuttia niin on se 60 astetta ja kiukaalle voi kipata reilusti vettä ja tulee pitkä, kostea ja pehmeä löyly.

Niin ja olutta ei saa unohtaa. Sauna ilman olutta on teeskentelyä!

Kohta rupean lämmittään saunaa. Vaimon kanssa sovittiin että saunotaan huomenna kun se on myöhäseen töissä. Mutta pakko se on pistää sauna lämpimäksi ja käydä itsekseen fiilistelemässä kun pojat saan nukkumaan.

Tänne siis saunakokemuksia ja vinkkejä. Saa toki laittaa kuviakin!

Omani näyttää tältä:

http://rakennusprojekti.fi/wp-content/uploads/2011/09/IMG_5443.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saunominen on kyllä parasta. Opiskelijana ei tuu käytyä kovin usein kun salin ja taloyhtiön yleissaunat ei paljoa nappaa. Hyviä puulämmitteisiä saunoja on kyllä tullu testattua monella mökillä ja kaverilla. Muutamissa savusaunoissakin säännöllisesti tulee käytyä, mutta eipä sitä porukoiden saunaa mikään voita. Paljon on muistoja lapsuudesta sielä.

Sauna sopii kyllä joka tilanteeseen. Kaveri porukalla kupittelun lomassa, kalastureissuilla mökillä, raskaan treenin jälkeen ja ehkä kaikista parhaiten maistuu ihan pelkästään ittensä kanssa. Saa rauhoittua kunnolla ja miettiä syntiä syvällisiä.

Ps. taidan tästä lähtee saunaan parin kaverin ja parin oluen kera.

Aaahhh, just tulin saunasta...

On se niin raikas fiilis näin saunan jälkeen :).

Ja tottakai pari saunaolutta kuuluu nauttia, saunomisen ohessa!

No tottakai. Saunominen on kyllä parasta. Ennen miulla oli vielä puusauna talossa, mutta remontin myötä vaihdoin sen sähkösaunaan. Sitä tulee lämmiteltyä sitten 3-4 krt/vko. Parasta on kuitenkin, kun miulla on pihan perillä toistasataa vuotta vanha savusauna. Se se on muuta toista!!

kun miulla on pihan perillä toistasataa vuotta vanha savusauna.

Olispa tääläki....

Onhan tuo saunominen mukavaa, varsinkin kesällä mökillä kun kunnollinen sauna eikä mikään sähkökiuas, järvi vieressä ja vielä pakastimeen vähäsen juomista ennen saunaa :)

+ just saunassa käynyt

Saunominen hyvällä porukalla tai yksin on kyllä parasta! Eilinen ilta meni kavereiden kanssa saunoen ja paljussa istuen, mukavaa oli! :)

Salilla on sauna.

Jeps. En vain tykkää käyttää säännöllisesti. Pitäisi olla aikaa istua sitten reilusti tuon jälkeen ja juoda vaikka iso limppari. Tulee muuten niin helvetillinen jähi että saa mennä pesulle uudestaan kun pääsee kotiin.

Hitto tuollainen vanha savusauna on mahtava. Tai eikai sen tartte vanha olla jos se vaan on tehty kunnolla? Kaverilla tuollainen oli mökillä ja silloin n. 13 vuotta sitten pari kertaa vuodessa oltiin nuorisoporukalla siellä mökillä ja aika keskeisessä asemassa oli saunan lämmitys ja saunominen savusaunassa. Kerran muuten keksittiin maalailla itsemme sillä noella, siis kaikkia kivoja "sotamaalauksia". Huono juttu oli se, ettei kukaan muistanut lämmittää vettä ja oli sitten pikku homma pestä tuo musta paska pois lokakuussa kylmällä kaivovedellä. ;) Ah niitä muistoja...

Mutta tosiaan saunominen yksinään parin oluen kera on kanssa aivan mahtavaa. Saa paiskia löylyä miten tykkää ja rentoutua kunnolla. Pienten lasten kanssa se on enemmän ja vähemmän sirkusta kuitenkin. Tosin meidän 5 vuotias jäppinen on nykyään kova saunamies. Ja isona poikana käy jo itse jäähyllä jos ei jaksa istua saunassa iskän kanssa. Nuorempi 3 vuotias taas viihtyy siellä hyvällä tuurilla 30 sekuntia.

Itse saan ensi viikolla paneelit saunaan. Ne pitää käsitellä vielä ja paukutella sitten kiinni. Puusauna tulee meille ja kokoa on 6m2. Sauna lämpeää varmastikin n. 6 kertaa viikossa. Ilmanvaihto on mitoitettu itse speksaten ns. "överiksi" jota on helppo säätää mieleisekseen. Mielestäni saunassa ehdotonta on lisäksi ikkuna josta saa happihypyn käymättä ulkona.

Muutama hyvä saitti jossa käsitellään saunomista:
http://www.saunasite.com/

Sitten tietenkin saunaveskutin:
http://www.saunavesa.fi/

Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä tuosta "veskuttimesta", mutta tuolla sivustolla on arvokasta tietoa mm. painovoimaisen ilmanvaihdon toteuttamisesta, itse nuodatin tuota osittain. Aion kokeilla myös veskutinta.

Itse en jotenkin tahdo tuollaista katiskakiuasta vaan pistän Aito 24 VS -kiukaan. VS-mallin, vesisäiliöllä siis, kun siitä on sitten kätevä ottaa muksuillekin "ilmaista" läträysvettä. Muksuille tulee OMAT lauteet, eli pelkkä alalaude, joka on leveämpi ja siinä on kiva läträtä pesuvadissa sitten.

Itse olen tosi innoissani, meillä oli viimeksi sauna 2007 vuonna ja sekin pieni sähkösauna. Nyt saan ensimmäisen puusaunani :)

Tuossa mun Tatparissa ois sisäänrakennettuna jonkinlainen kierukka lämmintä vettä vartan. Ei vaan tuossa oikei ollut tilaa toteuttaa tuota järkevästi. Eli tosiaan se säiliö puukiukaan kanssa kannattaa pistää jos mahdollista. Siitä saa hyvin ne läträysvedet ja ainakin itse tykkään peseytä mökkityyliin läträten.

Täytyy tutustua noihin Hupen linkkeihin. Ja itselläkin siis vähän överit tuossa ilmanvaihdossa. Tietysti koneellinen tulo, tulo ulkoa ja kaksi poistoa. Kaikkea voi säätää. Ikkunaa ei ole, kun saunaa ei järkevästi saanut ulkoseinää vasten tai olisi pitänyt tehdä kaksi hormia. Mutta tuosta mun saunasta on n. 6 askelta terassille. Ja tämä meidän talo on landella ja näin pimeällä voi mukavasti munasillaan mennä jäähylle.

Nakkasin saunan tulille 5 minuuttia sitten ja avasin Pirkka-oluen. Vartin päästä lisää puita ja puolen tunnin päästä löylyihin.

JOS saunassa ei ole ikkunaa siellä ei voi olla, en ainaskaa ite voi mennä sellaseen koppiin hikoilee. Pitää olla ikkuna. Ikkuna pitää olla. Pakko olla ikkuna.
Muuten otetaan aina helvetilliset löylyt, jos löytyy sauna jossa on ikkuna.

Jos saunomisen päälle ei ymmärrä voi vaihtaa hiippakuntaa.

Tänä viikonloppuna ei yhtään saunailtaa tai porukalla saunomista, höh. Johan tässä oli jo neljänä viikonloppuna peräkkäin saunomista jossain jossakin porukassa, täyty siis tyytyä tällä viikolla vain 2x kotona saunomiseen. :)

En ymmärrä tuota ikkunajuttua. Toki se on kiva lisä, mutta jos sauna on muuten rakennettu oikein, ei sitä tarvita. Kuten Huppe sanoi, se mahdollistaa jäähyt menemättä ulos. Sopii erittäin hyvin paikalle, jossa ei viitti mennä jäähylle, esim. joku rivari tai vastaava jossa naapurit töllää heti kun astut ulos. Meillä oli rivarissa ikkuna saunassa ja se oli ihan kiva talvella kun sai siitä jäähyteltyä. Mutta nyt kun pääsee kuudella asekeleella terassille, ei tuota kyllä kaipaa yhtään. Mutta toki tuo kannattaa tehdä jos mahdollista.

Taasen sillä ikkunalla ei ole mitään tekemistä itse saunomisen kanssa tai sitten saunan ilmanvaihto on tehty yksinkertaisesti päin vittua. Jos siis pitää saunoa ikkuna auki...

Koneellinen ilmanvaihto ei riitä saunomiseen. Piste.

Koneellinen ilmanvaihto ei riitä saunomiseen. Piste.

Ei niin, pitää olla painovoimainen mukana. Mutta ei siihen ikkunoita tarvita. 90% saunareissuista, jossa on ollut ikkuna saunassa, on se ikkuna ollut kiinni koko ajan. Sitten sitä on avattu saunan jälkeen ilmeisesti kuivatussyistä. Paha sanoa kun ei ole ollut omia saunoja. Mutta kesken saunomisen ei ikkunoita olla availtu ellei ole joku älypää lämmittänyt saunaa niin kuumaksi ettei siellä pysty olemaan muuten.

Mutta tosiaan, pelkkä koneellinen ei varmasti ole hyvä. Kone ei mukaudu mihinkään. Se on joko liaan pienellä tai liian kovalla. Painovoimainen + koneellinen on varmasti hyvä yhdistelmä. Eikä se ikkuna huonoa tee, mutta ei se välttämättömyys ole.

Maailman parhaat löylyt tähän saakka olen saanut isopapan mökkisaunassa. Siellä on kaksikin ikkunaa, mutta ei niitä koskaan availla kesken saunomisen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom