Saunalahden Adsl ei toimi

Sain eilen ilmoituksen, että Saunalahden ADSL avattu mulle. Tänään kävin hakemassa motukan Telewell TW-EA200, jota olen nyt yrittänyt tässä asennella.
Jostain syystä en saa ADSL:ää toimimaan verkkokortin enkä edes usb:n kautta ollenkaan.
Olen asentanut sen Saunalahden sivuilta löytyvän ohjeen mukaan http://saunalahti.fi/tuki/internet/adsl/silta_tw-ea200eth/index.php , mutta homma vaan ei toimi eli modeemin adsl-valo vaan vilkuttaa (kun sen pitäisi palaa)
Purkissa ei ole NAT:ia eikä palomuuria päällä ja ohjauspaneelin verkkoyhteydet näyttää, että kaikki pitäisi olla ok (?). Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Mikä avuksi?

Voihan se olla että talon puhelinpistokkeessa/johdoissa jotain feelua. Asentaja tulee alkuviikosta katsomaan noi piuhat yms. Onneksi en katkaissut HTV:tä vielä, sillä vituskäyrä sen verran korkealla, että voi olla että palautan modeemit ja saunalahdet takaisin niiden alkulähteille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei taida signaali tulla edes rasiaan asti, jos valo ADSL-valo vilkuttaa. Ärsyttävä juttu varmasti näin viikonlopun alkaessa. :(

Tomi sanoi:
Ei taida signaali tulla edes rasiaan asti, jos valo ADSL-valo vilkuttaa. Ärsyttävä juttu varmasti näin viikonlopun alkaessa. :(

Avasin rasian.... siellä törrötti kolme irtonaista piuhaa (ohuita "sähköjohtoja") ja paksulti kuivunutta maalia ympäri pistokkeen metalliosia. Eli joku edellinen asukas on maalatessaan housunut niin pahasti, että maalia ruiskunut reilusti vastuksiin ja siinä samalla saanut piuhojakin irti..:curs: Kuuluukos sen Flextronixin asentajan repurtuaariin noiden kuntoon laitto?

Shamrock sanoi:
Avasin rasian.... siellä törrötti kolme irtonaista piuhaa (ohuita "sähköjohtoja") ja paksulti kuivunutta maalia ympäri pistokkeen metalliosia. Eli joku edellinen asukas on maalatessaan housunut niin pahasti, että maalia ruiskunut reilusti vastuksiin ja siinä samalla saanut piuhojakin irti..:curs: Kuuluukos sen Flextronixin asentajan repurtuaariin noiden kuntoon laitto?

Flexin käytännöstä en ole varma mutta toisella operaattorilla ainakin laitetaan rasiaan asti kuntoon. Rasiasta eteenpäin on sitten asiakkaan sisäverkkoa mihin voidaan myös tehdä kytkentöjä yms. mutta asiakasta laskutetaan.

Koita laittaa rasian yläreikiin piuhat kiinni. Eli sininen ja valkoinen yläreikiin, ei väliä miten päin ja alimmainen tyhjäksi. Piuhat esim. maalissa ja et erota värejä niin eikun vaan kokeilemaan. Ei tapahdu mitään vahinkoa.

Kytkennöissä voi tietysti olla puutteita myös aikaisemmin esim. talojakamossa.

Itse asiassa kun tarkemmin rasiaa katsoin, niin nuo sininen ja valkoinen piuha on paikoillaan. Siellä on sitten kolme piuhaa irrallaan, mutta kun googletin, niin selvisi että ne on ihan "turhia". Rasia on kyllä muuten niin kämänen, että soitan vuokraisännälle, että saa luvan vaihdattaa sen.

by the way.. kun tuolla Saunalahden sivuilla on tuo purkin asennusohje, niin siinä on näin:

"Avaa Configuration-valikko ja kohta WAN. Adapter Pvc0 ja painetaan Submit.
Vaihdetaan asetuksia kunnes ne ovat seuraavat:

Virtual Circuit: Enabled
Bridge: Enabled
IGMP: Disabled
Encapsulation: 1483 Bridged IP LLC
VPI: 0
VCI: 100
DHCP Client: Disabled

Painetaan Submit.
Painetaan sivun ylälaidassa Change Adapter. Valitaan Pvc1 ja painetaan Submit.
Vaihdetaan asetus: Virtual Circuit: Disabled -tilaan ja painetaan Submit.
Toistetaan Pvc2:n ja Pvc3:n kanssa."

Niin sitä ihmettelen, että kun ohjeissa Saunalahti kuuluu Pvc1:seen, niin miksi noiden ohjeiden mukaan "virtulal circuit" on päällä ainoastaan Pvc0:ssa..(joka on Soneran käytössä)

Täytyy sanoa, että tämä mun laajakaistan vaihto ei mene kuin vettä vaan.
Tänään kävi Flextronixin asentaja katsomassa missä ongelma voisi olla. Epäili heti alkuun, että vika on tod.näköisesti mun Telewellissä tai taloyhtiön verkossa. Nooh kytki ensin oman modeeminsa piuhan päähän ja kas kas ei syttynyt ADSL-valo siihenkään. Seuraavaksi mittasi puhelinpistokkeen arvot ja yllätys yllätys se toimi kuulemma aivan normaalisti. Seuraavaksi tutki että onko pistokkeestä tulevassa johdossa jotain feelua.. ei ollut. Eli täällä mun päässä oli kaikki niin kohdallaan kun pitääkin. Seuraavaksi asentaja meni pari sadan metrin päässä olevaan "puhelinkeskukseen" (en muista näitä termejä) ja soitti sieltä, kuulemma kytkennät ihan oikein ja vika kuulemma SAUNALAHDEN päässä. Eivät kuulemma sittenkään olleet avanneet jotain väyliä sieltä tms. No asentaja heppu on yrittänyt klo 11:sta lähtien soittaa Saunalahdelle, että laittakaa ne ja ne väylät auki, mutta Saunalahden päässä on kuulemma koko ajan varattua tai puhelimeen ei vastaa kukaan.. :curs: No kyllä nää jossain vaiheessa alkaa toimimaan, mutta vituttaa kyllä tollanen säätäminen. Täytyy ehdottomasti pyytää rahallista hyvitystä, sillä Saunalahti varmaan alkaa rahastaa siitä hetkestä (eli viime torstaista asti, kun tuli ilmoitus että "nyt teillä on meidän ADSL"). Tarinan opetus, kun vaihdatte laajakaistaa, niin pitkää reilusti se toinen palveluntarjoajanne auki siinä rinnalla sen aikaa että kaikki varmasti toimii uuden kanssa.

p.s iso käsi Flextronixin asentajalle, todella mukava ja palvelualtis kaveri.

Tomi sanoi:
Varmaan sama jannu, joka kävi mun luona pariin otteeseen. :haart:

Sellainen ehkä kolmekymppinen jannu, vähän pystytukka, rengas muistaakseni vasemmassa korvassa, ei hoikka mutta ei tukevakaan..
:haart: .................................. :rolleyes:

Shamrock sanoi:
Sellainen ehkä kolmekymppinen jannu, vähän pystytukka, rengas muistaakseni vasemmassa korvassa, ei hoikka mutta ei tukevakaan..
:haart: .................................. :rolleyes:
Ei, nyt puhut Pekasta. Risto kävi minun luonani. En saata vieläkään unohtaa sitä hetkeä, kun Risto käveli uljaana asuntooni muhkea rintakehä paljaana. Kapealla ja aistikkaan jäntevällä vyötäröllä Ristolla oli muhkea varustevyö, eikä Riston varustuksessa ollut muutenkaan moittimista. Oli upeaa katsoa, kun Risto vaaraa uhmaten ja hetkeäkään epäröimättä työnti kivikovan pistokkeensa rasian syvyyksiin, saaden minussa mairean hymyn aikaan. Näyttihän Riston mittari ylöspäin, yli 8000 kbit sisään ja 768 ulos. Pidin eniten sisään tulevasta kaistasta. Olin kuin sulaa vahaa, kun Risto sai haavan sormeensa ja joutui repimään ihanat haalarit päältään tyrehdyttääkseen verenvuodon. Epäilin kyllä Riston pohjimmaista tarkoitusperää, sillä hänellä oli verta sormenpäässä n. puoli tippaa, kun hän seisoi eteisessä pelkkään työkaluvyöhön pukeutuneena. :kuola:

Tomi sanoi:
Ei, nyt puhut Pekasta. Risto kävi minun luonani. En saata vieläkään unohtaa sitä hetkeä, kun Risto käveli uljaana asuntooni muhkea rintakehä paljaana. Kapealla ja aistikkaan jäntevällä vyötäröllä Ristolla oli muhkea varustevyö, eikä Riston varustuksessa ollut muutenkaan moittimista. Oli upeaa katsoa, kun Risto vaaraa uhmaten ja hetkeäkään epäröimättä työnti kivikovan pistokkeensa rasian syvyyksiin, saaden minussa mairean hymyn aikaan. Näyttihän Riston mittari ylöspäin, yli 8000 kbit sisään ja 768 ulos. Pidin eniten sisään tulevasta kaistasta. Olin kuin sulaa vahaa, kun Risto sai haavan sormeensa ja joutui repimään ihanat haalarit päältään tyrehdyttääkseen verenvuodon. Epäilin kyllä Riston pohjimmaista tarkoitusperää, sillä hänellä oli verta sormenpäässä n. puoli tippaa, kun hän seisoi eteisessä pelkkään työkaluvyöhön pukeutuneena. :kuola:

Yritin kovasti lukea rivien välistä ja etsiä onko tossa sun tarinassa homoeroottista värettä... kun sen moneen kertaan luin, niin luulin hetken aistivani pienen homoeroottisen tunnelman. Mutta ei, kyllä toi oli ihan tavallinen arkinen ja karu tarina siitä, mikä homman nimi on kun asentaja tulee kylään..

Shamrock sanoi:
Itse asiassa kun tarkemmin rasiaa katsoin, niin nuo sininen ja valkoinen piuha on paikoillaan. Siellä on sitten kolme piuhaa irrallaan, mutta kun googletin, niin selvisi että ne on ihan "turhia". Rasia on kyllä muuten niin kämänen, että soitan vuokraisännälle, että saa luvan vaihdattaa sen.

by the way.. kun tuolla Saunalahden sivuilla on tuo purkin asennusohje, niin siinä on näin:

"Avaa Configuration-valikko ja kohta WAN. Adapter Pvc0 ja painetaan Submit.
Vaihdetaan asetuksia kunnes ne ovat seuraavat:

Virtual Circuit: Enabled
Bridge: Enabled
IGMP: Disabled
Encapsulation: 1483 Bridged IP LLC
VPI: 0
VCI: 100
DHCP Client: Disabled

Painetaan Submit.
Painetaan sivun ylälaidassa Change Adapter. Valitaan Pvc1 ja painetaan Submit.
Vaihdetaan asetus: Virtual Circuit: Disabled -tilaan ja painetaan Submit.
Toistetaan Pvc2:n ja Pvc3:n kanssa."

Niin sitä ihmettelen, että kun ohjeissa Saunalahti kuuluu Pvc1:seen, niin miksi noiden ohjeiden mukaan "virtulal circuit" on päällä ainoastaan Pvc0:ssa..(joka on Soneran käytössä)

Eipä siinä pahemmin tarvitse muuta kuin katsoa tuo VPI ja VCI. Valitsee sieltä oikean pvc:n, niin ei niitä muita tarvitse poistaa. En ainakaan itse poistanut ja hyvin toimii..

Odota pari päivää, koska itselle tuli tekstiviesti, että liittymä on kytketty ja valmis. Siinä meni kuitenkin pari päivää vielä ja vasta sitten alkoi toimimaan. Eli ei kannata kauheasti säätää siellä tai kaikki on vielä enemmän sekaisin. :)
Jos menee pari päivää tai kauemmin, niin vaadit vaikka hyvitykseksi ilmaisen kuukauden..

Kauhulla odottelen, miten oma ADSL vaihtorumba onnistuu. Soitin Saunalahteen ja sovittiin, et 10. päivä tulee asentaja. Nykyinen ADSL menee poikki 9. päivä. Jos ongelmia alkaa tulemaan ja niin sit ne kestää. Se on Sauniksen ehdottomasti huonoin puoli.

ps. Jos meinaa hyvitystä saada sauniksen mokailuista, niin laittakaa suoraa meiliä sille ADSL myyntipäällikölle. Kaveri sai ainakin ihan hyvät korvaukset...

Vihdoinkin se on totta! Eli Saunalahden yhteys toimii :)

Testasin kaistamittarilla yhteysnopeuden mun 2 MB yhteydelle http://www.ictbrothers.com/bandwitter/
ja tulos oli
Maksimi siirtonopeutesi: 5158 Kbps (632.1 K bytes/sec)...parhaimmillaan tulos oli
Maksimi siirtonopeutesi: 6788.7 Kbps (831.9 K bytes/sec). (testasin vielä useamman kerran yhteyttä ja tulokset oli aina jossain 5000-6500 Kbps haarukassa.

Olenkos ymmärtänyt jotain väärin, takaako esim. Saunalahti 2Mb yhteydelle, että se on aina minimissään tuo 2megaa ja parhaimmillaan mennään sitten yli että ovet paukkuu, vai mitä?

Shamrock sanoi:
Vihdoinkin se on totta! Eli Saunalahden yhteys toimii :)

Testasin kaistamittarilla yhteysnopeuden mun 2 MB yhteydelle http://www.ictbrothers.com/bandwitter/
ja tulos oli
Maksimi siirtonopeutesi: 5158 Kbps (632.1 K bytes/sec)...parhaimmillaan tulos oli
Maksimi siirtonopeutesi: 6788.7 Kbps (831.9 K bytes/sec). (testasin vielä useamman kerran yhteyttä ja tulokset oli aina jossain 5000-6500 Kbps haarukassa.

Olenkos ymmärtänyt jotain väärin, takaako esim. Saunalahti 2Mb yhteydelle, että se on aina minimissään tuo 2megaa ja parhaimmillaan mennään sitten yli että ovet paukkuu, vai mitä?

Ihmettelen itsekin, kun eilen asentelin tilaamani 1 M sauniksen ADSL:n toimintaan, niin modeemin mukaan linja on 2M ja tämän testin mukaan yhteysnopeus on 1.7M.

BTW, tuo ictbrothers.comin nopeustesti antaa minulle joka kerta eri arvoja, 1. testikerralla nopeus oli vain puoli megaa ja kolmannella testillä jo 2 megaa.

Mikähän olisi oikeasti hyvä nopeusmittari? Missä olisi esim. todella nopea ftp-servu, mistä voisi vaikka imutella jonkun linux cd:n ja katsoa kauan menee?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom