Sauna salin jalkeen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli tassa just mieleen etta aina ku kayn salille niin meen reenin paatteksi sellaseen steam room noin 5-10 minuutiks.Onko siita mitaan haittaa/hyotya? Kylla siina ainaki lihakset rentoutuu :) Mut pumppi lahtee saman aikasesti pois. Ei kai se vaikuta mitenkaan lihaksen kasvuun?

Originally posted by Dominaattori
Kylla siina ainaki lihakset rentoutuu :)

Tässä juuri saunan pointti. Rentoutuu, lisää aineenvaihduntaa ja yleensäkin sisäelinten toimintoja. Pitkää ja kuumaa (n. yli 70-80 ast. / yli 10 min) löylyä tulee välttää treenin jälkeen. Myös nestettä tulee nauttia runsaasti, jottei kuivu. ;)

Lihasten kasvu & sauna: Suoraa vaikutusta ei kait ole suuntaan tai toiseen. Mutta jos lihakset rentoutuvat/palautuvat nopeammin, ne voivat myös vastaanottaa uuden treenin nopeammin. Eli ei saunan ainakaan haitaksi pitäisi olla, kunhan kohtuus muistetaan...

Re: Re: Sauna salin jalkeen?

Söörtsillä pitäisi löytyä kaksi threadiä aiheesta. Ei siis mitään kettuilua vaan ihan vinkkinä asiasta kiinostuneiden kannattaa lukasta myös ne. :)

Kiinnostaa kovasti. Itse kallistuisin sille kannalle ettei ihan suoraan treenin jälkeen saunaan.
Kehonlämpötilan laskeminen normaalille tasolle on yks aika tärkee edellytys palautumiselle.
Saunominen sit muutama tunti treenin jälkeen. *suosittelee*

Noin tunnin jälkeen saunaan kannattaa mennä. Tosin pitää muistaa vetää litratolkulla Vichyä ennen saunaa, että taju pysyy. :rolleyes:

Käyn joka treenin jälkeen, hyvää tekee:thumbs:

Sanoisin et tää kuuluu siihen "Pitäiskö juoda kylmää vai kuumaa vettä?" -kastiin. Turhaa hifistelyy, mä ainaki käyn joka kerta treenin jälkeen, mikäli aikataulu antaa periks.

Siis hyvaa se hoyry sauna tekee todellakin! Ja siel on sit myos hyva aina vahan venytella paikkoja ku lihakset on sopivan lampimina. Mut ainoa syy miks aloin epailee oli se etta se kovalla tyolla hankutti 'pumppi' katoaa melkein kokonaan ku istuu siella se 5-10 minuuttia. Eli lihakset sillain ihan rentona sen jalkeen ja tuntuu melkeen silta etta ei ois ees tehnyt mitaan. Mut ei kai se sit mitenkaan kuitenkaan voi vaikuttaa lihaskasvuun kun lihas solut on jo repeytynyt ja ne korjautuu itsestaan kuhan vaan vahan proteiinia muistaa ottaa :)

Originally posted by Dominaattori
Siis hyvaa se hoyry sauna tekee todellakin! Ja siel on sit myos hyva aina vahan venytella paikkoja ku lihakset on sopivan lampimina. Mut ainoa syy miks aloin epailee oli se etta se kovalla tyolla hankutti 'pumppi' katoaa melkein kokonaan ku istuu siella se 5-10 minuuttia. Eli lihakset sillain ihan rentona sen jalkeen ja tuntuu melkeen silta etta ei ois ees tehnyt mitaan. Mut ei kai se sit mitenkaan kuitenkaan voi vaikuttaa lihaskasvuun kun lihas solut on jo repeytynyt ja ne korjautuu itsestaan kuhan vaan vahan proteiinia muistaa ottaa :)

Jaa, no mä en susta tiiä mut kyl mul ainaki hävii osa pumpist ku käyn pelkästään lämpimäs suihkus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: Sauna salin jalkeen?

Originally posted by fysio
Lihasten kasvu & sauna: Suoraa vaikutusta ei kait ole suuntaan tai toiseen. Mutta jos lihakset rentoutuvat/palautuvat nopeammin, ne voivat myös vastaanottaa uuden treenin nopeammin. Eli ei saunan ainakaan haitaksi pitäisi olla, kunhan kohtuus muistetaan...

Mitäköhän venäläiset voimannnnnostajat mahtavat hakea saunomisella kesken peruskuntokauden, kun ohjelmassa saattaa olla kirjattuna 2-4 tuntia saunomista ja muuten ei treeniä ollenkaan. Ehkä vodkanaula päähän lauteilla helpottaa kommaria sen verran, että jaksaa Ladalla körötellä taas salille hermosto entistä herkempänä. Ja kultaa tulee.:confused: :urjo: :kuola:

Joskus on muuten taidettu tehdä jotain tutkimuksen poikasta saunomisen vaikutuksesta viruksia ja kaikenmaailman pöpöjä kohtaan. Siis niitä ehkäisevänä "hoitomuotona"..
Tulokseksi saatiin, että henkilöt, jotka viipyvät saunan lauteilla ahkerasti, useita kertoja viikossa, ovat vähemmän alttiita esimerkiksi kuumetta ja flunssaa aiheuttavalle virukselle.

en tiä onko tosta saunassa istumisesta mitään hyötyä/haittaa, mutta itellä tulee ainakin ihan järkyttävä jälki hiki kun käy reenin jälkeen saunassa, puskee jumalaut viä tunninkin päästä soijat läpi.

mulla kans, mulla kans! :rolleyes:

Originally posted by Diesel
en tiä onko tosta saunassa istumisesta mitään hyötyä/haittaa, mutta itellä tulee ainakin ihan järkyttävä jälki hiki kun käy reenin jälkeen saunassa, puskee jumalaut viä tunninkin päästä soijat läpi.

Käykää viilees tai kylmäs suihkus jo kestätte sen jälkeen. Ainaki mul auttaa.

Originally posted by pek
Käykää viilees tai kylmäs suihkus jo kestätte sen jälkeen. Ainaki mul auttaa.

Ei, kun lumihankeen vain!! :D Siis sitten, kun sitä hangeksi voinee kutsua..

ei se mulla ole mitään estäny :) Suihkun jälkeen on kyllä vilpoisa mutta heti kun laittaa vaatteet päälle ja lähtee polkemaan kotiinpäin niin hikeä pukkaa vaikkei kovaa polkisikaan. Vois tietysti kokeilla kylmempää ja pidempään mut mut...

Originally posted by MissFlightattendant
Ei, kun lumihankeen vain!! :D Siis sitten, kun sitä hangeksi voinee kutsua..

Joskus viime talvena kaverit yllytti saunan jälkeen et meen 'hankeen' kierii. No se 'hanki' oli semmost ihan pirun kovaa päältä ja meikähän vetää pahaa aavistamatta upeen mahaplätsin lumeen. Voitte varmaan arvata minkä näkönen olin sen jälkeen... koko etukroppa ihan punanen ja täynnä pienii haavoi ;)

Originally posted by pek
Joskus viime talvena kaverit yllytti saunan jälkeen et meen 'hankeen' kierii. No se 'hanki' oli semmost ihan pirun kovaa päältä ja meikähän vetää pahaa aavistamatta upeen mahaplätsin lumeen. Voitte varmaan arvata minkä näkönen olin sen jälkeen... koko etukroppa ihan punanen ja täynnä pienii haavoi ;)

Auts!... Joo, kannattaa varmistaa, että se hanki on pehmeä myös siitä päältä..;)
Kyllä saa muuten "veren kiertämään", kun juoksee lumihankeen saunan jälkeen! Meidän miehet, käyvät joulun aikaan tuossa tiellä vääntämässä pyyhe päällä...tyyliin, "juostaan tuonne 60 metrin päähän postilaatikoille ja takaisin.."..Tai sitten tuo sama kävellen.. :nolo:

Back
Ylös Bottom