Sauna – Palautumisen Kuuma Piste

Meta title: 🔥 Sauna Bodarille – Palautumisen Kuuma Piste 🔥

Meta description: Löylyissä lihas aukeaa, veri kiertää ja mieli rauhoittuu. Täydellinen kombo kovaa treenaavalle bodarille.

Joo, sitä on vaikea tehdä säännöllisesti. Eteenkin, jos treenaa paljon. Pitäs koko ajan istua jossain ämpärissä :D

Jossain uimahalleissa on kylmäaltaat, joiden kylmyys varmaan riittää monelle. Siis jos käy samaisessa rakennuksessa esim salilla.

Voe tokkiinsa, saunahan on immeiselle niin hyväksi treenin päälle. Laitaa mukavasti veren kiertämään ja vauhtia aineenvaihduntaan. Tai siltähän se ainakin tuntuu. On se vain onnea, että omalla salilla pääsee saunaan aina kun kehtaa kinuta...usein siis :)

Ja juodahan voi jo treenatessakin, jopa hieman "ylimääräistä" että eipä ei puoleen ongelmia tässä, eikä sen tarvitse mitään vissyä olla, niitä suolojahan siunaantuu tällä ruokahalulla hikoiltaviksi asti joka tapauksessa.

Ne on sitten ihan eri tyypit, jotka rypevät kylmissä vesissä ja saavat nautintonsa siitä. Meitä on niin moneksi. Itse haudon kylmällä vain pahimpia kolhuja, ja jos ei muuta, niin kyllähän se vähän puuduttaa...

Itse olen nykyisin panostanut treeneissä eniten juuri saunomiseen.

Jos olisi treenannut kovaa, niin ensimmäisenä mietittyttäisi mitä pumppu tykkää nestehukan ja nopeiden lämpötilavaihteluiden yhdistelmästä. Etenkin jos päällä on lisäksi lievä ylikunto, takana huonosti nukuttu yö ja droppia koneessa.

Elikkäs ajattelin kysyä, että onko saunomisesta haittaa lihasmassan keräämiselle? Nyt tarkoitan viikottaista 2-3 kertaa.

Mitäs mieltä muuten ohjelmasta, tarkoituksena päästä hyvään kuntoon ennen armeijaa, ja tätä ohjelmaa olen noudattanut nyt vuoden verran. (Nyt 17v.)

Su: Sali; Rinnat, Ojentajat, Selkä, Jalat
Ma: Nyrkkeily 1h (Aina kun MP3-soittiminen kappale vaihtuu vedän 50 vatsaa), sen jälkeen kotitreeninä Hauis
Ti: Lenkki noin 45min
Ke: Sali; Rinnat, Ojentajat, Selkä, Jalat
To: Nyrkkeily 1h (Aina kun MP3-soittimen kappale vaihtuu vedän 50 vatsaa), sen jälkeen kotitreeninä Olkapäät
Pe: Kaljaa
La: Krapula, yleensä kevyt lenkki

(Pituutta 180, Paino 70. Cooperissa 3km ja penkistä n. 80)

Ohjelma ei todellakaan säännöllinen pitkien koulumatkojen sun muitten takia, mutta tuo oli viime viikolla, ja joka päivä yritän jotain tehdä.

Elikkäs ajattelin kysyä, että onko saunomisesta haittaa lihasmassan keräämiselle? Nyt tarkoitan viikottaista 2-3 kertaa.

Mitäs mieltä muuten ohjelmasta, tarkoituksena päästä hyvään kuntoon ennen armeijaa, ja tätä ohjelmaa olen noudattanut nyt vuoden verran. (Nyt 17v.)

Su: Sali; Rinnat, Ojentajat, Selkä, Jalat
Ma: Nyrkkeily 1h (Aina kun MP3-soittiminen kappale vaihtuu vedän 50 vatsaa), sen jälkeen kotitreeninä Hauis
Ti: Lenkki noin 45min
Ke: Sali; Rinnat, Ojentajat, Selkä, Jalat
To: Nyrkkeily 1h (Aina kun MP3-soittimen kappale vaihtuu vedän 50 vatsaa), sen jälkeen kotitreeninä Olkapäät
Pe: Kaljaa
La: Krapula, yleensä kevyt lenkki

Ohjelma ei todellakaan säännöllinen pitkien koulumatkojen sun muitten takia, mutta tuo oli viime viikolla, ja joka päivä yritän jotain tehdä.

Liian kova saunominen nostaa tulehdusarvoja. Joten kova saunominen, etenkään treenipäivänä ei ole suositeltavaa. Sen sijaan kylmä/kuumahoidoissa (sauna ja jäät/kylmä suihku, vuorotellen vaikkapa 20-30 minuutin ajan) on tehokas palautumiskeino.

Ohjelmasta nyt ei voi sanoa mitään, kun ei näy mitä se pitää sisällään.

Liian kova saunominen nostaa tulehdusarvoja. Joten kova saunominen, etenkään treenipäivänä ei ole suositeltavaa.
Wipii, olishan tämä pitänyt itsekin tietää, mutta niin oon vaan melkein päivittäin käyny saunassa.. tarttis varmaan koittaa vähentää :( Se on vaan tuo sauna niin loistava paikka, mutta mentävä sitte suihkuun ja otettava sitä kylmä/kuuma komboa..

Nyt sitten taas suhteellisuutta asioihin. Melkolailla kilpaurheilija saa olla, jos meinaa, että saunomisella kehitystään onnistuu suolaamaan.

Se on jännää miten jengi oppii netistä näitä yhden artikkelin ihmemenetelmiä, kieltoja ja suosituksia, mutta aina menee vuosia ennenkuin osataan suhteuttaa niitä yhtään mihinkään.

^ Samaa mieltä. Aika vitunmoiset löylyt saa varmasti ottaa ennen kun nuo tulehdusarvot rupeaa olemaan millään mittarilla haitallisia. Muutenkin luulisin, että ne positiiviset vaikutukset kumoavat suurimman osan mahdollisista haitoista.

Edit: Ja tokihan tarkoitan vaan sellaista suht rentouttavaa, muutaman minuutin istuskelua. Maratonisessiot 200-asteisessa saunassa eivät tee kenellekään kovin hyvää.

en usko et sauna muutaku vetreyttää lihaksia etenki jos sen jälkee venyttelee. mutta täytyy sanoa että tosta tulehdusarvojutusta en ole varma että vaikuttaako, en tunne asiaa

en usko et sauna muutaku vetreyttää lihaksia etenki jos sen jälkee venyttelee. mutta täytyy sanoa että tosta tulehdusarvojutusta en ole varma että vaikuttaako, en tunne asiaa

Elä ainakaan saunalämpimänä venyttele. Lihas venyy huomattavasti enemmän kuin mitä sen pitäisi. Saunan jälkeen kunnon jäähdyttelyt ennenkuin rupeaa venyttään paikkoja. Lihas on kyllä lämmin kun sitä saunassa venyttelis, mutta lihaksessa ei lisäänny verenkierto sisällä, joten vaikutus on kutakuinkin sama kun yrittäisit kylmiltään venytellä uusia ennätyksiä. Ei siis kovin jees.

Käyn aina salin jälkeen kombottamassa seuraavanlaisesti: Höyrysauna, kylmäallas, sauna, kylmäallas ja höyrysauna. Vie lihaksista jännitystä ja happoja, tehostaa verenkiertoa sekä nesteidenkuljetusmekanismeja. Höyrysauna on myös hengitysteille hyväksi, hellii limakalvoja ja avaa tukkoisia ilmateitä.

+saunominen on ihan v*tun kivaa :D

Osaisiko kukaan kertoa varmalla tiedolla vaikuttaako saunominen lihasmassan kasvuun ikävästi?

Jos käyt 3-4x viikossa saunomassa eikä patti kasva, niin kyllä se vika on jossain muualla.
Ellet sit vedä ihan överiks ja sauno tunteja joka kerta jossain 150c löylyissä.

Onko saunan vaikutus ylipäätänsä treenaamiseen tai maksimaalisiin suorituksiin pahasta vai hyvästä? Itselleni eräs urheiluhieroja sanoi saunan aiheuttavan lihasten liika rentoutumista. Esimerkiksi itse harrastan pikajuoksua ja hän neuvoi kisakaudella jättämään ennen kisoja saunomisen pois. Hän väitti jopa saunan aiheuttavan negatiivisia haittoja lähes 4 päivän päästä saunomisesta, jos halutaan ottaa maksimaalinen voima irti suorituksesta.

Mietin myös sitä, että vaikuttaisiko sauna punttiharjoitteluun negatiivisesti? Tämähän päteisi maksimeihin jne. En usko ainakaan itselleni olevan haittaa treenikaudella saunomisesta, tapana on ollut käydä pari kolme kertaa viikossa treenin jälkeen ottaa löylyt, venytellä ja hieroa lihakset.

no ei tasan oo haittaa jos treenin jälkee saunoo 5-10 minuuttia ja muistaa juoda tapreeksi! tosin mulla mitään faktoja ole mutta kovasti uskon että ei ole enemmän siitä hyötyä on kun saunassa sen hetken rentoutuu ja vähän venyttelee paikkoja

Flexistä luin joskus pienen pätkän saunomisesta. Kirjoittaja oli sitä mieltä muistaakseni, että heti treenin poerään ei kannattaisi saunoa, koska pintaverenkierto voimistuu ja ravitseva veri poistuu lihaksista....

Lisäksi toki saunominen polttaa myös kaloreita, joita tarvitaan treenin jälkeen palautumiseen... Itse ainakin olen aina ottanut hyvällä mielellä löylyt treenin jälkeen, koska en muutenkaan jaksa hifistellä.

Back
Ylös Bottom