Näinhän se on.
Tosin, jos olisi +20 000-30 000e ylimääräistä rahaa, olisi uusi taloudellinen auto ihan hyvä juttu.
Mitä olen autoilmotuksia kattellut, ei näytä uusien autojen arvo enää laskevan "monta tonnia kun ajaa ovesta ulos(olenko väärässä?)".
Käyttöarvoahan tällä autolla olisi pitkään. Jos siitä pitää huolen. Sanotaanko että ostaisi uuden Toyota Yaris hybridin automaattivaihteistolla, Pitäisi kunnossa ja pesisi, huoltaisi ja korjauttaisi,
niin kyllä siinä olisi heittämällä bensapihiä ja vähäkuluista autoa 10 vuoden ajaksi, josta ei tarttisi velan korkoa ja kulua maksaa, eikä pääomaa lyhentää.
Että siinä vaiheessa ne kilometrit olisi halpoja. Ja jos on oikeen autoihin vihkiytynyt kaveri, eikä tarvii kokoajan uuteen autoon vaihtaa, niin tolla ajelis sen 20 vuotta helposti, Toyotan laadun tuntien voisi ajaa 30 vuottakin, Toki sitten 20-30 vuoden jälkeen voi tulla vastaan se ilmiö, että joka katsastukseen saa laittaa autoon 1000 euroa korjauksiin, ja auton arvo on samanverran, että sitten ei kannata pitää enää...
Tästä näkee että auton arvon aleneman voi ajatella monella tapaa. Jos auto on velaton, ja pääoma omistuksessa kokonaan, niin voi myös ajatella ajelevansa melko halpoja kilometrejä, jos ei oma talousajattelu perustu siihen, että auton arvon alenema tuntuisi omassa kukkarossa. Eihän se siihen vaikuta, vaan auton arvoon tosiaan, ja jos auton jo omistaa ja sillä on tiedossa 10 vuotta ajelua halvalla, niin näkökulma on eri.
Mitäs se auton arvon alenema on? jotain 50-100 euroa kuukaudessa tms.. Riippuu toki autosta, kalliit ökyautot omaa varmasti enemmän arvon alenemaa, samoin halvimmat halpikset.
En tiedä sitten mikä on halvin tapa autoilla. Ehkäpä tämä ilmoittamani tapa, jos vaan on +20ke löysää rahaa..Silloin auton historia on kokoajan tiedossa.
Voi myös metsästää näitä 500-900e "juuri katsastettuja helmiyksilöitä", ja koittaa ajaa sillä vaikka 12kk muutamilla pienillä korjauksilla, joka toinen ostos voi onnistua,
ja joka toinen hajota kahden viikon sisään. vuosibudjetti auton pääomalle olis sitten sellanen 1000-2000e tms. Huolloista ei tarttis piitata, korjaa vaan välttämättömimmän...
Tuosta kalliimpi hintaluokka on vähän hankala. Jos alkaa käytettyyn autoon sijoittamaan vaikkapa 1000-5000e on aika suuren riskin alueella, jos sijoittaa autoon vaikkapa 2500euroa, toki,
voi saada moneksi vuodeksi kulkuvälineen paikasta a paikkaan b, joku vanha toyota avensis vaikkapa...mutta sitten toisaalta jos tulee sopiva tekninen vika, voi korjauskulut olla 3500 euroa.
Siinä piilee tuon hintaluokan käytettyjen autojen suuri riski, jos moottori kosahtaa vaihteistoineen, tai DSG vaihteisto Golfista, tulee aivan hirvittävät korjauskustannukset jotka ylittää auton arvon.
Sitten seuraava hintaluokka alkaa olee siinä kymppitonnin käytetyt autot. Jos ihan karvalakin ostaa manuaalivaihteilla, voi saada autoa jo tosi pitkäksi aikaa, ja tuossa hintaluokassa
5000e korjaus on vielä kannattavaa tehdä, ja myös 5000e korjaukseen joutuminen heti kättelyssä on epätodennäköinen.
Hankalia asioita, siksi se omalla rahalla ostettu uusi kestäväksi todettu auto olisi houkuttavin. Olis vaan ne rahat ensin. Ehkä eläkkeellä sit. Mä lähden tästä kauppaan kävellen nyt...matkaa sellanen 2km