Satatonnia ylitöillä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Otetaan lainaa autoa varten?
Laskeskelin tossa että jos tilaisin uuden automaattivaihteisen Toyota Yariksen, ja maksaisin rahoituksella sitä (en muista monen vuoden sopimus, ehkä neljän, vai viiden) niin rahoitus + käyttökulut kuukaudessa olis 1000e about. En mä tiedä kenellä on tollaseen kulkemiseen varaa.

Kattelin myös 5000e autoja, eli jotain karvalakki Corsaa. No siinä katoin 3:n vuoden maksuajalla rahoitusta. pelkkä kk-erä olisi ollut 500euroa....tai karvan alle.

Autoonhan menee noin "käyttökuluina" eli kaikki huollot ja maksut huomioiden sitten sellanen 300-350e kk
Rintajoupilta uusi Kia tai Ford, 0% korko ilman piilokuluja 60kk maksuajalla. Alle parilla satkulla uusi auto alle jos sellaista kaipaa. Ne on toki valmiiksi varastossa olevia malleja joten varusteita ei pääse ruksimaan mutta uusia ajamattomia kuitenkin.
 
Lähtisin ratkomaan tilannetta sinun näkökulmasta siitä että kirjaat jatkossa jokaisen rahanmenon vaikka exceliin, muutama kk seurantaa kertoo aika pitkälti mihin se raha valuu.
Veroprosenttilaskurilla tarkistin että omilla tiedoilla käteen 3300€ brutosta jäisi 2500€. Verotus on henkilökohtaista riippuen vähennyksistä, asuinpaikkakunnasta, uskonnosta jne. jne.
Paljonko on sun "ei paskaakaan" joka siitä jää käteen?
Nopeasti laskettuna mulla jäisi nykyisillä kuluilla tuosta vielä helposti rahaa jemmaan joka kk.
Mulla ei tällä hetkellä jää näppiin kun varmaan 2150e. Veroprosenttia piti vähän nostaa, ylitöitä kun vähän tehnyt jo.
en kuulu kirkkoon jne. Voi olla että veroprosentti vähän turhankin liian iso, jos tässä vielä innostuis tänä vuonna painamaan hommia.
no eniveis, excel laskurit on tehty ajat sit, ei tässä viivan alle jää varmaan pariasataakaan, tuskin siis sitäkään. elämä on töihin meno, takas kotiin, bussilla nää, ja kotiruokaa tiukasti.
ulkona en syö vapaa-ajalla. siinä se.
 
Rintajoupilta uusi Kia tai Ford, 0% korko ilman piilokuluja 60kk maksuajalla. Alle parilla satkulla uusi auto alle jos sellaista kaipaa. Ne on toki valmiiksi varastossa olevia malleja joten varusteita ei pääse ruksimaan mutta uusia ajamattomia kuitenkin.
Höpöhöpö.
Jos rupeet hieroo kauppaa tuolla, huomaat että noi "uus auto 200ekk" hommat on ihan kusetusta. Sitkun rupeet tekee sopimusta, niin ensin pitää olla käsirahaa 5 tonnia ja sit vielä viimenen maksuerä on jotain 5000e, niin sit ehkä saa 200ekk rahoituksen.
Muutenkin 0% korko on taatusti paskanjauhantaa. ja lisäksi, noilla on noissa rahastoissa hirveet perustamiskulut. se on 1000e pelkästään siihen että saavat rahoituksen rullaamaan erilaisina "toimistokuluina" "toimituskuluina" ymym...
 
Höpöhöpö.
Jos rupeet hieroo kauppaa tuolla, huomaat että noi "uus auto 200ekk" hommat on ihan kusetusta. Sitkun rupeet tekee sopimusta, niin ensin pitää olla käsirahaa 5 tonnia ja sit vielä viimenen maksuerä on jotain 5000e, niin sit ehkä saa 200ekk rahoituksen.
Muutenkin 0% korko on taatusti paskanjauhantaa. ja lisäksi, noilla on noissa rahastoissa hirveet perustamiskulut. se on 1000e pelkästään siihen että saavat rahoituksen rullaamaan erilaisina "toimistokuluina" "toimituskuluina" ymym...
No, viimeiset 6 autoa on uutena ostettu joten jonkinlainen kokemus on ihan käytännössä näistä asioista. Ihan turha väittää että on kusetusta kun itse sellaisen sopparin olen allekirjoittanut ja maksut suorittanut, loppusumma pätkällä sentilleen sama kuin auton myyntihinta hinnastossa. Muutaman satkun toimituskulu noihin aina tulee poikkeuksetta, se tulee riippumatta ostatko pätkällä vai maksatko samantien koko paskan.
0% korko ilman kuluja ei usein ole tarjolla mutta kyllä niitä vastaan tulee. Varastoautoista pitää päästä eroon, joko hintaa alas tai tällaisilla rahoitustarjouksilla. Noissa kuluttomissa rahoituksissa ei välttämättä ainakaan halvimmissa autoissa saa hintaa tingattua, mutta yleensä uusista saa sen 10% hinnasta pois kun kilpailuttaa muutamaa automyyjää.
 
Mulla ei tällä hetkellä jää näppiin kun varmaan 2150e. Veroprosenttia piti vähän nostaa, ylitöitä kun vähän tehnyt jo.
en kuulu kirkkoon jne. Voi olla että veroprosentti vähän turhankin liian iso, jos tässä vielä innostuis tänä vuonna painamaan hommia.
no eniveis, excel laskurit on tehty ajat sit, ei tässä viivan alle jää varmaan pariasataakaan, tuskin siis sitäkään. elämä on töihin meno, takas kotiin, bussilla nää, ja kotiruokaa tiukasti.
ulkona en syö vapaa-ajalla. siinä se.
Yli 2k käteen, eikös se ole ihan ok tavalliseen elämiseen?
Paitsi tietty jos se yksiö on Helsingin keskustassa ostettu niin sittenhän syy löytyy sieltä.
 
Omistusasunnossa joskus hieman hämärtyy noi asumiskulut, itsellä tällä hetkellä asumiskulut 1135€/kk.
Tästä on korkoa ja yhtiövastiketta n.385€/kk ja itse oikeasti lasken sen + vesi, sähkö ja vakuutusmaksut + mahdolliset remppakulut. Se loppuosa on säästämistä.
 
No, viimeiset 6 autoa on uutena ostettu joten jonkinlainen kokemus on ihan käytännössä näistä asioista. Ihan turha väittää että on kusetusta kun itse sellaisen sopparin olen allekirjoittanut ja maksut suorittanut, loppusumma pätkällä sentilleen sama kuin auton myyntihinta hinnastossa. Muutaman satkun toimituskulu noihin aina tulee poikkeuksetta, se tulee riippumatta ostatko pätkällä vai maksatko samantien koko paskan.
0% korko ilman kuluja ei usein ole tarjolla mutta kyllä niitä vastaan tulee. Varastoautoista pitää päästä eroon, joko hintaa alas tai tällaisilla rahoitustarjouksilla. Noissa kuluttomissa rahoituksissa ei välttämättä ainakaan halvimmissa autoissa saa hintaa tingattua, mutta yleensä uusista saa sen 10% hinnasta pois kun kilpailuttaa muutamaa automyyjää.
just äsken kokeilin rintajoupin sivuilla, voi olla että korkoa ei ole, vaikka uskomatonta se olisi, mutta mihinkään 200ekk/60kk summaan ei pääse, nimenomaan käsirahaa laskuri ehdottaa, ja että viimeinen maksuerä on suurempi jotta olis jotain 200e tasolla kuukausimaksu.
 
Yli 2k käteen, eikös se ole ihan ok tavalliseen elämiseen?
Paitsi tietty jos se yksiö on Helsingin keskustassa ostettu niin sittenhän syy löytyy sieltä.
Joo mutta ei siitä jää sellaisia rahoja säästöön, että vois jotain autoja ja harrasteasioita ostella miten mielii. Rahaa vain ei ole
 
just äsken kokeilin rintajoupin sivuilla, voi olla että korkoa ei ole, vaikka uskomatonta se olisi, mutta mihinkään 200ekk/60kk summaan ei pääse, nimenomaan käsirahaa laskuri ehdottaa, ja että viimeinen maksuerä on suurempi jotta olis jotain 200e tasolla kuukausimaksu.
Velka jokatapauksessa täysin ilmainen.
Lienee parempi että jatkat bussilla kulkemista kunnes 100k pesämuna on kerätty.
 
Itse oon tehny pirusti töitä tällai nuorena. Oon ollu onnekas kun on ollut mahdollisuus. Oon velaton.

On iso hyvä omistusasunto. On vanha auto mutta velaton sekin. En oo muutakaan velkaa kenellekään. On harrastusmahdollisuuksia. On aika helppo olla.

Kannattiko?
Rehellisesti sanottuna en tiedä. Meni yksi avoliitto ainakin. Minkäs teet kun on tällanen pää.

Pitää kuitenkin osata lopettaa ajoissa. Elämässä on valtavasti enemmän kuin työ. Pitää muistaa elää.
Toisaalta se elämäkin on hankalaa jos ei ole rahaa yhtikäs mihinkään. Työn vois tinkiä vaikka kokonaan, mutta tuloja ei voi määrättömästi vähentää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos rahaa olisi vähänlaisesti, niin uusi auto olisi kyllä viimeinen juttu, mitä mielessäni pyörittelisin. Uutta autoa ei pitkään pihalla seisottaa tarvitse, ennen kuin sekin muuttuu käytetyksi kotteroksi ja tuosta ilosta saa maksaa arvonaleneman muodossa mielestäni niin paljon, että ylimääräistä rahaa olisi syytä olla.
 
Toisaalta se elämäkin on hankalaa jos ei ole rahaa yhtikäs mihinkään. Työn vois tinkiä vaikka kokonaan, mutta tuloja ei voi määrättömästi vähentää.
Eipä sitä varmaan työuran aikana mitään ylimääräistä rahaa ole. Ehkä sitten, kun on eläkkeellä, ja alkaa olee asunto maksettu ja materiaalit hankittu, sitten voi olla varaa tehdä jotain omaksi virikkeekseen.

Ja tietysti sekin, että mitä nyt edes jaksaisi työuran aikana tehdä. Elämähän on työtä, Menee aamulla töihin, ja illalla kotiin. Toistaa työuran ajan.
Viikonloput sitten kotitöitä ja lepäämistä edellisestä Deadlinen rasituksesta + univelasta. Samalla saa unirytmin sekaisin että on taas kumuloituneesti väsynyt heti seuraavaksi viikoksi
:LOL:
 
Jos rahaa olisi vähänlaisesti, niin uusi auto olisi kyllä viimeinen juttu, mitä mielessäni pyörittelisin. Uutta autoa ei pitkään pihalla seisottaa tarvitse, ennen kuin sekin muuttuu käytetyksi kotteroksi ja tuosta ilosta saa maksaa arvonaleneman muodossa mielestäni niin paljon, että ylimääräistä rahaa olisi syytä olla.
Näinhän se on.
Tosin, jos olisi +20 000-30 000e ylimääräistä rahaa, olisi uusi taloudellinen auto ihan hyvä juttu.
Mitä olen autoilmotuksia kattellut, ei näytä uusien autojen arvo enää laskevan "monta tonnia kun ajaa ovesta ulos(olenko väärässä?)".
Käyttöarvoahan tällä autolla olisi pitkään. Jos siitä pitää huolen. Sanotaanko että ostaisi uuden Toyota Yaris hybridin automaattivaihteistolla, Pitäisi kunnossa ja pesisi, huoltaisi ja korjauttaisi,
niin kyllä siinä olisi heittämällä bensapihiä ja vähäkuluista autoa 10 vuoden ajaksi, josta ei tarttisi velan korkoa ja kulua maksaa, eikä pääomaa lyhentää.
Että siinä vaiheessa ne kilometrit olisi halpoja. Ja jos on oikeen autoihin vihkiytynyt kaveri, eikä tarvii kokoajan uuteen autoon vaihtaa, niin tolla ajelis sen 20 vuotta helposti, Toyotan laadun tuntien voisi ajaa 30 vuottakin, Toki sitten 20-30 vuoden jälkeen voi tulla vastaan se ilmiö, että joka katsastukseen saa laittaa autoon 1000 euroa korjauksiin, ja auton arvo on samanverran, että sitten ei kannata pitää enää...
Tästä näkee että auton arvon aleneman voi ajatella monella tapaa. Jos auto on velaton, ja pääoma omistuksessa kokonaan, niin voi myös ajatella ajelevansa melko halpoja kilometrejä, jos ei oma talousajattelu perustu siihen, että auton arvon alenema tuntuisi omassa kukkarossa. Eihän se siihen vaikuta, vaan auton arvoon tosiaan, ja jos auton jo omistaa ja sillä on tiedossa 10 vuotta ajelua halvalla, niin näkökulma on eri.

Mitäs se auton arvon alenema on? jotain 50-100 euroa kuukaudessa tms.. Riippuu toki autosta, kalliit ökyautot omaa varmasti enemmän arvon alenemaa, samoin halvimmat halpikset.

En tiedä sitten mikä on halvin tapa autoilla. Ehkäpä tämä ilmoittamani tapa, jos vaan on +20ke löysää rahaa..Silloin auton historia on kokoajan tiedossa.
Voi myös metsästää näitä 500-900e "juuri katsastettuja helmiyksilöitä", ja koittaa ajaa sillä vaikka 12kk muutamilla pienillä korjauksilla, joka toinen ostos voi onnistua,
ja joka toinen hajota kahden viikon sisään. vuosibudjetti auton pääomalle olis sitten sellanen 1000-2000e tms. Huolloista ei tarttis piitata, korjaa vaan välttämättömimmän...
Tuosta kalliimpi hintaluokka on vähän hankala. Jos alkaa käytettyyn autoon sijoittamaan vaikkapa 1000-5000e on aika suuren riskin alueella, jos sijoittaa autoon vaikkapa 2500euroa, toki,
voi saada moneksi vuodeksi kulkuvälineen paikasta a paikkaan b, joku vanha toyota avensis vaikkapa...mutta sitten toisaalta jos tulee sopiva tekninen vika, voi korjauskulut olla 3500 euroa.
Siinä piilee tuon hintaluokan käytettyjen autojen suuri riski, jos moottori kosahtaa vaihteistoineen, tai DSG vaihteisto Golfista, tulee aivan hirvittävät korjauskustannukset jotka ylittää auton arvon.

Sitten seuraava hintaluokka alkaa olee siinä kymppitonnin käytetyt autot. Jos ihan karvalakin ostaa manuaalivaihteilla, voi saada autoa jo tosi pitkäksi aikaa, ja tuossa hintaluokassa
5000e korjaus on vielä kannattavaa tehdä, ja myös 5000e korjaukseen joutuminen heti kättelyssä on epätodennäköinen.

Hankalia asioita, siksi se omalla rahalla ostettu uusi kestäväksi todettu auto olisi houkuttavin. Olis vaan ne rahat ensin. Ehkä eläkkeellä sit. Mä lähden tästä kauppaan kävellen nyt...matkaa sellanen 2km :LOL:
 
Eipä sitä varmaan työuran aikana mitään ylimääräistä rahaa ole. Ehkä sitten, kun on eläkkeellä, ja alkaa olee asunto maksettu ja materiaalit hankittu, sitten voi olla varaa tehdä jotain omaksi virikkeekseen.

Ja tietysti sekin, että mitä nyt edes jaksaisi työuran aikana tehdä. Elämähän on työtä, Menee aamulla töihin, ja illalla kotiin. Toistaa työuran ajan.
Viikonloput sitten kotitöitä ja lepäämistä edellisestä Deadlinen rasituksesta + univelasta. Samalla saa unirytmin sekaisin että on taas kumuloituneesti väsynyt heti seuraavaksi viikoksi
:LOL:
Kyllä näin. Ja tätä ajatellen en ole koskaan ymmärtänyt sanontaa raha ei tee onnelliseksi. Voin täysin rehellisesti sanoa, että olisin onnellisempi rikkaampana ☺
 
Eipä sitä varmaan työuran aikana mitään ylimääräistä rahaa ole. Ehkä sitten, kun on eläkkeellä, ja alkaa olee asunto maksettu ja materiaalit hankittu, sitten voi olla varaa tehdä jotain omaksi virikkeekseen.

Ja tietysti sekin, että mitä nyt edes jaksaisi työuran aikana tehdä. Elämähän on työtä, Menee aamulla töihin, ja illalla kotiin. Toistaa työuran ajan.
Viikonloput sitten kotitöitä ja lepäämistä edellisestä Deadlinen rasituksesta + univelasta. Samalla saa unirytmin sekaisin että on taas kumuloituneesti väsynyt heti seuraavaksi viikoksi
:LOL:
Mitä ihmettä, juuri työuran aikana sitä rahaa kait on. Eläkkeellä massia tulee sisään noin 60%, jos vertaa ansiotuloja. Pääomatuloissahan tuota pudotusta ei tule. Jos asuntoa ei ole maksettu kun on 50 vuotta, niin silloin arkuus on vaivannut nuorena, tai haaskuus vanhana.

Nämä kymppitonnien vapauksien hakemiset ovat ihan turhia. Kannattaa ennemmin haluta asioita jotka eivät maksa. Itse olen ollut 20 vuotta ylimmässä tulodesiilissä ja koskaan en ole halunnut mitään päriseviä laitteita. Tässä olen säästänyt pitkän pennin. Tosin samalla olen hankkinut valokuvaus tms harrastevälineitä halujeni mukaan, mutta kokonaisuutena ne ovat olleet halpoja. Kokonaisuutena harrastaminen on halpaa, jos harrastus ei ole auto tai hieno vene.
 
Pitää olla realistinen. On mullakin ollut leluja ja auht hienoja autoja mutta en niistä oikein nauti kun niitä osamaksuja maksaa vuosien ajan. Jos oikeasti on säännölliset kovat tulot niin kyllä niitä leluja voisi olla mutta ei siinä.mitään järkeä ole jos pitää tappaa itsensä duunilla ja säästää vuosia ennen kuin on varaa.
 
Näinhän se on.
Tosin, jos olisi +20 000-30 000e ylimääräistä rahaa, olisi uusi taloudellinen auto ihan hyvä juttu.
Mitä olen autoilmotuksia kattellut, ei näytä uusien autojen arvo enää laskevan "monta tonnia kun ajaa ovesta ulos(olenko väärässä?)".
Käyttöarvoahan tällä autolla olisi pitkään. Jos siitä pitää huolen. Sanotaanko että ostaisi uuden Toyota Yaris hybridin automaattivaihteistolla, Pitäisi kunnossa ja pesisi, huoltaisi ja korjauttaisi,
niin kyllä siinä olisi heittämällä bensapihiä ja vähäkuluista autoa 10 vuoden ajaksi, josta ei tarttisi velan korkoa ja kulua maksaa, eikä pääomaa lyhentää.
Että siinä vaiheessa ne kilometrit olisi halpoja. Ja jos on oikeen autoihin vihkiytynyt kaveri, eikä tarvii kokoajan uuteen autoon vaihtaa, niin tolla ajelis sen 20 vuotta helposti, Toyotan laadun tuntien voisi ajaa 30 vuottakin, Toki sitten 20-30 vuoden jälkeen voi tulla vastaan se ilmiö, että joka katsastukseen saa laittaa autoon 1000 euroa korjauksiin, ja auton arvo on samanverran, että sitten ei kannata pitää enää...
Tästä näkee että auton arvon aleneman voi ajatella monella tapaa. Jos auto on velaton, ja pääoma omistuksessa kokonaan, niin voi myös ajatella ajelevansa melko halpoja kilometrejä, jos ei oma talousajattelu perustu siihen, että auton arvon alenema tuntuisi omassa kukkarossa. Eihän se siihen vaikuta, vaan auton arvoon tosiaan, ja jos auton jo omistaa ja sillä on tiedossa 10 vuotta ajelua halvalla, niin näkökulma on eri.

Mitäs se auton arvon alenema on? jotain 50-100 euroa kuukaudessa tms.. Riippuu toki autosta, kalliit ökyautot omaa varmasti enemmän arvon alenemaa, samoin halvimmat halpikset.

En tiedä sitten mikä on halvin tapa autoilla. Ehkäpä tämä ilmoittamani tapa, jos vaan on +20ke löysää rahaa..Silloin auton historia on kokoajan tiedossa.
Voi myös metsästää näitä 500-900e "juuri katsastettuja helmiyksilöitä", ja koittaa ajaa sillä vaikka 12kk muutamilla pienillä korjauksilla, joka toinen ostos voi onnistua,
ja joka toinen hajota kahden viikon sisään. vuosibudjetti auton pääomalle olis sitten sellanen 1000-2000e tms. Huolloista ei tarttis piitata, korjaa vaan välttämättömimmän...
Tuosta kalliimpi hintaluokka on vähän hankala. Jos alkaa käytettyyn autoon sijoittamaan vaikkapa 1000-5000e on aika suuren riskin alueella, jos sijoittaa autoon vaikkapa 2500euroa, toki,
voi saada moneksi vuodeksi kulkuvälineen paikasta a paikkaan b, joku vanha toyota avensis vaikkapa...mutta sitten toisaalta jos tulee sopiva tekninen vika, voi korjauskulut olla 3500 euroa.
Siinä piilee tuon hintaluokan käytettyjen autojen suuri riski, jos moottori kosahtaa vaihteistoineen, tai DSG vaihteisto Golfista, tulee aivan hirvittävät korjauskustannukset jotka ylittää auton arvon.

Sitten seuraava hintaluokka alkaa olee siinä kymppitonnin käytetyt autot. Jos ihan karvalakin ostaa manuaalivaihteilla, voi saada autoa jo tosi pitkäksi aikaa, ja tuossa hintaluokassa
5000e korjaus on vielä kannattavaa tehdä, ja myös 5000e korjaukseen joutuminen heti kättelyssä on epätodennäköinen.

Hankalia asioita, siksi se omalla rahalla ostettu uusi kestäväksi todettu auto olisi houkuttavin. Olis vaan ne rahat ensin. Ehkä eläkkeellä sit. Mä lähden tästä kauppaan kävellen nyt...matkaa sellanen 2km :LOL:
Riippuu siitä, haluaako lisää rahhoo vai ei. Uuteen autoon kulutettu raha sulaa vuosien saatossa.

Jos sulla olisi 30 tonnia löysää, taloudellisesti kannattaisi varmaankin järkevästi sijoittaa 25 donaa ja ostaa alle tonnin pieniruokainen Toyota, auton käyttötarpeesta riippuen toki, ja pelata sillä neljällä tonnilla vaihtoautojen kanssa tarpeen mukaan.

Tai sitten "sijoittaa" sellaiseen hyvään käytettyyn Yarikseen, jolla voi vielä posottaa 20 vuotta, mutta silti sijoittaa valtaosa, esim. 20 tonnia, pääomasta järkevästi.

Oma uusikin Yaris, vaikka kuinka sitä silittelisi, saattaa 15 vuoden päästä pyydellä tonnien remppoja. Ja joka tapauksessa lullan hinta vain laskee, se ei kerrytä mitään itselle.
 
5000-8000 saa jo pienen vähän ajetun auton. Ei tule ikinä mitään säästöjä ostamalla 20 000 auton. Myy pois sitten kuin kilsoja rupee olemaan liikaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom