Nyt RautaPerse puhuu hieman palturia...
Suppeassa turvallisuusselvityksessä näkyy kaikki rikesakosita ja juoppoputkareissuista lähtien. Suosittelen kertomaan kaikki mistä olet saanut jotain sanktioita viimeisen viiden vuoden ajalta. Vanhemmista voit olla kertomatta sillä pikkurötökset ovat siinä ajassa jo vanhentuneet. Rehellisyys kuitenkin kannattaa, sillä kaikki selviää valitsijoille viimeistään turvallisuusselvityksen saapuessa. Siinä siiten yrität möngertää miksi olet valehdellut haastatteluissa.
En rupea väittelemään, koska satavarma en ole. Tiedän vain, että minulta haettiin suppea turvallisuuskysely, kun hain töitä yhdestä paikasta. Kyselyssä ei näkynyt mitää rötöksiä. Vaikka olisi pitänyt näkyä. Tuomioitakin minulla on, mutta ne olivat jo vanhentuneita.
Vuosi tämän jälkeen, hain presidentinlinnaan töihin(remontti hommiin). Ennen sinne menoa, taustat tutkittiin laajemmin supolta. Enpä saanut linnasta työkeikkaa, vaikka en ollut enää tuon ensinmäisen kyselyn jälkeen hölmöillyt.
Esim. jos haet lasten pariin työhön, niin sinulta teetetään suppea kysely. Tässä näkyy vain rikokset josta sinut on tuomittu.
Näin olen ymmärtänyt ja myös kokemusta on noista kyselyistä. On kuitenkin mahdollista, että olen ymmärtänyt jotain väärin.
EDIT: Lainaus wikipediasta.
"Suppean turvallisuusselvityksen tekee paikallispoliisi tai Pääesikunta käyttäen ainoastaan poliisiasian tietojärjestelmää. Tässä järjestelmässä näkyvät mm. vankeusrangaistukset, sakot, lähestymiskiellot ja rikostutkinnat."