Sarjakuvien ystäviä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

pexxi

Mode
Hämähäkkimies-buumin vallitessa ja itse omaa sarjakuvaharrastusta uudellenlämmittäessä on kysyttävä, onko palstalla sarjakuvan ystäviä?
En tarkoita Lassia tai Leeviä, vaan esim. Marvelin sarjakuvia, Batmania tai vaikkapa Frank Millerin Sin Cityä.

Itse olen nuorempana ollut varsinainen friikki ja hyllyistä löytyy pari tuhatta lehteä suomeksi ja englanniksi!

Mun suosikkeihin kuului nuorempana Hämis, mutta ajan saatossa kestosuosikiksi on muodostunut Daredevil. Leffasta en tykännyt kauhesti, mutta sarjakuvana erittäin hyvä! Ja nykyisinkin Marvelin julkaisema Daredevil-Man without Fear näyttää niin upealta, että ostoksia on luvassa.. :rock:

Ja todellakin elokuvateollisuudella on osansa supersankaribuumin uuteen tulemiseen! Itse pidän Bladesta, Spideystä ja X-menistä...

Onko täällä sarjisfriikkejä?

Muutama linkki aiheesta:

http://www.manwithoutfear.com/
http://www.newsarama.com/
http://www.comicbookresources.com/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sin City ykkönen on maailman paras albumi. Kakkonen on vielä todella hyvä, mutta sitten tapahtuu todella radikaali käsikirjoituksen ja piirrosjäljen tason lasku.

Nuorempana luin kovastikin tämmöisiä lehtiä, nykyään en enää.

Ryhmä-X
Hämähäkkimies
Hulk
Ihmeneloset
Daredevil
Tuomari
Teräsmies
Judge Dredd
Nemesis
Sin City
Hard Boiled
Sandman
...

ringside sanoi:
Sin City ykkönen on maailman paras albumi. Kakkonen on vielä todella hyvä, mutta sitten tapahtuu todella radikaali käsikirjoituksen ja piirrosjäljen tason lasku.

Tuota, eikös nelonen eli "Keltainen Äpärä" ollut hyvä? Kolmonen, eli olikos se joku ninjanaiseen keskittyvä juttu oli kyllä aika paska.

Dreamer sanoi:
Tuota, eikös nelonen eli "Keltainen Äpärä" ollut hyvä? Kolmonen, eli olikos se joku ninjanaiseen keskittyvä juttu oli kyllä aika paska.

Luin tuossa Keltaisen äpärän kotimaanlennon aikana ja rautaa oli!
Ykkösosa on todella hyvä..tulee muuten mieleen Andrew Vachss aika vahvasti Millerin Sin Cityistä!?

Uusimman yhdeksanosaisesta minisarjasta kootun Sin Cityn ostin ja petyin hieman...ei ole Millerin Sin City entisensä.

Millerin sarjakuvista pidän muutenkin..mies on tehnyt upeaa jälkeä Daredevilin ja mm. Batmanin (Dark Knight Returns) kanssa. Ja myös Elektra Lives albumi löytyy hyllystä, alkuperäisellä signeerauksella vieläpä :D

:offtopic:

Hulk ja Spiderman piirrossarjoja seurasin muutama vuosi sitten. Ne oli kyllä loistavia.

Opiskeluaikoinani luin aika ahkerasti näitä sarjiksia:

Ryhmä-X
Hämähäkkimies
Teräsmies

Ihmenelosten kautta päädyin Ryhmä-X:ään, joka oli mielestäni upea sarjislehti. Silloin oli piirtäjänä John Byrne, tussaajana Terry Austin. Sitten kun kyseiset herrat lopettivat, intoni laski enkä ole enää monituisiin vuosiin lukenut kyseistä lehteä. Elokuvat olen katsonut enkä ole pettynyt. Odotan innolla leffojen kolmososaa, luulenpa että tehdään nelonenkin.

Hämis oli myös suosikkini, ja elokuvatkin ovat laatuisia. Daredeviliä olen lukenut satunnaisesti, elokuva on jäänyt katsomatta. Hulk alkoi mennä toistamiseksi, ja elokuva oli pieni pettymys. Wolverine oli Ryhmä-X-aikoina suosikkihahmoni, mutta soolosarjiksia en ole lukenut, mitä nyt joskus jonkun yksittäisen erikoisnumeron.

Teräsmies-lehden mukana oli toisinaan Lepakkomiehen seikkailuja, joten sitäkin on tullut seurattua. Elokuvat ovat kyllä suuria floppeja, koska päähenkilö on jäänyt persoonallisten konnien ohella täysin statistiksi. Muutenkaan synkkä sankari ei ollut koskaan suosikkejani. Toisaalta Teris oli liian vahva, että hänestä olisi saanut aikaan suurta tarinaa. Vertaa esim. Hämikseen tai X-miehiin, joilla oli siviilielämässäkin draamaa vaikka muille jakaa.

ehdoton suosikki oli ja on aina ollu HULK (itse asiassa pidin myös siitä leffasta vaikka kaikki muut haukku sitä), mutta on nuoi ihmeneloset ja ryhmäX kanssa kuulunu suosikkeihin. Ja yks myös eli Star Wars :eek: sarjikset siis jotkut jotka muistaakseni sijottui impeeriumin vastaiskun ja jedin paluun väliin. Mistähän noita vanhoja sarjiksia vielä löytyis?

Itseäni ei ole koskaan nuo Marvelin jutut hirveästi innostanut. Hyllystä löytyy kaikki suomessa ilmestyneet Witchbladet ja The Darknessit.
Lempisarjakuvani on kumminkin Spawn (puuttuu noin 5 kpl kaikista suomessa ilmestyineistä). Nyt vain ahdistaa kun kaikki edellämainitut sarjakuvat on lopetettu suomessa, viimeisimpänä Witchblade.

Minusta juuri Spawnissa Todd McFarlane loistaa, mies kirjoittaa erittäin hyviä juttuja ja lehdessä on erittäin taitavia piirtäjiä.

Minua ärsyttää noissa Marvelin ja muissa lehdissä se paperin laatu. Spawnit ja kumppanit on kiiltävällä paperilla ja nuo marvel ym on taas semmoista paperipaperia (en osaa selittää, mutta varmasti tajuatte).

Kannattaa käydä Spawn sivuilla missä sarjakuvan lisäksi Toddin leluyhtiön tuotoksia eli action figuureita elokuvista, bändeistä ja niin edelleen.

Spawn on mielenkiintoinen joo..lomareissulta tarttui varaston uumista mukaan kymmenkunta englanninkielistä Spawnia. Leffa tais olla aika paska?

Jäi mainitsematta muut suosikkini:

Wolverine
Punisher

Kyllä! Suosikkejani ovat Marvelin sankareista Daredevil ja Ryhmä-X (Wolverine erityisesti), mutta noi ovat jääneet enempi nuoruuteen. Nykyään tykkään eniten Slainesta, Elfquestista ja Usagi Yojimbosta. Nykyään alkaa olemaan jokainen EQ albumi, mikä kiinnostaa, mutta onneksi Usageja on vielä useampiakin ostamatta. :)

Sin City ja melkein mikä vaan Frank Millerin tekemä on myös mieleen (tsekatkaa ihmeessä Ronin ja Millerin piirtämät Daredevilit). Tarkoitus on jonain päivänä raskia ostaa kaikki Sin Cityt, englanniksi tietenkin.

Don Martin (ne äänitehosteet!! :lol2: ) on vanha suosikki, kuten myös Michael Moorcockin tarinoista piirretyt Elric sarjikset, Marshall Law, Nemesis the Warlock, Judge Dredd ja monet Petri Hiltusen albumit. Tsekatkaa Hiltuselta esim. Ontot kukkulat, Vala auringolle osa 1 ja 2 sekä Mac Beth, erinomaisia kaikki. Kati Kovacsista olen myös tykännyt, sopivan vinksahtanutta meininkiä mun makuun. Kovacsin sarjoihin pitäisi tutustua paremmin, kun kerkiäisi. Myös Ralf Königin sarjiksista monet ovat hyviä, vaikka heikompaakin matskua joukkoon mahtuu.

Ainiin, Freak Brothersista tykkään myös ja joistakin Robert Crumbin jutuista. Crumbilla on tosin vaihtelevan tasoista kamaa, osittain :5:, osittain :kakka:a.

Vielä pari linkkiä:
http://www.elfquest.com/
http://www.usagiyojimbo.com/

pexxi sanoi:
Spawn on mielenkiintoinen joo..lomareissulta tarttui varaston uumista mukaan kymmenkunta englanninkielistä Spawnia. Leffa tais olla aika paska?

Vaikka olenkin kova Spawn fani niin ei tuota elokuvaa kyllä hirveästi voi kehua :) Tuostakin sarjakuvasta olisi saatu tehtyä paljon parempi leffa, mutta ryssitty on pahemman kerran (IMDB: Spawn arvostelu.

Witchbladestakin on tehty leffa. Vuosia sitten huomasin Makuunissa tulevien julkaisujen joukossa, mutta ikinä en ole saanut aikaiseksi että olisin sen vuokrannut. Luultavasti en menetä mitään, vaikka en sitä katsoisi, koska arvostelut ovat olleet silläkin heikkoja. Potentiaalia olisi ollut tuollakin elokuvalla, mutta ku ei niin ei.

Kai se täytyy omaki suosikki laittaa, ku muutki on laittanu.. Teräsmies oli ihan ehdoton sillon lapsuudessa ja vieläki ehkä tv sarjoista/elokuvista eniten kiinnostaa tuo teräs miehen nuoruuselämästä kertova smalville tai ehkä syynä on se kaunis tyttö siinä joka esittää lanaa;)

Juu tuleehan noita sarjiksia luettua. Marvelilta lähinnä ghost rideria, ryhmä-X, tuomaria tuli luettua nuorempana.

Nykyisin hyllystä löytyy "hiukan" toisenlaista sarjista. Serpieriä, Manaraa, yms. Sitten on kaikenlaista perussettiä: Freakbrothers, Judge Dredd, Bondage fairies, Alix, Blueberry, Nemesis, muutama Tintti & Asterix. Masia ja karvista ruokalukemiseksi.

Hankin aikoinaan kaiken marvelin tuotannon, minkä divareista löysin. Spaidömanit, Ryhmä-xt, tuomarit, hulkit jne. Sitten menin viinanhimoissani myymään kaikki poes. Ketuttaa vieläkin aivan suunnattomasti :curs: Että sitä osaakin teininä olla tyhmä... Onneksi Conanit, G.I.Joet ja Transformersit on vielä tallella.
Nykyään tulee ostettua silloin tällöin sarjis-albumeita... ns. aikuisten sarjakuvaa. Yksi albumisarja, jota suosittelen kaikille lämpimästi tutustua on BLADE OF THE IMMORTAL. Dark Horsen julkaisu... tekijä Hiroaki Samura. Uskomattoman upeaa taidetta, syvälliset henkilöhahmot, loistavaa tarinankerrontaa, paljon nerokasta dialogia... kannattaa ehdottomasti lukaista.

Viimeksi muokattu:
onhan noita tullut luettua:

Judge Dredd
Sandman
Sin City
Akira
Milo Manaran tuotantoa
Hugo Prattia
Nemesis
Tex Willer - heh, vuosikerrat 74 - present, isäukon aloittama kokoelma.
Normi Akut, kirjat ja lehdet

Nuo tulee ekana mieleen. Yleensäkin tullut luettua vähän kaikki kiinnostavat mitkä on sattuneet eteen. Jos jotain noista tulee mieleen, niin Texin Mefisto -jutut oli aikanaan kovia...

Tex Willerit reilut 1o vuosikertaa. Tulikin mieleen että pitäs käydä divarista ostamassa taas joku uusi vuorikerta mökille luettavas.

Mun nickistä voi jokainen päätellä mikä sarjis on mun ehdoton suosikki. Hyllystä löytyy lisäksi:

R. Crumbin tuotanto
Lobo
Doom Patrol
Preacher
Mooren League of Extraordinary Gentlemen ja From Hell
Millerin Hardboiled 1-3 ja Sin City
Hiltusen sarjiksia

Marvelin jutut ei oikeen innosta. Uusin löytö on Ranma½.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom