Helsinki-Vantaan kentällä 3000 asiakkaalle tuplalasku
Kassapäätejärjestelmään iskenyt vika aiheutti viime viikolla Helsinki-Vantaan lentoaseman kahvioiden ja ravintoloiden 3000 pankkikorttiasiakkaille tulpalaskutuksen, joillekin jopa kolminkertaisen laskutuksen.
Virheellisiä laskutuksia tehtiin viime viikolla keskiviikosta perjantaihin 15.-17.10.
Ongelma koskee kaikkia SSP Finland yli 20 palvelupistettä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
-Vika havaittiin maanantaina, jonka jälkeen kassajärjestelmän automaattilaskutus otettiin pois päältä. Selvitämme parhaillaan kassapäätejärjestelmän toimittajan Micros-Fidelion kanssa syytä ja pyrimme palauttamaan rahat mahdollisimman pian, viimeistään ensi viikon alussa, sanoo SSP Finlandin toimitusjohtaja Kalle Ruuskanen.
Kaikkiaan ongelma koskee 6000 kortilla maksanutta asiakasta, mutta luottokorttiasiakkaiden tuplalaskutus ehditään korjata ennen kuin lasku menee asiakkaalle saakka.
Toimitusjohtaja Ruuskanen vakuuttaa, että kaikki virhelaskutukset löydetään ja kaikki asiakkaat saavat rahansa takaisin.
-Asiakkaille on vaikea tiedottaa asiasta, sillä emme ehdi saamaan kaikkia asiakkaita kiinni ennen ensi viikon alkua, Ruuskanen sanoo.
Havaittiin maanantaina
Asia tuli ilmi maanantaina yrityksen talousosaston tehdessä viime viikon tilityksiä. Myös muutama asiakas on ottanut yhteyttä maanantaina ja tiistaina. Ruuskasen mukaan virhelaskutus koskee vain viime viikon kolmea päivää.
-Viikonlopun tilityksissä ei ole havaittu mitään poikkeavaa.
SSP Finlandin laskutus kulkee Sampopankin kautta, mutta koskettaa kuitenkin kaikkien pankkien asiakkaita, jotka ovat maksaneet kyseisinä päivinä kortilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Micros-Fidelion myyntijohtaja Kaj Järvinen myöntää, että vika on heidän toimittamassa ohjelmistossa. Vian laatu ei kuitenkaan ollut vielä tiistaina selvillä.
Tuplalaskutus olisi Järvisen mukaan ollut mahdollista huomata jo viime viikon keskiviikkona, jolloin vika ilmeni.
-Jos kassapäätejärjestelmän tuottamaa raporttia olisi verrattu pankkiin menevään lähetysraporttiin, olisi vika pystytty havaitsemaan heti, Järvinen sanoo.
Sitä, miksi vika havaittiin vasta maanantaina, ei Järvinen lähde arvailemaan.
Myös Järvinen vakuuttaa, että kaikki tupla- tai triplalaskutuksen kohteeksi joutuneet asiakkaat saavat liikaa maksetut rahansa takaisin.
-Rahojen palautus tapahtuu siten, että ajamme pankkeihin tuplalaskutuksen osalta miinuslaskutuksen. Riippuu sitten pankista, miten se näkyy asiakkaan tilillä.
Kassajärjestelmien toimittajien ja pankkien välillä on sopimus, jonka mukaan virheet korjataan 20 päivän kuluessa.
Järvinen myöntää, että tällaisia vikoja esiintyy aika ajoin, mutta vakuuttaa, että asiakkaat saavat rahansa takaisin.
-Kassapäätejärjestelmät on sertifioitu pankkien taholta, eikä mikä tahansa toimittaja voi niitä toimittaa.